Klió 1994/2.
3. évfolyam
ÚJ
MEGKÖZELÍTÉSEK
Rudolf Kučera, cseh történész-politológus szokatlan nézetei
Közép-Európáról
Rudolf Kučera a prágai Károly
Egyetem politológiai tanszékének vezetője. Mint a Stredni Evropa (Közép-Európa)
című folyó irat főszerkesztője, több éve foglalkozik Közép-Európa
történelmével. A folyóirat első évfolyamai illegálisan jelentek meg. Ezekben a
térség történelmének addig tabuként kezelt témáit – a Monarchia múltját, a két
háború közötti cseh-szlovák történelem problémáit, a szudétanémetek
kitelepítését és a páneurópai tematikát – szedték ízekre. Kučera professzor a
Monarchia felbomlásának és következményeinek elemzésébe fogott, s több
tanulmányból álló kötetet adott ki Kapitoly
z déjin stredni Evropy (Fejezetek Közép-Európa történetéből) címmel
1992-ben.
A
tanulmányok 1988–1989-ben születtek, s a Monarchia felbomlását követően
létrejövő kis államok saját belső és egymás közötti problémáival foglalkoznak,
cseh szemszögből. Ezekből nem a hagyományos elégedett cseh álláspont cseng ki,
hanem hazájában is ellenzéki, nyugtalan és elégedetlen álláspont. A
tanulmányokkal az olvasókat új típusú politikai gondolkodásra és álláspontok
kialakítására kívánja ösztönözni, amit a közép-európai ember demokratikus
álláspontjának nevez. A közép-kelet-európai térségben a politikai demokrácia
újjáéledését segíti vele, aminek része kell legyen a nemzetiségi viszonyok
újfajta felfogása, és az, hogy tanuljanak a térség szomorú, tragikus
történelméből, majd vonják le ebből a megfelelő következtetéseket. Tanulmányait
felhívásnak szánta, hogy az olvasó elgondolkodjon, milyen úton haladnak a jövő
felé, azon-e, amelyen elfeledik a múltat. Véleménye szerint ez a menekülés nem
helyes, mert még a cseh és a szlovák nemzet előtt áll, hogy feldolgozza el nem
sajátított és fel nem dolgozott múltját, amely újabb és újabb formákban hozza
elő a régi problémákat.
A
kötet tíz, egymással összefüggő, témájában és következtetéseiben egymásra épülő
tanulmányt tartalmaz, melyek célja bebizonyítani, hogy a Monarchia
felbomlásával és a nyomában következő nemzetállamok kiépítésével a térség
történelme tragédiába torkollott. Sorra veszi ezen államok létrejöttének
körülményeit, ideológiáját és egymáshoz való viszonyukat, melynek
középpontjában az áll, hogyan oldották meg és oldják meg a saját területükön
maradt kisebbségek helyzetét. A térségben a nemzetállamok létrehozásának
kísérlete tragédiát okozott, és a továbbiakban is azt fog okozni, ha ezek az
országok nem lesznek képesek nemzetek feletti államuniót, vagy államok
konföderációját létrehozni.
Az
első fejezetben megállapítja: Közép-Európának a kora középkortól (a mai napig)
az volt a feladata és funkciója, hogy Nyugat-Európát megvédje a keleti
támadásoktól. Ehhez a térségnek egységesnek kell lennie. A cseh huszitizmus
elterjedését ezen közös erő gyengítő tényezőjének tartja. A térségben egymásra
hatott a keleti és nyugati kulturális és civilizációs hatás és értékrend, ami a
térségnek sajátos arculatot adott; ezt a Habsburgok is kihasználták, amikor e
térségben kiépítették birodalmukat. A Monarchia előnye volt, hogy e
soknemzetiségű térségben nemzetek fölötti monarchiát tudott létrehozni, közös
állameszmével, amit szétesése előtt néhány évtizeddel már nem volt képes
megújítani. A nemzeti mozgalmak eszméjének, a nemzetállam eszméjének ereje
erősebbnek bizonyult. Kučera professzor elemzi a nemzetállami eszme
kialakulását (a franciákét, a németekét és a többiekét), megvizsgálja az
angolok és a Habsburgok jeles politikusainak egyensúly-politikáját: ez miben
gyökerezett és mi kezdte ki. A Habsburgnémet politikusokat (Metternich,
Humboldt, Gentz) pozitívan jellemezve megvilágítja Masaryk és Benes
politikájának rövidlátó és szűkkeblű jellegét.
