Klió 2009/4.
18. évfolyam
![]()
XX–XXI. SZÁZAD
Arab identitástudat Dubaiban
Dubait, az Egyesült Arab
Emirátusokat alkotó hét tagállam egyikét napjainkban nem az olaj, hanem az ott
található fényűzés teszi világszerte ismertté és vonzóvá. Elgondolkodtató, hogy
azon a sivatagi területen, ahol nem egészen kétszáz évvel ezelőtt még beduin
törzsek vándoroltak, ma luxusépületek kapnak helyet, amelyek közül több kiváló
kilátást biztosít a tengerben mesterségesen kialakított szigetcsoportokra.
Megdöbbentő, ha mindezekhez hozzávesszük még azt is, hogy ez a kis állam csak
az 1970-es évektől rendelkezik szuverén jogokkal, mivel addig a Perzsa-öbölbeli
érdekeltségeiket féltve óvó britek közvetett uralma alatt állt.
Tény, hogy az ország a térség egyik legstabilabb
politikai rendszerével rendelkezett a XX. század első felében. Az uralkodó
al-Maktoum dinasztia és a jelentős kereskedő közösség ugyanis energiáját inkább
a gazdaság fejlesztésére koncentrálta, ezért igyekezett elhatárolódni a
szomszédos államokban gyakran megmutatkozó konfliktushelyzetektől. Hamis
viszont az ezzel kapcsolatban gyakran elhangzó kijelentés, hogy Dubai ezekben
az években szoros és harmonikus kapcsolatokat ápolt Nagy-Britanniával is. Ennek
igazolására Christopher M. Davidson a nasszerista arab nacionalizmus és
a brit gyarmati uralom felületes és leegyszerűsítő megállapításán túllépve
vizsgálja az ország identitását.
A tárgyalt korszakhatár megválasztása pont ennek
köszönhetően nem véletlenszerű a szerző részéről. Az 1920-as évek végén a
gyöngyhalászatban végbement zuhanásszerű hanyatlás és az 1960-as években
beköszöntött olajkorszak között eltelt évtizedek gazdasági pangása politikai instabilitást
teremtett a sejkségben. Davidson ezzel kapcsolatban külügyi iratokra és
visszaemlékezésekre hivatkozva bebizonyítja, hogy a spontánnak tűnő britellenes
akciók mögött szervezett helyi csoportok álltak, amelyek akcióikkal egyszerre
akarták aláaknázni a britek és az uralkodó család hatalmát.
Állításának igazolására a szerző a XIX. századra
nyúlik vissza, amikor is a Bombayben székelő Brit Kelet-Indiai Társaság,
érdekeltségei védelmére „békeszerződések” aláírására kényszerítette a lokális
uralkodó családokat, akiknek ezt követően a brit helytartók „tanácsait” követve
kellett kormányoznia. Dubaiban az al-Maktoum dinasztiával kötötték meg ezt a
megállapodást, ami egyszerre emelte őket riválisaik fölé és tette őket
Nagy-Britannia helyi képviselőjévé.
Az indirekt irányítás szellemében az angolok
politikai uralmukat gazdasági eszközökkel tartották fenn. A piacok
korlátozásával és a modern technikák távoltartásával egyfelől növelték az
ország elmaradottságát és kiszolgáltatottságát, másrészről a dinasztiának
folyósított jövedelemmel biztosították a helyi vezető réteg lojalitását, és
ellenőrzésük alatt tartották az ország külkapcsolatainak alakulását. Ez az elv
az 1920-as évektől további lendületet kapott, amikor már nemcsak a nyugalom
fenntartására vették igénybe, hanem repülőterek létesítését és kizárólagos
olajkoncessziók kiadását is kikényszeríthették általa a stratégiailag
felértékelődött régióban.
A tanulmány szerzője hangsúlyozza, hogy az
al-Maktoum család az angolok által fizetett évi járadékot még az 1930-as
években is személyes bevételének tekintette, ezért abból csak minimális
összegeket adott tovább a dubai lakosoknak. A konfliktus a gyöngyhalászat
hanyatlása és az addigi kereskedő elit gazdasági hatalmának megroppanása után
robbant ki. Mind többen kezdték ekkor követelni a külföldről befolyó jövedelmek
egyenlőbb elosztását, valamint abból az infrastruktúra fejlesztését és a
meggyengült gazdasági élet helyreállításának finanszírozását. A szavakat
hamarosan tettek követték: 1934-ben súlyos zavargások törtek ki, négy évvel
később pedig a marginalizálódástól tartó prominens kereskedők megpróbáltak
reformokat bevezettetni uralkodójukkal és új, a britek felügyeletétől mentes
kereskedelmi kapcsolatokat kiépíteni.
