Klió 2009/2.

18. évfolyam

 

KÖZÉPKOR

 

Bajor koncepciós perek a kora középkorban

Nótári Tamás egy monográfiával,[1] egy forráskötettel[2] és számos magyar és idegen nyelvű tanulmánnyal bizonyította eddig is, hogy a kora középkori bajor történelem, illetve a salzburgi historiográfia avatott ismerője. Legújabb, angol nyelvű kismonográfiájában, amely a Rechsgeschichtliche Vorträge sorozatban látott napvilágot, a kora középkori Bajorországban zajlott három koncepciós pert, illetve jogvitát elemez a jogtörténész-filológus szemével.

1. Az elsőként elemzett per a Virgil, Salzburg ír származású püspöke (749–784) és Odilo bajor herceg között az ún. Libellus Virgiliiben lejegyzett egyházi birtokokért folytatott jogvita. A Libellus Virgilii hozzávetőlegesen 746 és 750 között keletkezhetett, és a 798 és 800 között lejegyzett Breves Notitae fejezetei között maradt fenn, vagyis önálló szöveghagyománya nincsen. A Breves Notitae több, mint csupán adomány- vagy birtokjegyzék, éppen elbeszélő, historikus passzusai révén – ezek közé tartozik a Libellus Virgilii[3] – lehetne mint forrást nehezen valamiféle műfaji kategóriába besorolni. (A Breves Notitiae datálásának meghatározása során a 798-as évszámból indulhatunk ki: 798 április 20-án adta át III. Leó pápa Arnnak a palliumot, s így az újonnan megalapított Salzburgi Érsekség vezetőjévé tette.[4] Tekintettel arra, hogy az ezen aktussal Salzburgnak alávetett bajor püspökségek nem értettek egyet Arn érsekké szentelésével és székhelye érsekséggé tételével, Salzburg ezért megkísérelte az új metropolita vitatott primátusát birtokai és privilégiumai összeírásával alátámasztani. Nótári egyéb munkáiban a szövegből fakadó érvek alapján kimutatta, hogy a Breves Notitiae-t szükségképpen 798 és 800 között jegyezték le.[5])

A szerző által vázolt jogvita a következőkből bontakozott ki. Noha Virgil közvetlen jó viszonyt ápolt Odilo herceggel, miután átvette Salzburg vezetését, vitát kezdeményezett a bischofshofeni cella sancti Maximiliani, vagyis a Szent Miksa szerzetesi lak vagyona felett. A Libellus Virgilii első részének[6] elbeszélése szerint a helyre, ahol utóbb a szerzetesi lakot emelték, Rupert szolgája, Tonazan és a herceg szolgája, Ledi találtak rá. Miután 741-ben Odilo hazatért száműzetéséből a frankoktól, a számkivetésbe őt elkísérő, hűséges káplánjának, Ursus/Ursónak adományozta e területet és a hosszabb ideje elhagyott szerzetesi lakot. Virgil erre határozott lépéseket tett, hogy az egyházi/püspöki és a világi/hercegi javadalmakat s az ezek feletti rendelkezési jogot elkülönítse. Virgil küzdelme nem Odilo herceg ellen irányult, hanem azon bajor gyakorlattal próbált meg szembehelyezkedni, amely alapján a hercegi és nemesi alapítású egyházi javadalmakat az alapító nemzetség utódai hűbérként visszakapták. Virgil közvetetten nagy ellenfele, Bonifác egyházi reformjainak köszönhette, hogy a cella Maximiliani esetében ilyen határozottan léphetett fel a püspökség, illetve a Szent Péter-kolostor jogainak védelmében, hiszen csak a bonifáci reform után vált lehetővé, hogy Bajorországban szigorúan elkülönüljenek a hercegi és püspöki kolostorok, illetve templomok. E szerzetesi lak és birtok további sorsáról a Libellus Virgilii – s ezzel a Breves Notitiae is – csak annyit jegyez meg, hogy e helyzet változatlan maradt mindaddig, amíg Virgil püspök élt, vagyis 784-ig. Nótári kifejti, hogy Virgil eljárása és álláspontja a cella Maximiliani feletti joghatóságról kibontakozott vitában sokkal közelebb állott a kontinentális nézeteket képviselő Bonifác eszmeiségéhez, mint a Virgil ír hazájában elterjedt, a kolostorok feletti rendelkezési jogot az alapító nemzetségek kezében meghagyó szokásokhoz. Egy másik – a Libellus Virgilii harmadik részében[7] elbeszélt, az Ottingban alapított szerzetesi lak kapcsán kibontakozott – vitában Virgil hasonló elszántsággal szállt síkra a püspökség jogainak védelméért. Virgil mindként esetben megkísérelte saját álláspontjának igazát jegyzőkönyvszerűen dokumentálni a Libellus Virgiliiben, ám az egyházi/püspöki jogigény érvényesítésére vonatkozó törekvései kudarcba fulladtak.[8]

