Klió 1995/2.
4. évfolyam
KORA ÚJKOR
David Eltis:
Az európaiak és az afrikai rabszolgák
Csakugyan: miért éppen az afrikaiakat hurcolták előszeretettel rabszolgának az európaiak az
Újvilágba? Adam Smith óta elfogadott a séma: az egyik kontinens népei arra kényszerítették a másik kontinens népeit, hogy egy harmadik kontinensen fogyasztási cikkeket termeljenek, mivel úgy találták, hogy a harmadik kontinensen élő népek nem voltak alkalmasak erre a célra. Vagyis tulajdonképpen még azok is, akik faji kérdésnek tekintik az ügyet, elsősorban
gazdasági, haszonszerzési szándékokra vezetik vissza a rabszolga-kereskedelmet. Úgy vélik, ez volt a legolcsóbb megoldás. G. Frederickson történész szerint például, ha a fehér rabszolgaság elegendő hasznot hozott volna, bizonyára azt vezetik be. Mi az eredete hát a
rabszolgaságnak, miért, hogy az egyik nép „arra való”, a másik nem, és miért változott meg idővel az ezzel kapcsolatos
felfogás?
A választó vonal a „közénk tartozók” és a „kívülállók” között húzódott. Ez a választóvonal létezett Európában már a római időkben, és létezett Nyugat-Európában a XV. században, amikor odatartozónak tekintettek mindenkit, aki ott élt, és keresztény volt. A rabszolgaság nem volt elterjedt Európában, de ahol létezett, ott a nem keresztényekre, többnyire az afrikaiakra korlátozódott. Hasonló felfogás és gyakorlat érvényesült az iszlám világban is, természetesen ott „kívülállónak” a nem muzulmánt tekintették.
„A tulajdonképpeni kérdés nem az, hogy miért szűnt meg a rabszolgaság Nyugat-Európában a kora újkorra, vagy hogy miért korlátozódott más kontinensek népcsoportjaira 1500 tájára, hanem inkább az, miért nem a régi, kevésbé válogató alapokon kelt újra életre, amikor az amerikai bányák és ültetvények lehetőségei megnyíltak” – teszi fel a kérdést a szerző, és megpróbál a gazdasági motiváció ki nem elégítő magyarázata mellett más
szempontokat találni. Az utóbbi évtized irodaimában a „közénk tartozó” és a „kívülálló” között a válaszvonalat a „hatalmi viszonyok”, a társadalmi osztályokhoz tartozás, az érdek szabta meg. Gyakran érveltek azzal, hogy az európai fizetett szolgák, vagy az amerikai őslakosok kényszermunkáját anyagi okokból cserélték fel az afrikai
rabszolgák munkájával, mert egyszerűen így volt olcsóbb. A tanulmány írója szerint azonban nem ilyen egyszerű a
probléma. További kérdések merülnek fel ugyanis: valóban nem voltak-e az
etnikai csoportok és a munkaerő-megoldások ismertkombinációján (kényszermunkás
bennszülöttek, szolgaállapotú vagy szabad bérmunkás európaiak és afrikai rabszolgák) kívül
más lehetőségek is. Hogyan alakult ki, és három évszázaddal később hogyan, miképp
hunyt ki az európaiak fejében az a sztereotípia, hogy a kánaániták,
szlávok és afrikaiak rabszolgaságra valók?
Ami az európaiak teljes rabszolgaságra vetését illeti, éppen ez lett volna a legolcsóbb;
következésképpen ez érte volna meg a legjobban. Nem kellett volna Amerikába menet előbb
elhajózni
Afrikába, ott a parton várakozni, amíg begyűjtik a feketéket; s ha bérelt hajóval közlekedtek, még annak a bérét is fizetni. Ráadásul a sokkal zsúfoltabb négerszállító hajókon sokkal
többen pusztultak
el az úton, mint fehér utasok esetében. Az európai népszaporodás mértéke sem volt olyan alacsony,
hogy emiatt meg kellett volna kímélni az európaiakat arabszolgaságtól.
