Klió 1996/2.

5. évfolyam

Az erdélyi román iskolaalapítás nagy korszaka

 

Simion Retegan, a Kolozsvári Történelmi Intézet főmunkatársa az erdélyi román falu iskolaalapító tevékenységét kutatja a neoabszolutizmus korában. Retegan könyve azért is figyelmet érdemel, mert ezzel indul a Történelmi Intézet új könyvsorozata Biblioteca Institutului de Istorie címmel. A könyv két részből áll. Első része a bevezető tanulmányt foglalja magában, a második 250 korabeli, 1850–67 között keltezett dokumentumot tartalmaz.

Simion Retegan, az abszolutizmus korának legismertebb kutatója, Kolozsvárt számos tanulmányt és három könyvet közölt a románok abszolu­tizmus (1848–59), illetve liberalizmus kori (1860–67) történetéből. Meglepő, hogy mennyire különbözik az említett korszak (mert a két időszak mégis csak egy korszakot alkot) általa feltárt s megrajzolt képe attól, amelyet a magyar történelemből ismerünk. A magyarság számára 1849–67 a megtorlást, a bosszút, a visszaesést hozta, a románok számára viszont – Retegan szerint – a felemelkedés korszaka volt, amikor román országgyűlést is sikerült szervezni. (Erről korábban önálló kötetet tett közzé Dieta românească din Transilvania címmel (Kolozsvár, 1978). Újabb könyve további forrásokat tár fel a románok történetéről, ezúttal az iskolaalapítás valóban nagy lendületét mutatja be. Retegan kutatásai egymagukban meggyőznek arról, hogy végképp el kell ejteni a magyar történetírásban még újabban is vissza-visszatérő azon megállapítást, hogy a nemzetiségek ugyanazt kapták Bécstől elismerésként az 1848–49-i szolgálatukért, mint a magyarok büntetésként a Habsburg-ellenes szabadságharcuk miatt. A nemzetiségeknek, köztük a románoknak ugyanis – bár néhány alkalommal 1849 végén és 1850–51-ben elutasításban is volt részük az abszolutista kormány részéről – Bécs megadta a társadalom szervezéséhez feltétlen szükséges cselekvési szabadságot. Mi több, az iskolaalapításra a forradalom után elsőként a köz­pon­ti állami szervek ösztönözték az erdélyi románságot, és az ő közreműködé­sükkel hozták létre Naszódon és Orláton már 1849 őszén a két román tanító­képzőt.

Visszatérve tulajdonképpeni témánkhoz, a bevezető tanulmányból néhány adatot és megállapítást emelünk ki. Mindenekelőtt azt, hogy 1840 és 1865 közt a történeti Erdély román egyházi iskoláinak a száma 691-ről 1483-ra növekedett, vagyis másfél évtized alatt több mint megkétszereződött (i. m., 7. p.). Ugyanott olvashatjuk, hogy a szélesebben értelmezett Erdélyben a román iskolák száma 1870-ben 2569 volt.

Mi tette lehetővé ezt a rendkívül gyors és látványos fejlődést?

A szerző több alkalommal nyomatékosan hangsúlyozza: a majdnem egészében paraszti jellegű román társadalmat ilyen nagy erőkifejtésre a jobbágyfelszabadítás tette képessé. Egyrészt, mert ezáltal javult a parasztság anyagi helyzete, másrészt, mert az új viszonyok közt hirtelen megnőtt a román ifjúság körében a tanulási kedv, melyet az is ösztönzött, hogy megnyílt a hivatali pályák elfoglalásának lehetősége a románok számára. Már a forradalom utáni első években annyira megrohanták a balázsfalvi gimnáziumot, hogy az képtelen volt befogadni az összes jelentkezőt. Ugyanakkor megugrott a római katolikus líceumok román tanulóinak a létszáma is. A szerző megemlíti ezzel kapcsolatban, hogy abban az időben a román gimnáziumok száma mindössze öt volt.

A szerző megállapítja, hogy az iskolaalapítási mozgalom az elemi iskolák kategóriájára szorítkozott, s az alapítók döntően nagy része maga a falu, a falusi közösség volt. A falusi közösségeket az állami szervek után a görög katolikus és görög keleti egyház serkentette az alapításokra. Különösen Sagune ortodox püspök tűnt ki abbéli igyekezetében, hogy egyházi iskola­háló­zatának lemaradását kiküszöbölje. Mindez nem jelenti azt, hogy az unitusok ne tettek volna meg mindent iskolai hálózatuk fejlesztésére és a hálózatnak rendszerré való alakítására. A rendszeres működés érdekében szükség volt épületek szerzésére, a tanítók fizetésének biztosítására és az iskolai munka ellenőrzésének a megszervezésére.

Az anyagi alapok előteremtése – állapítja meg a szerző – majdnem kizárólag a falvakra hárult. Ezzel kapcsolatos könyvének forrásközlő, második része. A főként egyházi levéltárakban feltárt, egy kivételével eddig nem ismert 250 dokumentum közlése igen jelentős hozzájárulás a korszak megismeréséhez és megismertetéséhez. Egy különleges forrástípust kutatott a szerző, amely adománylevelekből, a falvak és a tanítók közt létrejött szerződésekből, a felsőbb fórumokhoz intézett beadványokból áll össze. A szerző a forráspublikálás 1992. évi akadémiai szabályait alkalmazva adja közre az iratokat, amelyeket a szükséges jegyzetapparátussal is ellátott.

Simion Retegan könyve színvonalas és hasznos munka, ugyanakkor jó mérce a Kolozsvári Történeti Intézet új könyvsorozatának elindításához.

 

Simion Retegan: Satul românesc din Transilvania Ctitor de scoală (1850–1867). (Az erdélyi román iskolaalapítás nagy korszaka – 1850–1867) Editura Echinox. Cluj, 1994. 269 p.

 

Egyed Ákos