2. A második – immáron nem jogvita, hanem valódi koncepciós – per, amit a szerző tárgyal, III. Tasziló, az önálló Bajor Hercegség utolsó uralkodójának Nagy Károly általi, 788-ban bekövetkezett trónfosztása. A pert megelőzően Károly jól kiszámított diplomáciai lépésekkel mind kül-, mind pedig belpolitikailag elszigetelte Taszilót, s végül 787-ben vazallusává tette. Fő vádként a Károlyhoz hű bajorok az infidelitast, vagyis a hűbérúr iránti hűtlenséget, valamint a harislizt, azaz a királyi sereg engedély nélküli elhagyását hozták fel Tasziló ellen – igaz az utóbbi cselekményre (ha ugyan valóban megtörtént, amit Nótári megkérdőjelez) negyed századdal a per előtt került sor. A szerző a forrásbázist elemezve megállapítja, hogy az események nehezen rekonstruálhatók a forrásanyag tendenciózus volta miatt, ugyanis a frank elbeszélő források a történéseket a 788-as trónfosztás tükrében, azt utólag igazolandó adják elő.[9]

A Taszilóval szembeni koncepciós perre 788-ban, Ingelheimban került sor. Miután Tasziló megjelent Ingelheimben, Károly elvitette Bajorországból a hercegnét, Liutpirget, a hercegi gyermekeket s a kincseket, s hogy a herceg megaláztatása teljes legyen, fegyvertelenül kellett a király elé járulnia. A frank előkelők jelenlétében megtartott tárgyaláson a Károlyhoz „hű” bajorok súlyos vádakkal illették Taszilót, így például szemére vetették az avarokkal kötött szövetséget. Mindezen vádpontok azonban nem lettek volna elegendőek ahhoz, hogy Taszilót halálra ítéljék, illetve őt s utódait megfosszák a hercegségtől, valamint hogy a hercegséget a frank király kezére játsszák: a herceg korábbi állítólagos bűneit kellett előhozni, többek között a 757-es aquitániai hadjáratban elkövetett harislizt, vagyis a királyi had önkényes elhagyását. Nótári kimutatja, hogy e vád jogi háttere nem volt megalapozott, tekintettel arra, hogy a harisliz csak a IX. századtól számított halállal büntetendő cselekménynek. A bűnösség kimondása után Károlyt „kegyessége” és „rokoni érzései” arra indították, hogy ne engedje a halálos ítéletet végrehajtani. Taszilót és családját kolostorba záratta, majd – maga sem lévén jogilag biztos igazában – 794-ben egy további lemondó nyilatkozatot kényszerített ki a hercegtől Bajorországra vonatkozóan.

