Klió 1993/2.

2. évfolyam

rule

 

ÖSSZEFOGLÁSOK

Vraukó Tamás: Új krónikák az angolszász könyvkiadásban

A európai és észak-amerikai könyvkiadás olyan vállalkozásba fogott, amely méreteiben talán csak a francia enciklopédisták munkájához mér­hető: tematikusan elrendezve vaskos kötetekbe gyűjtik az emberiség történetének és kultúrtörténetének eddigi ismereteit, sőt, A föld krónikája című kötettel már elérkeztek a természettudományokhoz is.

A krónikák hamar elérkeztek Magyarországra is, hiszen már a sorozat negyedik kötetének megjelenése is hamarosan várható. Termé­szetes azonban, hogy a mienkénél összehasonlíthatatlanul nagyobb, angol anyanyelvű olvasóközönségnek szánt művek száma már jóval előttünk jár.

A jelen cikkben két új krónikát kívánok röviden ismertetni, abban a reményben, hogy Magyarországon is napvilágot látnak majd. Az egyik a Chronicle of The Second World War, vagyis A második világháború krónikája, és a Chronicle of Aviation azaz A repülés krónikája. Sem a második világháborúval, sem a repüléssel foglalkozó szakirodalom nem nevezhető éppenséggel szegényesnek, különösen nem az angol­szász államokban. Ezért érdemes megvizsgálnunk, hogy mi magyaráz­za ezeknek a könyveknek a sikerét, illetve, hogy milyen többletet nyújtanak az előttük megjelent és hasonló terjedelmű munkákhoz képest.

A második világháború krónikájához összehasonlítási alapul az E. Bauer alezredes szerkesztette The History of World War II the Full Story of the World's Greatest Confliet (A második világháború története című, A világ legnagyobb konfliktusának teljes története alcímű), terjedel­mében gyakorlatilag a Krónika terjedelmével tökéletesen megegyező és szintén gazdagon illusztrált könyvet választhatjuk. A könyvet 1985­ben is, tehát már 13 évvel Bauer alezredes halála után újra nyomták, de az újra nyomott változat egy szerkesztőbizottság által készített kiegészítéseket tartalmaz. Azt, hogy a szerző katonai rendfokozata nem tábornok vagy marsall, amit várhatnánk egy ilyen átfogó munka esetén, az magyarázza, hogy svájci volt, és a svájci hadseregben béke idején alezredes a legmagasabb rang.

A második világháború krónikája, a Longman kiadó 1990-ben nap­világot látott, közel 500 oldalas munkája a krónikák szokásos szerkesz­tési elvét követi: a lapok szélén naptár, és a naptárban leírt események jelesebbjeinek bővebb, gazdagon illusztrált magyarázata a lap belsején található. Amíg Az emberiség krónikájánál a naptár éves bontású, addig A második világháború krónikájában és A repülés krónikájában a naptár valóban napi bontású, ami természetes következménye a fel­ölelt, jóval szűkebb időtartamnak.

Bauer alezredes munkájához képest a legszembetűnőbb haladás az aránytalanságok kiküszöbölése. Tekintve, hogy Bauer könyve elsősor­ban a brit olvasóközönségnek szól, a tengeri hadviselés – elsősorban azok a csaták, amelyekben az angolok is részt vettek – sokkal nagyobb hangsúlyt kaptak, mint a háború más, esetleg éppen olyan fontos eseményei. Előnye másrészt az, hogy számos olyan eseményt taglal hadtörténeti és bizonyos terjedelemig politikai szempontból, amely a mi itthoni történelemkönyveinkben sokszor csak az említés szintjén szerepel: például a francia flotta elsüllyesztése a britek által Mers el Kebir kikötőjében.

A Krónika tehát igyekszik az aránytalanságokat kiküszöbölni, és az egyes eseményeket a maguk súlyának megfelelően szerepeltetni a könyvben. A birodalmi szemlélet is érezhetően érzékenyebbé vált a kisebb országoknak az eseményekben való részvételét illetően. A. J. P. Taylor a magyarul is megjelent, Az első világháború képes krónikája című munka szerzője saját kommentárja szerint nem tartja érdemesnek bele­menni abba, hogy mikor és miért lépett be Portugália a háborúba. Geoffrey Bennett a Pan Grand Strategies sorozatban megjelent Naval Battles of First World War (Az első világháború tengeri csatái) című művében – a könyv átfogó címével ellentétben – csak az Atlanti-óce­ánon lezajlott brit-német csatákat írja le, mintha a Távol-Kelet vagy a mediterrán hadszíntér nem is létezett volna. Ez a szemlélet a króniká­ban szerencsére eltűnőben van. Ennek természetesen az is lehet a magyarázata, hogya korábban is gazdag szakirodalomhoz képest már csak így lehet újat nyújtani. Bauer könyvéhez képest a szedés is javult – nem a nyomtatás minősége, hanem a gondosság, amellyel az egzoti­kusnak számító, például magyar vagy szláv földrajzi neveket szedték. Bauer könyvében ezeket sok helyen szörnyen összevissza írták, ami azért is meglepő, mert a nyomdai munkákat Jugoszláviában végezték. (Az Ipolyság neve például olyan zagyván van szedve, hogy csak kikövetkeztetni lehet, hogy erről a névről van szó.)

