Klió 2009/3.

18. évfolyam

 

XXXXI. század

 

 Vallás és politika a posztkommunista

Romániában

 

 

A kommunizmus bukását követően Romániából egy nagyon jelentős egyetemista szétáramlás indult meg a világba. Ez a folyamat gyakorlatilag mind a mai napig tart. Hozadéka egy rendkívül szerteágazó kapcsolatrendszer, amely számottevő intézményes együttműködést és tapasztalatcserét, illetve hallgatói és oktatói csereprogramokba való intenzív bekapcsolódást tesz lehetővé. Ugyanakkor egyes román hallgatók, tudományos fokozatuk megszerzése után, munkásságukkal nemzetközi hírnévre tesznek szert, és karrierjüket különböző nyugat-európai vagy észak-amerikai egyetemek oktatóiként/kutatóiként folytatják. Valóságos összekötő kapocs szerepet töltenek be a romániai szellemi élet és a nemzetközi tudományos közélet között. Egyrészt a legkülönbözőbb tudományterületek legújabb eredményeit közvetítik szülőhazájuk irányában – önálló munkák vagy fordítások formájában –, másrészt pedig meghatározzák Románia nemzetközi képét és megítélését, amelynek történetét, illetve politikai-gazdasági-társadalmi fejlődését többnyire kritikus empátiával szemlélik és tanulmányozzák.

Lavinia Stan[1] politológus (St. Francis Xavier University, Antigonish, Nova Scotia) és Lucian Turcescu[2] teológus, történész (Concordia University, Montreal), akik az 1980-as évek végén elszenvedték a kommunista politikai rendőrség (Securitate) üldözését, szintén ezen sikeres román értelmiségiek és tudósok közé sorolhatók. Kutatásukat ugyanis a Social Science and Humanities Research Council of Canada támogatta, s a könyv egyes fejezetei tulajdonképpen, tanulmányok formájában, már korábban megjelentek különböző szakfolyóiratokban.

A könyv előszavát jegyző Sabrina P. Ramet politológus felhívja a figyelmet arra, hogy a kommunizmus és a vallás közötti kapcsolat mindig nagyon problémás volt. Minden egyes vallás ugyanis olyan értékrendet, intézményhálózatot, oktatási programot és szimbólumrendszert kínált, amelyek együttesen alternatívát jelentettek a kizárólagosságot magának vindikáló kommunista ideológiával szemben. Nem véletlen, hogy a (bolsevik) kommunizmus mindennemű másként gondolkodást rendszerellenesnek minősített. Az egyes közép-kelet-európai kommunista országokban azonban nagyon eltérő volt a gyakorlat. Ugyanakkor egy tekintetben közös volt az álláspontjuk: nem tartották kívánatosnak az önálló gondolkodású (independent-minded) klerikusokat. Ilyen személyeket nem szívesen láttak az egyháziak soraiban, hiszen egy kommunista társadalomban az önálló gondolkodás nem csupán hátrányt jelentett, hanem azt a hatalom egyenesen politikai és társadalmi veszélyforrásként érzékelte. Ez tehát az a legutóbbi évtizedek öröksége, amely a távolabbi múlt elemeivel ötvöződve Románia számára a demokratizálódási folyamat kiindulópontjának tekinthető.

A szerzők könyvük első fejezetében a vallás és a politika fogalmát, viszonyrendszerét tárgyalják a kommunizmus utáni időszakban. Vizsgálódásuk kulcsfogalma a kölcsönhatás (interaction), amely egyrészt a vallási szereplőknek és szimbólumoknak a politikai folyamatokra gyakorolt befolyását, másrészt pedig a politikának a vallási közösségek életére való visszahatását takarja. Figyelembe kell ugyanis vennünk azt a tényt, hogy romániai viszonylatban a vallás a közélet és a politikai legitimáció egyik meghatározó tényezője lett. A mű külön értéke, hogy nem csupán az uralkodó ortodoxia, hanem a vallási kisebbségek álláspontját is megjeleníti, mintegy érzékeltetve az ország ténylegesen pluralista jellegét, és nyilvánvalóvá téve a vallások között olykor uralkodó versenyhelyzetet.