Nótári szerint az Annalesek elbeszélése túlontúl harmonikusnak és lekerekítettnek tűnik ahhoz, hogy teljességgel megfelelhessen a valóságnak: Tasziló védekezése mindenestül hiányzik, beismerő vallomása is irreálisan bűnbánó benyomást kelt. Bajorország a Karolingok birodalmába történő becsatolása jogilag megalapozatlan, hiszen Tasziló tonzúrázását követően valójában fiának kellett volna az Agilolfingek öröklési jogát biztosító Lex Baiuvariorum rendelkezése szerint átvennie a hercegséget.[10] A harisliz, vagyis a királyi sereg 763-as elhagyása a szerző szerint nem más, mint fikció, s ezzel a frank propaganda a korábbi évtizedek eseményeit torzította el és manipulálta, amelyeknek emlékezete, főként pedig jogi besorolása már egyébként is megfakult az egyre fogyatkozó kortársak körében. E vád kiemelésével a frank propaganda valószínűleg külön hangsúlyt akart adni az immáron a királynak alávetett nemesség függő helyzetének és ebből eredő hadviselési kötelezettségének.[11]

3. A kötet harmadik koncepciós pere a bizánci származású hittérítő, majd pápai legatus és sirmiumi érsek, Metóddal szembeni eljárás. Érseki métóságát semmibe véve 870-ben Német Lajos jelentlétében a Regensburgi Zsinaton Adalwin, salzburgi érsek (859–873) és püspökei ítéletet hoztak, mivel úgy vélték, hogy Pannóniában kifejtett missziós tevékenységével Salzburg hetvenöt esztendeje e terület felett gyakorolt joghatóságát sértette, s ezt követően két és fél éven át fogságban tartották. Nótári ennek kapcsán elemzi a pannóniai és morvaországi misszió történetét, külön kitérve abban a bajor egyház szerepére. Metód pannóniai és moráviai működését és a Salzburgi Érsekségnek e területekre vonatkozó jogigényét megvilágítandó áttekinti a Bajorországból kiinduló karantán és avar misszió állomásait, s megállapítja, hogy annak megszervezésében a pápaság valóban nem vállalt aktív részt, ám bizonyos eredményeit és némely területek feletti joghatóságát Salzburg még a VIII. és IX. század fordulóján nem kívánta a tekintélye mélypontján levő pápasággal jóváhagyatni, a 870-es években pedig a pápaság már nem kényszerült elfogadni a pápai közreműködés nélkül adott, Nagy Károly-féle jóváhagyásokat. Magát a misszió módját jobban megvilágítandó kitekintést tesz a 860-as évek bulgáriai eseményeire és az e területen Róma, Bizánc és a Frank Birodalom között zajló vetélkedésre, aminek szerves folyományaként elemezhettük a pápaság – s a pápai legátus, Metód – és a bajor püspökök közötti hatalmi vitát. Behatóan vizsgálja a Conversio Bagoariorum et Carantanorum című dokumentumot, amely vagy a Metód elleni per vádirata volt, vagy pedig az eljárás utólagos legitimációját szolgálta.[12]

A szerző a Conversio tizenkettedik fejezete alapján megállapítja, hogy a fő vádak a Metód által feltalált szláv írásra és az általa folytatott igehirdetésre vonatkoztak, amivel a nép szemében értéktelenné igyekezett tenni a latinok missziós munkáját. A Metód elleni vádakat három gyújtópont köré csoportosítja: először a lingua Latina, másodszor a doctrina Romana, harmadszor pedig a litterae auctorales Latinae kapcsán megmutatkozó elutasító magatartása. E három, a nyugati egyház és misszionáriusai által soha meg nem kérdőjelezett elemet Metód az egész nép számára értéktelen színben tüntette fel, nevezetesen philospohice superducens – e fordulat minősítését illetően nem fogadja el Wolfram azon nézetét, miszerint a philosophus megnevezés már önmagában dehonesztáló lett volna,[13] e neutrális kitétel csupán az okfejtés módját jelölte meg.[14]

A szerző kismonográfiája a feldolgozott források filológiai elemzésének eredményeként nem csak a jogtörténészek számára biztosít hasznos adalékokat a VIII-IX. századi bajor jogrendszerről, illetve – részben koncepciós perekről lévén szó – jogtiprásról, hanem a politika- és egyháztörténet iránt érdeklődők is megtalálják benne a számukra fontos köztörténeti háttér-információkat.

