Klió 2009/2.

18. évfolyam

 

XX. SZÁZAD

 

Útmutató Rosa Luxemburg gondolkodásához

Néhány szóval, úgy hiszem, be kell mutatnom a szerzőt, mielőtt a könyv ismertetésére rátérnék. Narihiko Ito nemcsak az egyik tokiói egyetem professzora, hanem egyúttal a minket, magyarokat kezdettől, az 1864-es évtől közelről érintő ITH, vagyis a bécsi gyökereztetésű, „a nemzetközi munkásmozgalom történetével foglalkozó történészek” nemzetközi szervezetének tagja, a befolyásos Nemzetközi Tanácsadó Testületnek tagja, és az ugyancsak nemzetközi Luxemburg Társaság megszervezője, ihletője és elnöke; aki ugyancsak jelentős szerepet játszik a japán–dél-koreai kapcsolatok javításában és általában a nemzetközi békemozgalomban. Narihiko Ito egyúttal A Nemzetközi Munkásmozgalom Történetéből Évkönyv nemzetközi tanácsadó testületének is tagja, és az Évkönyvnek többszörös szerzője.

Narihiko Ito ebben a könyvben összeállította egyfelől a Luxemburg Társaság „egész történetét”, másfelől saját elnöki megnyitó beszédeit gyűjtötte össze és jelentette meg, némi új magyarázatokkal és bevezetővel.

A kötet első része az 1991 után megjelent cikkeit tartalmazza, amelyek, mint a szerző kiemelte, még a hidegháború éveiben keletkeztek. Ito itt megemlíti, hogy a Luxemburg Társaságot még 1980-ban Zürichben hozta létre, természetesen nem egyedül, hanem részben éppen az ITH-ban megismert kollégáinak egy részével együtt, akik közül kezdetben különösen nagy szerepet játszott a Zürichben élő és nagy nemzetközi archívumot fenntartó Theo Pinkus,[1] akinek ugyancsak jelentős szerepe volt a Luxemburg Társaság első korszakában. A megalakulást követően minden két-három évben rendeztek nemzetközi konferenciákat a világ legkülönbözőbb városaiban. A konferenciák nyitottak voltak, azokon nemcsak a társaság tagjai vehettek részt. A gondos szemlélő észre fogja venni, hogy a konferenciákra nemcsak az jellemző, hogy a baráti hangulat minden esetben nagyon jellegzetes része volt, hanem azt is, hogy bizonyos ismétlések bekövetkeztek, valamint az egyes konferenciákon az illető ország vagy város szelleme is érzékelhető volt.

„Részemről, mint a Luxemburg Társaság elnöke, minden esetben, minden konferencián én tartottam a megnyitó beszédet. A megnyitó beszédek után mindjárt elmondtam a saját referátumomat is. Megnyitóim – mint Theo is írja – minden esetben tükrözték az adott időszak politikai, ideológiai helyzetét, és természetesen reflektáltak a szovjet rendszer összeomlására.”

Miként a szerző bevezetőjében aláhúzza, beszédeit kronológiai rendben közölte, s így elősegítette olvasói számára, hogy könnyebben nyomon követhessék a Luxemburg Társaság történetét, illetőleg politikai állásfoglalásait, értékeléseit.

„A könyvem második része az 1970-es és ’80-as években írott cikkeimet tartalmazza, amelyek szintén tükrözik azt, hogy miként is állt éppen akkor a Luxemburg-kutatás. Ami engem illet – írta Ito –, én sohasem változtattam meg álláspontomat.” Ito az 1990-es években írt egy nagyobb tanulmányt arról, hogy milyen volt Rosa Luxenburg véleménye a nemzeti kérdésről. Ám ennek a tanulmánynak az angol fordítása – s itt megjegyzendő, hogy a kötet kétnyelvű, németül és angolul jelent meg – még nem fejeződött be. Így ez a tanulmány ebből a kötetből kimaradt.