Ortodox jellegénél fogva egyértelmű, hogy Romániában az egyház és az állam kapcsolatát a szimfóniára – kiegyensúlyozott együttműködésre – alapozott bizánci teokratikus modell határozza meg. Ebben a rendszerben azonban nem egészen egyenlő felek együttműködéséről van szó. Az egyház alárendelt szerepben támogatja az államot – annak politikai és társadalmi berendezkedésétől függetlenül –, a hívők és alattvalók együttes lelki-testi javának érdekében. Ennek függvényében érthető csak meg igazán a Román Ortodox Egyház összefonódása az ateizmust zászlajára tűző kommunista rendszerrel, amelyben továbbra is megőrizte kiváltságos helyzetét. A rendszerváltás után azonban ez morális tekintélyvesztést eredményezett.

Katolikus vonatkozásban az egyház és az állam viszonyát általában a konkordátumok rendezik és szabályozzák. Ezeket azonban a Vatikán köti, s bennük többnyire a kölcsönös geopolitikai érdekek kompromisszumai érvényesülnek, esetenként akár a lelkipásztori szempontok, vagy a helyi katolikus egyház egy része álláspontjának a mellőzése árán is. Jelenleg Románia még nem kötött új konkordátumot az 1948-ban egyoldalúan felmondott helyett.

A szerzők elsődleges célja, hogy megvizsgálják az egyház–állam kapcsolat demokratikus keretek között lehetséges mikéntjét és modelljeit. Ezt tematikus és több dimenziós megközelítésben igyekeznek megvalósítani, szem előtt tartva a világban észlelhető különböző modelleket: semlegesség (Egyesült Államok), partnerség (Egyesült Királyság, Norvégia, Svédország, Dánia, Görögország), strukturális pluralizmus (Hollandia, Ausztrália). Érdekes – és kétségtelenül bizonyos mértékben realizmusra is utal, jóllehet ez lenne az igazán ideális célkitűzés –, hogy nem említik a teljes szétválasztást megvalósító francia modellt (laicitás), amelynek alig van társadalmi és politikai támogatottsága Romániában; az egyházak együttes ellenállásáról nem is beszélve.

A második fejezetben a szerzők azokat az egyház és az állam kapcsolatára vonatkozó elképzeléseket ismertetik, amelyeket az egyes szereplők javasoltak: politikai elit, ortodox egyház, vallási közösségek, szellemi elit. Erre természetesen a rendszerváltást követően előállt új helyzet miatt volt szükség. A pluralista és demokratikus társadalom-építés ugyanis kikényszerítette a bizánci szimfónia felülvizsgálatát, még akkor is, ha mindez nem ment zökkenőmentesen. Bevezetésképpen azonban, röviden és tömören, bemutatják azt a modern történelmi fejlődési pályát amelyet a román társadalom 1989-ig bejárt. A nemzetállam-építés kezdeti szakaszának meghatározó egyénisége az egyesült fejedelemségek (Moldva és Havasalföld) első uralkodója, Alexandru Ioan Cuza (1859–1866), aki államosította a külföldi kolostorok földjeit, megállította a pénzkiáramlást, elrendelte a klérus iskoláztatását, bevezette a román nyelv liturgikus használatát és a latin ábécét, illetve az egyházi tevékenység állami támogatását irányozta elő. 1865-ben a Román Ortodox Egyház kimondta az önállóságát, amelyet Konstantinápoly 1885-ben ismert el hivatalosan, amikor is megalakult a Román Királyság. Ezzel gyakorlatilag kezdetét vette az ortodoxia kiváltságos és uralkodó helyzete, illetve a politikai vezetőket legitimáló szerepe. Mindezt megerősítette az 1923-as alkotmány, annyi különbséggel, hogy Nagy Románia viszonylatában – nemzeti alapon – kiváltságos helyzethez juttatta az erdélyi görög-katolikus egyházat is. A kommunizmus annyiban egyszerűsített a helyzeten, hogy a görög-katolikusokat felszámolta, vagyis erőszakkal az ortodox egyházba olvasztotta, amelyet a rendszer szolgálatába állított. A bizánci modell császár szerepét a pártállam vette át.

