Klió 1993/1.

2. évfolyam

rule

 

KORA ÚJKOR

 

Spanyol zsidó (szefárd) közösségek Erdélyben és a Bánátban a XVII–XIX. században

 

1492 tavaszán a spanyol uralkodópár, Izabella és Ferdinánd, Torquemada főinkvizítor közreműködésével kiűzte országából a zsidókat. Mintegy 100 ezer zsidónak kellett egy hónapon belül elhagynia az országot. A menekülők közül ezrek pusztultak el, a túlélé5k zöme Észak-Afrikában és Törökországban lelt új hazára. A török zsidó közösségek segítőkészen fogadták őket, és az éppen jelentős terjeszkedésre készülő Oszmán Birodalomnak jól jött a puskaporgyártáshoz, fémolvasztáshoz értő spanyol zsidók megjelenése. A Konstantinápolyban, Thesszalonikiben, Edirnében, Gallipoliban letelepedett jövevények fellendítették a keH'skedelmet a Mediterráneumban. A törökök fennhatósága alatt a zsidók elérkeztek Magyarországra, Budára és az önálló Erdélybe is. 1541ben, Buda ostrománáll500 zsidót öltek meg és sokukat belső török területekre száműztek, hogy helyükbe Szalonikiből és Edirnéből újakat hozzanak.

Budán ennek következtében két külön zsidó közösség élt egymás mellett: a németországi vagy kelet-európai (askenázi) és a spanyolországi eredetű (szefárd) közösség; két különböző társadalmi, politikai rendszerből, különböző gazdasági helyzetből, kultúrából érkeztek; ennek megfelelően az askenázi zsidók szigorúan tartották a zsidótörvényeket, míg a szefárdok lazábban értelmezték azokat.

A török hódoltság 150 éve alatt az export-import kereskedelemnek 15–20 százaléka volt a zsidók kezén Magyarországon. Főleg élelmiszerrel, ruhaneművel, bőráruval és fémekkel (rézzel, ólommal) kereskedtek. A szállítás fő útja Bécstől Belgrádig a Duna volt, budai kikötőhellyel. Tudunk zsidó vámhivatalnokokról, akik három évre előre kifizették a vámházak várható bevételét, s így az övék volt a vámszedés joga.

1686-ban, Buda visszavételekor a zsidók a törökök oldalán harcoltak, ezért a keresztény seregek a győzelem után kegyetlenül lemészárolták a zsidónegyedet. A tragédiáról egy túlélő, Izsák Schulhof rabbi héberül írott, később németre fordított beszámolójából olvashatunk. Sokak életét mentette meg Lotharingiai Károly támogatásával Alexandert Tauszk és Samuel Wertheimer.

Bár Erdélyben és a Bánátban már a XI. századtól éltek zsidók, spanyol zsidók 1626-ban kezdtek ideköltözni. Főbb letelepedési helyük Gyulafehérvár és Temesvár volt. Bethlen Gábor 1623-ban Abraham Sassa zsidó orvos tanácsára chartát bocsátott ki Kolozsvárott, melyben Erdélybe hívta a törökországi zsidókat, mivel már hallott pénzügyi ténykedésükről. (Hasonló chartában hívta a románokat, görögöket, örményeket is, mindazokat, akik készek Erdély érdekeiért dolgozni.) A chartában Bethlen hangsúlyozta, hogy újjá akarja éleszteni Erdély régi dicsőségét, s ebben a munkában számít a különféle kisebbségekre. Cserében bizonyos kiváltságokat garantált számukra.

A felszólítás nyomán 2025 spanyol zsidó család érkezett és telepedett le Gyulafehérváron. Kezükön hamarosan' élénk kereskedelem bontakozott ki Törökországgal, Moldvával, Munténiával, Lengyelországgal és Ausztriával. Konstantinápolyból selymet, szőnyeget, gyapotot, szövetet, papírt, bőrárut, övet; Velencéből, Bécsből és Krakkóból kocsit élelmiszert, fűszereket, kristályt, angol edényeket, tükröt, festményeket, ékszereket és zeneszerszámokat hoztak be.

Bethlen Gábor halála után számos megalázó, bántó intézkedést kellett a zsidóknak elszenvedniük. Apafi Mihály ismét a pártjukra kelt, és háromszor is megerősítette a Charta által biztosított jogaikat. Az arisztokrácia tagjai gyakran együtt üzleteltek velük; például Bethlen Miklós egy Izsák nevű gabonaszállítóval dolgozott „haszonra”, I. Rákóczi György pedig a gyulafehérvári Éliásra bízta az adó beszedését egész Erdély területéről.

1691-ben Erdély elvesztette függetlenségét. I. Lipót már 1670-ben kiűzte a zsidókat Bécsből, majd megtiltotta, hogy a bányavárosokban lakjanak, és arannyal, higannyal kereskedjenek. Erdélyben viszont kocsmát bérelhettek, földet kaphattak „árendába”, így zsidók költöztek ide Morvaországból, Észak-Magyarországról, Lengyelországból, kevesebben Moldva-Munténiából és Törökországból.