Ito megállapítja, hogy 2007-ben úgy ítélte meg, hogy a Luxemburg-kutatásban új korszak kezdődött, úgy érzi, hogy az új korszakban, a globális kapitalizmus „győzelmének” korában a feladat, hogy Luxemburg írásai és tanításai révén és alapján jussanak túl ezen az új korszakon.

Ezek után, a kötet bevezetőjének záró mondatában Ito megállapítja, hogy a 2007. évi tokiói konferencia már ebben a szellemben zajlott le, és jó kiindulási alapot nyújtott a további munkák, illetve konferenciák számára.

Ito a könyv első fejezetében az 1991. évi berlini Luxemburg-konferencia megnyitó szövegét közli. Ebben a megnyitóban megállapította, hogy amennyiben a Luxemburg Társaság tíz évvel korábban tudta volna ezt a berlini konferenciát megtartani, akkor „a szocializmus egészen más arculatát mutatta volna.”

Ito mindjárt ezután megjegyzi, hogy 1978-ban még egy fontos cikket írt Lelio Basao számára a centralizácio és decentralizáció kérdéséről. (Megjegyzendő, Lelio Basso neves olasz szocialista teoretikus volt, aki a Pietro Nenni vezette Szocialista Pártban jó ideig a párt titkára is volt, több folyóiratot szerkesztett, és egykor nemzetközileg nagyon ismert személyiség volt. Mindig a Szocialista Párt balszárnyán állt.)

Ito ezt a témát Rosa Luxemburg gondolatai alapján írta, és hangsúlyozta, hogy e témakörben melyek az egybevágó és az eltérő gondolatok Rosa Luxemburg és Lenin között. Ito megállapítja, hogy e kérdésben Luxemburg és Lenin felfogása egészen más volt, s utal arra, hogy a különbséget egy időben Lukács György próbálta áthidalni – de hiába. Az alapkérdés nyilvánvalóan az, hogy a centralizációból miként lehet áttérni és átjutni a decentralizációba. Ito ehelyütt utal Luxemburgnak a Szervezeti kérdés az orosz szociáldemokráciában[2] című írására, amelyben Luxemburg szintén azt emelte ki, hogy a centralizációt még a kapitalizmus termeli ki az urbanizációval együtt.

Így azután ebben az összefüggésben igazi decentralizáció csak a kapitalista társadalmi rendszer felváltása után következhet be, minthogy a kapitalizmus az iparosítás legmagasabb szintjét éri el, méghozzá ezt csak a tömegek életszínvonala és a természet rovására teremtheti meg. Ezt az utóbbi időben modernizációnak nevezik. A kapitalista modernizáció történetileg azonban nem az egyedüli út volt, hiszen ez a proletárforradalom után bekövetkezett a Szovjetunióban és Kínában is – ám mindkét helyütt a centralizáció érvényesült, és ezt abszolút fontos célkitűzésnek is tartották. Mindezt annak ellenére tették, hogy a marxizmus a decentralizációt egyik legfontosabb feladatnak tekintette.

Ito visszapillantást ad ehelyütt arra, hogy Luxemburg az ismert német/olasz, részben szociáldemokrata teoretikus szerint egyedi jelenség volt, mintegy „állam az államban” szerepet játszott a Német Szociáldemokrata Párt életében és történetében. Ito ehelyütt Luxemburgra támaszkodva megállapítja, hogy a német kései történeti fejlődés termelte ki ezt a helyzetet, hogy a modernizáció Luxemburg éveiben következett be, ami egyszerre jelentette a gyors iparosodást, a nagyvárosok kialakulását, és ennek a korszaknak volt „terméke” a német szociáldemokrácia megerősödése is. Luxemburg az SPD minden egyes kongresszusán hangsúlyozta, hogy a párt belső szervezete hasonult az erősen centralizált porosz államéhoz. Luxemburg annak idején így egyszerre került szembe (és kellett is, hogy szembe kerüljön) mind a porosz állam, mind az SPD eme túlcentralizáltságával. Ezzel magyarázható, hogy Luxemburg miért hangsúlyozta mindig a spontaneitás és a tömegek önrendelkezésének fontosságát.

