Klió 2009/4.

18. évfolyam

rule

 

HISTORIOGRÁFIA ÉS MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET

 

A történelem művelése. Bevezetés egy tudományág történetébe és gyakorlatába

 

 

Az alábbiakban tárgyalt kötet alapjában egyetemistáknak készült, s a benne szereplő tanulmányokat mindenekelőtt inkább a középnemzedékhez tartozó (vagy fiatal) wales-i történészek írták. Ugyanakkor természetesen elsősorban az angol nyelvű közönségnek szánták, amit bizonyít több tanulmány is (például az angol történetírás XIX. századi professzionalizálódásáról, a modern brit gazdaságtörténet kialakulásáról, egy újabban készítendő brit történeti szintézis problémáiról), amelyek kifejezetten az angol historiográfia gondjait feszegetik. Hozzá lehet tenni mindehhez, hogy a kötet így mindenekelőtt egyfajta historika, amely a jelen számára kíván támpontokat adni a történelem aktuális művelésének mibenlétéről. Mindezt azonban alapjában historiográfiai szempontokból teszi, azaz e problémákat történeti alakulásukban (a XIX. század elejétől kiindulva) elemzi, alátámasztván, hogy a két megközelítési szempont elválaszthatatlan egymástól, azaz történészeknek a történelem műveléséről, a „történészi mesterség”-ről főként történeti megközelítésben érdemes írni.

Mindezek szellemében a könyv első nagyobb egysége a történettudomány XIX. századi kialakulását, intézményesülését, az ún. „professzionalizálódás” folyamatát tárgyalja. Hozzátehetjük, hogy – roppant helyesen – ezt a professzionalizálódást a szerzők nem keverik össze a pozitivizmussal, mint ahogyan azt a magyar nyelvű szakirodalomban, de sajnálatos módon a nem magyar nyelvűben is gyakran megteszik. Teljesen világos ugyanis, hogy ez a fajta professzionalizálódás, a „wie es eigentlich gewesen”-nel, a szemináriumi rendszerrel, a szakfolyóiratokkal, a módszertani kézikönyvekkel, a történeti társulatokkal, a kollektív összefoglaló szintézisekkel, a bibliográfiákkal, a levéltárakkal stb. gyökeresen és elvileg különbözik a természettudományokat mintának tekintő Comte-i, vagy Herbert Spencer-i pozitivizmustól. A kötetben jelentősen érződik az újabb megközelítések, például Bonnie Smith hatása, aki az egész professzionalizálódási folyamatot (nem mindig meggyőzően, de kétségtelenül új utakat törve) a „gender” és a „maszkulinitás” szemszögéből elemzi. Jelentős probléma ugyanakkor, hogy a szerzők (részben a kötet szerkesztője, P. Lambert) csak a német, angol és amerikai folyamatok bemutatására szorítkoznak, s hiányzik például a francia professzionalizálódás analízise. Pedig utóbbi az Annales új típusú megközelítésének/paradigmájának a megértéséhez nélkülözhetetlen, hiszen az általa képviselt új minta – amint azt a nevezetes Simiand–Seignobos-vita fényesen igazolja – az ezzel való harcos szembeszállásból és leszámolásból eredeztethető.

A kötet következő nagyobb egysége azt a kérdést vizsgálja, hogy a XIX. századi, még a politikai esemény- és államtörténet primátusán alapuló paradigmával szemben a huszadik század milyen kihívásokat intézett. Ezt a kihívást röviden a „társadalomtörténeti” paradigma áttörésének lehetne nevezni, a szerzők tehát különböző tanulmányokban azt elemzik, hogyan öltött testet a történetírás modernizálása, modern társadalomtudománnyá tétele. Ennek az új paradigmának több eleme van, például a hosszú távú struktúrák, elméletek az eseménytörténeti narratíva helyett, a segédtudományok mellett a rokontudományokkal való kooperáció (interdiszciplinaritás, amelyekről külön nagyobb fejezet értekezik a szövegben), új forrásbázis, amely például a tömegszerű jelenségekkel foglalkozik inkább, földrajzi szemlélet stb.  Roppant lényeges ennek a társadalomtörténeti paradigmának a politikai-ideológiai (retorikus) mondanivalója is, hiszen általában összekapcsolódik a progresszivista, a társadalmi haladásért küzdő, többnyire baloldali politikai ideológiával, amelynek emblematikus megfogalmazása a német társadalomtörténészek (a rankei „Primat der Aussenpolitk”-kal szembeállított) „Primat der Innenpolitik” tétele. A szerzők ezek közül a modernizáló/társadalomtudományos törekvések közül természetesen a francia Annales-t, az angol gazdaságtörténet kialakulását, a német társadalomtörténetet, valamint a 60-as évek új amerikai társadalomtörténet-írását elemzik behatóbban.

