Klió 1994/1.

3. évfolyam

rule

 

A XIX. SZÁZAD TÖRTÉNETE

Liberalizmus és paternalizmus a XIX. században[1]

 

A bevezetésben Claude Beaud, a szekció szervezője ad áttekintést a kötet tanulmányairól, három kérdéskört kiemelve. Elsőként a liberalizmus és a paternalizmus viszonyát foglalja össze. A libearalizmus az egyén szabadságán nyugvó eszmerendszer, míg a paternalizmus a családra épülő oltalmazás, gyámkodás eszméje, a szociális gondoskodás gyakorlata. Eszmei síkon nem következett a liberalizmusból, de a szociális gondoskodás gyakorlata összefonódott a liberális vállalkozással.

A továbbiakban a paternalizmusnak a szocialista munkásmozgalommal szembeni magatartására tér ki. A szocialista mozgalmakkal szemben a liberalizmus a paternalizmus eszközét használta fel. A magánvállalkozások szociálpolitikai intézkedései elsősorban a szocialista munkásköveteléseket igyekeztek leszerelni a XIX. század második felében. Az erős liberális hagyományokkal rendelkező országokban, (pl. Anglia, Belgium, Franciaország) azonban az államnak a vállalkozó-munkás viszonyba való beavatkozását is próbálta megelőzni.

Végül a vállalkozások szociálpolitikai típusait foglalja össze a szekció szervezője. A lotharingiai vasiparban a XIX. század közepétől a liberális hagyományokkal a keresztényszocializmus eszméje és politikája párosult a vállalkozói paternalizmus gyakorlatában. A svájci (Júra-hegységbeli) óraiparban a protestáns etikai tradíciókra épített a paternalizmus. Németországban két változata volt a vállalkozói szociális gondoskodásnak. Az óriásvállalkozók (pl. Krupp) a gondoskodáshoz szigorú ellenőrzést javasoltak. A XIX. század végén születő új iparágakban (vegyipar, elektromos ipar) viszont mérsékeltebb, az egyén személyiségét nem sértő szociálpolitika érvényesült. Angliában a viktoriánus korszakban a kontinenshez képest a filantrópia eszméi nagyobb hatást gyakoroltak a paternalizmusra. Az Egyesült Államokban a paternalizmust nagyfokú pragmatizmus jellemezte, s gyenge volt az eszmei háttere.

A kötet tanulmányainak zöme a nyugat-európai paternalizmusokkal foglalkozik. Teljesen hiányzik viszont Közép-Kelet-Európa és Dél-Európa vállalkozói szociálpolitikájának a bemutatása. A továbbiakban az egyes tanulmányokról közlünk rövid összefoglalót.

 

Claude Beaud: A Schneiderek Le Creusot-ban: a paternalizmus egyik modellje, mint válasz a liberalizmus elveire és a szocialista felemelkedésére

 

A Schneider-fivérek 1836-ban fogtak bele creusot-i vállalkozásukba. A kisváros és az üzem szinte összenőtt egymással. Eugene Schneider a város anyagi életének abszolút ura volt, és befolyása alá került a közélet is, miután nemzetgyűlési képviselő lett. „Birodalmi védőernyőt” emelt az állammal és a szocialista munkásmozgalommal szemben vállalkozása fölé. A Schneider­„filozófia” abból a felismerésből állt, hogy a vállalkozás sikere döntően függ a munkásság fizikai, intellektuális és morális szintjétől.

A cég szociálpolitikájának öt szakasza volt. 1837–1848 között a fő cél a munkaerő megtartása és szakképzettségének fejlesztése volt. Ezért bérházak, munkásszálló és iskola építésébe fogott a vállalat. A cég iskolájában körülbelül száz munkás és alkalmazott gyermeke tanult, társadalmi megkülönböztetés nélkül.

Az 1848-as forradalom fordulatot hozott. A párizsi szocialista mozgalom és a baloldali rendszer azt a veszélyt hordozta, hogy az állam a vállalkozó és a munkásság közé ékelődik, az utóbbiak érdekében. Schneiderék ez ellen a szocialista-gyanús munkások elbocsájtásával akartak védekezni. Ez viszont a szocialista mozgalmat ingerelte, amely elvetette a tulajdonosi szociális gondoskodást, s a munkásérdekeket harc útján érvényesítette. Így került sor több sztrájkra, amelyek közül az 1850-est a hadsereggel verették le. Az állam azonban aztán visszavonult, és nem avatkozott be a vállalkozó-munkás viszonyba.