A megvalósított elképzelések egyike a konzultatív
gyűlés, a madzslisz volt, ami az uralkodói jogkör korlátozása mellett növelte
az állam súlyát és szerepét a társadalomban. A testület mindössze egy évig
működhetett, mivel az uralkodói család beduin híveivel oszlatta fel, miután az
megpróbált határt szabni a dinasztia magáncélú költekezéseinek. Rövid
ténykedése ellenére számos előremutató kezdeményezést fogalmazott meg nemcsak a
gazdasági élet, hanem a szociális és politikai szerkezet átalakítására (pl.
önkormányzatok létrehozása, szociális háló kiterjesztése, vagy iskolák
megnyitása). A kudarc ellenére később újra elővették az ekkor született
elképzeléseket, és többet bevezettek az elkövetkező évtizedek folyamán.
A brit politikai helytartónak a történtekkel
kapcsolatos jelentését idézve a szerző kiemeli, hogy noha a britek számára
elfogadhatatlan lett volna egy autonóm politikai mozgalom működése az
országban, mégis belpolitikai eseménynek nyilvánították a fejleményeket. A
kivárás álláspontjára helyezkedtek emiatt, és nem avatkoztak be az ostromlott uralkodó
oldalán. Az 1940–1950-es években viszont az addigi uralkodó–kereskedők
ellentéténél sokkal nagyobb kihívással kellett szembesülniük, az arab
nacionalizmus ideológiájával. Az iskolákban rengeteg külföldi tanár oktatott,
akik közül sokan népszerűsítették diákjaik körében a tananyag mellett ezt az
imperialista- és monarchia-ellenes eszmét is. Ugyancsak riasztó jövőképet
festettek a külföldi nacionalista hangvételű írások, amelyek egyenesen
Nagy-Britannia kirekesztését és a független Arab Öbölállamok Szövetségének
létrehozását szorgalmazták.
Az új ideológiára fogékony diákok az 1950-es évek
elejétől sorra alakították meg tanáraik bíztatására az egymástól független
világi jellegű csoportjaikat. Közülük később sokan csatlakoztak a Megszállt
Kelet-Arábia Felszabadítási Frontjához, amely már deklaráltan erőszakos
eszközökkel akart „véget vetni a brit kolonializmus uralmának és megdönteni a
hatalmat birtokló oligarchiát.” Az 1956-os szuezi krízis tovább mélyítette a
válságot és az addig alapvetően fiatal egyének által vallott gondolatok egyre
nagyobb befolyással bírtak a dubai tömegre és köztük is az állam életében
meghatározó funkciókat ellátó személyekre.
Davidson titkos jelentésekre utalva szemlélteti a
britek borúlátó helyzetértékelését ezekben az években. Olyan, az 1953-ban
alapított Nemzeti Fronthoz hasonló illegális vagy fedőszervezetek jöttek létre
ekkor, amelyek propagandájukkal és kidolgozott akcióikkal az angolok
eltávolításán és az őket kiszolgáló al-Maktoum dinasztia leváltásán
munkálkodtak, hogy „Arábia az araboké legyen”. Hiába kényszerítették
száműzetésbe az egyes vezetőket és oszlattatták fel a tüntetéseket a
rendszerhez feltétlenül hűséges beduinokkal. A mozgalommal való mind szélesebb
körű azonosulást semmilyen eszközzel sem tudta a hatalom megakadályozni az
1950-es évek második felében. A szerző négy fennkölt hangvételű cikkből vett
idézetet is beemelt tanulmányába, hogy minél árnyaltabban tudja érzékeltetni az
olvasóval ezt az emelkedett dubai korhangulatot.
A fenyegető helyzetet végül az 1960-as évek
közepén végrehajtott politikai és gazdasági átalakulás oldotta meg. Az
olajkitermelés beindulásával többszörösére emelkedtek az állami bevételek. A
kedvező változások jelentősen gyarapították a recesszió miatt elégedetlenkedő
és ezért a nacionalista szervezetekkel szövetkező kereskedőcsaládok vagyonát
is, akik emiatt fokozatosan eltávolodtak a számukra egyre terhesebbé váló
mozgalmaktól. A gazdag támogatók elvesztésével a fiatal nacionalisták
tevékenysége rövid idő alatt ellehetetlenedett, és Davidson megállapítása
szerint emiatt az ideológia hanyatlása Dubaiban már jóval a korszakhatárt
jelentő 1967-es arab–izraeli háború előtt végbement.
Christopher M. Davidson: Arab Nationalism and British
Opposition in Dubai, 1920–66 (Arab nacionalizmus és britellenesség Dubaiban,
1920–66). In: Middle Eastern Studies, Vol. 43. No. 6 (November 2007) 879–892. old.
Prantner Zoltán