Ezek közül leginkább eredetinek az angol társadalomtörténet kialakulásának analízise számíthat. Itt (és az előző fejezetekben) rámutatnak arra, hogy a XIX. századi angol történetírás is a rankei alapokon szerveződött meg, s ehhez képest a század utolsó évtizedétől figyelhető meg a folyamat, amely – igaz még nem paradigmaváltás-szerűen (hiszen arról inkább csak az 1952-ben megszerveződő Past and Presenttől beszélhetünk) – kezdi megteremteni a gazdaság- és társadalomtörténet intézményrendszerét. Ennek legfontosabb eredménye 1927-ben az Economic History Review megjelenése, Clapham szerkesztésében. Előzményei közül megemlíthetők mondjuk Ricardo és Adam Smith, a XIX. század végétől Cunningham és Ashley kutatásai, de nem elhanyagolható például a közgazdaságtan hatása sem (a London School of Economics megalakulása a húszas években, ahol Polányi Károly is tanított), valamint fontosak a német szociológia (Max Weber, Schmoller) és az akadémián kívüli munkásmozgalom (S. és B. Webb) munkásságának következményei is.

Jelentősnek tartom a német társadalomtörténetről szóló fejezetet, amelyben a szerző láthatóan részben saját, önálló kutatásainak eredményeit gyümölcsözteti s problematizálásának egyik fő kérdése, hogy a két világháború közötti „Volksgeschichte” a személyes kontinuitáson túl (O. Brunner, W. Conze), mennyiben tekinthető a modern német társadalomtörténet, a „Geschichte und Gesellschaft” előzményének? A szerző válasza egyébként egyértelműen tagadó, s csatlakozik azok értelmezéséhez, akik szerint összehasonlíthatatlan az Annales és a Volksgeschichte. Hiszen például utóbbi egy kifejezetten modernizációellenes, az őstörténetet, az agrárius, rurális, „közösségi” társadalmat középpontba állító elképzelés, amely egyik legfontosabbnak az eredetkérdést, az „etnogenezis”-t tartja. Szemben az Annales-szel, amely ezt faji alapokon állónak s így a társadalomtörténet horizontján kívül esőnek tekinti.

Fontos szempontja még a fejezetnek az ún. „Sonderweg”-ről szóló tézisnek a körüljárása, amelyben a szerző rámutat arra, hogy mindezt – az inkább jobboldali németeken (Gerhard Ritter) kívül – angol baloldali (tehát Wehlerékhez ideológiailiag jobban kötődő) történészek cáfolták meg, bizonyítván, hogy ez idealizálja, problémátlannak, belső konfliktusoktól mentesnek tekinti a nyugat-európai/angol fejlődést, majdhogynem a történelem „whig” interpretációjának értelmében.

