Klió 1995/1.

4. évfolyam

rule

 

A TÖRTÉNETTUDOMÁNY TÖRTÉNETÉBŐL

 

Joyce Appleby

A függetlenség más fajtája: a korai Amerika történeti tanulmányozásának átrendeződése a második világháború utáni időszakban

 

A William and Mary Qarterly, a 17-18. századi amerikai történelemmel foglalkozó legtekintélyesebb szakfolyóirat, 1993. áprilisi számának legnagyobb részét a korszakra vonatkozó, második világháború utáni kutatások összefoglalásának szentelte. Az egyes területek ismert szakértői tekintették át a gazdaság-, társadalom- és politikatörténet, vagy a korabeli rabszolgaságra és az indián népességre vonatkozó vizsgálatok újabb eredményeit. A tematikus tanulmányok sorát, a korszakra vonatkozó kutatásokat a második világháború utáni amerikai történetírás egészében elhelyező, összefoglaló dolgozat előzi meg, Joyce Appleby tollából, aki a University of California at Los Angeles (UCLA) professzora, a XVII-XVIII. század eszme- és társadalomtörténetének egyik legkiválóbb szakértője, számos tanulmány és könyv szerzője.[1]

Véleménye szerint a gyarmati korra vonatkozó történetírást a második világháború előtti időszakban erőteljesen áthatotta az amerikai fejlődés kivételességébe, sőt az egész világ számára utat mutató jellegébe vetett hit. Eszerint a független amerikai állam megszületése egyfelől az ókori athéni demokráciától kiinduló történelmi fejlődés csúcsát, másfelől viszont valami egészen újnak a kezdetét, az első modern köztársaságnak a megszületését jelentette. Ez jellemezte a XIX. századi romantikus nacionalista történetírást, de az ezzel szemben a századforduló tájától fellépő progresszivista iskola felfogását is, amely ugyan a gyarmati kori társadalmon belüli konfliktusokra és az alsóbb néprétegeknek az események alakításában játszott szerepére helyezte a hangsúlyt, ám ezáltal csak jobban kiemelte a kialakult politikai berendezkedés kivételesen és az egész világ számára utat mutatóan demokratikus jellegét. Mindezen tényezők következtében a gyarmati kort legnagyobbrészt az egész világ számára példát adó Egyesült Államok megszületésének puszta prológusaként fogták fel, amelyben a gyarmatosak a Mayflower-szerződés megfogalmazásától kezdődően, profetikusan meneteltek egy jobb és felvilágosultabb kor, a függetlenség kivívása felé.

E felfogással csak részben szakított a második világháború utáni első jelentős történetírói irányzat, az ún, konszenzus iskola. A progresszivistáknak a gazdasági érdekcsoportok konfliktusait háttérbe állító felfogásával szemben a társadalmi struktúra elemzésére, s ezen keresztül arra helyezték a hangsúlyt, hogy a felnőtt fehér férfiak jelentős részére kiterjedő politikai jogok következtében meglehetősen széleskörű politikai konszenzus, a szélesen értelmezett középosztályi társadalom megléte, a társadalmi együttműködés és stabilitás jellemezte a gyarmati kort. Véleményük szerint ez a konszenzus és stabilitás, bizonyos alapértékekben valómaradéktalan egyetértés aztán az egész amerikai történelem kivételes és megkülönböztető jegye maradt. Appleby értékelése szerint tehát úgy vetették el a progresszivisták legfontosabb alaptételeit, hogy közben új tartalommal töltötték meg Amerika kivételességének régi gondolatát.[2]

