Klió 2009/3.

18. évfolyam

 

Historiográfia és művelődéstörténet

 

Az értelem pesszimizmusa. A New Left Review története

 

 

A New Left Review valamikor az 1970-es és 80-as években, sőt azt hiszem, még az 1990-es években is nagy izgalmakat, mindenesetre érdeklődést tudott kelteni magyarországi baloldali értelmiségi körökben. Ezek a körök jobbára kritikus szemléletűek voltak, miként maga az egykori Európa-szerte elterjedt folyóirat is. Nem lehetett besorolni egyetlen párt szócsöveként sem – ám az mindig is világos volt, hogy a folyóirat szerkesztői és szerzői antikapitalisták és új értelemben kívánták értékeiket megfogalmazni.

Miként a könyv szerzője a kötet előszavának első soraiban leszögezi, a „kommunizmus és a szociáldemokrácia volt a XX. században a két fő áramlat, amelyek a szocializmust megjelenítették”. E felütés után Thompson nagyon kihívóan így folytatja nyitó mondatát: „Miután a kommunizmus összeomlott és a szociáldemokrácia behódolt a neoliberalizmusnak, a New Left (vagyis az Új Baloldal) vállalkozott arra, hogy kidolgozza a szocialista alternatívát 1956 után”. Thompson ezután azzal folytatja, hogy a folyóirat olyan kérdéseket vetett fel és válaszokat igyekezett megfogalmazni, amelyek ma is ugyanúgy nagy érdeklődésre számíthatnak és megoldatlanok. Thompson utal arra is, hogy a New Leftről és a folyóiratról „hatalmas irodalom keletkezett”, amely érinti azt a kérdést is, hogy a New Left, mint politikai áramlat 1962 után miként gyengült meg, valamint arról, hogy különféle erőfeszítések miként tartották életben azután is. Érinti azt a kérdést is, hogy a New Leftnek volt egy második nemzedéke is, amely megkülönböztethető „az alapító atyákétól”. Ezzel a New Left Review történetében is második korszak kezdődött. Thompson előre bocsátja, hogy noha az első korszak történetét is nagyon kívánatos lenne megírni, ő ebben a kötetben elsősorban a második korszak és a folyóirat történetét dolgozza fel. Most, hogy elérkeztünk a folyóirat megjelenésének negyvenedik évfordulójához, ez is jó alkalmat kínál arra, hogy ezt a visszatekintést megírjam. Thompson egyúttal hangsúlyozza, hogy már az első korszakban kiváló baloldali értelmiségiek tömörültek a Review körül. Ez még egy békésebb kor volt, most a neoliberalizmus győzelme és a globális bizonytalanság korában olyan időszakba léptünk, amikor „rossz élni”.

A korábbi korszak bizonyos túlteoretizáltságától eltérően, az 1992 utáni korszakban a New Left Review sokkal jobban koncentrálta figyelmét a politikai kérdésekre és az alternatív politikai stratégiák kialakításának lehetőségére. Ahogy Raymond Williams[1], az e korszakban oly befolyásos baloldali történész hangsúlyozta, „az NLR marxizmusát úgy lehetne jellemezni, hogy az inkább operatív volt, semmint akadémikus. Amennyiben az NLR második korszakának áttekintésére vállalkozom, akkor remélem, ez nem szorítkozik majd pusztán néhány epizód felemlítésére, és a befejezett történelem” újra felmondására. Már csak azért sem, mert miként a szerző aláhúzza, „jó néhányunk számára a kapitalizmus jelenléte napjainkban éppen olyan nyomasztó, mint annak idején volt”. Az NLR sok elemzése, amely érintette a szocialista stratégia kialakítását az elmúlt negyven évben, még a jelenben is tanulságos. Ha feltesszük az egyik alapkérdést, hogy „hol is tartunk napjainkban?” – vagyis abban a korszakban, amit oly sokan vitatnak –, hogy mi is az értelme a globális kapitalizmus korszakának, amihez a szerző azon nyomban hozzáteszi, „és miként is kerülhetünk ki abból?”, majd mindjárt így folytatja „a kérdésre nem lehet válaszolni anélkül, hogy megmagyaráznánk, hogyan is jutottunk ide”. Noha én itt elsősorban arra törekszem, hogy bemutassam, hogy az NLR az elmúlt negyven évben miként vitatta ezt a negyven éves múltat, nagyon erősen arra is törekszem, hogy megvilágítsam: mi az NLR helye napjainkban.