A III. Napóleonnal bekövetkező konzervatív fordulat kedvezett a paternalizmusnak, amelynek ellenőrző szerepe felerősödött, s döntően a szakképzésre koncentrált. A Schneider-iskola híres lett, több munkásgyerek indult innen a mérnöki pálya felé. A cég paternalizmusát az 1860-as években a katolikus szellemű Frederic Le Play eszméi befolyásolták. Schneider kaszárnyák helyett családi otthonokat építtetett, amelyeket kedvező áron és hitelfeltételekkel vásárolhattak meg a munkások. A kifizetett munkabér kb. 10 százalékát tette ki a paternalizmus költsége. A cég bérei viszont alacsonyak voltak, de nem ingadoztak, s a munkáselbocsájtásoktól is tartózkodott Schneider.

A császárság bukása is új szakaszt hozott, s felerősödött a szocialista mozgalom. A sztrájkokra a cég kénytelen volt engedményekkel válaszolni: bevezették a tízórás munkanapot, nyugdíj fizetését, szeretetotthont alapítottak stb. Így 1872 után konszolidálódott a munkás-vállalkozói viszony.

A századfordulótói felerősödő szocialista mozgalom ismét új feltételeket teremtett. Az 1899–1900-as sztrájkokra Schneiderék szakszervezet(CGT)­ellenes politikával válaszoltak. A cég ezután a szociális engedményekhez a politikai harc eszközeit párosította.

 

Jean-Marie Moine: A paternalizmus forrásai a lotharingiai vasiparban 1914 előtt. Előzetes vázlat. Az áldozatvállalás problémájától a teljes ellenőrzés kérdéséig

 

Lotharingia a francia nehézipar egyik legdinamikusabb régiója volt, ahol a vállalkozók szociálpolitikája elsődlegesen a munkaerő helyben tartására irányult a XIX. század közepétől. A XIX. század végétől a munkásmozgalommal szemben a vállalkozók összefogtak, s így a paternalizmusnak közös vonásai alakultak ki. A vállalkozók törekvése nagyon profit-orientált volt, de magatartásukat politikai, társadalmi nézeteik is befolyásolták. Ezekre a keresztényszocializmus jelentős hatást gyakorolt. A vállalkozók paternalizmusának közös vonása volt, hogy lakásszövetkezetek, népi hitelintézetek, segélypénztárak, iskolák és üzemi templomok létrehozására, valamint a családvédő mozgalom kifejlesztésére törekedtek.

1871 után sajátos vetélkedés kezdődött a Németországhoz került Lotharingia és a francia határon belül maradt lotharingiai részek között a szakképzett munkaerő megtartásáért. A német részen tökéletesebb munkásmegtartó rendszer keletkezett. A vetélkedés viszont megnövelte a szociális kiadásokat, s ezen keresztül a termelési költségeket.

 

Nicolas Nicolas Bourguinat: A technikai és társadalmi kényszer között: paternalista egyensúly kialakítása a maurienne-i elektrokohászatban (1897–1921)

 

A szerző a paternalizmust, mint a munkáséletmód normalizálásának egyik eszközét vizsgálja a XIX. század végén kialakuló elektrokohászatban. Az Alpok vízi energiájára települő aluminiumkohászat és -feldolgozás egyrészt igen kvalifikált, másrészt szezonális paraszti (francia és olasz) munkaerőt egyaránt igényelt. A paraszti munkaerő szociális problémáit a vállalkozók össze tudták egyeztetni a tulajdonosi érdekekkel. Az ipar alapításakor a munkaerőt nem közösségként alkalmazták, hanem egyénenként, ami megnehezítette a munkások szervezkedését. A hazai munkások követeléseivel szemben hatékonynak bizonyult a külföldi (olasz) munkaerő felhasználása. Ennek ellenére 1905-06-ban sztrájkokra került sor. A munkáltatók ezután is megtartották szinte korlátlan jogaikat, de a munkakörülmények javítása és a szociális támogatás terén többet tettek az eddigieknél: 1908-ban bevezették a nyolcórás munkaidőt, és 1906-tól kezdődően a tulajdonosok felelősséget vállaltak a munkahelyi balesetekért.