Ito könyvében a második nagy fejezetnek ezt a címet adta: Luxemburg mint a jövő demokráciájának fő gondolkodója. Ito e fejezet elején visszautal Luxemburg híres és sok vihart felkavart munkájára, amelyet az orosz forradalomról írt, és amelyben leszögezi, hogy „minden demokratikus berendezkedésnek megvannak a maga hiányai”. Ito megemlíti, hogy Luxemburg ismeretesen ezt a kis könyvét a breslaui börtönben írta, nem sokkal az 1917. novemberi orosz forradalom után. Az is ismeretes – hangsúlyozza Ito –, hogy Luxemburg az 1905–1906-os orosz forradalom bukása után nagy gonddal követte nyomon az orosz eseményeket, és várta az új orosz forradalom kitörését. Ito is hangsúlyozza Luxemburg nyomán, hogy Lenin és a bolsevikok a forradalom győzelme után sok mindenből, ami az orosz „ördögíen nehéz” feltételek között taktikailag szükséges volt, megpróbáltak általános érvényű elvi receptet adni az egész nemzetközi munkásmozgalom számára. Ito ezután gondosan elemzi Luxemburgnak ezt a magyarul is többször megjelent híres kritikus munkáját.

A könyv harmadik fejezetének az a rendkívül igényes és gondolatébresztő címe van, hogy Luxemburg napjainkban. Ez a fejezet Itónak a Tokióban megtartott 1991. évi kongresszusán elhangzott beszédét tartalmazza. Ito megnyitó szavaiban külön kiemelte, hogy a Luxemburg Társaság 1980. évi megalapítása után ez a tokói kongresszus az első, amelyet Ázsiában rendeztek meg. Mindezt a Szovjetunió felbomlása és az SZKP feloszlása után. „A szovjet összeomlás után Európában nem maradt egyetlen állam sem, amely magát szocialistának vallaná és tartaná.” Ázsiában azonban továbbra is három állam él így tovább. „Mindez mit jelent napjainkban Luxemburg gondolatainak alapján?” Luxemburg még 1899-ben írt egy cikket „a világpolitikában bekövetkezett változásokról”. Ebben az írásában Luxemburg a kínai–japán háború összefüggéseit elemezte.

Ito Luxemburg írásából is kiindulva hangsúlyozza, hogy a XIX. század végén Kelet-Ázsia még az imperialista államok politikájának céltáblája volt, mára, vagyis a XX. század végére már ugyanebben a régióban három szocialistának/kommunistának nevezhető ország él tovább. Mindenesetre igaznak tűnik, hogy az imperializmus kora még messze nem ért véget, miként, ahogy Ito kiemeli, a Rosa Luxemburg által írt híres könyv, A tőke akkumulációja (magyarul is megjelent) nem tehető egyszerűen a könyvtárak porosodó polcaira. Ito ehelyütt megállapítja, hogy Luxemburgnak ez az írása különösen jelentős, mert szerinte ez volt az első könyv, amelyben egy európai szocialista pontosan elemezte, hogy az imperializmusnak milyen gazdasági és kulturális következményei voltak, ahogy Ito írja, a más terminológiával jelölt harmadik világban.

Ito kitér arra, hogy Luxemburg lengyel területen, kispolgári zsidó családban született, így többszörösen átélhette, hogy mennyire fontos a szabadságért és az egyenlő jogokért való küzdelem, és ezt az érzését azután átfordíthatta erre az ázsiai régióra is, ahol szintén megértette az ottani elnyomott milliók hasonló vágyait és küzdelmeit. Miként Ito írja, Luxemburg „igazi demokrata volt, a demokráciát gyökeréig megértette és értelmezte, s ezt megkövetelte minden régió számára és mindkét nem számára”.