Thompson megállapítja, hogy noha az NLR megőrizte akadémikus jellegét, és erős nemzetközi kapcsolatait, valamint nemzetközi kisugárzását – politikai szervező erejét már nem. Így elveszítette azt az erejét, hogy „a kapitalizmuson túli” stratégiát megmutassa. Amikor 2000-ben az NLR harmadik korszaka kezdődött meg és Perry Anderson megírta a maga „főszerkesztői” írásait, akkor éppen ilyen értelemben adott újra lökést az NLR-nek. Ha a második korszakban az NLR azt kutatta, hogy „miként lehet a világot megváltoztatni”, most az újabb harmadik korszakban, úgy érzem – írja a szerző – hogy „sokkal bizonytalanabbak és pesszimistábbak lettünk”, de persze az alapfeladat változatlan maradt. Thompson megjegyzi, hogy Anderson hajdani írásai túlméretezetten önkritikusak voltak az NLR elmúlt ötven évével szemben is, és megválaszolatlanul hagyta azt az alapkérdést, hogy miként dolgozzanak tovább.

 

Anderson azokban az elemzéseiben, amelyeket az új sorozat megindításakor a jövő új útkereséséről írt, már abból indult ki, hogy az 1989-es nagy világfordulat (vagyis a szocialista rendszerek kelet-európai összeomlása) új helyzetet teremtett az NLR számára is. Ebben az új helyzetben egyszerre jelentett az NLR számára kihívást a neoliberalizmus győzelme általában, és ezen belül az új centrista Clinton–Blair kormányok ugyanúgy, mint a keményen jobboldali és konzervatív Reagan–Thatcher kormányzatok. A centristák a radikális jobboldaliakkal szemben mérsékeltebb retorikát alkalmaztak, ami a tényeken nem változtatott, és ez a retorika és módszer még inkább „megölte” a neoliberális rendszerek ellenzékét. Anderson gyilkos elemzéseinek erős állítása az, hogy Nyugaton megszűnt létezni az uralkodó rendszerek ellenzéke. A szerző Anderson egykori nagy feltűnést keltő sorozat-bevezetőjével kapcsolatban megállapítja, hogy Anderson írásának alighanem kulcsmondata volt az, hogy az NLR-nek és a baloldali ellenzéknek semmiképp sem szabad betagozódnia, illetve elfogadnia az uralkodó rendszert. Anderson egykor egy másik újfajta veszélyes magatartásra is figyelmeztetett, nevezetesen arra, hogy vannak olyanok a baloldalon, akik ugyan a rendszert változatlanul nem fogadják el, ámde azzal szemben mégsem keresnek új alternatívát. Thompson megjegyzi, hogy Andersonnak ez a megállapítása jórészt reá, illetve szerkesztőtársaira is áll. Így Anderson elemzéséből hiányzik az NLR múltjának kritikus elemzése, márpedig miként Thompson hangsúlyozza, ez elengedhetetlen ahhoz, hogy a XXI. század elején, amikor a baloldalnak változatlanul opponálnia kell a kapitalizmust, jó alapokról induljanak el. (A könyv jelen ismertetője 2008 őszén, amikor a pénzügyi és gazdasági válság minden szinten megkérdőjelezhetetlenné vált, ezt egyfelől nagy igazságnak, másfelől túl kevésnek találja.)