1633-ban Gyulafehérváron csak 60 zsidó élt, száz évvel később már 150 a számuk, és saját zsinagógájuk van. Azt is tudjuk, hogy az adófizető zsidók egy része export-import ügyekkel foglalkozott, másik részük a falvak népét látta el különböző értékcikkekkel.

Il. Rákóczi Ferenc a zsidók segítségével szervezte újjá had seregét 1704 után: konstantinápolyi nagykövete, Pápai János közvetítésével egy belgrád spanyol zsidótól, Abraham Alboertól 100 ezer forintot és számos árucikket kapott.

Az 1730-as, 40-es években súlyosbodtak a zsidók életkörülményei Gyulafehérvárott; nem árulhattak dohányt, nem készíthettek pálinkát, nem kereskedhettek búzával, hallal; szármét, vásznat egyedül Törökországból importálhattak. 1741-ben a város „zsidó öltözet” viselésére kötelezte őket és megtiltotta nekik, hogy lovat béreljenek.

A gyulafehérvári spanyol zsidó közösség életét az 17351836 között vezetett „Jegyzőkönyvből" (Pinkas) követhetjük nyomon. (Pontosabban Eisler Mátyás rabbinak a Jegyzőkönyvről az 1920-as években írott cikkeiből, mert az eredeti feljegyzések a II. világháború idején eltűntek.) Eszerint a közösséget egy 57 tagú bizottság vezette és képviselte a hatóságok előtt. A közösség tagjainak magatartására 35 fős rabbinikus bíróság ügyelt, ez döntött a családi ügyekben (például válásoknál), az üzleti és magánélet dolgaiban. A szombat megtartását nagyon szigorúan vették. Ha valaki ez ellen vétett, megkorbácsolták. Aki a vezetőséget bántalmazta, 8 napig kenyéren és vízen, börtönben tartották. A legszigorúbb büntetés a „kiközösítés" volt, amikor a bűnösnek el kellett hagynia il várost és a közösséget. Fellebbezni a rabbi vegyes bíróságához lehetett: ebben a város vagy a püspök két nem zsidó képviselője is részt vett. A nevelés a magántanítók kezében volt. Nagy figyelmet fordítottak az árvák nevelésére. A könyvet nagy becsben tartották.

Erdély legismertebb főrabbija a bielitzi Ezekiel Paneth volt (182345). Igen művelt, világlátott ember volt, az ő idején megerősödött a hitélet Erdélyben. Utódja, Abraham Friedmann rabbi idején, az 1867-es kongresszuson szakadt ketté a zsidó közösség Magyarországon: kialakult a neológ és az ortodox közösség. A főrabbi tisztségét letörölték.

A spanyol zsidó közösség a múlt század utolsó évében megszűnt Gyulafehérvárott. Ma már csak askenázi zsinagóga van a városban.

Temesvárt, a Bánát fővárosát a törökök 1552-ben foglalták el. Szófia és Buda mellett ez a város lett a harmadik európai vilajet. A temesvári spanyol zsidók részt vettek a KairóAleppóAlexandriaTesszaloniki, Tripoli és KonstantinápolyGyulafehérvárTemesvár között zajló élénk nemzetközi kereskedelemben.

Temesvár 1716-ban felszabadult a 164 éves török uralom alól.

Savoyai Jenő megengedte az örmény 6s zsidó lakosságnak, hogy maradjon, vagy vagyonával együtt szabadon elmenjen a városból. Az 1739-es összeírás szerint ekkor 139 askenázi és 81 szefárd zsidó lakott Temesvárott. Jó részük kereskedő, néhányuk kézműves volt.

A bánáti zsidók száma ekkor mutatott gyarapodást, amikor 1737ben a bécsi kormány privilégiumokat adott a szefárd zsidóknak, 1739-ben pedig Szerbia kormányzója, Wallis gróf letelepedést kínált a Belgrádból menekülőknek. A zsidók Temesváron fellendítették a kereskedelmet, manufaktúrákat alapítottak. Különösen két család neve szerepel gyakran a XVIII. század elejéről származó dokumentumokban. Bachrach Sámson a gyapjúiparban játszott fontos szerepet, a Keppich családnak pedig III. Károlytól kapott kiváltságlevele alapján joga volt üzletelni. A család sör- és szeszfőzdéket létesített Temesváron és más bánáti városokban.

1753-ban Mária Terézia parancsára kiűzték a zsidókat a temesvári és pancsovai katonai körzetekből, dc 1760-ban már újból zsinagógákat építettek, egyet az askenázi, egyet a szefárd közösségnek. Az 1848-as forradalomnak együtt örültek a magyarokkal. A szabadságharc idején sokan szolgáltak a hadseregben. Temesvár bombázásakor igen sokan meghaltak közülük. Haynau bírságot szabott ki rájuk, és kényszerítette őket, hogy vegyenek részt a város újjáépítésében.

A XIX. század végére a temesvári spanyol zsidó közösség kihalt vagy beolvadt az askenázi közösségbe.

 

Moshe Camlilly: Spanish (Sephardi) Communities in Transylvania and Banat in the XVIIthXIXth Century. (Spanyol zsidó [szefárd] közösségek Erdélyben és a Bánátban a XVIIXIX. században) Studia Judaica L 1991. 3952. p.

 

Mikó Katalin