A konszenzus iskola azonban csak egy-másfél évtizedig volt uralkodó helyzetben, mivel a hatvanas évek kezdetétől alapvető fordulat bontakozott ki az egész amerikai történtírásban. E változás bekövetkeztében, Appleby véleménye szerint meghatározó és úttörő szerepet játszott a gyarmati kor vizsgálatának és megítélésének döntő megváltozása. Milyen tényezőknek tulajdonítható mindez? A változás bekövetkeztében nagyon fontos szerepet játszottak az Európából érkezett szakmai és intellektuális impulzusok. Ezek közül is kiemeli az Annales-iskola, de különösen Femand Braudel munkásságát, aki a mindennapi életre, az anyagi kultúrára és a hosszú távú fejlődési ciklusokra helyezte a hangsúlyt. Nagyon jelentősnek ítéli a Peter Laslett által megszervezett Cambridge Group for the Study of Popular and Social Sctructure hatását is, amely a család, a helyi kisközösségek és általában a demográfiai folyamatok vizsgálatát helyezte előtérbe új módszerek, például a családrekonstrukciós eljárás hatékony alkalmazásával. Ugyanakkor nem amerikai politológusok és eszmetörténészek egy másik csoportja, Quentin Skinner és I. G. A. Pocock vezetésével egyfajta kommunikatív rendszerként kezdte értelmezni általában a politika és különösen a korai újkori politika nyelvezetét, s ez alapvetően átalakította a korabeli amerikai politikai eszmék vizsgálatát is. De ide sorolható az is, hogy 1958-ban jelent meg az USA-ban Max Weber: A protestáns etika és a kapitalizmus szelleme című klasszikus munkájának angol fordítása, amely sok amerikai történész számára helyezte új megvilágításba a protestantizmus és a kapitalizmus kapcsolatát a XVII-XVIII. századi Amerikában. Appleby fontosnak ítéli az európai kulturális antroplógia, gazdaságtörténet-írás és történeti földrajz befolyását is, amely utóbbi egyre inkább az emberek térbeli mobilitásának vizsgálatára helyezte a hangsúlyt. Mindezen új fejlemények az egész amerikai történetírás szemléletmódjára óriási hatást gyakoroltak, és a társadalom- és gazdaságtörténeti szemléletmód előtérbe kerüléséhez, az ún. „új történetírások” (New Economic History, New Urban History stb.) kialakulásához is nagyban hozzájárultak. Ugyanakkor a fenti irányzatok konkrét kutatásai legnagyobbrészt a kora újkor történetére vonatkoztak, vagyis leginkább azon korszak európai történelmének megítélését alakították át, amikor az észak-amerikai angol gyarmatok is létrejöttek. Ezek eredményeinek fényében az amerikai gyarmati kor eseményeit egyre inkább egy koherensen összetartozó atlanti régió keretében kezdték vizsgálni, vagyis a korábbinál jóval nagyobb hangsúly esett a gyarmatokat az európai háttérhez, illetve más gyarmati területekhez fűző szálakra. A kora újkori európai történelemre vonatkozó újabb kutatások ugyanis feltárták, hogy számos olyan jellegzetesség (jelentős földrajzi mobilitás, az öröklési törvények megváltozása stb.), amelyeket korábban az amerikai fejlődés kivételes, megkülönböztető egyeinek tartottak, a korabeli Nyugat-Európában is meglehetősen gyakori jelenségek voltak, s kiderült, hogy a XVII-XVIII. századi nyugat-európai világ már egyáltalán nem az a „sötét feudalizmus” volt, amelyhez viszonyítva a második világháború előtti amerikai történészek oly kivételesnek és példamutatónak látták Amerika fejlődését. Háttérbe szorult tehát Amerika kivételes jellegének a hangsúlyozása és a gyarmati kort most már önálló értékekkel és sajátosságokkal rendelkező periódusként fogták fel, és nem csupán olyan prológusként értelmezték, amelynek története szükségszerűen torkollott a független és kivételes Egyesült Államok megszületésébe. Ennek következtében a gyarmati kor és az azt követő időszak vonatkozásában a fokozatos, folyamatos átmenetet kezdték hangsúlyozni.