Thompson bevezetőjének következő oldalain, miközben hangsúlyozza, hogy az NLR egész történetéről eddig nem készült átfogó történeti elemzés, utána bemutatja azokat a szerzőket és írásokat, amelyek ezt részletesen megtették. Különös élességgel teszi szóvá, hogy ezek a korábbi feldolgozások éppen az NLR belső ideológiai fejlődéséhez, illetve ennek bemutatásához nem nyújtanak kellő segítséget. A könyvek felsorolása mutatja, hogy több ismert kiadó, illetve egyetemi kiadók jelentették meg a Thompson által nem teljes értékűnek minősített munkákat. (Megjegyzendő, Thompson ezeket a könyveket egyenként nagyon pontosan és érdemben elemzi – amelyekre itt nem térhetünk ki.)

Thompson külön témának jelöli meg az NLR szerkesztőinek és szerkesztői felfogásának alakulását, hogy ezek mennyiben befolyásolták az NLR profilját, és hogy ez a történet eddig szerinte szintén nem volt feldolgozva. A megjelent írások csak egyfajta rálátást biztosítanak, és Thompson hangsúlyozza, hogy ő feldolgozta a szerkesztőségben maradt, meg nem jelent írásokat és a belső szerkesztőségi észrevételeket is. Így ő a szerkesztőség életét belülről is meg tudta világítani.

Thompson még egy fontos összefüggésre figyelmeztet: az NLR nem egyszerűen brit periodika volt, hanem mindig is az összes angolul tudó érdeklődő számára volt egyfajta nagy kritikai segítőtárs, ennyiben világfórum. Thompson az NLR karakterológiájához hozzáteszi, hogy jónéhány esetben a megjelent írások, tanulmányok nem tekinthetők egyszerűen egy ember szellemi termékének, hanem sokkal inkább kollektív állásfoglalásnak. Mindenesetre ez nagyon jellemző volt – ahogy Thompson írja „az NLR hőskorszakára az 1960-as évek közepétől az 1980-as évek közepéig terjedő korszakra”. Ehelyütt Thompson emlékeztet arra, hogy ebben a periódusban „született meg” az évente megjelenő „Socialist Register”, amelynek mondanivalója sok tekintetben hasonló volt, mint az NLR-é. A Register szintén elismerően szólt az NLR-ről és miként Thompson hangsúlyozza, sem ezt, sem azt nem lehet egyszerűen egy párt szócsövének tekinteni.

Thompson még egy érdekes gondolatot vet föl, amely fontos szempont az NLR belső életének megismeréséhez: volt olyan időszak, amikor a szerkesztők szemléleti pluralizmusa volt a jellegzetesebb és volt olyan, amikor a szerkesztők közös szándéka és megnyilatkozásai volltak a jellemzőek.

Thompson bevezetőjében megállapítja, hogy e könyvében az NLR történetét öt nagyobb fejezetben mutatja be. Az első fejezet az NLR első korszakának felívelését és hanyatlását dolgozza fel, valamint kitér arra is, hogy miként indul el az új NLR. Ebben a korszakban foglalkozik az NLR elsősorban az elméleti, ideológiai kérdésekkel. Ugyanebben a korszakban kerülnek az NLR oldalaira az európai kontinens marxista gondolkodóinak írásai. Ugyanekkor jelentkeznek a vezető szerzők és szerkesztők közötti elméleti viták is. Az 1968. májusi párizsi események erősen befolyásolták az NLR balra fordulását: és ez a periódus vált az NLR életében a forradalmi változások várásának korszakává. Ebben az időben az NLR-ben a kollektív megszólalások hangsúlyossá váltak, miként az is, hogy az NLR felfogásában erősen jelentkezett egyfajta trockizmus. Ezt a korszakot a szerző könyve második fejezetében elemzi.

Végeredményben a harmadik fejezet is ugyanezt tárgyalja. A kötet negyedik fejezete tér át arra, hogy az 198o-as években az NLR miként fordult vissza a brit talajon az új saját utak keresésére. Ez egyúttal az a korszak, amikor az új jobboldal, a thatcherizmus volt a meghatározó és az NLR-nek is erre kellett reflektálnia. Sőt ezekben az 1980-as években vált jellemzővé mind a brit LP-ben, mind a kontinensen az újfajta revizionizmus térhódítása, ami megint csak új elemzési feladatot jelentett az NLR számára.

