Klió 1993/2.

2. évfolyam

rule

 

XIX. SZÁZAD

Napóleon a korabeli orosz sajtóban és irodalomban

Narinszkij tanulmányában arra vállalkozik, hogy bemutassa, az orosz irodalom és sajtó miként vélekedik Napóleonról, hogy ábrázolja ellent­mondásos alakját. A téma gazdag anyagából – a „Politikai újság”, az „Európa hírmondó”, a „Haza fia” és az „Orosz Hírmondó” című folyóira­tok közleményeiből, főleg G. Gyerzsavin, N. Karamzin, P. Vjazemszkij, F. Vigel műveiből és a kortársak visszaemlékezéseiből – válogat jó érzékkel. Időrendben haladva tekinti át a franciaországi eseményekkel, Napóleon személyével és tevékenységével foglalkozó írásokat.

Bevezetőjében megállapítja, a francia forradalom híre hamar, már 1789 nyarán eljut Oroszországba. A moszkvai „Politikai újság” 1790. év eleji száma is ezt tanúsítja. A lap kommentálja és értékeli a francia eseményeket, a végbement változásokat az emberi nem új korszakának tekinti.

A szerző érthetőnek tartja e tájékozottságot; hiszen már régóta Franciaország áll az orosz társadalom érdeklődésének középpontjában. Így természetes, hogy a forradalom hírére élénken reagál az orosz irodalom és sajtó, és az események előrehaladtával a politikus Napóle­on iránt kezd érdeklődni.

Narinszkij tanulmánya központi részében, mely három fejezetre bomlik, az orosz társadalom Napóleon-képét vizsgálja. Megállapítja, hogy annak alakulása egyrészt az oroszországi politikai változások, másrészt az orosz–francia viszonyban bekövetkező fordulatok függvé­nye.

Az első fejezetben az 1805-ig megjelent alkotásokat nézi át és elemzi.

Szól arról is, hogy az 1796j1797-es sikeres itáliai hadjárata idején Bonapartéról az orosz külpolitika képviselői elismerően nyilatkoznak, diplomáciai iratokban, feljegyzésekben a korszak „rendkívüli emberé­nek” nevezik.

Ebben az időszakban sorra jelennek meg az első konzul jóságát dicsőítő művek. 1798-ban Gyerzsavin ódájában a különleges tehetséget Sámsonhoz hasonlítja. Az „Európa hírmondó” című folyóirat a „forrada­lom szörnyét elpusztító” Bonapartét, Karamzin „a sors kegyeltjét, a szerencse gyermekét, a nagy embert” köszönti és ünnepli.

A szerző úgy véli, az ilyen megítélésnek kedvez a kor, I. Sándor „uralkodásának gyönyörű kezdete” (Puskin). Az orosz társadalom jelentős része a haladó reformok sikerében reménykedik; a liberális irányzat kész elfogadni és megérteni a francia forradalom révén hata­lomra jutó, annak eredményeit kiválóan hasznosító Bonapartét. A külpolitikában végbement fordulat – megbékélés Franciaországgal és az angolellenes orientáció – elhallgattatja a konzul bírálóit.

A Napóleonról kialakult kedvező kép 1805-ig marad fenn, a király­párti összeesküvők leleplezése és kivégzése, valamint a császárrá koro­názás híréről értesülő orosz közvélemény másképpen kezdi megítélni az uralkodót. Narinszkij megállapítja, hogy a franciaországi változások reális elemzésére ekkor kevesen vállalkoznak Oroszországban. M. Ka­csenovszkij írásaiban azt fejtegeti, Bonapartét nem hatalomvágya, ha­nem az új arisztokrácia érdeke juttatta uralomra. Viszont az általánosan elfogadott nézetet ekkor a „Politikai újság” alakítja ki, mely szerint Bonaparte merész vállalkozó, ki trónra jutva megpróbál Európa tör­vényes uralkodóival egyenrangúvá válni.

A tanulmány második fejezete Napóleon és az orosz társadalom kapcsolatának alakulását a tilsiti békéig követi végig. Hangsúlyozza, hogy az 1805 és 1807 között kedvezőtlenül alakuló orosz külpolitika, a második és a harmadik koalíció felbomlása, majd az előnytelen béke tovább rontja a császárról kialakult képet. Mindenki elítélően ír Napó­leonról, a nemes tulajdonságaitól megfosztott császár többféle megjele­nítést, értelmezést kap, s az orosz irodalom szimbolikus alakjává válik a korábban szárnyaló sashoz, sólyomhoz hasonlító Bonaparte torz lény, sárkány, Szalovej Razbojnyik vagy Batuval, Timurral, Attilával azono­sított zsarnok, hódító lesz.

