KONTROLL KONTRA
(kb. 30 perc)
"Az elme szabad állat, õtet sem lánccal,
sem kötéllel meg nem kötözheted.
Hanem mindenkor, éjjel és nappal mikor
alszunk álmunkban, csak elforog."
Bornemissza Péter
Koncepció: Szabó Réka
Koreográfia és tánc: Gold Bea, Hód Adrienn,
László Mónika, Szabó Réka
További szereplõk: Gavallér Csaba, Gulyás Péter,
Kertész András, Szabó Dávid
Zene: montázs (eszkimó népzene, Timothy Leary, Deutsch
Nepal)
Jelmez: Kovács Gabriella
Fény: Bánki Gabi
Ötletgazda: Gulyás Péter
Támogatók: Új Elõadómûvészeti
Alapítvány, Soros Alapítvány, Mûhely
Alapítvány, NKA, Fôvárosi Közgyûlés
Kulturális Bizottsága.
Köszönet nekik: Nagy Péter, Bujáki Marica, Similart,
Juhos Gábor, Aranytíz.
A darabról
1997 tavaszán "Szonáta" címû produkciómmal
elnyertem az Inspiráció (a Mûhely Alapítvány
által fiatal koreográfusok számára kiírt
verseny) koreográfiai fõdíját és a MU
Színház közönségdíját. A fõdíj
200 000 forint volt, melyet egy új táncszínházi
produkció elkészítésére fordíthattam.
A darab el is készült, "Kontroll kontra" címmel
1998 április elsején volt a bemutatója a MU Színházban.
A színpadot négy bicikli veszi körül, melyek hátsó
része a földtõl kicsit elemelkedve, egy állványon
áll, lehetõvé téve a hátsó kerék
szabad futását. A hátsó kerekeken dinamók,
a kormányokon lámpák. A négy biciklin négy
férfi, a színpadon négy nõ. A férfiak
tekernek, világítanak, figyelnek, követnek. Kontrollálnak.
Azután egyszer csak valami történik, a fények
villódzni kezdenek, majd kialszanak. Sötét van. Mi van,
ha nincs kontroll? Ha nincs, aki figyel?
A darab elsõ része visszafogott: a biciklik vibráló
fényében egy furcsa rendszerbe pillanthatunk be, ahol korlátokon
belül marad minden, a jelentõséggel bíró
pillanatok kihasználatlanul múlnak el. A dinamók surrognak,
mûködik a gépezet. A második részben (immár
színházi fényekkel és árva biciklikkel)
csupa ismert helyzet bukkan fel, csakhogy most mindegyik valahogy elferdül,
eldurvul. Mindenki megtesz valamit, amit normálisan nem tenne meg.
Azután csak kiszolgáltatottság, fásultság
marad. A biciklisták visszatérnek, újra halljuk a
beinduló kontroll zúgását, de már csak
sejthetjük, hogy az egész kezdõdik elõlrõl.
A darab vízió egy nôi lélek átsuhanó
érzelmeirôl, majd egy felbolydult állapotról.
Megjelenik a hiúság, az agresszivitás, a magakelletés,
a kiszolgáltatottság.
A csoportról
Gold Bea elvégezte a Képzõ-
és Iparmûvészeti Szakközépiskolát,
itt is érettségizett. Részt vett a dekaDANCE csoport
megalapításában 1993-ban. Egyik munkájukkal
("Madárka") elnyerték az elsõ Inspiráció
fõdíját. A csoport tagjaként dolgozott Goda
Gáborral, Suzanne Martinnal, Kovács Gerzson Péterrel.
1997-ben elkészítette elsõ önálló
munkáját "Pártában" címmel,
melyet a MU Színház ma is mûsoron tart.
Hód Adrienn a Budapest Tánciskola
növendéke volt 1993-tól 1997-ig. Diáktársaival
már 1995-ben létrehozták az OFF táncszínházi
csoportot, melynek azóta is vezetõje. Kísérletezõ,
bátor, a mai fiatalokhoz szóló darabjaikkal rendszeresen
lépnek fel vidéken és a MU Színházban.
László Mónika
a Szegeden eltöltött tanulóévek után Pestre
jött, ahol további tanulmányok mellett elvégezte
a Modern Táncpedagógus Képzõt. Háromszor
is járt a torontói Graham Iskolában (The School of
the Toronto Dance Theatre) vendégtanulóként. Dolgozott
Rui Hortával, szerepelt Lõrinc Katalin "Száz
év magány" c. produkciójában, Barkóczi
Gyõrggyel készített munkájukkal pedig az Arany
János Színházban léptek fel. Meghívták
a Pécsi Mûvészeti Szakközépiskolába
tanítani és vizsgadarabot készíteni.
Technikai igények
Fekete táncszônyeg, min. 10 m x 8 m-es tér. 1 db.
mikrofon.
Generál világításhoz: 8 db. 1 kW Fresnel terelôlemezzel,
20 db. 1 kW PC terelôlemezzel, 6 db. alacsony állvány,
6 db. nagy állvány.
Speciális fényekhez: 1 db. 1 kW halogén (terelôlemezes),
2 db. 1 kW profil (késekkel és kis állvánnyal),
3 db. 1 kW Fresnel, 2 db. 1 kW PC.