Persze, mint ismeretes, vittek a gyarmatokra európai
elítélteket számos európai országból. Például Britanniából
az 1700-as években mintegy fél évszázadon át évi 1000 főt, de ez
elenyésző szám Afrika évi 25–50 000 fős emberveszteségéhez képest,
amely háromnegyed évszázadon át gyengítette a fekete kontinenst.
Ezenkívül számos más lehetséges forrása is volt a gyarmati munkaerőnek. Például
a háborúban szerzett foglyokból, mondjuk az ír és skót
lázadások után, vagy a csavargókból, szegényekből is kitelt volna Európa 50 ezres „kivitele” anélkül, hogy az afrikaiakhoz hozzányúltak volna. A rabszolgaszállítás,
-eladás ügynökségei, kereskedőhálózata és árai korán kialakultak;
és olcsóbban dolgoztak Európában, mint ahogy az afrikai rabszolga-kereskedelem tette. A francia és spanyol
kereskedők összekötő láncszemként működtek a bíróságok és a gályák között. Londonban társaságok
foglalkoztak
az elítéltek
átvételével,
behajózásával. átszállításával; Amerikában szintén felkészült kereskedőhálózat
közvetítette ki a rabszolgákat
gazdáikhoz. A
rendszer
tehát olajozottan működhetett volna európai kényszermunkásokra alapozva is. Mégsem alakult ki tömegméretekben az európaiak rabszolgasága; második jobbágyságról
beszélhetünk Kelet-Európában, második rabszolgaságról azonban nem. Az európaiak gyilkolták egymást, halálbüntetést,
börtönt, gályarabságot osztogattak egymásnak – rabszolgaságra azonban a kívülállókat vetették. Az öreg kontinens lakói akkor
közelítették meg legjobban az igazi rabszolgaságot, amikor elítéltjeiket az
országhatáraikon túli kényszermunkára küldték. A földrajzi felfedezőutakra viszont javarészt fegyenceket vittek.
De különbségek voltak az egyes országok között: Spanyolországban és Itáliában a rabokat főként gályára irányították, az
angolok inkább a távoli gyarmatokra száműzték őket, a franciák és portugálok
mindkét módszert alkalmazták; a hollandok egyiket sem.
A kényszermunkát és a valódi rabszolgamunkát két jegy
alapján élesen el lehetett különíteni. Az előbbihez bűnt kellett elkövetni, de
kevésbé volt önkényes a bánásmód, mint a rabszolga esetében. Emellett a bűnöző
jogi helyzete nem öröklődött. A fegyencekkel való bánásmód különben államonként
különbözött. Például
az angolok sem életfogytig-tartó büntetést, sem sok kényszermunkát nem szabtak
ki; a hollandok annál inkább, és kínzást is alkalmaztak. Az angol elítéltek nem
térhettek vissza Angliába 7 illetve 14 évig, de amint partot értek a gyarmaton,
megvásárolhatták a szabadságukat. A csavargók csoportja természetesen minden európai
országban nagyobb volt az elítéltekénél. Ezeknek azonban csekély hányadát küldték Amerikába, inkább
fizetett szolgaságra,
dologházba, állami fegyverüzembe vagy gályára küldték őket, nem rabszolgának.
A rabokat két csoportba oszthatjuk. Egyikbe a fennálló
rend ellen lázadók tartoztak, őket vagy halálra ítélték, vagy börtönbüntetésre,
de soha nem rabszolgaságra. A másik csoportba a hadifoglyok sorolhatók; ővelük
bántak a legjobban, kicserélték, kiváltották a fogságból.