A rendszerváltást követően természetesen újra kellett gondolni az egyház és az állam kapcsolatát, ami nagyon hosszú időt vett igénybe, és értelemszerűen nagyon sok vitát generált. Az új vallásügyi törvényt (489/2006), amely az 1948-as kommunista szabályozást volt hivatott leváltani, gyakorlatilag az uniós csatlakozás előestéjén – mintegy annak nyomáskényszere alatt – fogadták el, 2006. decemberében, hiszen 2007. januárja előtt már nem is maradt idő arra, hogy a Hivatalos Közlöny-ben megjelenjen. Mindez akár anekdotikusnak is tűnhetne, ellenben mögötte egy nagyon markáns politikai kultúra és gyakorlat húzódik meg. Mélyreható társadalompolitikai kérdésekben a román politikai elit rendszerint, a már semmiképpen meg nem kerülhető és kivédhetetlen külső nyomás hatására, az utolsó pillanatban cselekszik csupán. Ily módon egy felügyelt majdnem pluralista modellt (managed quasi-pluralist model) fogadtak el, amely – főképpen a bejegyzés és a pénzelosztás révén – továbbra is fenntartja a központosított állam ellenőrzését a vallás dolgai felett, bizonyos értelemben felszabadítja ugyan a vallási tevékenységet (pl. a család, a nevelés/oktatás és a művészet terén), ellenben továbbra is kiváltságos partneri szerepet biztosít a Román Ortodox Egyháznak. A törvény összesen 18 olyan egyházat és vallási közösséget (kultuszt) ismer el, amelyeknek jogokat garantál. A többi bejegyzett vallási közösség (kb. 385) tulajdonképpen megkülönböztetőnek (diszkriminatívnak) is nevezhető elbánásban részesül (semmiféle támogatásra nem tarthatnak igényt; problémás számukra az istentiszteleti hely létesítése, illetve a keresztelés, esketés, temetés, vagy az ezeknek megfelelő vallási tevékenység; semmi nem garantálja, hogy az állam nem avatkozik be a vallási gyakorlatukba). Az el nem ismert vallások között van pl. a buddhizmus és a hinduizmus is.

Természetesen voltak a törvényben rögzített modelltől eltérő javaslatok is. A Román Ortodox Egyház egy olyan hivatalos nemzeti egyház elképzelését képviselte, amely valójában a brit, a német és a román történelmi elemeket ötvözte össze. Ebbe az elképzelésbe pl. az is beletartozott, hogy az ortodox egyházi csúcsvezetés tagjai a parlament örökös tagjai lettek volna. A többi egyház és vallási közösség egy olyan pluralista modellben volt érdekelt, amely garantálja az egyenlőséget. Annál is inkább, mivel Románia nem rendelkezik stabil demokratikus hagyománnyal. Egyedül egy szűk humanista értelmiségi kör (a Társadalmi Párbeszédért Csoport) állt ki az egyház és az állam elválasztása mellett, ellenben nekik nem volt semmiféle szélesebb körű támogatásuk.