Ezekhez a változásokhoz, persze, bizonyos hazai, amerikai tényezők is hozzájárultak. Az 1950-es években jelentősen megnőtt a hallgatók létszáma az amerikai egyetemeken, s ennek következtében nőtt a szakdolgozati és disszertációs témát kereső diákok és kezdő kutatók száma, akik számára a számítógépek fokozatos elterjedése technikai szempontból is lehetővé tette, hogy új típusú forrásanyagokat „mozgassanak meg”. A hallgatói létszám megnövekedésével egyre nagyobb számban kerültek be az egyetemek falai közé a nők, valamint a különböző kisebbségi csoportok képviselői is, akik a hatvanas évek egyetemi mozgalmainak a légkörében készséges és elkötelezett kutatói lettek a mindennapi élet, az alsóbb néprétegek, a népi vallásosság, a rabszolgaság, a nők és a különböző kisebbségek korabeli történetének, amely témák felé korábban jóval kisebb figyelem irányult.

Mindezen hatások elsőként a gyarmati kori kisebb - elsősorban új­angliai - közösségek vizsgálatában vezettek új eredményeket feltáró monográfiák megszületéséhez.[3] Ezek a könyvek leírták a korabeli családstruktúrát és családi értékrendet, s rámutattak a család, a közösségi értékek kiemelkedő szerepére a társadalom szerveződésében, s alapvetően megváltoztatták a liberális individualizmus eszméi által ihletett, öntudatosan a forradalom felé menetelő gyarmatosról korábban kialakított képet. A család vizsgálatának középpontba állítása új megvilágításba helyezte a nők szerepének kutatását is (terhesség, gyermeknevelés, házassági szokások, a nó1c öröklési és tulajdonbírási lehetőségei stb.). A nőkre vonatkozó kutatások megélénkülésében természetesen szerepet játszott a feminizmus megerősödése is a hatvanas években. Korábban úgy tartották, hogy a korai időszakban a gyarmatokon tapasztalható relatív nőhiány következtében a nőket nagyobb becsben tartották, mint a korabeli Európában, s ezt is az amerikai kivételesség egyik fontos jegyének tekintették. Az újabb európai és amerikai vizsgálatok tükrében ez már korántsem látszik ilyen egyértelműnek, bár az új adatok értelmezésében még mindig elég nagyok az eltérések a kutatók között.[4] Ezek a közösségi központú kutatások, kezdetben elsősorban új-angliai bázisra támaszkodtak, mivel az ottani településszerkezet jobban lehetővé tette e kisközösségek meghatározását a kutatók számára, s az írás-olvasás szélesebb körű elterjedtsége miatt nagyobb számban állott rendelkezésre - főleg személyes jellegű ­ forrásanyag is. Jack P. Greene találó megjegyzése szerint a kutatások ezen koncentrálódásán legjobban maguk a korabeli gyarmatosok lepődtek volna meg, hiszen a Chesapeake-öböl, illetve a Karib-tenger angol gyarmatai sokkal több gazdasági szállal kötődtek az anyaországhoz és fontosabbak is voltak a számára, mint Új-Anglia. A forrásanyag eltérő jellegének következtében a Chesapeake-régió vonatkozásában mégis valamivel később indult meg a helyi tanulmányok sorozata, s a kutatók egy, az új-angliaitól radikálisan eltérő társadalom képét vázolták fel. Felszínre hozták és kézzelfoghatóvá tették a két régió eltérő demográfiai, gazdasági és társadalmi jellegzetességeit, s fényt derítettek olyan, korábban nem ismert tényekre is, hogy a XVIII. században a régió legkeletebbi területein milyen jelentős mértékben előrehaladt a gazdaságok átállítása a dohány termesztéséről a gabonáéra.[5] A Chesapeake-régió legfőbb sajátosságát természetesen a fekete rabszolga munkaerő jóval nagyobb itteni létszáma jelentette a XVII. század utolsó évtizedeitől kezdődően. A második világháború utáni időszakban ennek megítélése is alapvető változásokon ment keresztül. Különösen fontos eredmények születtek annak vizsgálatában, hogy mikor és milyen tényezők hatására ment végbe a fehér, szerződéses szolgai munkaerőről a fekete rabszolga munkaerőre való átállás a déli mezőgazdaságban, s az Annales­iskola és a kulturális antropológia szemléletmódjának alkalmazásával alapos vizsgálat alá vették a feketék hétköznapi és családi életét, kialakuló sajátos kultúrájuk afrikai gyökereit, illetve Amerikában kialakuló sajátosságait.[6] Egyáltalán, a korábbinál jóval nagyobb teret kapott a gyarmati kor kutatásán belül a rabszolgaság vizsgálata, mivel a korábbi időszakokban az ezzel foglalkozó kutatók figyelme elsősorban annak XIX. századi változata felé fordult. E változásban persze megint csak szerepet játszott a hatvanas évek, a feketék polgárjogi küzdelmeinek a légköre.