Bemutatja,
kik akarták szétverni a Monarchiát és kik akarták megmenteni. Felvázolja, mit
tart e folyamatban irracionálisnak és mit racionálisnak. A szétverők között
szerepelnek a magyarok is, mert olyan erős követelésekkel álltak elő
nemzetállami irányban, aminek a Monarchia nem tudott ellenállni. A magyarokat
követték a többiek is, ezért a kiegyezést negatívumként értékeli. Azt tartja,
hogy megfelelő föderalista megoldást kellett volna találni, hogy a Monarchia
nemzetei megmaradjanak a régi keretek között. Ausztria tehát fokozatosan
megszűnt közép-európai nagyhatalom lenni, amitől óvott mind az angol, mind az
osztrák egyensúlypolitika, mert ez teret enged az orosz expanzív törekvéseknek
Európa belseje felé.
A
francia és a német nemzetállam kialakulása, a politikai nemzet szükségessége
elvének terjedése sorsdöntő volt e kis államokra és a Monarchiára nézve is. A
föderalista megoldást elvetették mind a németek, mind a magyarok, és Ausztria
eredménytelen nemzetiségi politikát folytatott.
A
második fejezetben Masaryk államalapítását kíséri figyelemmel, s közben
olyasmiket állapít meg, amit a csehek nem szeretnek hallani. Eszerint Masaryk
intenzív nyugati propagandát folytatott a Monarchia szétverésének és a
csehszlovák és délszláv állam, azaz két nemzetállam létrejöttének érdekében.
Törekvése alapvetően téves volt, mert ezzel a gondosan őrzött európai
egyensúlypolitikát és az így kialakult egyensúlyt borította fel. Olyan kis
államokat hozatott létre, amelyek többé nem voltak képesek ellenállni az orosz
nyomásnak, és egymással szemben is ellenségesek voltak, létrehozva így a második
világháború előfeltételeit is. Kučera szerint Masaryk félrevezette Wilsont
abban, hogy mi a helyzet Közép-Európában. Kifogásolja, hogy Masaryk a
demokratikus és humánus eszméket deklarálva olyan cseh-szlovák nemzetállamot
hozott létre, melyben a kisebbségekkel szembeni gyakorlatban az utópikus
masaryki ideálok helyett kemény reálpolitikát folytattak, a nemzetállami
logikát követték. Miközben Masaryk a nemzetek közösségéről álmodott, a
valóságban a kis nemzetállamok egymással szemben erkölcstelen, olykor patologikus
politikát folytattak, és kétségbeesetten taktikáztak Németország és a
Szovjetunió között. Több történész szerint is a két háború között a masaryki
köztársaság nem az elnök humanista ideáljait testesítette meg, mert a
belpolitikai gyakorlatot a legkevésbé sem ő határozta meg.
A
nemzetállamok kialakulásának következménye, hogy a Monarchia helyén kialakult
államok egyike sem elégedett a saját határaival, nem tartja igazságosnak, mivel
a nemzet és az állam nem fedi egymást. Így az alapvető közép-európai politikai
elvek egyike, hogy a felállított határok nem legitimek. Az emiatti tragédiákért
nincs, aki vállalja a felelősséget. Kučera szerint „a fennálló közép-európai
határokat nem fogjuk soha legitimeknek tartani; ezeket nem a közép-európai
nemzetek alakították ki, hanem a politikai és katonai pszichopaták különböző
csoportjai firkálták össze azon az asztalon, amelyen háborús győzelmeiket
ünnepelték. De ez is saját hibáink és tévedéseink, saját gőgünk és gyávaságunk,
történelmi feledékenységünk és egy teljesen új és más jövőbe vetett naiv
bizalmunk következménye, melyben Masaryk szerint reménykedhetünk.”