A harmadik fejezetben a szerzők a vallás és a nacionalizmus kényes – és indulatokat gerjesztő – kérdését elemzik, higgadt szakszerűséggel.[3] Hangsúlyozzák, hogy – a Nyugattal ellentétben – a kelet-európai egyházak fontos társadalmi szerepet játszottak a nemzeti identitás megtartásában és kikristályosításában.[4] Ebben a kontextusban a Román Ortodox Egyház igyekezett a nacionalizmust a saját érdekében hasznosítani. Mindebben természetesen szerepet játszott a Balkán-félsziget XIX. századvégi történelme[5], amikor is az egyes ortodox egyházakban, a török uralom elleni harccal párhuzamosan, eluralkodott az etnikai elv (filetizmus). Romániai viszonylatban azonban az ortodox nacionalista irodalom felvirágzása a két világháború közötti időszakra tehető, és összefügg az ortodox alsópapság egy részének vasgárdista elkötelezettségével.[6] A XX. század egyik legjelentősebb ortodox teológusa, Dumitru Stăniloae (1903–1993), pl. szinte mondhatni ontologikusnak tekintette az ortodoxia és a románság kapcsolatát (románizmus), és a román népet (neam) egy biológiai-spirituális szintézisnek tartotta. Miután, 1952-ben, a Román Kommunista Párt nacionalista irányváltást hajtott végre, az ortodox egyház fontos ideológiai szerepet vállalt a román nemzeti-kommunizmusban. Ebben, megítélésem szerint, minden bizonnyal az is közrejátszott, hogy az államban államot képező – és Ceauşescu elnök irányítása alatt álló – kommunista politikai titkosrendőrség (Securitate) eszmeiségét szintén a Vasgárda nacionalizmusa határozta meg. A rendszerváltás után a Román Ortodox Egyház egyszerűen folytatta a nacionalista retorikát (pl. beavatkozott a Moldovai Köztársaság egyházi ügyeibe, illetve szorgalmazta egy nemzeti székesegyház megépítését), összefonódva a szociáldemokrata és a Nagy Románia kommunista utódpártokkal.

A nacionalizmus fenntartásában az ortodox egyház a kommunista rendszerrel való összefonódása elkendőzése miatt is érdekelt volt, ahogy az a mű negyedik fejezetéből kiviláglik. A szerzők még azt a kitételt is megkockáztatják, hogy Romániában nem a parlament felügyeli a titkosszolgálatot, hanem a vállalkozóvá, diplomatává, politikussá, illetve ügyésszé és bíróvá átvedlett egykori kommunista politikai rendőrök hálózata („old boys network”) felügyeli a parlamentet és az intézményeket. Nem véletlen, hogy alig néhány éve (2005-től kezdődően) hozzáférhetők csupán a politikai rendőrség nagyon megszűrt és kimazsolázott iratai. Ugyanakkor mind a mai napig homály fedi mind az ortodox papságnak, mind pedig a más felekezetek egyházi személyeinek a politikai rendőrséggel való együttműködése mértékét. Ez alól ugyanis sem a kisegyházak, sem pedig az ún. történelmi magyar egyházak nem képeznek kivételt. Talán romániai viszonylatban (felekezetre és nemzetiségre való tekintet nélkül) ezért is van egyházi konszenzus arra vonatkozóan, hogy az egyháziak semmiféle formában ne legyenek átvilágíthatóak. Ezt a védekezési küzdelmet természetesen a Román Ortodox Egyház vívja, de hallgatólagosan maga mögött tudja az összes olyan vallási intézményrendszert, amely érintve érzi magát. Többnyire minden informátor áldozatként tekint önmagára, a magasabb rangú egyházi vezetők pedig intézményes érdekből meghozott szükségszerű kompromisszumokról beszélnek. Érthető, hogy ebben a szép konszenzusban zavarólag hatnak az ellenálló papok példái (pl. Gheorghe Calciu-Dumitreasa), akik a mindenkori választási lehetőség beszédes bizonyítékai – természetesen megfizetve az ezzel a magatartással járó árat. Ritka az a példa, amikor az egyházi személy nyíltan beismeri együttműködését (pl. Nicolae Corneanu metropolita, vagy Eugen Jurcă ortodox pap); a többség többnyire a hazugságban és a lelepleződéstől való állandó félelemben élést választja, az ezzel járó személyiségtorzulással.

Szintén a kommunista korszak örökségének tekinthető a rendkívül konfliktusos ortodox–görög-katolikus viszony, amelyről az ötödik fejezet szól. Ennek hátterében főképpen az áll, hogy az 1948-ban felszámolt Görög-katolikus Egyház javait a Román Ortodox Egyház kapta meg. Jóllehet a vagyont annak idején az állam kobozta el, a rendszerváltást követően a politikai elit a vagyoni vita rendezését az egyházak hatáskörébe utalta, s ezzel az államot felmentette az egykor elkövetett önkényes jogtalanság felelőssége alól. A helyzet gyakorlatilag megoldhatatlan, és teljesen a helyi szereplők személyes hozzáállásától, jó- vagy rosszindulatától, illetve a felekezeti erőviszonyoktól függ. Ebben sokat nyom a latban az ortodox egyház kettős játéka. Hivatalosan és nyilvánosan a testvéri egyetértést és a párbeszédet szorgalmazza; miközben bátorítja és támogatja papjai szélsőséges és hajlíthatatlan magatartását.