Igen eltérő körülmények között szállították a hajók
Amerikába az európaiakat és az afrikaiakat. A rabszolgaszállító hajókba három-négyszer annyi négert
zsúfoltak be, mint egy európai elítélteket vivő hajóba. Az európaiak
tartózkodása attól, hogy európait rabszolgaságra vessenek, csak a muzulmánoknál
van meg hasonló mértékben. Érdekes megfigyelés, hogy a rabszolgaság sokkal
gyakoribb Dél-Európában, mint északon, a rabszolgapiacok a mediterrán partokon
voltak, nem Északnyugat-Európában.
A tanulmány írója a továbbiakban két kérdésre keres
választ. Mi
az eredete ennek arabszolgasággal kapcsolatos európai magatartásnak, s hogyan kapcsolódik
e magatartás a faji kérdéshez? A második: mi vezetett bizonyos európai
országokban később a rabszolgaság eltörléséhez? Feltűnő ugyanis, hogy éppen
azok az országok, amelyek semmiképpen nem tudták volna elképzelni saját népük
fiait rabszolgának, egyáltalán nem kifogásolták a tengerentúli rabszolgamunkát
a nem európaiak számára, ám ugyanők álltak végül a rabszolgaság betiltásáért
harcoló mozgalom élére.
Eric L. Jones szerint azért más az európaiak felfogása a
rabszolgaságról a kora újkorban, mint a világ más népeinek, mert Európában –
más kontinensektől eltérően – erős volt a politikai megosztottság, ez
versengésre ösztönözte az államokat. Érvényesülhetett a „nagyobb méretek, nagyobb haszon”
elve, a felhalmozott tudás, emelkedett az egy főre jutó jövedelem. Mindezt
elősegítette az egyszerű családszerkezet elterjedése, ez is jellegzetesen európai
vonás. Az európaiak azért is ellenezték saját társaik rabszolgaságba süllyesztését,
mert fontosnak tartották az egyént, az egyéni értékeket, továbbá, mert ezt a
felfogást erősítette a piaci magatartás kialakulása. Thomas Haskell
azt állapítja meg, hogy a kapitalizmus, a piac olykor éppen a rabszolgaság ellenében
hat. A
piacrendszer eleinte kitágította az emberek tapasztalati érzékelését, s azt az
érzést keltette bennük, hogy hatalmukban áll a dolgokba és mások életébe
beavatkozni. A mások iránti erkölcsi felelősség csak később, 1750 után kezdett
ébredezni bennük. Ekkor azonban a nem európaiak már rabszolgák voltak, így
irántuk közönnyel viseltettek.
A piac jelenléte, az egyéni jogok elismerése mellett
Németalföldön és Angliában további vonások járultak hozzá az egyén szerepének fontosságához: a szűk család korai feltűnése, a késői
házasságkötés, a gyerekek korai munkába állása; a nem feudális
földtulajdonosság; a nagy tömegű nem mezőgazdasági népesség ellátását lehetővé
tévő élelmiszertermelés. Ezek a tényezők alapul szolgáltak a viszonylagos
politikai és gazdasági szabadsághoz, amely kizárta az európaiak
rabszolgaállapotát.
A XVI. századra tehát kialakult, hogy elfogadhatatlan az
európaiak rabszolgasága. Másként kifejezve: az európaiak – ekkor – képtelenek voltak
befogadni társadalmi szerződés-koncepciójuk kereteibe az óceánon túli népeket. Majd a XIX. század
végére formálódott úgy át a gondolkodás, hogy most már megengedhetetlennek
tartották bárkinek arabszolgasorban tartását.
A rabszolgaság eltörlése felé vezető első
lépést a XVI. században a spanyolok és a portugálok tették meg azzal, hogy
megpróbálták kiszabadítani rabszolgaságba esett honfitársaikat észak-afrikai
fogságukból. Hatalmas
magánadományokat, majd állami adományokat használtak fel erre a célra. Később
Hollandiában létesült „rabszolga-alap”, majd számos tengeri állam kötött
szerződéseket az észak-afrikai és az oszmán-török állammal hajói legénységének
biztonsága érdekében. A dologban az az ironikus, hogy
mindezek az intézkedések éppen a legnagyobb holland és angol rabszolga-kereskedők
zsebére hajtották a legnagyobb hasznot.
