Klió 1994/2.

3. évfolyam

rule

 

A KÖZÉPKOR TÖRTÉNETE

 

Jürgen Weitzel:

Törvénykezési szövetség és jog. Vizsgálódások a frank-­német középkori jogértelmezésről

 

Ahhoz, hogy egy jogtörténeti habitációs dolgozatot, mint amilyen Weitzel szóban forgó munkája, részletesebben tárgyaljunk egy agrártörténeti lapban, szükség van előzetes, indokló megjegyzésre. Weitzel olyan új középkor­képet bocsát vitára, amely annyiban jelentős az agrártörténet számára, hogy a falusi társadalomnak megvan benne a biztos, saját helye. Weitzel vizsgálódásának középpontjában a jog, mint a középkor társadalmi és politikai rendszereinek kulcsfogalma áll, és szerinte ezeket a rendszereket semmi esetre sem a királyok és hercegek határozták meg. Bár részletesen ír például a királyi bíráskodási jogról (214–353. old., 390–433. old.), valamint a palotagrófokéról és a királyi követekéről is (354–390. old.), mégis a népi bíráskodás áll a középpontban. A dolgozat célkitűzése, ahogyan azt az alcím jelzi, hogy kifejtse a „frank-német középkori jogértelmezést”, az ehhez kapcsolódó „elképzeléseket” és „intézményeket”. Ennek a szándéknak a tengelyében tulajdonképpen az általános jogtan áll (5. old.), amelyet általános államelméletté illene és kellene is továbbírni. Weitzel hangsúlyozza kérdésfeltevésének módszertani széleskörűségét: az antropológiának, az etnológiának és a szociológiának kell segédkeznie a hagyományos jogtörténeti-rendszerező szemléletmód korlátai áttörésében; a történelmi valósághoz való közelségnek kell a jogban végbemenő változásokat feltárnia. Mindezt idáig a jogászok hagyományos rendszerező eljárása inkább megnehezítette.

A „frank-német középkornak” megvannak a térbeli, időbeli és tárgyi korlátai. Mivel Spanyolország, Itália és Dél-Franciaország nem állt „frank befolyás” alatt, a kutatási terület Franciaországra és Németországra korlátozódik, a Keleti Frank birodalmat tulajdonképpen egyértelműen előnyben részesítve. Időben a bemutatás – az ókorba és az újkorba történő sok kipillantással – a késő középkort fedi le. Ennek ténylegesen megfelel, hogy szóbeli jogi kultúráról van szó, s ez Weitzel számára széles körű értelmezési lehetőségeket von maga után – a szóbeliségnek a jogban ugyanis eljárásjogi konzekvenciái vannak –, és elősegíti, sőt egyenesen megköveteli a közösségi formákat a jogi döntéshozatalban. Weitzel élesen elkülönít két világot: szóbeliséget és írásbeliséget: „A jog tekintélye vagy a kimondott szóban vagy írásban rejlik, vagy a szövetség tagjainak jogi meggyőződésében vagy a betűkben.” (1474. és köv. old.) A szóbeli jogi kultúra egyszerű jogi fogalmakat feltételez, és kedvez a társadalom mélyen gyökerező részvételének a jogi döntéshozatalban, a határozathozatalban és a jogalkotásban. Ebben látja Weitzel a frankok hozzájárulását a középkori jogrend kialakításához: „Ez egy korai társadalom jogi elképzeléseinek primitívségében és a szövetség gondolatának különösen erős kifejeződésében.” (11. old.)

A vizsgálat mindig új lendülettel járja körül a jog fogalmát. Ezt nem tárgyi korlátként kell felfogni, éppen ellenkezőleg, Weitzel megpróbálja a jog jelentőségén keresztül a középkor világát megfejteni. Ezeknek a fáradozásoknak az eredménye abban a figyelemre méltó mondatban összegződik, „hogy a bíróság és nem a törvény áll a középkori állam- és jogértelmezés középpontjában.” (21. old.) Ennek a bíróságnak a sajátossága, hogy „törvénykezési szövetségként” jelenik meg. A törvénykezési szövetségben éppenséggel „a közösség jogi-normatív rendezettsége” fejeződik ki (95. old.), amiből az következik, hogy „a középkori hatalom minden formája alapvetően törvénykezési szövetségi vagyis sajátos módon bírói, ugyanakkor törvényes, kötött.” (61. old.) .

Azáltal, hogy Weitzel a rendelkezésre álló forrásokban a „joghoz” tartozó kifejezéseket feltárja, megmutatja, hogy jelentése mit hordoz és mit képes hordozni. A jog ölt testet bizonyos mértékben a „bíróságban”, az „ítéletben” és az ítélet alapjául szolgáló „eljárásban”. Bármit is vizsgál Weitzel, az „eljárást” a „bíróságon” vagy a bírósági eljárás során hozott „ítéletet”, az elemzések mindig egy közös pontban futnak össze. Az ítélet megegyezik a szövetség tagjainak véleményével, nézetével, csupán hosszú fejlődési folyamat során válik majd egy állami szerv parancsként kiadott döntésévé. Az eljárás – ahogy Weitzel mondja – nélkülözi az urak minden „jogértelmezési hatalmát”, noha ők garantálják a békét, igazságszolgáltatást és a jogrendet, ők is alá vannak vetve a törvénykezési szövetségnek és az általa meghatározott jogrendnek, legyen szó akár az egész közösségről, akár egy bíróról. Weitzel középkorszemléletében a „törvény” az eddigi kutatás merő fikciójává csökevényesedik. Az uralkodók és az urak törvényei vagy jogi helyzete ugyanis gyakran bíráskodásra alkalmasak, és mint ilyeneknek szükségük van a törvénykezési szövetség jóváhagyására. (Vannak szép példák a XVI. századi Elszászból, amelyek azt mutatják, hogy az ilyen jogi felfogás sokáig, egészen a korai újkorig tovább élt.) Az úr jogértelmezési hatalommal sem rendelkezik, nemhogy a joggal önmagával. A bíróság végül teljes államosítása az újkorban azt jelenti, hogy sikerül a bíró szerepét a fejedelmi törvénykezési szándék végrehajtására csökkenteni.