Mindezt elsősorban azért teheti meg, mert az eléggé hagyományosnak mondható román társadalomban a Román Ortodox Egyház képes befolyást gyakorolni a választások idején, ahogy azt a hatodik fejezet kifejti. Ennek három lehetséges módja van: egyháziak nyílt politikai szerepvállalása (amit más felekezetek is gyakorolnak, pl. görög-katolikusok, baptisták vagy magyar reformátusok); jelöltek támogatása (az adok-kapok jegyében); jelöltek vallási elköteleződése vagy vallási szimbólumhasználata a politikai küzdelemben szavazatszerzés céljából (egy-egy korrupt politikus számára ebbe pl. a feudalizmust idéző templomépíttetés is belefér, ahol bizánci szentként örökítteti meg önmagát).

A következő fejezetekben a szerzők a társadalom egészét érintő és általánosabb kérdéseket taglalnak, még akkor is, ha az ortodox egyház súlya ezekben is számottevőnek mondható. Ilyen az iskolai vallásoktatás (hetedik fejezet), amelynek kapcsán a vita a kötelező és a választható törvényi előírás körül folyt. A 2006-os törvény az elismert kultuszok számára végül biztosítja az iskolai vallásoktatást – tulajdonképpen hitoktatást – (és annak felügyeletét), de meghagyja a szülő számára is a választás szabadságát. L. Stan és L. Turcescu megállapítása szerint az ortodox tankönyvek tartalma a demokratikus tolerancia szempontjából enyhén szólva problémás (különösen az új vallási mozgalmakra és a kisegyházakra vonatkozó kitételeiben).

Hasonlóképpen egyetemesebbnek mondhatók a szexualitással kapcsolatos kérdések – homoszexualitás (amelyet 2000. szeptemberében a román törvényhozás gyakorlatilag órákkal az Európa Tanács ultimátumának a lejárta előtt törölt a köztörvényes bűncselekmények sorából) abortusz, fogamzásgátlás, családtervezés és mesterséges megtermékenyítés, prostitúció –, amelyekről a nyolcadik fejezetben esik szó. Ezekben a kérdésekben szintén a Román Ortodox Egyház tölti be a családi- és a közerkölcsöt védelmező élharcos szerepét, ellenben hallgatólagosan maga mögött tudja a felekezetek és vallásos közösséget többségét, még akkor is, ha azok nyíltan és közvetlenül nem is avatkoznak be a küzdelembe. Ugyanakkor azonban az is világos, hogy ezekben a kédésekben a román társadalom közvéleménye alakul, s ma már kevésbé konzervatív, ami sokkal tágabb mozgásteret biztosít a politikai elit és a törvényhozás számára.

Munkájuk utolsó, kilencedik fejezetében a szerzők a demokratizálódás és az uniós tagság problematikáját elemzik. Kétségtelen, hogy a múlt tisztázása nélkül nehezen képzelhető el a társadalmi kiengesztelődés. Ugyanakkor azonban világos, hogy a nemzeti érzelem (nacionalizmus) továbbra is erős a román társadalomban, ahol még hosszan elhúzódhat az ortodox – görög-katolikus kapcsolat normalizálódása. Mindebből következik, hogy a vallás továbbra is jelen lesz a választási kampányokban.