A mindennapi élet vizsgálatának előtérbe kerülése az elitekről az átlagemberekre fordította a történészek figyelmét, akik már a progresszivisták érdeklődésének is a középpontjában álltak. A szinte kizárólag a gazdasági érdekek alapján szerveződő osztályokból álló társadalomképpel szemben az új társadalomtörténészek sokkal differenciáltabb, gyarmati kori fehér társadalom képét vázolták fel. E vizsgálódásaikban nagymértékben tudtak támaszkodni a hatvanas években virágkorát élő újabb brit marxista történetírás (E. P. Thompson, George Rudé, Eric Hobsbawm, Christopher Hill) módszereire, akik legnagyobbrészt szintén a XVII-XVIII. század kutatásával foglalkoztak. Leírták a gyarmati kori társadalmi konfliktusok jellegzetességeit, új megvilágításba helyezték az amerikai forradalomban való radikális népi részvételt, s összességében olyan fehér társadalom képe kezdett kibontakozni, amely családmintáit, értékrendjét és gondolkodásmódját tekintve sokkal tradicionálisabb és a korabeli európai viszonyokhoz sokkal közelebb álló volt annál, mint ahogy azt korábban gondolták. Az a vélemény kezdett előtérbe kerülni, hogy Amerika nem volt szabad, gazdag, modem és liberális eszmeiségű szinte születése pillanatától kezdve, hanem sok tekintetben archaikus, elmaradott gazdálkodási módszereket alkalmazó, preindusztriális gazdaság és társadalom jellemezte, amely a korabeli atlanti világ periférikus csücskének számított mind gazdasági, mind pedig társadalmi tekintetben, s amelynek értékrendje is inkább tradicionálisnak volt nevezhető, s rengeteg szállal kötődött az anyaországéhoz. Ha viszont ez így volt - s ugyanakkor az is kétségtelen, hogy a XIX. században már piaci erők által meghatározott, liberális gondolkodásmód jellemezte az amerikai gazdaságot -, akkor felmerül a kérdés, hogy mikor ment végbe a kettő közötti fordulat. E kérdés szempontjából különös jelentősége volt a James A. Henretta és számos más történész között lezajlott vitának a hetvenes-nyolcvanas évek fordulóján. Henretta ugyanis az északi farmercsaládok gazdasági viszonyainak tanulmányozása alapján arra a következtetésre jutott, hogy a farmercsaládok legnagyobbrészt önellátásra törekedtek, s inkább ellenálló magatartást tanúsítottak a gazdálkodásukba behatolni akaró piaci erőkkel szemben a XVIII. század folyamán. Vele szemben főleg James Lemon hangsúlyozta azt, hogy az angol telepesek a gazdaságilag fejlett anyaország szerzésvágyó attitűdjét hozták magukkal az Újvilágba, s ez a vállalkozói éthosz felvirágzott az ottani szabadabb környezetben, különösen a gyarmati elit körében. A vita mindenesetre a farmergazdaságok új módszerekkel történő, mikroszkópikus elemzése felé fordította a kutatók figyelmét. A kutatások alapján egyre inkább köztes álláspont kezdett kibontakozni, amely a korábbi „újító vállalkozók” és „hagyományos konzervatívok” merev szembeállításának a helyébe lépett. Eszerint a farmerek, rövid távú döntéseik során, elsősorban a maguk szűkkörű gazdasági céljainak a megvalósítására törekedtek, amely döntéseiknek azonban hosszú távon gyakran a piaci hatásokat erősítő következményei lettek. E kutatások másik fontos hatása az lett, hogy - mivel a két korszak jellegzetességeinek az összehasonlítására törekedtek - felhívták a figyelmet a gyarmati kor és az azt követő korszak közötti kontinuitás fontosságára, hiszen korábban az volt a jellemző, hogy a szakmonográfiák a gyarmati kor végén fejeződtek be, míg most gyakran „átnyúltak” a XIX. századba is.[7]