A repülés krónikájához már nem könnyű olyan könyvet találni, amely terjedelmében és átfogó jellegében ennyire közel állna. A legtöbb munka a repülés valamely részterületét foglalja össze vagy, mint a Time-Life könyvek The Epic of Flight (A repülés eposza) című sorozata, több kötetbe rendezve mutatja be a témát. A magyar könyvkiadásnak volt már egy kísérlete, a Repülési lexikon, amely a téma egészét kísérelte meg két kötetben összefoglalni, és amely a levegőben levő gépekről lelkes amatőrök által rövid gyújtótávolságú teleobjektívvel és sky light filter nélkül készített repülős képeivel, összecserélt vagy hi­ányzó képaláírásaival, és sokszor véletlenszerűnek tűnő anyagváloga­tásával az Akadémiai Kiadó nevét meghurcolóan rosszul sikerült.

A nagy, összefoglaló kötetek közül jellegében és terjedelmében a lane's Encyclopaedia of Aviation áll a Repülés krónikájához a legközelebb. A Jane's a világ legtekintélyesebb had történelmi-hadi technikai kiadója, amely a Pentagonnak is nemegyszer szolgált tanácsadással és már századunk első évtizedeitől rendszeresen adja ki a haditechnika meg­határozott területeiről folyóiratait, évkönyveit, és a repülési enciklopé­diához hasonló nagy összefoglaló munkáit. Az Encyclopaedia of Aviation először 1980-ban jelent meg, majd közel egy évtizednyi fejlődés újdon­ságait is belefoglaló átdolgozás után 1989-ben ismét kiadták New Yorkban, Michael P. Taylor szerkesztésében. Több mint kétezer illuszt­rációjával és aprólékos, részletező címszavaival a téma teljességre törekvő feldolgozását nyújtja. Ami miatt mégsem éri el teljesen az időben csak hónapokkal utána következő Krónikát, az az illusztrációk valamivel gyengébb minősége – sok a tónustalan, összemosódó fény­kép – és az, hogy éppen mert a teljességre törekszik s rengeteg címszót tárgyal – noha alapvetően technikatörténeti mű –, nem tér ki teljes részletességgel egy-egy típus, találmány, sorsára. Ez különösen azért fontos, mert például a II. világháború után a német repülőgépek – és egyéb műszaki találmányok és megoldások – szovjet, cseh, francia típusjelzésekkel és márkanevekkel éledtek újra, és ezeknek az azonosí­tását a könyv nem teszi lehetővé.

A repülés krónikája, amely a párizsi székhelyű Jacques Legrand International Publishing 1992-es munkája, a téma alighanem legtökéle­tesebb eddigi összefoglalása. A könyv, jellegéből adódóan nem választja külön a katonai, polgári és gazdasági repülés témaköreit, mint azt jó néhány egyéb munka teszi. Ez a fajta szétválasztás egyéb ként is mindig hálátlan feladat, hiszen a kezdetektől napjainkig egy-egy repülőgéptí­pus vagy a repülést segítő műszaki találmány sokszor egyaránt megta­lálja ú~át a polgári és katonai repülés világába.

A könyv nem a múlt század legvégének eseményeivel kezdődik, noha a legtöbb ember elképzelésében ez az időszak él, mint a repülés hajnala. A Krónika a XVI. századból indul, amikor Sir Francis Bacon először veti föl a gondolatát annak, hogy az ember megtanulhat repül­ni. De utalások vannak korábbi eseményekre is, például Marco Polo beszámolójáról az ember szállítására is alkalmas sárkányszerű repülő szerkezetekről.

Ezután indul a modern repülés ismertetése a XIX. század végétől. A könyv bemutatja a technikai találmányok sokszor búvópatakra emlé­keztető sorsát: elkészül egy tervrajz, prototípus vagy modell a világ valamely táján, és aztán Csipkerózsika-álmát alussza, amíg valahol egészen máshol kel életre. Egyedülállóan gazdag illusztrációs anyag egészíti a krónikát, sok, máshol nem publikált fényképet és más illuszt­rációs anyagot találunk benne, többek között egyetlen példányban épült, de a repüléstechnika jövőjét befolyásoló prototípusról vagy tervrajzról.

Minden, a technika története iránt érdeklődő ember várja, hogy ez a munka is megjelenjen magyarul. Bízunk abban, hogy más speciális szakterület krónikája – Az opera krónikája vagy A francia forradalom krónikája is napvilágot lát majd magyar fordításban. A nagy nemzetek­nek elkészült már saját történelmét bemutató krónikája, így Kanada krónikája, Britannia krónikája stb. A magyar Pannon krónika szerkesztői munkálatai vélhetőleg korábban kezdődtek, mint ahogyan a Krónika­sorozat Magyarországon útjára indult. Ez lehet az oka annak, hogy formájában nem illeszkedik a világszerte terjedő krónika – sorozathoz. Ám így is lehet – és remélhetőleg lesz is – „a mi Krónikánk".

Bibliográfia

HRONICLE OF AVIATION. – Paris: Jacques Legrand International Publishing Ltd., 1992.  984 p.

CHRONICLE OF THE SECOND WORLD WAR. – London: Longman Group of Publishers., 1991.  791 p. 

REPÜLÉSI LEXIKON. – Budapest: Akadémiai Kiadó., 1991. 1. A – L. – 623 p.; 2. M-Z. 600 p.

NA V AL BATTLES OF THE FIRST WORLD WAR I  Geoffrey Bennett.  London; Sydney: Pan Books, 1983.  385 p. (Grand Strategy)

THE HISTORY OF WORLD WAR II. IE. Bauer. 3. kiad. Galley Press, 1984. ­ 680 p.

AZ ELSŐ VILÁGHÁBORÚ KÉPES KRÓNIKÁJA I A. J. P. Taylor.  Budapest: Akadémiai Kiadó, 1988. 229 p.

JANE'S ENCYCLOPAEDIA OF AVIATON I Michael P. Taylor ed. New York: Portland House, 1989.