L. Stan és L. Turcescu úgy ítélik meg, hogy igazából az iskolai vallás/hitoktatás jutott nyugvópontra, miközben a szexualitást érintő kérdések szabályozása terén még mindig jól érzékelhető az állami/társadalmi és az egyházi/vallási konkurencia és kompetencia igény. Megítélésük szerint a Román Ortodox Egyház egy markánsabb konzervatív álláspont irányába látszik elmozdulni, ami akár az ország politikai jövője szempontjából is problémás lehet. Ez azonban nem annyira román és nem is ortodox sajátosság. Hasonló elmozdulás érzékelhető más országokban és más felekezetek, vallások esetében is. Azt is mondhatnám: megnőtt a társadalmi igény a határozott identitást és a biztos igazságot megjelenítő (fundamentalista és érzelmekre alapozott) vallási magatartás iránt. Ugyanakkor azonban Románia európai uniós csatlakozása (2007. jan. 1) mindenképpen új dimenzióba helyezte az egyház és az állam viszonyát. Ezen a téren mindenképpen törés keletkezett a csatlakozást ellenző Román Ortodox Egyház, valamint az azt támogató román társadalom és politikai elit között. Az erjedés és a szemléletváltás mindenképpen üdvös lenne, ellenben ezt csakis a nyitottabb és fiatalabb ortodox egyháziak generációja valósíthatja meg. Daniel pátriárkának szinte mondhatni feladata lenne a paradigmaváltás. Erre a választ majd a jövő adja meg.

L. Stan és L. Turcescu koherens, strukturált és szilárd érvrendszert felvonultató munkája nagyszerűen bemutatja Romániának a kommunizmus bukását követő jó másfél évtizedes történetét. Ennek fényében az olvasó nemcsak megismerkedhet egy, a nyugati mintától eltérő mentális és kulturális környezettel, de meg is értheti azt. A módszertanilag jól felépített művel a szerzők azt is érzékeltetik, hogy valójában nincsenek általános érvényű és átültethető modellek. Minden egyes társadalomnak magának kell megteremtenie a fejlődése feltételeit. Ehhez természetesen ihletet meríthet mások teljesítményéből, de mindenképpen érdemes figyelnie a saját történelmére és hagyományaira. A könyv legfigyelemreméltóbb mondanivalója, hogy az egyház önmaga legnagyobb ellenségének bizonyulhat, amennyiben nem képes lépést tartani a társadalmi és politikai átalakulásokkal, s ahelyett, hogy felvállalná a kihívásokat és újragondolná önmagát, beidegződött szokások muzeális tárházává, illetve idejétmúlt kiváltságok elkötelezett védelmezőjévé válik.

 

Lavinia Stan – Lucian Turcescu, Religion and Politics in Post-Communist Romania (Vallás és politika a posztkommunista Romániában). Religion and Global Politics Series, Oxford University Press, Oxford – New York, 2007, XVI+270. oldal.

 

Jakab Attila

 



[1] . Lásd még L. Stan: Leaders and Laggards. Governance, Civicness and Ethnicity in Post-Communist Romania, Columbia University Press, 2003 (http://www.hhrf.org/kisebbsegkutatas/kk_2005_03/cikk.php?id=958).

 

[2] . Lásd még L. Turcescu: The Concept of Divine Persons in St. Gregory of Nyssa’s Works, Oxford University Press, 2005.

 

[3] . A nacionalizmusra vonatkozóan lásd pl. Kántor Zoltán (szerk.): Nacionalizmuselméletek: szöveggyűjtemény. (Rejtjel politológia könyvek, 21), Rejtjel, Budapest, 2004; B. Anderson: Elképzelt közösségek: gondolatok a nacionalizmus eredetéről és elterjedéséről. (Atelier füzetek, 8), L’Harmattan Budapest, 2006.

 

[4] . Lásd pl. Hadrovics László, Vallás, egyház, nemzettudat: a szerb egyház nemzeti szerepe a török uralom alatt, Eötvös Loránd Tudományegyetem, Budapest, 1991.

 

[5] . Lásd pl. M. Mazower: A Balkán. (Áttekintések), Európa Könyvkiadó, Budapest, 2004.

 

[6] . Lásd Jakab A.: „Ortodox egyház, állam és társadalom a két világháború közötti Romániában”, Klió. Történelmi szemléző folyóirat 16, 2008/4, 46-51. old.