Klió 1993/2.

2. évfolyam

rule

 

XX. SZÁZAD

Magyarország gazdasága és a GYOSZ

George Deaknak a Kelet-európai monográfiák című sorozatban megjelent munkája főleg az Országos Levéltárban végzett kutatásain alapul. A szerző feldolgozta a Magyar Gyáriparosok Országos Szövetsége külön­böző kiadványait. Miután 1980-ban írta disszertációját, ez a kiadvány pedig rá tíz évre jelent meg, nyugodtan mondhatjuk, hogy hosszú kuta­tás és – mint a szerző is utal rá – a nyugati és a magyar történészek együttműködésének eredménye.

A könyv első részében Deak a GYOSZ kialakulásának gyökereit, szervezeti struktúráját és programját elemzi. Ezen belül az 1. fejezetben az 1900 előtti gazdaságpolitika (a konszenzustól a konfliktusig ívelő) fejlődéséről olvashatunk. A szerző szerint az 1867-től az 1880-as évekkel bezárólag a gazdasági modernizálódást előmozdító kormány­politika hozzájárult a mezőgazdasági és ipari érdekcsoportok megegye­zéséhez. A részérdekektől eltérő politika ekkor még nem került szembe a földbirtokos nemesség gazdasági céljaival. Noha a vám- és az adópo­litikában már az 1880-as évek derekát megelőzően eltértek az agrárius és az ipari érdekek, a kormányzat a prioritások kölcsönös figyelembe­vételével még fenn tud ta tartani az ágazatok közti egyensúlyt. Valójá­ban azonban már az 1873. évi válságot követően beszűkültek az ag­rárszféra lehetőségei, míg az iparosítás 1879 és 1884 közt újraindult: azaz a két területen a mozgástér divergálódott. Ezek után nem megle­pő, hogy a századforduló közeledtével a mezőgazdaság és a nagyipar eltérő fejlődési tendenciái felszínre hozták az állami gazdaságpolitiká­val kapcsolatos agrárius és merkantilista ellentéteket. Deak megállapít­ja, hogy noha a kormány nem negligálta az 1880–90-es években a földbirtokosok gazdasági érdekeit, de az, amit tett, kevésnek bizonyult az agrárágazat krízisének kezelésére, ugyanakkor a tőkések az ipartá­mogató törvények ellenére az agrárius előretörés miatt gazdaságpoliti­kai kurzusváltástól tartottak.

Műve 2. fejezetében a szerző a GYOSZ kialakulásához vezető okokat és a szervezet 1902. évi létrejöttének körülményeit vizsgálja. Még a részletes elemzés előtt egyértelművé teszi, hogy a tőkés szervezkedést védekező reakciónak tartja. A gazdasági, gazdaság- és pénzügypoliti­kai tényezősort Deak erősen súlypontozza és differenciálja. Az iparra kedvezőtlenül ható faktorokat csökkenthette volna a kritikus helyzet­nek megfelelő, intenzívebb kormányzati ipartámogatás. A szerző a GYOSZ megalapításához hozzájáruló legfőbb tényezőnek mégis az agrárius eszmék térnyerését tartja. Előretörésüket két okkal magyaráz­za: a földbirtokosok növekvő gazdasági és társadalmi gondjaival és az alföldi parasztmegmozdulásokkal.