A
harmadik fejezetben, a Szomszédaink – elsősorban a lengyelek címűben a nyelvi
határok stabilizálásának problémája mellett elemzi és ismerteti azokat az
okokat, melyek miatt nem kedvező a cseh–lengyel viszony. Elsősorban a sziléziai
térség vegyesnyelvűségének és az ottani lakosság nemzeti tudatának kérdésén
keresztül vizsgálja e speciális problémát: az egyfajta lengyel–csehszlovák
keveréknyelvet beszélő lakosság németül gondolkodik és német tudata is van. Ez
nemzeti-politikai konfliktus, mert az ottani lakosságot nem lehetett rávenni,
hogy a fent említett nemzetek bármelyikéhez csatlakozzon. Cseh-lengyel
konfliktus forrása volt az I. világháború után a határterületek körüli
osztozkodás, annak ellenére, hogy Lengyelország és Csehszlovákia létrejötte a
győztes nagyhatalmak közös geopolitikai érdeke volt. A konfliktusok másik
lényege, hogy a két állam németek és oroszok közötti politikai hintája
egymással ellentétes ritmusban haladt, részben a mély és kölcsönös
bizalmatlanság miatt is, s emiatt egymással szembeni ellenakciók sorozatát
indították el, ami végül a német agresszió eredményességéhez vezetett a
térségben. E fejezetben a szerző kifejti azon tételét, hogy a nemzetnek
harcolnia kell államáért, mert ha nem, akkor polgárának nem sokat ér. A
lengyelek és a magyarok szerinte megharcoltak saját államukért – a lengyelek
legalábbis részben –, a csehek és a szlovákok azonban nem. Felveti azt a
kérdést is, hogy a győztes hatalmak meghatározó politikusainak személyes
politikai kvalitásai megfeleltek-e a helyzet követelte igényeknek. Azt állítja,
hogy nem, ezért nem voltak képesek felülemelkedni saját egyéni-nemzeti
érdekeiken, és ezért akartak maguk alá gyűrni nemzetiségeket, mind nagyobb,
etnikailag nem hozzájuk tartozó területeket. Így például Masaryk és más cseh
politikusok komolyan gondolkodtak azon, hogy folyosókat alakítanak ki
Szlovákiából a délszlávokkal, hogy elválasszák Magyarországot Ausztriától. Kárpátaljával
szándékosan választották el Magyarországot Lengyelországtól, hogy ne
érvényesüljön az évszázados lengyel–magyar barátság és rokonszenv.
A
negyedik fejezetben a szlovák politika történetével foglalkozik. Megállapítja,
hogy a csehszlovák állam legfőbb nemzetiségi problémája a két uralkodó nemzet
viszonya. Eddig titkolták, hogy ez probléma lenne. Vizsgálódása tárgya, hogy
lehetséges-e tényleges föderatív berendezkedés a két nemzet között, de
megállapítja, hogy nem, mert sem a csehekre, sem a szlovákokra nem jellemző a
föderatív gondolkodás, nincsenek történelmi gyökerei. Elemzi a szlovák nemzeti
kisebbrendűségi érzés, fóbia kialakulásának negatív alapjait, és ismerteti, mit
tart a szlovák önrendelkezés pozitív alapjainak (keresztény, katolikus–protestáns
hagyomány értékei, nemzeti vitalitás). Úgy látja, hogy az ő perspektívájuk a
keresztény-szociális államban rejlik, amely nyitott északra és délre. De
gyakran rosszul értelmezik saját nemzeti politikájukat, ezért ingadoznak a
csehek, a németek és az oroszok között, és közben elnyomják saját
kisebbségeiket. Támogatja, hogy a szlovákok valósítsák meg saját államukat,
hogy saját útjukon haladjanak a föderatív Közép-Európa felé. Megvizsgálja a
szlovák nemzeti tudat fejlődését, összehasonlítja a cseh és a magyar államjogi
gondolkodást. Több tanulmányban dicséri a magyar államjogi eszme és alkotmány
fejlődését és jellegét; külön fejezetben elemzi a történelmi Magyarország
demokráciájának alapjait. Nagy értékének tartja, hogy a magyar demokrácia
védelmezte a regionális autonómiákat. Dicséri a magyar szabadságvágyat, amely
számos felkelésben, szabadságharcban nyilvánult meg. E harcokat összeveti a
hasonló cseh harcokkal, és a magyarok javára dönti el a „versenyt”.
Megállapítja, hogy a cseh és a magyar nemesség útja a 17. század folyamán tért
el egymástól, amikor a magyarok védekeztek a bécsi centralizmus ellen, a csehek
pedig nem. A cseh nemesség udvarivá vált, a magyarnak csak elenyésző része. A
magyar nemesek a bécsi udvarban rebeIlisek maradtak, s megőrizték a magyar
nemesi patriotizmust. Eötvös József kisebbségi törvényét haladónak tartja, de
kimutatja hiányosságait is. A magyar nemzetben értékeli, hogy nem veszett el a
szláv tengerben, de elutasítja a 19. század második felében megnyilvánuló
magyar nacionalizmust, ami oka lett a monarchia szétesésének, A kiegyezés tehát
a vég kezdete volt. A nemzetiségi törvénynek szerinte megvan a maga történelmi
logikája, ami tükrözi a magyar liberalizmus szellemét. Kifogásolja benne, hogy
a legfelsőbb szinteken egy államnyelvet, a magyart ismeri csak el. Úgy tartja,
hogy a magyarosítási törekvések eredményeként 1918-ra nemzetileg és
politikailag tudatos szlovák mindössze ötszáz és ezer között találtatott
Szlovákiában.