 

Tamás Nótári: Show Trials and Lawsuits in Early-Medieval Bavaria. (Koncepciós perek és jogviták a kora középkori Bajorországban) Rechtsgeschichtliche Vorträge 53. Budapest 2008. 101 pp.

 

Fedeles Tamás

 



[1]. Nótári T.: A salzburgi historiográfia kezdetei. Szegedi Középkortörténeti Könyvtár 23. Szeged, Szegedi Középkorász Műhely, 2007. (E monográfia a Libellus Virgilii, a Gesta Sancti Hrodberti confessoris, a Liber confraternitatum, a Notitia Arnonis, a Breves Notitiae, az ún. Carmina Salisburgenia és a Conversio Bagoariorum et Carantanorum, vagyis VIII. és IX. század hét, illetve hat – mivel hagyományozódását tekintve a Libellus Virgilii a Breves Notitiae részeként maradt fenn – legfontosabb salzburgi forrása köré csoportosul, a felsorolt művek kronológiáját követve. Egyrészt a salzburgi historiográfia – Nótári e fogalmat itt kiterjesztően értelmezvén ide sorolja a történeti forrásértékkel bíró és önmagukban is történeti tényanyagot elbeszélő hagiográfiát, a birtokjegyzékeket és carmeneket – kiemelkedően gazdag a korabeli bajorországi forrásanyaghoz képest, hiszen keletkeztek ugyan hagiografikus művek, birtokjegyzékek és levelek Freisingban, Regensburgban és Passauban is, ám egyedül Salzburg büszkélkedhet a Conversio Bagoariorum et Carantanorummal, e sajátos, Salzburgra oly jellemző genus mixtummal. Másrészt az Agilolfing-dinasztia utolsó hercege, III. Tasziló Nagy Károly általi trónfosztása és az önálló Bajor Hercegség felszámolása után Regensburg megszűnt hercegi székhely lenni, s a 798-ban érsekséggé emelkedett Salzburgi Püspökség a VIII. század végére vitathatatlan primátusra tett szert a többi bajor egyházi központ felett, vagyis immáron de iure is Bajorország hatalmi centrumává lett – e források kiemelt elemzését tehát már keletkezési helyük történeti-politikai fontossága is indokolja. Harmadrészt pedig a IX. század végi salzburgi források egyedülálló jelentőségű információkkal gazdagítanak bennünket a Kárpát-medence – az avarok – történetét illetően.

 

[2]. Nótári T.: Források Salzburg kora középkori történetéből. Szeged, Lectum, 2005. Forráskötetében Nótári a korábban részben már közreadott fordításait összegezte, ám azokat számos ponton finomította és pontosította, így tehát e szövegek nem a korábban napvilágot látott fordítások mechanikus megismétlései. Az ezen kötetben helyet kapott források közül kettőnek, a Notitia Arnonis-nak és a Breves Notitiae-nek eddig még részleteiben sem született magyar fordítása. A Gesta Hrodberti két fejezetéből néhány mondatot Szádeczky-Kardoss Samu ültetett át magyar nyelvre, a Conversio Bagoariorum et Carantanorum 6–14. fejezetét Horváth János, az avar vonatkozású fejezetek azon részét, amelyek a 806 előtti eseményekre vonatkoznak, Szádeczky-Kardoss Samu, több, a pannóniai népek megtérését tárgyaló részt pedig Veszprémy László fordított le, ám e két szövegnek sem készült teljes magyar fordítása.

 

[3]. A Libellus Virgiliihez lásd H. Wolfram: Libellus Virgilii. Ein quellenkritisches Problem der ältesten Salzburger Güterverzeichnisse. In: Vorträge und Forschungen XX. Heraugegeben von A. Borst. 1974.

 

[4]. Wolfram 1987. 208.