 

David M. Gordon: Liberalizmus, paternalizmus és a bevándorló munkások: külföldi munkaerő és az ipari kapitalizmus az XIX. század végének Franciaországában

 

A szerző a XIX. század második felében a francia munkaerőpiacon megjelenő külföldi (főként belgiumi és olasz) munkaerőnek, a francia vállalkozók szociálpolitikájára gyakorolt hatását vizsgálja. Megállapítja, hogy mind a belső (az alacsony születési rátából adódó krónikus munkaerőhiány), mind pedig a külső (a francia ipar nemzetközi versenyképességének megőrzése legfőképpen a német versenytársakkal szemben) körülmények a külföldi munkások foglalkoztatására ösztönözték a francia vállalkozókat. Ez viszont azt eredményezte, hogy igyekeztek Franciaországba „csalogatni” és ott meg is mani a kívánatos munkaerőt, mégpedig a kibocsátó országban szokásosnál magasabb bérek és paternalista jellegű szociálpolitikai intézkedések bevezetésével. Ugyanakkor a bevándorló munkások a „legvállalkozóbb” munkáscsoportba tartoztak és nagyfokú volt a mobilitásuk, illetve a fenti körülmények lehetővé tették számukra, hogy megkeressék a legjobban fizető és a legjobb feltételekkel rendelkező üzemeket. Ilyen feltételek mellett tehát, még mindig a paternalista jellegű szociálpolitika alkalmazása volt a legolcsóbb módszer a vállalkozók részéről a nemzetközi versenyképesség megőrzésére, s mindezzel a bevándorló munkások is jól jártak, s Lotharingiában pl. igen jelentős megtakarításokra tettek szert.

A munkaerő szabad nemzetközi áramlását viszont a korabeli liberális gazdaság- és kereskedelmi politika szavatolta. Érdekes módon tehát a külföldi munkaerő foglalkoztatásában leginkább érdekelt ágazatok (a vas­ és acélipar, szénbányászat, textilipar) vezető vállalkozói, akik szociálpolitikai gyakorlatukban paternalisztikus megoldásokat alkalmaztak, egyúttal a leghangosabb szószólói voltak a liberális gazdasági és szabadkereskedelmi politika fenntartásának. Így jött létre az a sajátos helyzet, hogy az elvi síkon inkább ellentmondásban lévő két felfogás egymást szorosan kiegészítő összhangba került e vállalkozói gyakorlatban.

Nagyon tanulságos, ahogyan a hazai munkásság, illetve munkásmozgalom reagált a külföldi munkások megjelenésére. Az északi iparvidék szocialista vezetői gyakran élesen támadták a külföldi munkások jelenlétét a XIX. század végén. Súlyos atrocitás okra is sor került, főként a szénbányászatban. A helyzet különösen Lotharingiában volt súlyos, ahol a helyi francia lakosság kivételesen érzékenyen reagált bármely, a nemzeti kérdéssel összefüggő problémára. Érdekes viszont, hogy itt ez általánosabb munkásmozgalom­ellenességgel párosult, minthogy a radikális munkásmozgalom képviselőit elsősorban az olasz munkások körében vélték felfedezni. Ezt a gondolatot felkarolta a helyi keresztényszocialista szakszervezeti mozgalom is, amelynek vezetői, jellemző módon italboche-oknak nevezték az olaszokat. Ugyanakkor a kérdésben érintett vállalkozók mindvégig felléptek az ilyen soviniszta, köztársaság ellenes nézeteket valló politikai erők ellen, és a munkaerő szabad mozgásának következetes támogatói voltak.