A könyv ötödik fejezete foglalkozik az új Kelet problémáival, a „szocializmus” összeomlásával Kelet-Európában és a Szovjetunióban (1989–91), valamint az utóbbiakkal együtt járó pesszimizmus terjedésével, ami a baloldali sorokat is áthatotta. Ezek az évek azt is jelentették, hogy mintegy véget értek a nemzetközi forradalmi politikának, illetve várás kora az NLR életében is.

A kényszerűségből rövidebbre méretezett ismertetésben két fejezetet emelek ki és szólok róluk bővebben. Az egyik a második fejezet, amely 1968 összefüggéseiről ír. Ehelyütt Thompson a fejezet bevezetőjében már leszögezi, hogy az NLR 1962-es szerkesztői mély pesszimizmusba estek, a folyóirat lejtmenetben volt, és egy 1967-es szerkesztőségi nyilatkozatban leszögezték, hogy a kommunista világon kívül „mindenütt győzött az USA-irányította ellenforradalmi felfogás és valóság” (43. o1d.). Ugyanezekben az években a Szovjetunióban még Hruscsov irányította a desztalinizálást, és e lépésekhez a Nyugaton a baloldaliak „nagyon nagy reményeket fűztek”, így érzett és írt az NLR első szerkesztősége is. A hidegháború ugyanekkor lassan véget ért, és a status quot mind a két oldalról gyakorlatilag elismerték, és elismerték a békés együttélést, mint valóságot. A Harmadik Világ forradalma is lassan véget ért, minden ottani változás csak úgy történt, hogy ez valamiképpen belesimult „az első világ”, vagyis a nyugati kapitalista világrendszerébe.

A szélsőbaloldaliak határozottabb kontúrjai 1967-ben rajzolódtak ki, amikor a „diákok hatalma” témakörben fogalmazták meg önállóságukat az állami befolyással szemben az iskolai és egyetemi intézményeken belül. Ebben az időben jelentek meg az NLR hasábjain is Debray írásai, amelyekben a guevarizmust népszerűsítette. „Az NLR igazi balrafordulása azonban már 1968-ban történt meg” (43. old.). Míg az NLR első korszakában a szerkesztők egyfajta harmadik utat kerestek a kommunizmus és a szociáldemokrácia között, 1968 után az NLR második szerkesztősége „már mindkettőt elutasította”. Miként Thompson leszögezi, 1968 nem volt olyan forradalom, mint 1789, 1848, 1917 vagy akár 1989, amennyiben a régi társadalmi rendszer az 1968. tavaszi napok után is tovább élt. „Ám midőn 1968-at nem szabad mitologizálni, ugyanúgy nagy hiba lenne az 1968-as eseményeket lebecsülni.” A történetírás ennél megfontoltabb, igazabb megítéléseket tesz lehetővé. Ám mind a forradalmi ifjak, mind az esküdt konzervatívok számára úgy tűnhetett, hogy „egy új világ van kialakulóban”. A fejlett nyugati országok kapitalista rendszerének békéje megrendült. Hirtelen a történelem „beindult”. Ebben az időben, 1963 és 1966 között a német, francia és olasz GDP megháromszorozódott, az USA-ban és Angliában megkétszereződött, és az emberek sohasem éltek olyan jól, mint akkor – ez végeredményben a híres „aranykorszak” közepe. Ugyanekkor a felszínen eltakart belső ellentmondások, a társadalmi egyenlőtlenség az egyetemi oktatás terén, a konzervatív autoriter rendszer és a diákság elégedetlensége kezdett felszínre jönni. Ez új jelenség volt, amennyiben egy új nemzedék nőtt fel, amely nem élte meg a háborút és a depressziót, és ugyanakkor újabb és szélesebb horizontokat keresett. Ráadásul ez volt az a korszak, amikor a diákok száma erősen felduzzadt. (Megjegyzendő, hogy Franciaországban az 1971. évi statisztikák szerint minden négy munkásból egy huszonöt éven aluli volt.) Ez a nemzedékváltás is magyarázza, hogy Németországban az új fiatalok határozottabban és szabadabban fordultak szembe a náci múlttal, az USA-ban pedig leszámoltak azzal a reakciós és imperialista szemlélettel, amely 1945 után uralkodóvá vált az országban. Ezekben az években jelentkezett határozottabban „az ellenkultúra” minden velejárójával és külsődlegességeivel. És ezek egyúttal a vietnami háború évei.