Az itt ismertetendő kötet két nagyobb alfejezete azzal a kérdéssel foglalkozik, hogy mindezeket a társadalomtörténeti szempontokat milyen területeken lehet érvényesíteni a történeti kutatásban. Az egyik fejezet az „interdiszciplinaritás” címet viseli, azaz azokat a rokontudományokat tárgyalja, amelyek fontosak lehetnek a történelem társadalomtörténeti alapú művelésében. Ezen rokontudományok közül mindenekelőtt a pszichológiát, a szociológiát, az antropológiát és az irodalmat elemzik a szerzők. Természetesen e rokontudományok bemutatása azon az alapon történik, hogy milyen eredményekkel sikerült ezeknek a történettudományba való beépítése. Így például a „Történelem és pszichoanalízis” című tanulmány főként az ún. psychohistory történetét és problémáit járja körül; a „Történelem és szociológia” általában a társadalomtudományos törekvéseket; a „Történelem és antropológia” alapjában a hetvenes évek nyelvi fordulata óta valóban paradigmaváltást hozó, de mindenképpen paradigmát feszegető történeti antropológia főbb irányzatait és képviselőit mutatja be. Míg a „Történelem és irodalom” című írás lényegében szintén a „linguistic turn”-höz kapcsolódik s azt elemzi, hogy mondjuk a Steven Greenblatt-féle „New Historicism”/Új historizmus vagy általában az emlékezetkutatások mennyiben teremtették meg a történelem és irodalom lehető legszorosabb együttműködésének lehetőségét.  Külön is rámutatnék Robert Harrison „Történelem és szociológia” című tanulmányára, amely a XVIII. századtól kezdve kíséri nyomon a két tudományág kooperációjának területeit. A szociológia nagyjai közül főként Montesquieu, Comte, Marx, Spencer, Max Weber, Durkheim, Tocqueville nevét említi, mint akiknek elméletei a leginkább maradandó nyomot hagyták a történetírói munkákon. A szociológia fő irányzatai közül csupán kettőt emel ki részletesebben, a Durkheim által reprezentált strukturalista/funkcionalista felfogást, illetve a természettudományok törvényszerűségeit a társadalomban kereső pozitivista iskolát. Szerinte történelem és szociológia együttműködése a hatvanas években érte el virágkorát, amikor a történészek a tömegszerű jelenségekkel kezdtek el foglalkozni a „history from below” jegyében. Ez automatikusan magával hozta például az új, tömegszerű források felderítését, a statisztikai módszerek alkalmazását… stb., s mindezekben alapvető segítséget adott a szociológia. Ezt olyan történészek munkái bizonyítják sorra, mint Wrigley, Grass, L. Stone, Ch. Tilly vagy a Boyer–Nissenbaum szerzőpárosnak a Salemi boszorkányok üldözéséről írott, társadalomtörténeti ihletésű könyve.

A másik nagyobb alfejezet, amely azt kísérli meg érzékeltetni, hogy milyen területeken nyilvánul meg leginkább ez a társadalomtörténeti érdeklődés, mindenekelőtt a társadalmi mozgalmakkal és a hozzájuk kapcsolódó társadalomelméletekkel foglalkozik. A tanulmányok ennek megfelelően elemzik a marxizmus és a történelem, az etnicitás, a nőmozgalmak, illetve a gender megjelenését, egy új brit társadalomtörténeti szintézis (erről már esett szó) ilyen szempontból történő elkészítésének lehetőségét, és persze mindez a posztmodern teoretikus és gyakorlati problémáit boncolgató tanulmányba torkollik.

A marxizmus és történelem viszonyát tárgyaló tanulmány alapvetően különbséget tesz a marxizmus kelet- és nyugat-európai változatai között. Ebben a nyugat-európai (főként az angol és a Past and Present) képviseli az ún. „humanista” marxizmus/társadalomelmélet alternatíváját, amely – persze döntően a társadalom konfliktusos jellegét hangsúlyozva – ezt nem egyszerűsíti le merő osztályharcra, azaz a politikatörténetre, s a munkásosztály mindennapjait is elemezve egyenesen a poszmodernhez köthető „antropológiai fordulat” felé nyit utat. (A kötetből roppant mód hiányzik azonban például a francia – Labrousse stb – és a német – Geschichte und Gesellschaft köre – párhuzamokra történő utalás). Mutatis mutandis ugyanez érvényes a gender, illetve az etnicitás problémáit bemutató fejezetekre is. A „társadalmi nem” kérdését középpontba állítók ugyanis alapvetően úgyszintén baloldali, marxista, a társadalmi szuverenitás kérdéseit kiemelkedően fontosnak tartó gyökerekből indultak ki s mindez a „linguistic turn”-nel karöltve válik – ízléstől függően – alkalmanként a tökéletes apolitikusságig (de nem immoralitásig) eljutó antropológiai szemléletté. Nem annyira egyértelműek az etnicitás, a faji identitás kérdéseit döntőnek tekintő kutatások marxista gyökerei. Viszont kétségen felül ezek is lényegében a társadalomtörténeti megközelítések egyfajta par excellence ágát jelentő történeti demográfiai kutatásokból nőttek ki. Ez alapvetően a természettudományokhoz közelítette volna (v. ö. Wrigley, Dupaquier, O. Handlin, Mitterauer, Imhof) a történelmet a maga hosszú távú struktúráival, visszafelé történő becsléseivel, rugalmassági koefficienseivel stb., azonban a hatvanas évektől kezdve (reagálva a második világháború utáni nyugat-európai társadalom talán legnagyobb horderejű változására) a modernizáció helyett előtérbe kerülnek az egyes etnikai kisebbségek „kvalitatív” történetei. (V. ö. pl. Takaki: Different Mirror-ja.) Azaz a nyelvi, kulturális, etnikai önállóságuk kidomborítása, amely többnyire nem számszerűsíthető és irodalmiasabb forrásokra, történetekre, naplókra, személyes elbeszélésekre (oral history) támaszkodik.