Weitzel magától értetődően ismeri az uralkodói törvényt és kiváltságot. Még ha nem is bocsátkozik bele mélyebben, a törvénykezési szövetségi alapon nyugvó jogi és uradalmi rendszerről alkotott felfogás konkurencia nélkül marad. Ezzel – csak azért mondom, hogy Weitzel helyzetét egészen kiélezzem – a középkor, ha köntösétől, amelyet történészek generációi aggattak rá, megfosztjuk, demokratikus korszakká válik. Természetesen ezt nem a jelenkor politikaelméleti vagy alkotmányjogi értelmében gondolja Weitzel, mégis a „törvénykezési szövetség és demokrácia” fogalompárral egyensúlyoz (143–148. old.), és ezt kétségtelenül azzal a szándékkal teszi, hogy a középkori jognak a pozitív tartalmú „demokratikus” kifejezéssel a nagyobb humanitás méltóságát biztosítsa. Ebben nem játszik szerepet, hogy a terminológiai játszadozások a demokráciával és a törvénykezési szövetséggel egy különben „masszív” könyvben a leggyengébb részekhez tartoznak. A germán jogtörténet elvi kritikájának vizsgálópadján van a helye mindenképpen annak a középkor-képnek, amely a következő elemekből tevődik össze: szövetség, a szövetségi tagok viszonylagos egyenlősége, a szövetségi tagok jogértelmezési hatalma; ez a kép azonban az uralmat, hatalmat, viselkedési törvényhozást, törvényt – metaforikusan szólva – egy másik bolygóra telepíti: az újkorba. Aki a „falusi jogot” ismeri, sokszorosan hajlani fog arra, hogy Weitzel álláspontját támogassa. A fennmaradt késő középkori földesúri jogszabályok elég gyakran bizonyítják az uraság különösen szerény mozgásterét és a bíróság tagjainak ítéletétől való rendkívüli függését: ez így van a délnémet-svájci térségben[1] és a birodalom nyugati felének nagy részén is.[2]

Másrészt létezik egyidejűleg a falusi jog, amely egyértelműen magán viseli az urasági mandátum bélyegét. Ennek eredetér újra meg kellene magyarázni, ha semmi sem lenne a középkorban az uralkodói törvénnyel, amelyről történészek generációi gondolták, hogy ez jelenti a nemesség lényegét.

Weitzel munkájának erőssége az, hogy nem köt kompromisszumot. Az „is­is” felfogás, amelyet közkedvelt álláspontok és uralkodó dogmák vallanak a középkorról, s amely az „uralkodás és szövetség” fordulatokban jelenik meg, nem módosul a „törvénykezési szövetségre” való áthelyezéssel. A középkor alakul újjá. Ez megköveteli a ma és a tegnap kutatásainak gyakran jótékonyan frissítő, alkalomadtán azonban nem elég meggyőzően előadott kritikáját. Tudósok egész generációinak kell megtudniuk abban a tömör és dísztelen formában, amit a jogászok szeretnek, hogy eredményeik empirikusan nem bizonyítottak logikailag nem meggyőzőek, nézőpontjukat tekintve nem ideológiamentesek. Weitze1 művének monumentális jellegét adja a kutatási álláspontokról folytatott vita ezen fajtája is, ami persze azt a nagy előnyt eredményezi, hogy tüzetes információkat kapunk a középkori jog- és alkotmánytörténet számos vitatott kérdéséről. A kritika alkalmat ad Weitzelnek, hogy kitérők formájában, mintegy fő tézisén túl, szám os alárendelt nézetet és felismerést is bemutasson bizonyos mértékben. A könyv egyik varázsát jelenti a nézőpontok gazdagsága is.

A mű nem csak terjedelmét, az irodalom feldolgozását és az anyagtömeg átjárását tekintve monumentális, hanem elvárásait illetően is. Hiszen nem kevesebb akar lenni, mint egy új vázlat a középkorról. Weitze1 kérdésfeltevése mögött megmagyarázható módon az élet minden területének eljogiasulási·folyamata és az emberek jogalkotásból való kirekesztése miatti kellemetlen érzés áll. Ez ad e tárgynak mindenképpen aktualitást.

 

Weitzel, Jürgen: Dinggenossenschaft und Recht. Untersuchungen zum Rechtsverstandnis im frankisch-deutschen Mittelalter (Törvénykezési szövetség és jog. Vizsgálódások a frank-néntet középkori jogértelmezésről) (Quellen und Forschungerr zur höchsten Gerichtsbarkeit im Reich 15), 2 Teilbde., Böhlau Verlag, Köln-Wien 1985, zusammen 1526 S.

 

Peter Blickle (Bern)

Fordította: Zsigóné Vincze Katalin

 

 



[1]. Vö. a példákat Jacob Grimmnél, Weisthümer, <különösen> 1. kötet, Göttingen 1840.

[2]. Rudolf Hinsberger, Die Weistümer des Klosters St. Matthias in Trier (A trieri St. Matthias kolostor reszponzumgyűjteményei). Tanulmányok a falusi jog kialakulásáról a korai modern területi államban (Agrártörténeti források és kutatások 34.), Stuttgart 1989.