Alapvető változások következtek be a gyarmati kori Amerika etnikai viszonyainak vizsgálatát illetően is. Az európai társadalomtörténet-írásra egyre nagyobb hatást gyakorolt az antropológia, s ennek következtében elterjedtebbé vált az a felfogás, amely már nem a nyugati civilizáció feltartóztathatatlan előrehaladásaként. s nem is annak kategóriáival értelmezte az emberiség történetét, vagyis az egyes kultúrák egyenrangúságára helyezte a hangsúlyt. Mindez jelentősen átalakította a gyarmati kori Amerikában egymás mellett létező kultúrák és etnikumok egymáshoz fűződő kapcsolatainak a vizsgálatát. A kutatók a korábbinál nagyobb empátiával fordultak az indián kultúrák felé, s felfedték az indiánok munkaviszonyait, vallási szokásait, de azokat a nyelvi „megoldásokat” is, amelyek segítségével az angol telepesek

a későbbiekben elfedni igyekeztek az indiánokkal szembeni kezdeti függő helyzetüket. Mindezzel, mintegy beilleszteni igyekeztek az indiánokat az „egész amerikai nemzet történetébe”, s új hangsúlyt helyeztek arra a frontierre, amelyben az európaiak először szembesültek a mássággal, s amelyben megalapozódtak az eltérő etnikumok egymáshoz való viszonyulásának sajátosságai.[8]

A gyarmati kori gazdaság és társadalom tradicionális jellegének és az óvilághoz való szoros kapcsolódásának előtérbe helyezését erősítette meg az eszmetörténet vonatkozásában az, hogy az ötvenes évek végétől, a hatvanas évek elejétől egyre több kutató kezdte felhívni a figyelmet arra a kiemelkedő hatásra, amelyet az európai republikánus tradíció, de különösen a Robert Walpole minisztersége idején Angliában fellépő, ún. „real whig” ellenzéki eszmeiség gyakorolt a 18. század utolsó harmadának amerikai gondolkodására. A konszenzus iskola legjelesebb képviselői arra gondoltak, hogy a széleskörű társadalmi közmegegyezés a liberális ideológia bázisán jött létre a gyarmati kori Amerikában. Az újonnan fellépő, ún. „republikánus szintézis” képviselői viszont olyan eszmeiség jelentős hatását mutatták ki az amerikai Alapító Atyák nemzedéke esetében, amely az antikvitásig visszavezethető republikánus tradíció alapján kritikailag lépett fel a kialakuló kereskedelmi kapitalizmus számos negatív jelenségével, elsősorban a kereskedelmi és a politikai érdekek összefonódásával, s az azt megtestesítő intézményekkel, a nemzeti adósságok és az állandó hadseregek megjelenésével szemben. Ezzel a földtulajdon birtoklása révén politikai és gazdasági függetlenséggel rendelkező, önálló gazdálkodók respublikáját állították szembe, amelyben az öntudatos és erényes állampolgárok milíciába tömörülve védelmezik a hazát. Szerintük csakis ezen feltételek megléte, valamint a hatalommegosztás elvének alkalmazása esetén lehet biztosítani egy nagy kiterjedésű országban a „mérsékelt uralom” tartós fennmaradását. Az angol ellenzék ezen érvei az anyaországi kormányzat korruptságára és az angolok szabadságát fenyegető jellegére vonatkozóan azután közvetlen megerősítést nyertek az amerikaiak szemében az 1763 után bevezetett új, angol szabályozások formájában. Az Alapító Atyákat ezek a történészek tehát már nem a gazdasági és politikai liberalizmus szellemében, a kivételesen demokratikus amerikai viszonyokat kiteljesítő forradalom és függetlenség felé feltartóztathatatlanul menetelő öntudatos vállalkozókként látták, hanem sok tekintetben olyan konzervatív elvek képviselőiként, akik inkább nosztalgiával tekintenek a múltba és aggódva néznek a veszélyes tendenciákat magában hordozó jövő felé. Ezzel együtt elvetették a konszenzus-iskola azon tételét is, amely már a gyarmati kori amerikai társadalmat is a szélesen értelmezett középosztály társadalmaként fogta fel. Ugyanakkor a „klasszikus republikanizmus” hagyományának fenti folytatói, illetve a „modern” liberalizmus képviselői szembenállásaként lehetett értelmezni szinte az egész amerikai történelmet, az Alkotmány ellenzőinek és pártolóinak összecsapásától. a demokrata-republikánusok és federalisták, majd a progresszivisták és ellenfeleik konfliktusán keresztül, egészen a New Deal hiveinek és elítélőinek vitájáig. A „republikánus szintézis” kialakulásának hatására sokkal differenciáltabb kép bontakozott ki az amerikai forradalom ideológiai hátterére vonatkozóan is, s azt már nem szinte kizárólag a locke-i liberalizmusból eredeztették. hanem annak kiformálódását, többféle eszmeáramlat (klasszikus republikanizmus, liberalizmus, felvilágosodás, protestáns vallásosság) együttes hatásaként értelmezték.[9]