A
csehek és a szlovákok házasságáról, a közös államról szóló fejezetben
hangsúlyozza, hogy nem a szlovákok belső fejlődése következtében alakult így,
hanem külső nemzetközi konstellációk eredményeként. Ebben az időben a szlovák
lakosság nagy része még szorosan kötődött a magyar királysághoz. A leválás okai
között a gazdasági helyzet mellett ott van a magyar nemzetállam erőszakos
kiépítése is. Ismerteti, hogyan alakult ki a cseh-szlovák közös állam eszméje.
Mind cseh, mind szlovák részről voltak, akik a cári Oroszországtól. És voltak,
akik a Nyugattól várták ennek megvalósulását. Itt Kučera bírálja Masaryk
viszonyát az oroszokhoz, aki vak németellenességében nem figyelt fel az orosz
birodalmi és pánszláv politikára. Az új csehszlovák állam nem föderalista lett,
ahogy bizonyos szlovák politikusok szerették volna, hanem központosított állam,
melynek nemzetközi feladatai voltak. Kučera szerint ez az állam nem jött volna
létre azon katonai-politikai feladatok nélkül, amik miatt Masaryk és Benes a
rendkívül nagyszámú német és magyar kisebbséget magára vállalta. Ez németellenes
feladat volt, amihez nagy területet, a Dunához való kijutást követelték
maguknak a versailles-i tárgyalásokon. „Ha a versailles-i rendszert, mint
reakciós, nemzetellenes rendszert vizsgáljuk, arra a következtetésre jutunk,
hogy a Csehszlovák Köztársaságnak a csetnik szerepét kellett eljátszania
Közép-Európában, s ez a szerep neki túl sokba került.” Más helyzetben ugyanis a
cseh és szlovák politikusok más államhatárokat kértek volna, más igényeik
lettek volna, kompromisszumképesebbek lettek volna, s másként álltak volna
hozzá a magyar és a német kisebbség kérdésének megoldásához. De a gazdaságilag
és katonailag erős és egységes nemzetállam célját látták maguk előtt. „Így a
cseh és szlovák vezetők nem vontak le semmilyen mélyebb következtetést a
közép-európai nemzetiségi kérdés robbanékonyságából és konfliktusos jellegéből,
hanem merészen, a szuronyok segítségével rajzolták meg az új állam határait, és
a kisebbségi kérdés valamilyen demokratikus megoldását későbbi időre
halasztották – amikor már késő volt.” A cseh politikusok nem vették figyelembe
a kezdettől megnyilvánuló szlovák autonomista törekvéseket sem, így könnyen sor
kerülhetett az 1938-1939-es eseményekre. Ráadásul az egységes csehszlovák
nemzet fikcióját is erőltették, amiből az egységes csehszlovák nemzet, mint az
államban uralkodó nemzet téves felfogása alakult ki. A szlovák tiltakozás okra
a csehek diktatúrát vezettek be Szlovákiában.
Ez
utóbbit már A Csehszlovák Köztársaság létrejöttének igazi célja című hetedik
fejezetben állítja a szerző. A csehek megszállták Szlovákiát, és
kultúrforradalmat hajtottak végre. (Nem véletlen, hogy legnagyobb lexikonukban,
az Ottuv slovnik naucny-ban a Szlovákiáról szóló szócikkben arról ír a cseh
szerző, hogy Szlovákia Csehország gyarmata. H. J.) A cseh politika a szlovákok
gyenge pontját, a szlovák értelmiség elenyésző arányát használta ki a
csehesítésre. Felsorakoztak a közös cseh-szlovák történelmet erőltető
történészek is. E történelemírás a csehszlovák nemzetnek a némettel szembeni
szerepét hangsúlyozta; a csehszlovák nemzet humánus és demokratikus, a német
pedig bűnös. Az ilyen feladat nagysága és küldetése szentesíti, hogy a
németektől és a magyaroktól területeket vegyenek el.