Ito ezután kimutatja, hogy Rosa Luxemburgnak milyen hatása volt Japánban is, ahol Kotoku Shusui megírta Az imperializmus a XX. század monstruma című munkáját, amelyben erősen támaszkodott Luxemburg elemzéseire. Ito megnyitó beszédében hangsúlyozta, hogy a világban megmutatkozó válságban még ma is mennyire hasznosak a luxemburgi iratok, és amikor rátért arra, hogy a tokiói kongresszuson öt nagy témát jelöltek meg az eszmecserére, akkor első helyen a nemzetállam és a háborúk összefüggéseit jelölte meg. Megállapította, hogy a nemzetállamok kialakulása milyen sok helyen szövődött egybe háborúkkal. Ito ehelyütt mindjárt hozzáfűzte, hogy „Luxemburg ezt az összefüggést a nemzetközi munkásmozgalom szolidaritása fényében nézte, vagyis a nemzetállamok kialakulását sokkal kritikusabban szemlélte, mint ahogyan azt általában teszik. Ito ehelyütt abszolút Luxemburg szellemében, ma talán még inkább sokak felháborodására hozzáfűzte, hogy „valójában a nemzetállamok létrejötte a béke és az emberiség fejlődése szempontjából inkább akadály volt”. (30. old.)

„Napjainkban tanúi lehetünk annak – írja Ito –, hogy különböző országokban különböző nemzeti kisebbségek szétfeszítik a korábban létrejött állami kereteket, sőt – ahogy Ito írja –, még a nemzetállamokat is.” Ő ezt a jelenséget nem konkretizálja, ellenben Luxemburgnál maradva megállapítja, hogy „Luxemburg egyike volt azoknak a gondolkodóknalk, akik legkorábban különböztették már meg a nemzeti kérdést és a nacionalizmust”. Ito itt szembefordu1 azokkal, akik szerint (és az ismert módon elég hosszú ideig tartott részben Lenin, de főleg Sztálin nyomdokain) Luxemburg „a nemzeti kérdés jelentőségét alábecsülte avagy ignorálta volna”. Luxemburg saját élettapasztalatai alapján is jól ismerte a nemzeti kérdés fontosságát, de ennek megoldását csak valóban nemzetközi, sőt világméretekben gondolkodva valódi demokrácia megteremtése alapján képzelte el.

Ito ehelyütt ismét visszatér Luxemburgnak az orosz forradalomról írott munkájára és azon aggodalmaira, hogy az orosz forradalom nyomán az orosz fejlődés letérhet a demokrácia útjáról. Ito ezután megállapítja, hogy ez valóban megtörtént, miként megtörtént 1945 és főleg 1947–48 után a kelet-európai országokban is, ami súlyos következményekkel járt mind a szocialista fejlődés lehetősége, mind a demokrácia számára.

Éppen ezért ha a szocialista fejlődés lehetőségeit vizsgáljuk, akkor napjainkban ismét Rosa Luxemburgnak az orosz forradalomról írott munkáját kell előtte gondosan tanulmányoznunk. Ito megemlíti, hogy jó ideig Marx és Engels nyomán „tudományos szocializmusról” beszéltünk és írtunk, napjainkban azonban fel kell tenni azt a kérdést, hogy a tudomány ténylegesen hozzájárult-e, hogy az emberek tömegei megszabaduljanak a nyomortól, a szükségtől, és a tudomány hozzájárult-e az egyenlőség megteremtéséhez vagy legalább megközelítéséhez. Valamennyien, akik Narihiko Itot megismerhettük és hallhattuk felszólalásait akár az ITH- akár a Luxemburg-konferenciákon, tudjuk, Ito e szavakat mennyire komolyan gondolta, és azt is, hogy ő az elmúlt húsz évben „a nagy események” nyomán nem változott.

 

Narihiko Ito: Guide to the Trought Rosa Luxemburg (Útmutató Rosa Luxemburg gondolkodásához). Tokio, 2007. 261 old.

 

Jemnitz János

 



[1] . Theo Pinkus életútját lásd Évkönyv, 1993.

 

[2] . Luxemburg: Organisationsfragen der russischen Sozialdemokratie.