V. Veljaminov-Zernov költő Óda a háborúról (1806) című művében a nagy, de gonosz, az emberiségnek szenvedést okozó uralkodót énekli meg, Gyerzsavin sátáni lényként, szörnyként ábrázolja.

Narinszkij kiemeli, az 1806. december 6-i cári ukáz nagymértékben hozzájárul Napóleon gonoszságát hangsúlyozó kép országos elterjedé­séhez. A társadalom egészét érintő szinódusi hirdetmény – a templomi szolgák túlkapásainak köszönhetően – a császárt, ha nem is antikrisz­tusnak, de sötét, sátáni erőt megtestesítő lénynek tünteti fel.

A szerző a harmadik fejezetben azt taglalja, hogyan fogadja az orosz társadalom Tilsitet, ahol I. Sándor nemcsak békét köt a korábban szörnyként, gonoszként emlegetett és ábrázolt Napóleonnal, de szövet­ségre is lép vele. Az új helyzet értetlenséget és elégedetlenséget vált ki, különféle híresztelések és vélemények látnak napvilágot, annak ellené­re, hogy 1807. július 17-én cári körlevél intézkedik a francia császár személyének tiszteletben tartásáról, az ebben az időszakban megjelent alkotások viszont arról tanúskodnak, hogy az orosz társadalom jelentős része továbbra is Napóleon-ellenes marad, s ez az ellenérzés a francia–­orosz ellentétek mélyülésével erősödik. Gyerzsavin 1807 és 1810 közötti feljegyzéseiben – azt fejtegetve, hogy Napóleon nem mond le az Európa, sőt a világ feletti uralom megszerzéséről – az orosz hadsereg megerősítését szorgalmazza. 1810 után már az elkerülhetetlen összecsa­pásról szólnak az „Orosz hírmondó” közleményei.

Napóleon európai hódításai, 1. Sándor eredménytelen tiltakozásai az orosz társadalom növekvő izgalmát, elégedetlenségét váltja ki. Ez a helyzet és hangulat ihleti meg I. Kirovot. „A macska és a szakács” (1812) című állatmeséjében az imperátort az ijesztgetésektől és fenyegeté­sektől vissza nem riadó macskához hasonlítja.

Tanulmánya befejező részében Narinszkij az 1812-es honvédő hábo­rú és az azt követő 1813–14-es hadjárat idején született alkotásokból válogat. Ezekből a művekből kitűnik, Oroszországban minden szokat­lan lefolyású eseményt a természetfeletti erővel felruházott Napóleon­nak tulajdonítanak, pl. az égen 1811-ben feltűnő üstököst. Apokalipti­kus jóslatok terjednek, 1812-re jövendölik a 43. életévét betöltő császár bukását. A konzervatívok műveikben az egyház, a vallás ellenségeként, „Robespierre, Marat szörnyűséges törvényeinek követőjeként”, a mű­veltebb gondolkodók, mint F. Glinka, Ny. Turgenyev, hatalomszerető zsarnokként ábrázolják. Gyerzsavin az imperátort „a köd hercegének, a krokodilok urának”, Zsukovszkij kegyetlen hódítónak nevezi.

1814. március 31-én a győztes szövetséges csapatok bevonulnak Párizsba, Napóleont Elba szigetére száműzik. Bukását Oroszországban különbözőképpen ítélik meg. Karamzin törvényszerűnek tartja azt, s a zsarnok helyébe lépő bölcs uralkodót élteti, Batyuskov viszont a vesztes szobrát ledöntő párizsi nép hálátlanságán mereng. Az orosz sajtó örömmel tudósít az Európában kialakult új helyzetről. A későbbi eseményeket – Napóleon 1815-ös visszatérését, „100 napos uralmát”, majd halálának hírét – csupán az „Európa hírmondó” teszi közzé rövid közleményeiben.

Összegzésében a szerző megállapítja, Napóleon személye 1821 után ugyan már nem áll az orosz társadalom érdeklődésének középpontjá­ban, de továbbra is irodalmi alkotások ihletője marad. Hangsúlyozza, Napóleon hatása Oroszországban a XIX. század folyamán jelentős volt; hozzájárult az orosz nemzeti öntudat kialakulásához, hatott a társa­dalmi-politikai irányzatok formálódására, az európai politikai életben meghatározó szerepet játszó Oroszországra.

M. M. Narinszkij: Napoleon v szovremennoj jemu rosszijszkoj publicisztikei literature (Napóleon a korabeli orosz sajtóban és irodalomban) Isztorijá SzSzSzR, 1990. 1.  126–138. p.

Bodnár Erzsébet