 

Sandrine Kott: Az elzászi paternalizmus a német szociális törvénykezés ellenében (1850–1914)

 

Az elzászi textiliparban régóta voltak hagyományai a munkásokról való gondoskodásnak. Ez a családi vállalkozókhoz kötődött, minden külső beavatkozás nélkül. Az 1830-40-es évekről a betegsegélyző pénztárak felállításával kezdődött a szociális gondoskodás, majd a rendszeres orvosi ellátás bevezetésével – a női munkaerő nagy aránya miatt – és a népiskolai oktatás fejlesztésével folytatódott. Az 1850–60-as években szakmunkásképző intézeteket is alapítottak a vállalkozók iránt lojális szakmunkásréteg kialakítása érdekében. Kiemelt szemponttá vált a családvédelem. A vállalkozói propaganda a tőkések felelősségtudatáról áradozott. A mulhouse­i iparosok társasága filantróp eszméiről volt nevezetes. Évtizedenként felméréseket készítettek a munkások állapotáról. A szociálpolitika ugyan egyéni kedvezményezésen alapult az 1850–60-as években is, de a vállalkozói társaságokon, egyleteken keresztül összehangoltan folyt. Itt is kettős célzata volt: megelőzni a szervezett munkásmozgalom követeléseit és az állam beavatkozását.

A Németországhoz való csatlakozás új feltételeket hozott létre, különösen az 1880-as évektől. A német állam országos szinten, az „állami paternalizmus” kiépítésébe kezdett. A nagyvállalatok megszületésével a paternalizmus elvesztette személyes jellegét. A német állam úgy látta, hogy a vállalkozói szociálpolitika nem elegendő, s a munkás-tőkés viszonynak törvény által garantált szerződésen kell alapulnia. Csakis így lehet biztosítani a társadalmi egyensúlyt. 1883-ban betegbiztosítási, 1884-ben balesetbiztosítási, 1889-ben rokkantsági-nyugdíjbiztosítási törvény született. 1890-től törvény írta elő, hogy az üzemekben munkásbizottságokat kell felállítani a szociális ügyek kezelésére.

Az elzászi vállalkozók kezdetben elutasították az állami beavatkozást. A biztosítási törvények többletkiadásokkal jártak, mivel az öntevékeny szociálpolitika keretében a vállalkozók már jelentős összegeket fektettek be (a béreknek kb. 10 százalékát költötték évente ilyen célra). Ezt lebontani az állami gondoskodás javára viszont igen népszerűtlen és veszélyes eljárás lett volna. Az 1906–09-es sztrájkhullám után, az elzászi tőkések végül is alkalmazkodtak a német állam szociálpolitikájához. A szociális törvénykezésen nyugvó paternalizmus bevezetése elkerülhetetlen volt.

 

Günther Schulz: Ipari patriarchalizmus Németországban

 

A szerző patriarchalizmuson a munkaadó-munkavállalói viszony személyes kapcsolattartáson alapuló típusát érti. Jellemzője, hogy a vállalkozó, mint jó „pater familias”, kötelességének érezte, hogy gondoskodjon munkásairól egyfajta szociális biztonság garantálásával, amely azonban nem „jog”, hanem visszavonható „jutalom” volt. Cserébe viszont lojalitást és feltétlen engedelmességet követelt.

Schulz szerint az ipari patriarchalizmusnak két fajtája létezett a XIX. századi Németországban. Az első a tulajdonképpeni paternalizmus, amelynek jelszava az volt, hogy „minden a munkásért van, de semmi sem az ő személyes részvételével történik”, mivel azon a meggyőződésen alapult, hogy a munkások még nem elég "érettek" ahhoz, hogy ilyen ügyekbe beleszólhassanak. Ezen típus a legelterjedtebb a nehézipar családi vállalkozásként működő üzemeiben volt, s mintapéldájának Carl Ferdinánd von Stumm-Halberg Saar-vidéki vállalatát tekintették. Ez a vállalkozó szigorú katonai vezetési stílust honosított meg a gazdaságban, amelyben a vállalkozókat tekintette tiszteknek, a munkásokat pedig közkatonáknak. A vállalat ellenőrzése olyannyira kiterjedt a munkások magánéletére, hogy még a házasságkötéshez is a vállalkozó engedélyére volt szükség, s bizonyos újságok olvasását, sőt az olyan kocsmák látogatását is megtiltották nekik, ahol ezekhez a lapokhoz hozzá lehetett jutni. Erőteljesen alkalmazta az elbocsájtás és a pénzbírság eszközeit is. Ugyanakkor magasabb béreket fizetett munkásainak, mint a nehéziparban bárki más, és iskolákat, óvodákat építtetett számukra, valamint lakásépítési célra kamatmentes hiteleket is nyújtott. A patriarchalizmus másik típusát védnökösködésnek nevezte a szerző. Ennek hívei és gyakorlói csak ideiglenes en tekintették „éretleneknek” a munkásokat, akiket a vállalkozók kötelessége független és felelősségteljes emberekké formálni. Ennek megfelelően, az ilyen típusú üzemekben, amelyek főleg az új ágazatokban (vegyipar, elektromos ipar) voltak megtalálhatók, a munkások bizonyos beleszólási joggal rendelkeztek a vállalkozók kezdeményezte szociálpolitikába.