Noha elterjedt az a vélemény, amely 1968-at azonosította a diákmozgalmakkal, 1968 ennél több volt, az egész ifjúságot megmozgatta az USA-tól Berlinig, Franciaországtól Tokióig. Angliában például még az 1945-öt megelőző években a diákok száma sohasem volt több mint hetvenezer, ezekre az évekre számuk megötszöröződött. Úgy tűnt, hogy ez a megsokszorozódás minden országban szétfeszíti a régi kapitalista társadalmak rendszerét.

A robbanásban katalizátor szerepet játszott a vietnami háború, amit David Caute mutatott ki több írásában. Az 1968. évi robbanásban így a szociális, politikai okok mellett igen nagy szerepet játszott a nemzetközi morális felháborodás. Ez egyúttal a nagy kiábrándulás korszaka, amikor szétpukkadt Johnson elnök „nagy társadalom”-álma, bekövetkezett a kiábrándulás Harold Wilson LP-kormányában, sőt a német nagykoalícóból is, amelyet az SPD kötött meg a kereszténydemokratákkal. A kiábrándulás feltette a kérdést: „lehetséges, hogy csak egy forradalom adja meg a választ?” (45. old.).

Az NLR részletesen beszámolt a délkelet-ázsiai forradalomról és háborúról, valamint arról, hogy az USA-ban, elsősorban a déli államokban miként merevedett meg a rendszer, és vált lehetetlenné minden liberális reform megvalósítása. Erre válaszként jelentkeztek a különböző non-konformista csoportok, többek között az afro-amerikaiak „Black Panther”-mozgalma. Ez a mozgalom vállalta az erőszak alkalmazását is az erőszakos rendőrséggel szemben, és ez a mozgalom tovább terjedt az északi fekete gettókra is. 1965-től többször robbanásban tört ki az USA-ban ez az egymásnak feszülés, és sok szervezet radikalizálódott ezekben az években – többek között az USA-beli New Left is. Ez év kezdetén történt meg az amerikai katonai összeomlás Saigonnál, a háborúért felelős Johnson elnök ekkor jelentette be, hogy nem indul a következő elnökválasztáson, és még ugyanebben az évben lőtték agyon Martin Luther Kinget és Robert Kennedyt. Ugyanezen év őszén a Demokrata Párt konferenciáján megbuktak a liberálisabb-demokratikusabb jelöltek.

A New Left így az USA-ban kettős szorításba került: vagy vállalja egy kilátástalan forradalom kirobbantását, vagy pedig belenyugszik egy hosszabb ellenforradalmi ciklus jövőjébe. 1970-től 14 diákot lőttek agyon a rendőrök egyetemi campusokban, és a Black Pantherrel való leszámolás során több mint negyven aktivistájukat ölték meg 1970 és ’75 között.