Masaryk
szerint: „Az emberiség akarata az egyetlen helyes nemzetközi jog forrása,
melynek része a csehszlovák állam területi joga is, amit ki kell terjeszteni a
Duna egész északi partjára Kremstől Vácig, tehát Alsó- Ausztriára; államunk
ezzel különleges egységű területhez jut hozzá, amelyen talán meg lehet majd
valósítani egy egységes, nagyszabású gazdasági tervet... itt majd létrejön egy
nagy kereskedelmi központ, melynek nem lehet más központja, mint Pozsony, amely
átveszi majd Bécs helyét; ez utóbbi jelentősége azután majd gyorsan
lehanyatlik”. Alsó-Ausztria lakossága pedig majd asszimilálódik, miután ide
nagyszámú csehszlovák lakosság fog be özönleni. A betelepítést közjogilag
szabályozzák majd, és a cseh elem lesz az aktív, mely mögött ott lesz az erős
állam autoritása. Egy korabeli cseh történész, Stéhule szerint az így „nyert” több
mint 4 millió német problémáját majd megoldja a kemény csehesítés, vagy ha ez
nem folyna elég gyorsan, „akkor a német elem kitelepítéséhez nyúlunk,
amennyiben ez veszélyeztetné államunk biztonságát”. A magyarok esetében az
asszimiláció ügye még gyorsabban menne, mert a magyar nemzet egyszerűen
tudomásul veszi, hogy „ő maga, etnikai összetételét tekintve nagyrészt szláv
eredetű, közjogi és magánjogi intézményei, valamint szokásai is alapjában
szlávok”. „Magyarország hozzácsatolása a csehszlovák kultúrvilághoz azt is
jelentené, hogy megerősödik a cseh reformációs eszme, és ezzel a cseh
szellemiség gazdagodik. Az asszimilált Magyarország nem hozna át hozzánk
semmiféle barbarizmust, mert az a magyarokban a német-zsidó orientációból van,
és az ebből fakadó gondolati eldurvulásból”. Kučera szerint e történész
terveiben szerepelt a magyarok teljes eltüntetése a világból.
A
Szomszédaink – elsősorban a magyarok című fejezetben ismerteti a magyar
történelemről vallott felfogását. Eszerint a magyar ember jellemétől egész
történelme során idegen volt a nemzetiségi sovinizmus, s csak beleoltották,
főként Tisza Kálmán idejétől kezdve. Szerinte a csehek és a románok voltak
azok, akik energikusan elnyomták a demokrácia lehetőségét a történelmi
Magyarországon, és de facto előidézték a horthysta rendszer kialakulását,
amivel konkrétan megalapozták Magyarország további fejlődésének irányát, és
elvezettek a második világháborúig. Ezen összefüggés felismerése nem könnyű a
csehek számára, mert hozzászoktak, hogy a rossz irányú események vagy
katasztrófa okainak meghatározásánál egyszerűen elutasítják, hogy részesek
lennének a bűn vagy hiba elkövetésében. A magyarok nagyrészt hibásak a
Monarchia szétesésében, de a cseheknek is el kellene ismerni bűnrészüket a
magyar nemzet máig húzódó tragédiájában. A szerző elemzi a Kisantant szerepét
és ismerteti a magyar veszteségeket az I. világháború után. Ebben a fő bűnösök:
Masaryk, Benes, Goga, Tileu és mások. Elmondja, hogy a csehek mit vettek el a
magyaroktól, és milyen magyarellenes terveik voltak. Itt megemlíti, hogy
Lengyelország soha nem ismerte el Trianont. A magyarok a legjelentősebb
kisebbség e térségben, melynek helyzetével, Kučera szerint, nemzetközi
intézményeknek kellene foglalkoznia.
Fontosnak
tartja, hogy egy nemzet közelében legyenek más nemzetiségek is. A cseheknek
azáltal, hogy elűzték a németeket, majd hermetikusan lezárták a határokat,
nincs olyan szomszédjuk, aki arra kényszerítene őket, hogy magukat a másik
szemével is nézzék. A cseh-magyar viszonyról elmondja, hogy ennek meg kell
változnia. Szerinte a magyarok politikailag rátermett, kiváló nemzet, és
részvételük a szlovák és a csehszlovák politikai életben értékes hozzájárulás
lehet. A magyar nemzet politikai érettsége, ami a nehéz és bonyolult magyar
történelem során alakult ki, miközben a nemzet létéről vagy nemlétéről volt
szó, csak azért tűnik a csehek számára titokzatosnak, mert nem ismerik e
történelmet. Ezért felhívja a cseheket, hogy tanuljanak a magyaroktól, mert
egyike lesznek a legfontosabb partnereiknek a jövőbeli Közép-Európában.