Mindez pedig újból az Európához fűződő szálak szorosságára hívja fel a figyelmet, melyek igen jelentőseknek bizonyultak a gyarmati kori vallásosság vizsgálatánál is. A fenti eszme történeti kutatások fényében most már el lehetett vetni azt a korábbi felfogást, amely az amerikai társadalom fejlődését közvetlen összefüggésbe hozta a szekularizáció folyamatának előrehaladtával, Felfedték az amerikai protestantizmus bizonyos meghatározó sajátosságainak, például erőteljes millenializmusának meghatározó hatását a forradalmi ideológiára, míg a mindennapi élet kutatásával előtérbe került a népi vallásosság vizsgálata.[10]

 

Joyce Appleby: A Different Kind of Independence: The Postwar estructuring of the Historical Study of Early America (A függetlenség más fajtája: a korai Amerika történeti tanulmányozásának átrendeződése a második világháború utáni időszakban) In: William and Mary Quarterly, 1993. április, 245-267. p.

 

Lévai Csaba

 

 

 



[1]. Economic Thought and Ideology in Seventeenth Century England (princeton, New Jersey 1978); Capitalism and a New Social Order: The Republican Vision of the 1790s (New York 1984); Value and Society In: Colanial British America, Essays in the New Histary of the Early Modem Era, Eds. J. P. Greene and J. R. Pole (Baltimore 1984) 290-316. p.; America as a Model for the RadicaI Freneh Reformers of 1789, William and Maly Quarterly 28 (1971); Liberalism and the American Revolution, New England Quarterly, (March 1976) 3-26. p.; The Social Origins of American Revolutionary Ideology, Journal of American History, (March 1978) 935-958. p.; Commercial Framing and the "Agrarían My th" in the Early Republíc, Joumal of American History (March 1982) 833-849. p.

[2]. R. Brown: Middle-Class Democracy and the Revolution in Massachusetts, 1691-1780 (Ithaca, New York 1955); D. J. Boorstin: The Americans: The Colonial Experience (New York, 1958) Magyarul: Az amerikaiak: a gyarmatosítás kora (Gondolat, Bp. 1991.); L. Hartz: The Libera! Tradition in America: An Interpretatian of American PoliticaI Thought since the Revolution (New York, 1955.)

