1998. április |
---|
Az elõzõ számunkban már írtunk arról a kampányról, amelyet idén februárban folytatott a Levegõ Munkacsoport, a Magyar Közlekedési Klub és a Városi Biciklizés Barátai Egyesület 110 további civil szervezet támogatásával. A kampány utolsó napján a civil szervezetek képviselõi az alábbi levelet nyújtották át Demszky Gábornak, Budapest fõpolgármesterének.
Tisztelt Fõpolgármester Úr!
A budapesti tömegközlekedés további romlásának megakadályozását, majd számottevõ javítását az elkövetkezõ idõszak fontos feladatának tartjuk.
Kérjük, hogy a Fõvárosi Önkormányzat 1998. évi költségvetésének közlekedési fejezetében biztosítson elsõbbséget a már meglévõ tömegközlekedési hálózat mûködtetésének, karbantartásának, felújításának és korszerûsítésének. Különösen fontosnak tartjuk a megkezdett villamosjármû-felújítási program folytatását és kibõvítését.
Kérjük, hozzák nyilvánosságra, hogy a meglévõ tömegközlekedési hálózat felújítását 2010-ig mely járatoknál, milyen ütemezésben, mekkora ráfordítással és milyen forrásból fogják elvégezni, tekintettel arra, hogy ezen idõszak alatt e feladat elvégzéséhez mintegy 250 milliárd forintra lenne szükség.
Kérjük a megfelelõ intézkedések megtételét annak érdekében, hogy a tömegközlekedés forgalmi elõnyt kapjon minden vonalon, és ennek a gyakorlatban is érvényt szerezzenek.
Kérjük, hogy a Fõvárosi Önkormányzat biztosítson forrásokat abból a célból, hogy Budapesten fokozatosan megvalósuljanak a magyar közlekedéspolitikáról szóló 68/1996. számú Országgyûlési határozat 3.h) pontjában leírtak: „a lakott területek belsõ, sûrûn lakott övezeteiben ... a személygépkocsi-forgalmat az illetékes hatóságok jelentõs mértékben korlátozzák." Ennek érdekében szükségesnek tartjuk a részletes forgalomcsillapítási tervek kidolgozását.
Kérjük, hogy a Fõvárosi Önkormányzat jelentõs mértékben segítse elõ a társadalmi részvételt, vagyis azt, hogy az állampolgárok beleszólhassanak az õket érintõ kérdések eldöntésébe a közlekedéssel kapcsolatos ügyekben is. Szükségesnek tartjuk fõvárosi rendelet elfogadását a kérdésben.
Számos országban már bebizonyosodott, hogy a tömegközlekedés leépítése hatalmas károkat okoz egy városnak. A megfelelõ színvonalú, megbízható tömegközlekedési szolgáltatások viszont jelentõsen növelik a város vonzerejét, hozzájárulnak az életminõség javulásához, és elõsegítik a gazdasági fejlõdést is.
A fenti kérdésekkel kapcsolatban mielõbbi válaszát várjuk.
