Klió 1995/2.

4. évfolyam

rule

 

XX. SZÁZAD

 

A kommunizmus eretnekei

(Szerk.: T. Bergmann és M. Kessler)

 

Theodor Bergmann és Mario Kessler életrajzi gyűjteménye olyan személyiségeknek állít emléket, akik az első világháború során kommunistákká váltak, de életük további menete során szembefordultak a Szovjetunióban megvalósuló sztálini modellel, s annak nyílt vagy kevésbé nyílt ellenfeleivé váltak, akik tehát – mint a szerkesztők jelzik – valamilyen mértékig egyfajta alternatívát jelentettek a sztálinizmussal szemben. Tulajdonképpen olyanféle kötettel állunk szemben, mint amilyen az 1987-ben Béládi László és Krausz Tamás tollából megjelent Életrajzok a bolsevizmus történetéből c. kiadvány volt, azzal a különbséggel, hogy Bergmann és Kessler az egész világ kommunistáiból válogatott, míg Béládi és Krausz megmaradtak a szovjet közegben, bár természetesen sokan szerepelnek mindkét kötetben.

Ez a kötet olyan személyiségek életútját mutatja be, mint Rosa Luxemburg, Trockij, Thalheimer, Arthur Rosenberg, Gramsci, Rakovszkij, Buharin, az indiai M. N. Roy, a spanyol Nin és Maurín, Hruscsov, Liu sao esi, Fanon, Deutscher, a jugoszláv és a csehszlovák kommunista pártok politikája (a csehszlovák KP. I968-hoz vezető útja), s végül Gorbacsov. A vezérfonal, amelyre az életrajzokat a szerzők felfűzik, a kötet alcíme: Alternatíva a sztálinizmussal szemben.

S éppen ebben a problematikában látjuk a kötet legnagyobb ellentmondását: nincs igazi alternatíva. Nyilvánvaló, hogy Trockij, az a Trockij, aki aktív politikusként a sztálini megoldásoknál jóval szélsőségesebbeket javasolt az I920-as években, nem jelentett igazi alternatívát, amit az is jelez, hogy irányvonalait (merttöbb is volt egymást követően) a többség rendre elutasította. Rakovszkij, Buharin és a többiek vele összehasonlítva jóval kisebb politikai súllyal s lehetőségekkel rendelkeztek, s legfeljebb egyes részleteket módosíthattak volna a sztálini koncepción. Az alapkérdés ugyanis adott volt: győzött az orosz forradalom, de egyidejűleg hamvába holt tulajdonképpeni előfeltétele, amelynek megvalósulását feltételezte, a világforradalom. A kérdés a 'hogyan tovább?' dilemmája, s erre a válasz csak az lehetett,  amit sztálinizmusnak neveznek: a szocializmus építése egy országban. Egy győztes forradalom megvalósítóinak a forradalom feladását javasolni (mint az egyetlen és ésszerű álláspontot) aligha lehetett volna. Ettől a ponttói kezdve a dolgok már a maguk logikáját követték, s ha azon lehet is elmélkedni, milyen módon lehetett volna elkerülni a forradalom Sztálin személyiségéből adódó torzulásait, az vitathatatlan, hogy mindazt elérni, amit a Szovjetunió rövid másfél-két évtized alatt elért, lényegesen más módon nem lehetett volna. Külföldi tőke nem állt rendelkezésre, így csak a belső felhalmozás drasztikus mértékű növelésével lehetett iparosítani, a parasztság és a munkásság életszínvonala rovására. Részletekben persze lehetett volna módosítani, erre a helyzet kényszere folytán olykor sor is került, de a képlet adott volt.

A bemutatott személyek mintha maguk is tudatában lettek volna ennek a helyzetnek, elsősorban a sztálini rendszernek azokkal a vonásaival viaskodnak, amelyeket a „humánum” szférájába sorolhatunk. Csökkentenék az iparosítás ütemét, hogy ezzel mérsékeljék a parasztság terheit, kerülnék a politikai nyomást, toleránsabb pártpolitikát sürgetnek, stb. Azt mondhatjuk, az aktív politikusok, a hatalomban lévők alternatívája a sztálini modellel szemben olyasféle mérséklés, mint amit Nagy Imre képviselt nálunk 1953 és 1956 között. Ez azonban csupán mérséklés, a „hibák kijavítására, de nem igazi alternatíva.

Azért ne legyünk igazságtalanok! Ma még ezekről a kérdésekről nagyon nehéz megalapozottan szólni, hiszen annak ellenére, hogy az utóbbi években sok levéltári anyag napfényre került, a korszak igazi története megíratlan, a történész alapvető forrásai hozzáférhetetlenek, különös en az 1920-50-es évek szovjet története gyakorlatilag feltáratlan. A szükségszerű és a lehetséges megítélése pedig attól a tudástól függ, amivel még nem rendelkezünk. Ami számomra mindezek ellenére és mindeneken túl meghatározó, az tulajdonképpen Rosa Luxemburg álláspontja: Luxemburg 1919 januárjában meghalt, mégis, mindaz, amit a bolsevizmussal kapcsolatban írt, s amit életrajzának szerzője, Jack Jacobs tőle idéz, arra mutat, hogy gyakorlatilag ő az, aki már nagyon korán, rögtön a forradalom győzelme után szinte mindazt előre látta, ami bekövetkezett, ami a torzulásokhoz, a forradalom elfajulásához, vagyis a sztálini eredményekhez vezetett, mindazokat a módszereket, amelyekkel a pártot hadsereggé változtatták, mindazokat az antidemokratikus megoldásokat, amelyek később megvalósultak. Ez annál nagyobb teljesítmény, mert mint jeleztem mindezt mások még csírájában sem sejtették.

Sok mindent fel lehetne még sorolni, ami érdekes a kötetben. A legfőbb tanulság azonban, ami számomra mindebből kiderül, a következő: nem a sztálinizmus és a kommunizmus eretnekei között húzódik az alternatíva, hanem a kommunizmus és a renegátok kött, azok kött tehát, akik hátat fordítottak a lenini eszméknek. Az lett volna, illetve az volt az igazi alternatíva. Más kérdés, hogy ez sem igazán felemelő álláspont.

 

Ketzer im Kommunismus. Altemativen zum Stalinismus. (A kommunizmus eretnekei. Alternatívák a sztálinizmussal szemben) Szerk.: Theodor Bergmann és Mario Kessler. Decaton Verlag, Mainz, 1993. 381 p.

 

Gunst Péter