A szerző lényegesnek tartja kiemelni, hogy a két forma egyszerre, egy időben létezett, s hogy az egyes vállalkozók melyiket preferálták, az nagyban függött az iparágtói és a vállalkozó család hagyományaitól, neveltetésétől és politikai nézeteitől is. Mindkét formát vonzóvá tette azonban, hogy az új rendet a régi bizonyos elemeinek alkalmazásával akarta megregulázni. A hagyományok mellett emberiességi és vallásos, illetve gazdaságossági szempontok is erre motiválták a vállalkozókat.

A XIX. század utolsó évtizedeiben azonban kiéleződött „a munkások feletti ellenőrzésért” folyó küzdelem. A vállalkozók mellett egyre erőteljesebben jelent meg az egyház, a szervezett munkásmozgalom és az állam is, amely végül a Nemzeti Társadalombiztosítási Rendszer bevezetésévei győzelmet aratott ebben a „versenyfutásban”'. Ezt a rendszert persze nem lehetett volna a munkaadók jóváhagyása nélkül bevezetni, de arról sem lehet beszélni, hogy ezt kizárólagosan az állam és a vállalkozók munkásmozgalom-ellenes szövetsége motiválta, hiszen a munkaadók alacsonyabb hozzájárulási szintet szerettek volna a maguk számára elérni, ami viszont nem sikerült. A kötelező biztosítás rendszerének létrejöttével a munkaadók kegyéből gyakorolt biztonság a második helyre szorult, de nem szűnt meg teljesen. Egyes elemei tovább éltek a weimari köztársaság idején, sőt a második világháború után is; főleg a kis és közepes családi vállalkozásokban. Összességében azonban a patriarchalizmusnak kapitulálnia kellett a kötelező biztosítás, a kollektív szerződések, a jóléti állam és az új típusú vállalati bürokrácia előtt.

 

Francois Jequier: A vállalkozói paternalizmus etikai alapjai és gyakorlati megvalósulásuk Francia-Svájcban (XIX–XX. század)

 

A szerző úgy véli, hogy a paternalizmus szorosan kapcsolódik a vállalkozó etikai-morális felfogásához, a világról alkotott képéhez. A XIX. században a vállalkozást gyakran olyan közösségként fogták fel, amelyben a tőkés és a munkás kölcsönösen egymásra van utalva, közös érdekekkel rendelkezik. A munkás-tőkés viszony vállalkozásonként, iparáganként változhat, így a paternalizmus jellege is.

A tanulmánya Jura-hegység óraipari vállalkozásaiban vizsgálja a morális gondoskodás alakulását több nemzedéken keresztül. Először a Le Coultre család vállalkozását tekinti át. Antoine Le Coultre (1803–1881), az alapító, még mester volt s nem tényleges tőkés vállalkozó. Körülbelül 10 alkalmazottat (szintén mesterembereket) foglalkoztatott. Együtt ebédelt velük, a fiatal mesterek a háznál laktak. Igazi patriarchális rendszer volt ez. Fia, Elie Le Coultre idejében, az 1870-es években gyárrá bővült a kisüzem, 500-600 fős alkalmazotti létszámmal. A tulajdonos és a munkások közötti atyai viszonyt felbomlasztotta ez a változást. A kvalifikált munkaerő mellett elterjedt az olcsó női munkaerő alkalmazása. Lényeges szociálpolitikai rendszer nem épült ki, de a gyári munkafeltételek jók voltak. A vállalkozói eszmény a tisztes bér fejében egyedül az engedelmességet ismerte el.