Ami Nyugat-Európát illeti, Németország ekkor már túljutott a forradalmi viharokon, ám az SDP–kereszténydemokrata koalícióból való kiábrándulás annak idején meghozta azt az eredményt, hogy az USA-hoz hasonlóan kialakult egy radikális diákmozgalom (Sozialistische Deutsche Studentbund). Még 1968-ban a forrongó Nyugat-Berlinben tartották meg a vietnamiháború-ellenes konferenciát, majd nem sokkal ezután megölték Rudi Dutschkét, a diákmozgalom „vezérét”. Ebben a forrongó húsvéti időszakban két embert öltek meg és négyszázat megsebesítettek. Ám ekkor már a forrongás helyszíne áttevődött Franciaországba és Párizsba, ahol ismeretesen közel kerültek a forradalomhoz. Itt következett be azután a jellegzetes szétszakadás, az egyik sínpáron bontakozott ki a forrongó diákmozgalom, és ezzel párhuzamosan (sohasem találkozva) a nagyon kombattáns munkás, szakszervezetek irányította sztrájkmozgalom. A rendőri brutalitás radikalizálta a diákmozgalmat, s ekkor május végén találtak egymásra először a diákok és a sztrájkoló munkások. Az indulatok elszabadultak, bekövetkeztek újra a gyár-elfoglalások, tízmillió munkás sztrájkolt és a mozgalom átcsapott a szakszervezeti vezetők feje fölött. (Franciaországban nem először – gondoljunk 1936-ra.) Több baloldali kortárs gondolt már ekkor arra, hogy a forradalom lehetségessé vált egy fejlett nyugati országban is (így vélte ekkor még Eric Hobsbawm is). A kormány akcióképtelenné vált, és De Gaulle ekkor utazott a németországi NATO-ban szolgáló francia egységek központjába, hogy a hadsereg támogatását kérje Párizs és a forrongó Franciaország ellen. Ám a valóságban a CGT és a Francia Kommunista Párt (PCF) távol állt attól, hogy forradalomra gondoljon. Ekkor következett be De Gaulle és a francia hadsereg visszavágása, a „rend” helyreállítása, s a CGT és a szakszervezeti vezetők voltak azok, akik „leszerelték a sztrájkmozgalmat” és megelégedtek a gazdasági egyezkedéssel. A „Vörös Május” végül is De Gaulle uralmának meghosszabbításába torkollott, ahogy Thompson írja, ez már a „fehér júniusban” történt (47. old.).

Terjedelmi kényszerűség miatt át kell ugornom fejezeteket és korszakokat, és mindjárt az ötödik fejezet ismertetésével folytatom, amely az új nagy történeti korszakváltással, 1989–90-nel kezdődik. A szerző felidézi az akkori angol baloldali nagy „guruk” ez idő tájt megjelent nyilatkozatait és elemzéseit, így E. Thompsonét, R. Williamsét és Mandelét arról, hogy a hidegháború vége egyáltalán nem jelenti azt, hogy a háborús veszélyt „felszámolták volna”, mert mint írták, ez a kapitalizmus lényéből következik. Kibontakozott az új, nukleáris fegyverek elleni mozgalom, amely a nyugat-európai országokban sokszor az emberek millióit vonzotta a tiltakozó tömegtüntetésekre. „Ám a történeti pillanat, mint ekkor és nem sokkal később kiderült, nem volt kedvező demokratikus szocialista fordulat számára sem a Nyugaton, sem a Keleten.” Thompsonnak ez a sommás összefoglaló értékelése, sajnos, messzemenően igaznak bizonyult – az ötödik fejezet ennek részletes bizonyítását is nyújtja. Ez már napjaink történetét taglalja, és ezen belül világítja meg a nyugati „új baloldaliak” álláspontját, mozgását és írásait – amelyek nálunk alig-alig ismeretesek. Mindez, úgy hiszem, kellően bizonyítja, hogy az olvasó ezúttal egy valóban „hézagpótló” munkát vehet a kezébe.

 

Duncan Thompson: Pessimism of the intellect? A history of New Left Review (Az értelem pesszimizmusa? A New Left Review története). Merlin Press. Ltd., Wales. 2007. 254 old.

 

Jemnitz János

 



[1]. R. Willims neve Nagy-Britanniában mind az elmúlt évtizedekben, mind még a jelenben is a baloldali irányultságú történészek körében fogalom, nemzedékeket tanított – ámde nálunk írásai, úgy hiszem, jobbára ismeretlenek. (Az Évkönyv néhány rövidebb írását közölte – legalábbis rövidítve.)