Mindezeket a kérdéseket a kötetnek a posztmodern problémáit tárgyaló fejezete fókuszálja körülhatárolt gondolatmenetté. Az ezt analizáló írás rámutat a posztmodern, illetve a „linguistic turn” két alapvető összetevőjére, amely paradigmát feszegető módon formálta át a társadalomtörténeti megközelítéseket: ennek során (a hetvenes évektől) egyrészt megkérdőjeleződött a modernitás, a társadalmi progresszió, mint „mesternarratíva”, másrészt pedig – ezzel a lehető legszorosabb összefüggésben – a történelem „tudományos” jellegét is lényegi támadások érték. Ebből következően alapvetővé váltak például az egyéni látásmód, a személyes/szubjektív jelleg, az Európán kívüli (és belüli) etnikai kisebbségek, a társadalmi margó stb. Másrészt mindez új, nem számszerűsíthető, irodalmias, a mindennapi élethez jobban köthető forrásbázist mozgósított, illetve igényelt. A kötet megfelelően mutatja be ennek a fordulatnak a főbb tényezőit, teoretikusait, valamint a történetírásban való lecsapódását is, Stedman Jones „Dust”-jáig, vagy Greg Deningig bezárólag.

Amint a korábbiakban erre utaltam, ez a posztmodern fordulat jelentősen befolyásolta /módosította a korábban (kb. a századfordulótól kezdve) már meglehetős infrastruktúrával  és így módszertani bázissal rendelkező társadalomtörténeti kutatásokat (az itt külön nem említettek közül akár a gazdaságtörténetet vagy a történeti földrajzot), de egyenesen új, önálló műfajokat, részdiszciplínákat is teremtett (mindenekelőtt az antropológiai fordulat jegyében). Ezek közül jelen könyv a történelem és film, történelem és amatőr kutatás, történelem és populáris kultúra valamint a történelem és az örökség (heritage) problematika újabban előtérbe került tendenciáit mutatja be. E tanulmányok szerzői (úgy tűnik) immár a legifjabb generációt képviselik, akik retorikailag élesen szemben állnak az ún. „akadémikus” történészekkel, nemigen hisznek a források megbízhatóságában, a történelem sokszólamúságát, konstruktív voltát hirdetik, rámutatnak a nem konvencionális témák fontosságára stb.  Paradox módon azonban kissé egyszólamúak, helyenként egyenesen laposak és köldöknézők ezek az írások, s a retorika szintjén túl alig történik hivatkozás érdemleges eredményekre.

Befejezésül érdemes megjegyezni, hogy az angol kötettel szinte egy időben jelent meg – magyar történészek tollából – a „Bevezetés a társadalomtörténetbe” című egyetemi tankönyv,[1] amely jellegében, felépítésében szinte kísértetiesen hasonlít az itt bemutatott kötetre. Érdemes lenne a két kötet egybevetése, azonosságaik és különbségeik bemutatása, a korábbi hasonló jellegű munkákkal (historikákkal) való összehasonlítása: Ezt jelen sorok szerzője egy külön tanulmányban készül elvégezni. 

 

Peter Lambert–Phillipp Schoefield (szerk.): Making history. An introduction to the history and practices of a discipline. (A történelem művelése: Bevezetés egy tudományág történetébe és gyakorlatába) Routledge, London és New York, 2004. 310 old.

 

Erős Vilmos

 

 



[1]. V. ö.: Bevezetés a társadalomtörténetbe. Szerkesztette: Bódy Zsombor–Ö. Kovács József. Osiris Kiadó, Budapest, 2003.