A harmadik nemzedék, Jacques-David Le Coultre a XX. század elejétől szakított az eddigi vállalkozói magatartással. Újrakezdődött a tőkés–munkás dialógus, és egy sor szociális intézkedés (különböző segélypénztárak, lakásépítési támogatások stb.) született, hogy a vállalat megelőzze a szervezett munkásmozgalom kibontakozását. Az első világháború utáni időszakban átlagosan az évi profit 4 százalékát fordította a vállalat szociálpolitikára.

Henri Sandoz 1891-ben alapított tavannes-i zsebóragyárában más feltételek uralkodtak. A faluban a modern iparnak nem voltak előzményei. A gyártelepítés 40, 1914-ben pedig már 1200 fős munkaalkalmat teremtett. Sandoz a vidék „gondviselője” lett. A gyáron kívüli életet is ellenőrzése alá vonta a nagyüzem. Tavannes és a munkaerőt adó többi, környékbeli falu a gyár befolyása alá került. Sandoz külön megfizette a 10 órán felüli munkát, segélypénztárakat és fogyasztási szövetkezeteket alapított a falvakban, ösztönözte az iskoláztatást, a tehetséges munkásgyerekek továbbtanulását. A jó munkás-tőkés együttműködés hozzájárult a Sandoz cég gyors felemelkedéséhez.

 

Eliane Gubin: Gazdasági liberalizmus és paternalizmus Belgiumban a XIX. században

 

Bevezetőjében a szerző megállapítja, hogy egy vagyonilag szélsőségesen megosztott társadalomban a paternalizmus a kollektív szolidaritásra építhetett csak. Két nagy korszaka volt a paternalizmusnak: 1. 1886-ig a liberális gazdaságpolitika uralkodott, amely azonban nem tudta feloldani a társadalmi feszültségeket; 2. az 1886-os zendülés, a katolikus politikai irányzatok felerősödése új korszakot hozott. A privát paternalizmus mellett megjelent az állami beavatkozás a keresztényszocializmus eszmei befolyásával, amely gondolatkör könyörületesebb társadalmi viszonyokat hirdetett.

A liberális eszme a társadalmi egyenlőtlenségeket a tőkefelhalmozás forrásának tekintette. A társadalmi egyenlőség – számára – egyenlő volt a nyomorúság egyenlőségével. Ez határozta meg a paternalizmust: szociális intézkedésekkel függésbe vonni a munkaerőt, így biztosítva annak megtartását. Az 1880-as évekig a gazdasági liberalizmus gyakorlata szinte teljes szimbiózisban élt a paternalizmus „mankójával”. Ez a mankó garantálta a vállalkozói szabadságot a munkavállalókkal szemben. Az 1880-as évektől megerősödő szocialista mozgalom hatására a paternalizmus a munkásmozgalom kezelési eszközévé, „gyeplőjévé” is vált. A paternalizmushoz a keresztény morál újrafogalmazott propagandája párosult. Liberalizmus és katolicizmus e téren összefonódott.

A paternalizmus vállalkozói gyakorlata az 1880-as évektől sem változott lényegesen, viszont a paternalizmus eszméi átfogalmazódtak. 1886 után eszmei síkon etikai kódex kialakítását hirdeti a paternalizmus a vállalkozó–munkás viszony átformálása érdekében. A munka–család–tulajdon szentségét eszményíti. Liberális és katolikus elvek fonódnak össze a filantrópia és a keresztényi könyörületesség jegyében. A paternalizmus ezen új eszméje már az államot sem hagyja figyelmen kívül, de aktív beavatkozását a tőkés–munkás viszonyba nem szorgalmazza. Csupán a törvénykezés terén ismeri el szabályozó szerepét,

 

Jean-Pierre Nandrin: A liberálisok és a szociális jog keletkezése Belgiumban. Beszélhetünk-e liberális paternalista modellről?

 

1887 fordulópont a belga szociálpolitika történetében: a parlament először szavazott meg szociális törvényeket (munkaügyi és ipari tanácsok felállításáról, bérszabályozásról). A liberalizmus pragmatikus irányzata (a vállalkozók érdekeit képviselve) 1886 után megbékélt az állam mértékletes beavatkozásával, s a munkaügyi és ipari tanácsok felállítását maga javasolta. Felfogását arra alapozta, hogy a törvényekkel sikerül a munkaerőt a gyárhoz kötni, és az állam hozzájárul majd a szociális kiadásokhoz is.