[3]. Ph. Greven: Four Generations: Population, Land, and Family in Colonial Andover, Massachusetts (Ithaca, New York 1970); K. Lockridge: A New England Tawn, the First Hundred Years: Dedham, Massachusetts 1636-1736 (New York 1970); J. Démos: A Little Commanwealth: Family Life in Plymouth Colony (New York 1970); M. Zuckerman: Peaceable Kingdoms: New England Towns in the Eighteenth Century (New York 1970). E munkák elsősorball a demográfiai változásakra koncentráltak, míg az alábbiak inkább a ársadalomtörténetre: S. C. Powell: Puritán willage: The Formation of a New England Town (Middletown, Connecticut 1963); D. B. Rutman: Winthrap's Boston: POltrait of a Puritan Town, 1630-1649 (Chapel Hill, 1965); R. L. Bushman: From Puritan to Yankee: Character and the Social Order in Connecticut 1690-1"165 (Cambridge, Massachusetts, 1967).

[4]. N. Gatt: The Bonds of Wornanhood: "Woman's Sphere" in New England, 1780-1830 (New Haven, 1977); L. Koehler: A Search for Power: The "Weaker Sex," in Seventeenth Century New England (Urbana, Illinois, 1980); M. B. Norton: Liberty's Daughters: The Revolutionary Experience of American .. Women, 1750-1800 (Boston, 1980); L. Kerber: Women of Ille Republic: Intellect and IdeoIogy in Revolutionary America (Chapel Hill, 1980); R. and J. Buel: The Way of Duty: A Woman and Her Family in Revolutionary America (New York, 1984); M. Salmon: Women and the Law of Property in Early America /Chapel Hill, 1986;.

[5]. A. G. Land=-L. Garr-e-E, Papenfuse cds.: Land, Society and Politics in Early Maryland (Baltimore, 1977); Stiversan: Poverty in a Land of Plenty: Tenancy in 18th Century Maryland (Baltimore, 1977); P. Clemens: The Atlantic Economy and Golonial Maryland's Eastern Shore: From Tobacco to Grain (Ithaca, New York, 1980); c. Main: Tobacco Colony:Life in Early Maiyland 1650--1720 (princeton, 1980); A. Kulikoff: Tobacca and Slaves: The Develapment of Southem Cultures in the Chesapeake, 1650--1800 (Chapel Hill, 1980); L. CaIT-Ph. D. Morgan-J.B. Russo eds.: Colonial Chesapeake Society (Chapel Hill, 1988).

[6]. W. Jordan: White over Black: American Attitudes toward the Negro 1550--1812 (Chapel Hill, 1968); J. Blassingame: The Slave Community: Plantation Life in the Antbellum South (New York, 1972); P. Wood: Black Majority: Negroes in Colonial South Carolina from 1670 through the Stona Rebellion (New York, 1972); E. S. Morgan: American Slavery, American Freedom: The Ordeal of Colonial Virginia (New York, 1975); T. Breen=-S. Innes: "Myne Owne Ground": Race and Freedom on Virginia's Eastern Shore, 1640-1676 (New York, 1980); R. Isaac: The Transformation of Virginia, 1740--1790 (Chapel Hill, 1982); A. Kulikaff: i. nl. 1986.; M. Sobel: The World That Made Together: Black and White Values in 18th Century Virginia (Princeton, New Jersey 1987).

[7]. J. Lemisch: The Amencan Revolution Seem from the Bottom Up, In: B. J. Bernstein ed. Towards a New Past: Disseenting Essays in American History (New York, 1968); J. Leman: The Best Poor Man's Country: A Geographical Study of Early Southern Pennsylvania (Baltimore, 1972); The American Revolution: Exploratians in the History of American Radicalism Ed. A. F. Young (DeKalb, 1976) Lásd e kötetben különösen G. B. Nash, J. Ernst, E. Foner és Ira Berlin tanulmányait; J. A. Henretta: Families and Farms: Mentalité in PreIndustrial America, William and Mary Quaterly (1978) 3-32. p.; Innes: Labor in a New Land: Economy and Society in Seventeenth Century Springfield (Princeton, New Jersy 1983); B. Hobbs Pruitt: Self-Sufficíency and the Agricultural Economy of Eighteenth Century Massachusetts, William and Mary Quarterly (1984) 333-364. pd.; W. Rothenberg: The Emergence of a Capital Market in Rural Massachusetts, 1730-1838 Journal of Economic History (1988) 781-808. p.; UŐ: The Emergence of Farm Labor Markets and the Transformation of the Rural Economy: Massachusetts, 1750-1855, Journal of Economic History (1988) 537-566. p.; M. Schweitzer: Custom and Contract: Hausehold, Government, and the Economy in Colonial Pennsylvania (New York, 1987); J. Brooke: The Heart of the Commonwealth: Society and PoIitical Culture in Worcester County, Massachusetts, 1713-1861 (New York, 1989); Ch. Clark: The Roots of Rural Capitalism: Western Massachusetts, 1780-1860 (Ithaca, New York, 1990)