Budapest, 1998. február
24. Óra Alapítvány, A Fenntartható Fejlõdésért Alapítvány, Alba Kör Zöld Csoport, Angyalföldért Egyesület, Árpádföldi Polgárok Érdekközössége, Árpádhídi Lakástulajdonosok Baráti Társasága (BATÁR), Baross Gábor Társaság, Belvárosi Környezetvédelmi Egyesület, Belvárosi Lakossági Csoport, BME—Zöld Kör, BOCS Alapítvány, Bõripari Dolgozók Szakszervezete, BTK Kerékpáros Szakosztály, Budapesti Városvédõ Egyesület, Castor Természetvédelmi Alapítvány, Csúcshegyi Menedék Egyesület, Dorogi Környezetvédelmi Egyesület, Duna Kör, E-Misszió Egyesület, Egyetemes Létezés Természetvédelmi Egyesület, ELTE Természetvédelmi Klub, Energia Klub, Építõipari Dolgozók Szakszervezetének Szövetsége, Erdészeti és Faipari Dolgozók Szakszervezete, Erzsébetvárosi Társasházak Közösségeinek és Képviselõinek Érdekvédelmi Egyesülete, Feminista Hálózat, Nõszemély, Fényes Szellõk Baráti Kör, Folyami Hajósok Független Szakszervezete, Fövény Akciócsoport, Független Ökológiai Központ, Géza Fejedelem tériek, Göncöl Szövetség, Green-mesék Hallgatócsoport, Gyermekbarátok Budapest és Környéke Régió, Gyöngyösi Sétány Lakossági Csoport, HU-MÁS Környezetvédelmi Alapítvány, Igazságügyi Környezetvédelmi Szakértõi Csoport, Informatikai Szakszervezet, Ister Alapítvány, Kelenföldi Városszépítõ Csoport, Kerékpárral Közlekedõk Országos Szövetsége (KEROSZ), Kereskedelmi Alkalmazottak Szakszervezete, Két Kerékkel Kevesebb Egyesület, Kolónia Önkormányzati Egyesület, KÖRLÁNC Környezeti Nevelési Program, Környezeti Nevelési Iskolai Hálózat, Környezettudományi Központ, Környezetvédelmi Tanácsadók Szövetsége (KÖT), Környezetvédelmi Újságírók Társasága, Közgyûjteményi és Közmûvelõdési Dolgozók Szakszervezete (KKDSz), Lakossági Hulladékhasznosító Egyesület, Légúti Betegekért Alapítvány, Létminimum Alatt Élõk Társasága, Levegõ Munkacsoport Országos Környezetvédõ Szövetség, Magyar Egészségvédõk Országos Szövetsége, Magyar Eszperantó Ifjúsági Szövetség, Magyar Írószövetség, Magyar Közlekedési Klub, Magyar Nõk Szövetsége, Magyar Orvosok az Egészséges Környezetért, Magyar Tengerész Szakszervezet, Magyar Vöröskereszt Dolgozóinak Szakszervezete, Megújuló Energia Klub, MEGVÉDSZ Józan Élet és Életõrzõk Szentgyörgyi Akadémiája, Mérnökök és Technikusok Szabad Szakszervezete, MH Líceum Alapítvány, MKK Lágymányosi Csoportja, Mozdonyvezetõk Szakszervezete, Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége, Munkavállalók Szabad Szakszervezete, Nagycsaládosok Országos Egyesülete, NANE, Napóra Klub, Németvölgyi Egyesület, Ombudsnõ Programiroda, Országos Dohányfüstmentes Egyesület (ODE), Ökotárs Alapítvány, Örökzöld Környezetvédelmi Egyesület, Papíripari Dolgozók Szakszervezete, Pedagógusok Szakszervezete, Rákoskert Vasúti Közlekedéséért, Rákosmenti Környezetvédõ Egyesület, Rákospatak Környezetvédõ Egyesület, Rákosszentmihályi és Árpádföldi Ház-, Telek és Lakástulajdonosok Egyesülete, Rózsavölgyi Egyesület, Békásmegyerért Egyesület, Sas-hegy Védõ Egyesület, Sashalmi Ingatlantulajdonosok Egyesülete, Sütõipari Dolgozók Szakszervezete, Svábhegy Alapítvány, Svábhegyi Egyesület, Széchenyi Hegyi Regionális Egyesület, Széna téri Civil Szervezet, Társadalmi Egyesülések Szövetsége, Terézvárosi Közlekedésbiztonsági Egyesület, Terézvárosi Zöldek, Természet Ébredése Társulat (TÉT), Természetbarát Túra-Kerékpáros Egyesület, Thomán István Lakótelepi Önkormányzati Egyesület, Tiszta Angyalföldért és Margitszigetért Egyesület, Tiszta Élelmiszerért Mozgalom, Tisztább Parkokért Egyesület, Városi Biciklizés Barátai Egyesület, Városliget Bizottság, Vizafogóért Mozgalom, Zöld Jövõ Környezetvédelmi Egyesület, Zöld Kereszt Egyesület, Zöld Liga , Zöld Nõk, Zöld Szív, Zöldgömb Sportklub, Zsámbéki Medence Tájvédelmi Egyesület.