Ezzel szemben a doktriner liberalizmus továbbra is elutasította az állami beavatkozást, mert lerombolja a munkás és a vállalkozó közötti szabad megegyezést, s a munkás elveszíti a bizalmát munkaadójával szemben.

Az állami paternalizmus kiépítését az 1884-ben hatalomra került katolikus párt szorgalmazta a legaktívabban. Törekvéseit arra alapozta, hogy így lehet elkerülni a nagy társadalmi konfliktusokat, s így lehet megfékezni a szakszervezeti mozgalommal együttműködő politikai irányzatokat. Kezdetben a kormányzó katolikus párt a vállalkozói paternalizmus állami ellenőrzésére törekedett. Hosszabb távra azonban megfogalmazta; hogy az egyéni vállalkozók helyett az államnak kell „a munkások jóságos atyjává” válnia.

 

Jean-Jacques Heirweigh: Vielle-Montagne tanulsága A munkáltatók és a paternalizmus intézményei a belga cinkfeldolgozó­iparban a XIX. században

 

A német határ közelében fekvő Vielle-Montagne az 1890-es évektől vált a belga cinkipar központjává. A vállalkozói paternalizmus mintájának tekintették, mivel a cég nem ismerte a nagy sztrájkokat és demonstrációkat. A szociális gondoskodás rendszere 1846-tól épült ki, és egy sor olyan intézmény keletkezett, amelyeket a munkaadó és a munkások közösen működtettek. Először a takarékpénztárakat és a különböző segély-, rokkantsági és nyugdíjpénztárakat hozták létre. Ezeket az iskoláztatás kiépítése követte, majd a lakossági infrastrukturális ellátás javítása zárta le. Működött lakástámogatási rendszer is. A vállalkozói paternalizmus liberális és katolikus eszmények egyvelegéből táplálkozott. Különös sikeressége egyelőre rejtély a történész számára, hisz széleskörű szociális gondoskodás másutt is volt, s a sztrájkok, demonstrációk mégis bekövetkeztek.

 

Mary B. Rose: Paternalizmus, ipari jólét és üzleti stratégia Nagy­Britanniában 1939-ig

 

A szerző tanulmányának első részében arra hívja fel a figyelmet, hogy a paternalizmusnak meglehetősen eltérő kortársi és történészi megítélései léteznek, az azonban bizonyos, hogy a viktoriánus korszakban mind a hagyományos, vidéki bázisú paternalizmusújraéledése, mind pedig az „új paternalizmus” megjelenése az ipari forradalom által kiváltott társadalmi és gazdasági problémák következménye volt, e problémák megoldása és az ipari prosperitás fenntartása érdekében.

A továbbiakban arra a kérdésre keresi a választ, hogy milyen változásokon ment keresztül az ipari paternalizmus Nagy-Britanniában a második világháború kirobbanásáig terjedő időszakban. A tanoncrendszerben megtestesülő XV–XVIII. századi munkakapcsolatokat széleskörű paternalizmus jellemezte. A kérdés az, hogy ez miként alakult át az ipari rendszer kialakulásával? A szerző a kontinuitásra helyezi a hangsúlyt, mégpedig abban az értelemben, hogy e tradicionális tanoncrendszer felbomlása számos ágazatban (főleg a textiliparban) már jóval a XVIII. század vége előtt megkezdődött, más ágazatokban viszont még ezt követően is létezett. Vagyis az üzleti életben variációk sokasága volt megfigyelhető. Ugyanakkor a változás által leginkább érintett textiliparban a paternalizmus jellegének a megváltozásáról lehetett szó. Ezen üzemek többsége az 1830–40-es évekig meglehetősen kicsiny maradt, vagyis erős maradt a munkaadó és a munkavállalók közötti személyes kontaktus szerepe. Ezt a tendenciát erősítette az is, hogy e korai „gyárak” elsődlegesen a vízenergiát hasznosították, tehát meglehetősen izolált vidéki telephelyeken jöttek létre, ahol a gyár és a község erőteljes szimbiózisa alakult ki. A vállalat lakóépületeket iskolákat boltokat és kápolnákat épített munkásai számára. Ráadásul ezek még főként családi vállalkozások voltak, s mindezen tényezők következtében a helyi munkaadó és a helyi közösség kapcsolata erősen emlékeztetett a földbirtokos és a falu viszonyára.