[8]. C. Nash: Red, White and Black: The Peoples of Early America (Englewood Cliffs, New Jersey 1974); F. Jennings: The Invasion of America: Indians, Colonialism, and the Cant of Conquest (Chapel HiU 1975); J. Ronda: "We are Wel! as We are": Ari Indian Critique of Seventeenth Century Christian Missions, William and Mary Quarterly (1977) 66--·82. p.; N. Salisbury: Manitou and Providence: Indians, Europeans, and the Making of New England 1500-1643 (New York, 1982); J. Axtell: The Invasion Within: The Contest of Cultures in Colonial North Amelica (New York, 1985); D.Richter: Cultural Brokers and Intellectual Politics: New York-Iroquois Relations, 1664-1701, Joulnaz of American History (1988) 40--67. p.; J. Merrell: The Indians' New World: Catawbas and Their Neighbours from European Contact through the Era of Remeval (Chapeel Hill, J 989).

[9]. R. Lokken: The Concept of Democracy in Colanial Political Thought, Villiam and Mary Qnarterly (1959) 568-580. p.; J. R. Pole: Historians and the Problem af Early American Democracy, The American HistoricaI Review (1962) 626-646. p.; C. Kenyon: Republicanism and Radicalism in the American Revolution: An Old-Fashioned Interpretation, William and Mary Quarterly (1962) 153-182. p.; B. Bailyn: The Ideological Origins of the American Revolution (Cambridge, Massachusetts 1967); G. S. Wood: The Greation of the American Republic, 1776-1787 (Chapel HillI969); J. G. A. Pocock: The Maehiavellian Moment: Florentine Politica! Thought and the Atlantic Republican Tradition (Princeton, New Jersey 1975); R. R. Beeman: Deference, Republicanism and the Emergence of Popular Politics in 18th Century America, William and Mary Quarterly (1992) 401-430. p.; r. Kramnick: "The Great National Discussion":' The Discourse of Politics in 1787, William and Mary Quarterly (1988) 3-.,32. p.

[10]. N. Pettit: The HeartPrepared: Grace and Conversion in Puritan Spiritual Life (New Haven 1966); R. Midlekauff: The Mathers: Three Generations of Puritan Intellectuals 1596-1728 (New York 1971); S. Foster: Their Solitary Way: The Puritan Social Ethic in the First Century of Settlement in New England (New Haveni971); D. Hall: The Faithful Shepherd: A History of the New England Ministry in the Seventeenth Century (Chapel Hill1972); UŐ: Worlds of'Wonder, Daysof Judgment: Popular- Religious Belief in Early New England (New York 1989); E. B. Holifield: The Covenant Sealed: The Development of Puritan Sacramental Theology in Old and New England, 15?0-1720 (New Haven 1974); P. U. Bonomi: Under the CopeofHeaven: Religion, Society and Politics in Colonial America (Ox ord 1988); Ch. Cohen: God' s Carers: The Psychology of Puritan Religious Experience (New Haven 1986); H. Stout: The New England Soul: Preaching and Religious Culture in Colonial New England (New York 1986); J. ButIer: Awash in a Sea of Faith: Christianizing the American People (Cambridge, Massachusetts 1990).