Klió 1993/2.

2. évfolyam

rule

 

XX. SZÁZAD

Szlovénia története 1945 után

1992. március 12-én a szlovén történészek szimpóziumon vitatták meg a második világháború utáni néhány év politikai, gazdasági, társadalmi eseményeinek legfőbb kérdéseit. Ez már csak azért is szükséges volt, mert a szimpóziumon tárgyalt problémák nagyobb részét a szlovén történelemről szóló két legfrissebb összefoglaló kötet – Zgodovina Slovencev (A szlovének története), Ljubljana, 1979, és B. Boźić: Oris zgodo­vina Slovencev (A szlovén történelem vázlata), Ljubljana, 1983 – lénye­gében nem vizsgálta.

A kötetben közreadott nyolc írás közül kiemelkedik B020 Repe – a maribori Pedagógiai Főiskola docensének – két cikke. A párton belüli és azon kívüli ellenzék történetét tárgyaló írásából megtudjuk, hogy bár Jugoszláviában 1945-ben törvény, majd 1946-tól 1963-ig az alkot­mány biztosította a többpártrendszert, a Kommunista Párt arra töreke­dett, hogy a háború idején létrejött Népfront – melyben a vezető szerepet, némi belső küzdelem után, a kommunisták játszották – hat pártján kívül a többi ellenzéki erő lehetetlen helyzetbe kerüljön. Ezek a pártok – amelyeknek egyrészt viselniük kellett annak terhét, hogy többségük valamilyen módon együttműködött a fasisztákkal, másrészt szembe kellett nézniük azzal a ténnyel, hogy az adott nemzetközi helyzet nem kedvezett tevékenységüknek – sikertelenül követelték a szövetséges erőktől, hogy kényszerítsék ki olyan jugoszláv kormány megalakítását, amelyben valamennyi párt képviselői részt vesznek, hogy a Jugoszláv Hadsereget depolitizálja egy szövetségi katonai misszió, hogy nemzetközi bizottság ellenőrizze a választások tisztasá­gát. Az Egyesült Ellenzék pártjai ezután a rájuk nehezedő nyomás miatt nem vettek részt az első választáson, a következőkön pedig ez a lehetőség már fel sem merülhetett.

Nem jártak sokkal jobban azok a Népfronton belüli erők sem, amelyek túlléptek a párt által számukra kijelölt „konstruktív ellenzék” szerepén. Így például a Népfrontban jelentős szerepet játszó keresztényszocialista E. Kocbek írót – aki 1951-ig fontos állami tisztségeket is betöltött, s aki 1946-ban a KP KB ülésén, majd 1951-ben a Népfront 2. kongresszusán kifogásolta a KP szociális kérdésekben követett poli­tikáját, a bírósági eljárásokat, a szovjet példa elvakult másolását, az egyházzal szemben tanúsított magatartást, a voluntarista és nem de­mokratikus módszereket – 1952-ben eltávolították a politikai életből. A Kocbekkel való leszámolás részben összefüggött az egyház ellen indított támadással: Kocbekben és társaiban a párt olyan politikai erőt látott, amely képes arra, hogy új keresztény pártot alakítson ki, s kapcsolatot tartson fenn az egyházzal, amelyet a 60-as évek közepéig legveszélyesebb ellenfélként tartottak számon.

Ilyen körülmények között az ellenzéki gondolatok – az 1950-es évek elejétől kezdve – néhány fontosabb kulturális folyóirat hasábjain láttak napvilágot. A hivatalos politika ugyanis ettől az időtől kezdve hallgatólagosan elfogadta a kultúrában megjelenő pluralizmust.

A fentieknél lényegesen rosszabbul jártak azok, akik ellen bírósági eljárást indítottak, s akiknek sorsát B. Repe másik cikke elemzi. A szerző megállapítja, hogy ezen eljárások okai, kivitelezésük módszerei és következményei igen eltérőek voltak ugyan, de az eljárások háttere – beleértve a „közönséges” kriminalisztikai ügyeket is – politikai volt.

Túl azon, hogy bíróság elé állították a megszálló hadsereg tisztjeit és azokat, akik együttműködtek a megszállókkal, a megszálló hatósá­gokkal együttműködő fegyveresek – a domobranok (honvédők) – nagy részét bírósági ítélet nélkül, tömegesen végezték ki a hírhedtté vált Kocevski Rog környékén és más helyeken. A fegyveres kollaborán­sok egy kisebb része került csak bíróság elé. Ezekben az ügyekben azonban, valódi háborús bűnösök elítélése mellett, szerepet játszottak politikai megfontolások is, hiszen alkalom nyílott arra, hogy leszámol­janak háború előtti politikai pártok képviselőivel, s a leszámolások közé sorolhatjuk a papok és szerzetesek ellen indított eljárásokat is.