Megjegyzi azt is, hogy a csehek a szlovákokat sem ismerték mélyen, legfeljebb
felszínesen, ezért sok hibát követtek el velük szemben. A szlovák követeléseket
csak akkor vették figyelembe, amikor a köztársaság külpolitikai veszélyeztetettsége
nagyon megnövekedett. A szlovák autonómiatörekvés az állam demokratikus
jellegének nagy próbatétele volt, amit az nem állt ki. Ez mindkét nemzet
számára tragikus következményekkel járt.
Az
utolsó előtti fejezetben a szerző azt elemzi, hogyan határozza meg a demokrácia
mértékét, hogy milyen a kisebbségek helyzete. Az első Csehszlovák Köztársaság a
cseh nacionalizmus erőfeszítéseinek eredményeként született meg és nem volt
demokratikus, mert nem tudta elérni, hogy kisebbségei pozitívan viszonyuljanak
hozzá. A „masaryki tett”, az államalapítás csak a cseh és a szlovák nemzet, a
két uralkodó nemzet számára hozott lehetőségeket. A cseh nemzetállam 1938-ban
azért mondott csődöt, mert nem tudta a polgárok felelősséget olyan fokra
növelni, hogy kiálljanak és megharcoljanak érte, hanem egyszerűen feladták. A
Csehszlovák Köztársaság majdnem akkora kisebbségeket örökölt (főleg németeket),
mint az uralkodó nemzet volt, s ugyanakkor nem nyilvánított akaratot arra, hogy
tárgyaljon velük és figyelembe vegye akaratukat. E kisebbségek nem akartak
Csehszlovákiában élni.
Az
utolsó fejezetben a cseh-német viszonyról és a további feladatokról beszél. A
Közép-Európáról való minden tárgyalás középpontja a német kérdés kell legyen. A
csehek és a németek évszázadok óta össze vannak kötve, és egymás mellett élnek.
Az együttélés történetében a német nacionalizmusra a cseh nacionalizmus
kialakulása volt a válasz. Így a cseh nemzeti mozgalom németellenes is volt,
amit részletesen elemez. A cseh nacionalizmusra a németek azzal válaszoltak,
hogy Németország felé fordultak. A németek attól is megijedtek, hogy Ausztria
elveszíti német jellegét, és szlávvá válik. Ezért a németeknél is kialakult a
csehellenesség. Így egymás mellett izoláltan kialakult a két nemzeti
társadalom, erős etnikai nacionalizmussal. E helyzetben Masaryk kezdetben a
történelmi jogot, majd a területi jogot védte, igényt tartott tehát a
szudétanémet területekre. A harc vége az lett, hogy a szudétanémeteket
erőszakkal Csehszlovákiában tartották, ezért Kučera felteszi a kérdést, hogy
lehet-e ezt az országot demokratikusnak és humánusnak nevezni.
Nézete
szerint Közép-Európának politikai témának kell lennie, de erre fel kell
készülnie a cseh félnek is. Ahhoz, hogy a jelenlegi helyzetet középeurópai
szemmel tekinthessék, előbb világossá kell tenni viszonyukat a németekhez, a
lengyelekhez, a magyarokhoz és a többiekhez. Meg kell tisztulniuk a nemzeti
előítéletektől, mítoszoktól és fikcióktól. A másik szemével kell látniuk
magukat, ami felszabadító érzés. Ezzel véget vethetnének a cseh demokratikus
hagyományokról és arról szóló fikció emlegetésének, hogy a cseheknek azért kell
szenvedniük, mert másoknak nincs ilyen demokratikus hagyománya. A feladat az,
hogy megszabadítsák a cseh történelmet a 19. században létrehozott hamis, hazug
hagyományoktól, melyek az akkori cseh nacionalizmus szellemében születtek meg.
A középeurópai gondolatot kell újraéleszteni, s el kell tudni fogadni, hogy
ennek központja Bécs lesz. A nemzetállami eszméről át kell térni a
közép-európai eszmére, ami a lehető legnagyobb nyitottságot igényli a régió más
nemzetei irányában, és velük történelmi kiegyezést kell kötni!
Rudolf
Kučera: Kapitoly z déjin Strední Evropy (Fejezetek Közép-Európa történetéből)
ISE, Prága, 1992.
Hamberger Judit