Az agrárius eszmék azonban még az 1SS0-as években megfogalma­zódtak. A nemzeti „kötött tőkével” szembeállították a kozmopolita, manipulatív „mobil tőkét”, a liberális társadalommodellel ellentétben fölvázolták az általuk elfogadható hagyományos agrárrétegeken (föld­birtokosok, „agrárius típusú” szövetkezetekbe tömörült kisgazdálko­dók) alapuló szerves fejlődést. 1895-ben az OMGE-ben előretörtek az agráriusok, majd a következő évben létrehozták a Magyar Gazdaszö­vetséget (MGSZ), az előzőnél még harcosabb agrárszervezetet. Az agrárprotekcionista tendenciák, Darányi Ignác földművelésügyi mi­niszterként a Bánffy- és a Széll-kormányokban tett intézkedései a múlt század végén és a századfordulón a nagytőke részéről, Deak szerint, válaszlépéseket indukáltak. Az agrárius előretöréshez képest a mun­kásosztály szervezkedését, a gyáripar és a kézműipar konfliktusát, a kamarák és az Országos Iparegyesület működését a szerző a GYOSZ kialakulásához vezető úton kisebb jelentőségűnek tartja. Pl. az SZDP és a hozzá kapcsolódó szakszervezetek hazánkban még nem ösztönözték a gyáriparosok szervezkedését olyan mértékben, mint a nyugati mun­kásmozgalom. A XX. század elején a kézművesség rá volt szorulva az osztrák importra, a nagyiparral való versenye egyre hátrányosabbá vált. Ugyanakkor Deak statisztikákkal bizonyítja, hogy a GYOSZ meg­alakulása előtt nem beszélhetünk a kisipar halódásáról. A kereskedelmi és iparkamarákban kezdettől kulcspozíciókban voltak a gyáriparosok, ugyanakkor választási rendszerük és szűk mozgásterük nem felelt meg a nagyipar érdekeinek. A századfordulón a gazdasági depresszió; a gyáriparnak kedvezőtlen gazdaságpolitikai és társadalmi változások jelezték, hogy a tőkéseknek létre kell hozni egy olyan szervezetet, ami újra előtérbe állítja az ipartámogatást. Így jött létre 1902. május 29-én a GYOSZ.

A könyv 3. fejezete a GYOSZ 1902 és 1914 közti struktúrájáról, funkcióiról, tagságáról és kiemelkedő személyiségeiről szól. A szerve­zet felépítését a 3.1. séma (53. p.) mutatja. A szerző részletesen elemzi a GYOSZ legfőbb döntéshozó és végrehajtó szerveit és jogkörüket. A tagságot az alapításkor 245 cég és 11 érdekcsoport alkotta, amely 1913 végére 666 vállalatra és 22 iparági érdekcsoportra gyarapodott. A szervezet kezdettől a nagy gazdasági súllyal bíró vállalkozásokat tömö­rítette. Egyes nagy tőkések és ügyvezető igazgatók különböző alapon kapcsolatban álltak a XX. század eleji második reformnemzedékkel.

Alapvető fontosságú a GYOSZ programja és az, hogy az egyes területeken (vámpolitika, külkereskedelem, kormányügyletek, ipartá­mogatás, vasúti tarifák, kartellizálás, szociálpolitika) törvényhozási és kormányzati téren ezt mennyire érvényesítette. Erről szól a 4. fejezet. A GYOSZ elvben és hivatalosan a független vámterület mellett foglalt állást, de mivel egyes tőkés rész érdekekkel ez ellenkezett, valamint tartottak az osztrákmagyar pénzforgalom és a dualista rendszer meg­ingásától, ezért megelégedett a vámpolitikának egy módosított, a ma­gyar ipar érdekeit jobban szolgáló változatával. Persze, ahogy a kor­mányzat, úgy a GYOSZ sem volt egységes a fenti témakörökben. Az elemzett időszakban a szervezet csak mérsékelt sikereket könyvelhetett el a protekcionista ipari külkereskedelmi politika terén. Ezzel szemben jobban figyelembe vették elgondolásait a negyedik iparfejlesztési tör­vény (1907. m. tc.) kidolgozásakor. Az adókedvezmények és az állami szubvenciók nyújtotta előnyöket fölülmúlták a kormányügyletekből származó összegek. Az 1905 és 1913 közti gazdasági növekedés előse­gítette a vasúthálózat fejlődését, ugyanakkor a szervezet nem tudta megakadályozni a tarifák emelését. Deak szerint azonban a vasutak modernizálása és az ipartámogatás eszközeként történő felhasználása a nagytőkének fontosabbnak tűnt a szállítási díjak alacsony szinten tartásánál.