Kérdés, hogyan és mikor terjedt ki a „hozzánk tartozó”
státusa a nem európaiakra. Lassú, fokozatos folyamat volt ez; először a
bennszülött amerikaiakat fogadták be, s az Európában élő nem európaiakat. A folyamat a
gondolkodás történetében is követhető: Locke után már nem sokan merték védelmükbe
venni a rabszolgaság intézményét, bár a felvilágosodás idején bizonytalan a
kérdés megítélése.
Az tény, hogy éppen azok az országok váltak a
későbbiekben az abolicionizmus fő harcosaivá, amelyek
a legnagyobb rabszolga-kereskedelmet bonyolították le. A szerző szerint a
britek esetében ennek magyarázata abban rejlik, hogy ők érintkeztek a
legnagyobb mértékben a rabszolgákkal, ők láthatták a legtöbbször, s ismerhették
fel sorsuk embertelenségét.
Egészen más volt a helyzet Németalföldön. Náluk nem volt
rabszolgaság ellenes mozgalom, és a rabszolga-kereskedelmük is jelentéktelenné
zsugorodott a XVIII. század végére. A ki- és bevándorlás mértékét mutató
számok is igen alacsonyak a hollandoknál, azaz ők nem keveredtek nem európai
népekkel.
Az eddigiekből további megállapítások szűrhetők le. Ami a
fehér emberek feketékkel kapcsolatos magatartásának eredetét illeti, nem csupán
gazdasági szempontok játszottak közre. Az európaiak szemében nem a relatív
haszon volt a döntő, hanem képtelenek voltak európai társaikat rabszolgának
látni. Arra viszont kevés volt az idő, hogy kiterjesszék a „hozzánk tartozók” fogalmát a „kívülállókra”.
A második megállapítás: az európaiak, főként pedig az
angolok két nagy gazdasági lehetőséget is elszalasztottak, Az egyiket éppen
azzal, hogy
nem saját társadalmuk tagjait tették rabszolgává, holott ez alacsonyabb
költséggel magasabb jövedelemhez juttatta volna őket; a másik gazdasági előnyt
pedig akkor engedték ki a kezükből, amikor a XVIII. század vége felé kezdték maguk közé
befogadni az óceánon túli népeket. Az első „elmulasztott lehetőség” hozta létre az afrikai–amerikai rabszolga-kereskedelmet,
a második pedig mindenestől véget vetett a rabszolgaságnak Amerikában.
Harmadszor: a XVII. századi kapitalizmus korántsem volt annyira féktelen és
mohó, ahogy sokan állítják. A profithajszolást bizonyos egyezményes korlátok és
a szegényebb osztályok ellenállása fékezte. Az európai társak rabszolgaságra
kényszerítése kívül esett e korlátokon.
Utoljára, de nem utolsósorban: az angol és a holland
társadalomban éppen az egyén szerepévei kapcsolatos felfogás járult jelentékenyen
hozzá az amerikai néger rabszolgatartás kialakításához, ugyanis saját honfitársaik nem válhattak rabszolgává vagy
életfogytig elítéltté.
Összegezve: az, hogy nem volt európai származású rabszolga, azt bizonyítja, hogy a csak gazdasági okokra támaszkodó
történelemmagyarázat gyakran tévutakra vezet.
David Eltis: Europeans and the Rise and Fali of African Slavery in the Americas:
An Interpretation (Az európaiak és az afrikai rabszolgaság kibontakozása és megszűnése Amerikában – magyarázat). The
American Historicai
Review, 98. kötet, 5. szám, 1993. december, 1399–1423. p.
Fodor Mihályné