 

[5]. Vö. Nótári T.: III. Leó pápa pere és a Salzburgi Érsekség megalapítása. Collega 2005/4. 55–59; Személyállapot és társadalomszerkezet a kora középkori Bajorországban. Acta Facultatis Politico-Iuridicae Universitatis Scientiarum Budapestinensis 42. 2005. 163–186; Jogtörténeti adalékok a VIII. századi salzburgi (birtok)jegyzékekhez. Állam- és Jogtudomány 49. 2008/1. 99–108; Jogtörténeti és filológiai megjegyzések a VIII. századi salzburgi birtokjegyzékekhez. Acta Facultatis Politico-Iuridicae Universitatis Scientiarum Budapestinensis de Rolando Eötvös nominatae 44. 2007. 145–174.

 

[6]. Breves Notitiae 3, 1–16.

 

[7]. Breves Notitiae 13, 1–7.

 

[8]. Ehhez bővebben és a Virgil–Bonifác konfliktus egyéb aspektusait megvilágítva lásd Nótári T.: Virgil püspök bajorországi jogvitáinak margójára. In: Tanulmányok Máthé Gábor 65. születésnapja tiszteletére. Szerk. Mezey B.–Révész T. M. Budapest 2006. 369–384; Virgil és Bonifác – egy konfliktus jogi és irodalmi síkjai a kora középkorban. Jogtudományi Közlöny 62. 2007/3. 100–111; Az univerzum képe Aethicus Ister Cosmographiájában. Belvedere Meridionale 17. 2005/5–6. 38–54.

 

[9] . Vö. P. Classen: Bayern und die politischen Mächte im Zeitalter Karls des Großen und Tassilos III. In: Ausgewählte Aufsätze. 1983. 235.; H. Krawinkel: Untersuchungen zum fränkischen Benefizialrecht. Forsdhungen zum deutschen Recht II/2. Weimar 1937. 47. skk.

 

[10]. Lex Baiuvariorum 3, 1.

 

[11]. A Tasziló-per történeti hátteréhez bővebben lásd Nótári T.: Két forrás a kora középkori Salzburgból, Notitia Arnonis – Epistola Theotmari. Aetas 2004/1–2. 72–95; III. Tasziló trónfosztása – adalékok egy koraközépkori koncepciós perhez. Jogtudományi Közlöny 2005. 12. 503–516; A salzburgi Liber confraternitatis margójára. Belvedere Meridionale 20. 2008/3-4. 34–40; Tassilo III’s dethronement – remarks on an early-middle-age show trial. Publicationes Universitatis Miskolciensis. Sectio Iuridica et Politica 23. 2005. 65–90.

 

[12]. Vö. H. Wolfram: Conversio Bagoariorum et Carantanorum. Das Weißbuch der Salzburger Kirche über die erfolgreiche Mission in Karantanien und Pannonien. Wien–Köln–Graz 1979. 34. skk.; H. Wolfram: Salzburg, Bayern, Österreich. Die Conversio Bagoariorum et Carantanorum und die Quellen ihrer Zeit. Mitteilungen des Instituts für Österreichische Geschichtsforschung, Ergänzungsband 31. Wien 1995. 193. skk.; F. Lošek: Die Conversio Bagoariorum et Carantanorum und der Brief des Erzbischofs Theotmar von Salzburg. Monumenta Germaniae Historica, Studien und Texte, Band 15. Hanover 1997. 90. skk.

 

[13]. Wolfram 1979.

 

[14]. Bővebben lásd Nótári T.: Conversio Bagoariorum et Carantanorum. Aetas 2000/3. 93–111; Megjegyzések a Conversio Bagoariorum et Carantanorum avar vonatkozású fejezeteihez. In: Tanulmányok a középkorról. A II. Medievisztikai PhD-konferencia előadásai. Szerk. Weisz B.–Balogh L.–Szarka J. Szeged 2001. 67–84; De consultis Bulgarorum. Collega 2002/5. 47–53; Metód pere a Regensburgi Zsinaton a Conversio Bagoariorum et Carantanorum tükrében. Collega 2005/2. 44–51; On the Avar-related chapters of the Conversio Bagoariorum et Carantanorum. Chronica 5. 2005. 26–39; Conversio Bagoariorum et Carantanorum – Document of an Early Medieval Show Trial. Publicationes Universitatis Miskolciensis. Sectio Iuridica et Politica 25. 2007. 95–119.