1900 után rohamosan nőtt a kartellek száma. Magas fokú ipari koncentrációt mutat, hogy 1910-ben a cégek 9 százalékában állították elő a termékek 70 százalékát. A GYOSZ Deak szerint a kartellizálásban (a folyamat koordinálásával és a monopolszervezetek védelmével) játszott a legak­tívabb es a maga szempontjából a legeredményesebb szerepet. Úgy véljük, a kartellek az ipari szervezeti-technikai innovációban valóban pozitív vonásokat testesítettek meg, de – a szerzőtől eltérően ­hangoztatni kell azt is, hogy a fogyasztók és a munkavállalók felé monopolhelyzetükből adódóan kedvezőtlen gazdasági és szociális tendenciákat is indukáltak. Deak a fejezet végén a munkaerőpiac sajátos­ságait, a kivándorlás okainak és csökkentési lehetőségeinek GYOSZ-be­li megítélését elemzi, miután a szövetség sem a betegség- és a baleset­biztosítás, sem a választójog kiterjesztésének kérdésében nem jutott konszenzusra; homogenizálónak és túlzottnak véljük a GYOSZ szociál­politikai progresszivitásának hangoztatását.

A Gyáriparosok Országos Szövetsége a nagyipari érdekérvényesítés céljából kereste a különböző politikai táborokkal, sőt a mun­kavállalókkal való kapcsolatépítés módjait. Erről szól a mű rövidebb, második része, az 57. fejezetek: a Szabadelvű Párt 1902 és 1906 közti hanyatlásáról, az agrárius túlsúly miatti kedvezőtlen tendenciákról és végül a GYOSZ-nak, mint a Nemzeti Munkapárt belső ellenzékének 19101914 közti szerepéről. Deak szerint – mivel a szövetség hivata­los kiadványai csak a gazdaságpolitikával foglalkoztak, vagy más volt pl. egyes vezetők és a tagság álláspontja nehéz megítélni a szervezet és tagjai politikai irányultságát. Fölsorol azonban több okot, ami a tőkéseket a szabadelvűek felé közelítette, míg vele párhuzamosan a Függetlenségi és 48-as Párttól pedig eltaszította. Világosan kitűnik, hogy a GYOSZ gazdasági nézőpontból közelítette meg a politikai kérdéseket, a pártokat és ítélte meg a vezető politikusokat. Így belátta, hogy a parlamentnek fontosabbak az alkotmányos kérdések, mint a gazdasági törvénykezés. A hadsereg létszámemelési vita témáját se politikai, hanem racionális gazdasági nézőpontból szemlélte a szerve­zet.

Politikai alapon az SZDP-vel a feudális csökevények elleni küzde­lem jegyében, a Vázsonyi-féle Polgári Demokrata Párttal a szervezet közepes vagyonú tagjai révén alakulhatott ki bizonyos kapcsolat. A szövetség a történelmi uralkodó osztályok korabeli ideológiája miatt inkább a századfordulós polgári mozgalmak felé orientálódhatott. Kü­lönösen szemléletes a műben Hegedűs és Gratz ügyvezető igazgatók kapcsolata a polgári radikalizmussal. Az 1906 áprilisában hivatalba lépő Wekerle-kormánynak nem sikerült a különböző politikai és gaz­dasági érdekcsoportok kibékítése, sőt a nagytőke számára előnytelen fejleményekre (az autonóm vámtarifa, a kvóta emelése, a kölcsönös kereskedelmi viszonyoknak a korábbiaknál kedvezőtlenebb szabályo­zása és végül az 1909. évi adótörvények) került sor. Tisza István és a Nemzeti Munkapárt a politikai és szociális status quot igyekezett fenntartani, ami a gazdasági kérdések háttérbe szorulását jelentette. Noha a GYOSZ csak szerény eredményeket mutathatott fel ekkor, mégis inkább politikai akciók nélkül, belülről próbálta fokozatosan megreformálni a rendszert és ellensúlyozni Tisza pártjának agrárius, konzervatív szárnyát. Végül fontosnak és újszerűnek tartjuk Deak megjegyzéseit a magyar, az osztrák és a német nagyipari érdekképvi­seletek eltérő fokú politikai szerepének okairól. Eszerint a magyar munkásosztály gyengébb volt a többinél, az iparosodás nálunk egy szabadelvű korszakban ment végbe, és végül a gyáriparosok jelentős része nem magyar volt; ezen tényezőkkel újra csak eltérve a másik két országtól.

George Deak: The Economy and Policy in Early Twentieth Century Hungary. The Role of the National Association of lndustrialists. (Gazdaság és politika a XX. század elején Magyarországon. A Gyáriparosok Országos Szövetsége szerepe) East European Monog­raphs, Boulder (Columbia Univ. Press, New York), 1990, 209 p.

Kurunczi Jenő