Klió 1994/2.

3. évfolyam

rule

 

NEMZETI KÉRDÉS KÖZÉP-KELET-EURÓPÁBAN

 

Dimitár Angelov:

A bolgár nemzetiség a 9–19. században

 

Angelov akadémikus a bolgár történettudomány egyik kiemelkedő személyisége, bizantinológus és medievista. Ebben az összefoglaló tanulmányában az 1878-as felszabadulásig kíséri végig a kezdetektől a bolgár etnikum alakulását. Az államalapítás egy erős balkáni birodalmat hozott létre, amelyben a szláv nyelv és kultúra teremtette meg a bolgár nemzetiséget, vagyis etnikumot. Ezt követte a közel két évszázados bizánci uralom. A második bolgár cárság két százada újra kedvező feltételeket jelentett. Ezt azonban tönkretette a közel öt évszázados oszmán uralom, amelynek a végén a nemzeti újjászületés vagy megújulás hozott megint kedvező változást. A második bolgár cárság széttagolódást eredményezett, az oszmán uralom kivándorlást és asszimilációt. A feltételek tehát nagyon is különbözőek voltak.

Mégis az egész korszakon belül megmutatkozott a fejlődés dinamizmusa, végig megvolt a belsőleg kevéssé tagolt etnikum egysége. Ennek tényezői közül először az objektív körülményeket sorolja fel Angelov, elsőként a terület egységét. Moesia, Thracia és Macedonia egykori római provinciák területe volt az, ahol a bolgár etnikum élt és fejlődött. Ezt nevezték Bolgár Földnek. A kifejezés először Naum életrajzában szerepel, a 10. század első felében, 972-ben Kozma prezviter is ezt a fordulatot használja. A bizánci uralom idején is ezt a kifejezést alkalmazták. Az egység a 13-14. századi széttagoltság idején, az oszmán uralom alatt is megmaradt. A külföldi utazók is tudósítottak arról, hogy ezen a területen bolgárok élnek. Evlija Cselebi 1661–67 közt járta be a területet, Angelov felsorolja azokat a városokat, amelyekben a török utazó bolgár lakosságot emleget. Az Athosz-hegyi Zographosz kolostorban fennmaradt egy jegyzék az 1527–1728 közt ott járt bolgárokról, ez is nagyjából ugyanazokat a városneveket sorolja fel. A 17. századi Petár Bogdan Baksev, vagy a 18. századi Paiszij is ugyanazt a területet tekintette bolgár földnek. A 19. század első felében újra sok külföldi járt erre és emlékezett meg a bolgár lakosságról. Ami Boué azt is feljegyezte, hogy sok köztük az iszlámra áttért. A megújulás idején kezdték Moesiát először Felső-

Bulgáriának nevezni, ez a Balkán-hegységtől északra húzódó terület. P. R. Szlavejkov használta először a kifejezést. De egy 1878 májusában a nagyhatalmakhoz a helyi lakosság által írt kérvény, amely Bulgáriához csatolásukat kéri, még a Moesia elnevezést használja Thracia és Macedonia mellett, s ekkor is ezeket tekinti bolgár földnek.

A további objektív ismérv a közös sajátosságok, mindenekelőtt a nyelv. Az óbolgár nyelvet már 923-ban Preszlavban hivatalos állami nyelv rangjára emelték. Ezen belül már hamarosan mutatkoztak bolgár sajátosságok, így a szláv tj- helyett st-, vagy a birtokos viszony kifejezése a datívusszal. Idővel eltűntek a nyelvből a ragok, szintetikussá alakult, a névelő a szó végére került, sok múlt idejű igealak létezett. A 13-14. századra már középbolgár nyelvről beszélhetünk. Persze a beszélt nyelv egyre inkább eltért az írott nyelvtől, a különbség az oszmán uralom alatt még csak fokozódott. Az írott nyelv meglehetősen konzervatív volt, éppen Eutimij patriarcha reformjai révén is. A 17. században a katolizált bolgár vezetők a latin és az olasz nyelvet használták, olykor az illírt (horvátot). Az oszmán uralom idején a beszélt nyelv behatolt az írott nyelvbe, különösen a damaszkinoknak nevetett egyházi iratokban. A nemzeti megújulás idején a középbolgár nyelvjárást tették meg irodalmi nyelvvé.

További objektív ismérv a közös kultúra, az építkezés, lakás, öltözködés, étkezés, családi szokások, közösségi ritusok. Ezekben pogány és keresztény elemek vegyültek, ezt őrizte meg a folklór. A kollektív népi alkotások mellett azonban a magas kultúrában már egyéniségek, egyéni alkotók mutatkoztak meg. Az oszmán uralom idején, kevés kivételtől eltekintve, az elitkultúra eltűnt. A nemzeti megújulás idején új elemként jelentkezett a szekularizáció meg a külföldi (görög, francia, olasz és orosz) hatás. Ekkorra már beszélhetünk egyfajta professzionális kultúra létrejöttéről.

A szubjektív elem az etnikai tudatosság. A kezdetekben bolgárok néven szerepelnek, ezt tudatosítják magukban, de ez egyúttal az etnikumtól függetlenül is mindazokat jelenti, akik a bolgár állam alattvalói. Tehát a „bolgár” az első cárság idején politonym és ethnonym egyszerre. A bolgár öntudat mellett megvolt annak is a tudata, hogy a bolgárok szlávok, a szláv népek közösségéhez tartoznak. Az oszmán uralom idején a bolgár és szláv öntudat még erősödött is, a bolgár hovatartozást igen gyakran emlegették. A bolgár mivolt szorosan összekapcsolódott a vallással, ennek megvolt az a veszedelme is, hogy az iszlamizáltak elvesztették bolgár tudatukat, sőt idővel átvették a török nyelvet is. A jezik (nyelv) kifejezés a 14. századig volt azonos értelmű a bolgár etnikummal, a rod (faj) végig a 19. századig. A narod (nép) kifejezés először ritkán fordult elő, a 18. századtól már ez a leggyakoribb. A nemzeti megújulás teremtette meg a narodnoszt (nemzetiség) kifejezést. A latin natio csak a 17. században szerepelt a katolizált bolgároknál. A nacija (nemzet) a megújulás idején még ismeretlen.

A szerző végkövetkeztetése, hogy a terület, nyelv, kultúra és öntudat egységében megmutatkozó identitás az egész évezredes korszakon át megmaradt.

 

Dirnitár Angelov: The Bulgarian Nationality in the 9–19th Centuries. Factors and Conditions of Development. (A bolgár nemzetiség a 9–19. században. A fejlődés tényezői és feltételei) Bulgarian Historicai Review – Revue Bulgare d'Histoire 1992. 20. évf. 1–2. sz. 13–27. 1.

 

Niederhauser Emil