Tévedés lenne azonban eltúlozni a korabeli paternalizmus mértékét, hiszen a munkaidő hosszúsága, a gyermekmunka alkalmazása vagy a szakszervezetekhez fűződő viszony kérdésében a legjótékonyabb tulajdonosok közül is csak nagyon keveseket lehetett felvilágosultnak nevezni. Voltak ugyan, akiknél a paternalizmus szélesebb látókörrel és eszmei háttérrel párosult, vagy a vallás játszott szerepet kialakulásában, de a legtöbbjük esetében a körülményekre adott racionális válaszként lehet felfogni: vonzani és megtartani a munkaerőt, csökkenteni a szakszervezetek befolyását és javítani a termelés hatékonyságát.

Az 1870-es évektől e vidéki ipar jellege átalakult a kft.-k és a részvénytársaságok elterjedésével, majd a munkaadó-munkavállaló viszonyban a kollektív szerződések elterjedésével, a munkásmozgalom és a szakszervezetek megerősödésével. A paternalizmus azonban tovább élt azokban az ágazatokban (cipőipar, söripar), amelyekben a családi vállalkozások csak lassan tűntek el, vagy amelyekben nagyobb méretekben ezek maradtak a jellemzőek (élelmiszeripar). De bizonyos paternalista elemek létezéséről lehet beszélni egyes újonnan létrejött „nagyszervezeteknél”, így pl. a vasútnál is.

 

Francois Weil: Paternalizmus az Amerikai Egyesült Államokban (1800–1930)

 

A paternalizmus intézményei az USA-ban is hasonlóak voltak, mint Európában. A paternalizmus jellege és körülményei azonban jelentősen eltértek. A XX. századig csak pragmatikus paternalizmus létezett, amelyet elméletileg nem támasztottak alá. Ezt a feladatot majd csak az ipari szociológia végzi el a XX. század elején.

Régiónként és iparáganként eltérő jellegű volt a szociálpolitika, amelynek nagyjából három irányzatát különíthetjük el: 1. a Lowell- féle nagyvállalkozói paternalizmus; 2. a családias paternalizmus, amely a közepes vállalkozásokban született meg és inkább hasonlított az európaihoz; 3. a testvériességi paternalizmus, amely a philadelphiai városi kézműiparban terjedt el.

Az amerikai vállalkozói magatartást jelentősen befolyásolta a munkaerőhiány és a munkaerő európai eredete. A XIX. század első felében Bostonban ez az eszmény terjedt el, hogy nem szabad követni Angliát a proletarizációban. Úgy kell a modem ipart létrehozni, hogy a munkaerő megtartsa eddigi társadalmi státuszát, „falusias” jellegét. Így a bostoni filantróp paternalizmus ennek megvalósítására törekedett.

Amerikában a társadalmi különbségek eredetileg kisebbek voltak, mint Európában. Nem volt öröklött társadalmi helyzet, a gyáros és munkásai ugyanabból a társadalmi körből is származhattak. Új-Angliában az 1860-as évekig hatékony volt a paternalizmus. A századfordulótói felgyorsult a nagyvállalatok létrejötte, s ez felborította a hagyományos paternalizmust. Ún. ipari paternalizmusra volt szükség, a munkástömegek megjelenésével elszemélytelenedő „falusias” viszonyok fenntartására. Ez Chicagoban született meg, s a munkaerő feletti felügyeletet tartotta a leglényegesebbnek, szociális juttatások fejében.

A XX. század elejétől újabb változás kezdődött. Az új iparágak (autógyártás, elektromos- és vegyipar) térhódítása magas bérek megjelenésével járt együtt, amelyhez az óriáscégek gondviselése párosult, s ezzel megszületett a „welfare capitalism”, a „jóléti kapitalizmus”.

 

Liberalism and Paternalism in the 19th Century. Erik Aerts, Claude Beaud and Jean Singers eds., Session B–13. Proceedings Tenth International Economic History Congress, Leuven. August 1990. Leuven University Press, 1990.

 

Lévai Csaba–Papp Imre

 

 



[1] A leuveni Nemzetközi Gazdaságtörténeti Kongresszus B–13. szekciójának előadásai.