1947 július–augusztusában folyt a C. Nagode csoportja elleni per. A csoport tagjait – akik a háború elején bekapcsolódtak a Felszabadítási Front tevékenységébe, de később, taktikai okokból és mindenekelőtt azért, mert nem fogadták el, hogy a frontban túlsúlyba kerültek a kommunisták, elhagyták a szervezetet – a néphatalom elleni legális ellenzéki csoport létrehozásának kísérletével (ez a tevékenység nem állt ellentétben az alkotmánnyal!) és külföldi titkosszolgálatokkal való együttműködéssel vádolták. Tekintettel arra, hogy a vádakat igen gyengén alapozták meg, hogy a védőkre nyilvános nyomást gyakorol­tak, mondván, feladatukat „nem a nép érdekében”, hanem a „vádlottak vonalán” végzik, s arra, hogy Nagode a vád fő bizonyítékát képező naplójában élesen kritizált egyes vezető szlovén funkcionáriusokat, világos e per politikai jellege, s valószínű, hogy a leszámolást az érintett körök szorgalmazták. B. Kraigher szlovén belügyminiszter pedig nyíltan megfogalmazta: „... az eljárást a közép, azaz a burzsoázia elleni csapásként kell felfogni, államellenes spion-jelleget kell adni neki, amire elégséges anyag áll a rendelkezésre”. 

A háború utáni szlovén perek legismertebbje az ún. „dachaui per”. A vádlottakat – a dachaui koncentrációs tábor volt foglyait (a szlové­nokat nem faji-vallási alapon, hanem mint ellenállókat hurcolták kon­centrációs táborba) – azzal vádolták, hogy együttműködtek a Gestapó­val. Az 194849-ben lefolytatott eljárások során 34 embert ítéltek el, hárman meghaltak a vizsgálati fogságban, ami nem csoda, hiszen a perbe fogottakat kínozták, kábítószerrel kezelték, s pszichikai nyomást gyakoroltak rájuk. A legfőbb bizonyító anyag a „beismerés” volt. A perek lényege az volt, hogy törvényes bizonyítékot nyerj en az „ellen­ségről” terjesztett politikai elmélet.

J. Prinĉić az 1945–1956 közötti iparosítást elemezve rámutat, hogy 1947-ben a szövetségi szervek lelassítottak a szlovén iparosítás ütemét, s hogy az 1955-ig felépített 2500 új ipari létesítményből a legkevesebbet Szlovénia területén építették. A többi föderációs egység ugyanis azt követelte, hogy Szlovénia ne csak saját iparának kiépítésével törődjön, hanem segítse az iparosítást az ország egész területén. E követelés negatív következményei közé tartozott, hogy Szlovénia ipara a fejletle­nebb területek ellá tására állt rá, hogy a gépek és felszerelések egy részét át kellett küldenie más köztársaságokba, hogy a Szlovéniában is hiány­zó szakemberek közül ugyancsak más köztársaságokba irányítottak át, s hogy a Jugoszlávia területének és népességének mintegy 8 százalékát kitevő Szlovénia 1947 és 1952 között nemzeti jövedelmének 54, 1953-­ban 34, 1954-ben 27, 1955-ben 37 százalékát küldte a szövetségi alapba, amiből azután Bosznia-Hercegovina, Crna Gora és Makedónia részese­dett. A folyamat pozitív eredményei közé tartozott, hogy a szlovén nemzeti jövedelem az említett időszakban a 8–10-szeresére nőtt, a kivitel struktúrájában jelentősen megnőtt az ipar részesedése, megnőtt az iparban foglalkoztatottak részaránya, a legfőbb mutatókat tekintve Szlovénia továbbra is a legfejlettebb jugoszláv köztársaság maradt.

A kötet utolsó fejezete az előadások után elhangzott vitát közli. Ebből egyebek között kiderül, hogy a szlovén történészeknek jelenleg nemcsak azzal kell szembenézniük, hogy a döntések gyakran csupán szóban születtek meg, hogy a meglévő dokumentumok egy részét szándékosan megsemmisítették, hanem azzal is, hogy a dokumentu­mok jelentős része a köztársaság területén kívül található, s a jelenlegi körülmények között a szlovén kutatók számára nem hozzáférhető.

Povojna zgndovina na Slovenskem, (A háború utáni történelem Szlovéniában) Koroški pokrajinski muzej, Slovenj Gradec, 1992. 90 p.

Szilágyi Imre