Klió 2009/1.

18. évfolyam

 

xx–xxi. SZÁZAD

 

Az Egyesült Államok és az „új Európa”

A közhiedelemmel ellentétben a birodalmak[1] születésében nem csupán a hódítás – egy központi hatalomnak a területi terjeszkedése –, hanem a periférián elhelyezkedő politikai alakulatok oltalom-igénye, és (katonai) védőszárnyak alá történő betagolódási vágya („a birodalom óhajtása”) is nagyon fontos szerepet játszik.[2] Talán így foglalható össze a szerzőpáros művének alaptézise, amelyben egyrészt azt vizsgálják, hogy az Egyesült Államok hatalma, a katonai és a gazdasági mellett, milyen csatornákon keresztül mutatkozik meg; másrészt pedig azt igyekeznek kidomborítani, hogy a közép-kelet-európai befolyásszerzés nem csupán Washington akarata és stratégiája volt, hanem ebben fontos szerepet játszott a volt kommunista országok óhaja és elvárása is, ami az Amerika iránti csodálattal, illetve az Oroszországtól való félelemmel magyarázható. A jól indult történet azonban, amely első időben mindkét fél érdekét összehangolta, ma már valamivel árnyaltabb képet mutat. Ebben elsősorban két tényező játszik szerepet: az iraki katonai kudarc és a NATO kiterjesztését követő kijózanodás (szerepvállalási és kiadási kötelezettségek). Irak ugyanis nyilvánvalóvá tette az európai törésvonalakat, amelyeket a Bush-adminisztráció ki is használt; hol az egyik, hol a másik ország stratégiai fontosságát hangsúlyozva – amit az illető ország politikusai rendszerint készpénznek is vettek. Mindez mögött az a célkitűzés húzódik meg, hogy lazuljon és híguljon az Európai Unió kohéziója. Egyébként ez rejtőzik a további, kellőképpen át nem gondolt, bővítés szorgalmazása mögött is (pl. Törökország, vagy legújabban Szerbia felvételének a felvetése, mintegy kárpótlásképpen és jutalmul a Koszovó elvesztésébe való beletörődésért). Az Egyesült Államoknak ugyanis nem érdeke, hogy az Unió valaha is túllépjen a közös gazdasági és pénzügyi vállalkozás szintjén; esetleg egységes kül- és biztonságpolitikai stratégiával rendelkezzen (ez gyakorlatilag már ma is szinte lehetetlen, főképpen ha az egyre külön-utasabbnak mutatkozó francia elnök mediterrán térségre irányuló külpolitikáját szemléljük).

A szerzők szerint Amerika uralma materiális (diplomácia, gazdaság, katonai kapacitás és csúcstechnológia), illetve immateriális (kulturális termékek és pozitív kép) elemekből tevődik össze. Ugyanakkor a XX. század története erőteljesen és maradandóan befolyásolja a közép-kelet-európai elit- és döntéshozói réteg felfogását. A két világháború, illetve a jugoszláv válság (1991–1995) csak megerősítette az európai nagyhatalmak kedvezőtlen megítélését. Franciaország és Nagy-Britannia 1938-as meghátrálása, illetve a német és a szovjet agressziókban, és megszállásokban viselt felelősségük emléke ma is él; miközben az Egyesült Államokról szóló emlékezet túlnyomóan sértetlenül kedvező. Ebben kétségtelenül szerepet játszik a még mindig ható hidegháborús propaganda is, valamint az egyetemek és az agytrösztök (think tank[3]) hálózata (még akkor is, ha ez változatos és sokoldalú kapcsolódási képet mutat), amelyek mind-mind az amerikai puha hatalmi (soft power) stratégia megannyi részelemei – szemben a kemény hatalmat (hard power) megjelenítő katonai jelenléttel (az Egyesült Államok a bolygót parancsnoksági területekre osztotta, ide-oda sorolva az országokat, és támaszponthálózatot épített ki). Nem beszélve természetesen mindazokról az erőfeszítésekről (és mozgósított anyagi forrásokról), amelyeket az Egyesült Államok a volt kommunista országok politikai (és részben kulturális) elitjének képzése (és „átnevelése”) érdekében tettek, hogy azok most már az amerikai értékeket és értékrendet közvetítsék és képviseljék a saját országukban.

A hét fejezetre tagolódó mű első fejezetében a szerzők a hidegháború utáni amerikai stratégiát (National Security Strategy) ismertetik. Ebben elsősorban J. Nye[4] gondolati rendszerére támaszkodnak, aki a világgazdasági folyamatokat és az egyéneket egyaránt befolyásolni képes – főképpen a pénzügyre, a termelésre, a tudásra és a biztonságra kiterjedő – strukturális hatalmat részesíti előnyben, szemben a politikatudományban használatos kapcsolati hatalommal. Ennek fényében jobban értelmezhető pl. az amerikai iraki politikát támogató ún. „vilniusi tízek” levele (2003. febr. 5), amelyről olyan állítások is napvilágot láttak, hogy azt Bruce Jackson, a „Bizottság Irak felszabadításáért” nevű szervezet vezetője maga fogalmazta; illetve a 2004. novemberi-decemberi ukrajnai eseménysorozat[5] (és általában a „színes forradalmak”[6]). Ellenben a gyorsan változó nemzetközi konjunktúrában komoly ismeretlen marad az újdonsült szövetségesek megbízhatósága és kiszámíthatósága: mennyiben követik majd az Egyesült Államokat a nemzetközi rendfenntartásban, illetve rendelkeznek-e az ehhez szükséges anyagi forrásokkal és technikai eszközökkel?

A második fejezet azt taglalja, hogy a Németország és az Oroszország közé beékelődő közép-kelet-európai országok[7] (a Balti-tengertől az Adriai- és a Fekete-tengerig), 1989 után, miképpen cserélték fel az egyik birodalmat a másikkal – mert nem bíztak abban, hogy az Európai Unió képes lenne garantálni a biztonságukat! Ebben a váltásban öt mentális tényező játszott szerepet: az Egyesült Államok 1) megértő és megbízható barát, 2) nagylelkű és egyedi nagyhatalom (mindenben kiváló), 3) meggyőződésesen antikommunista. Ugyanakkor ezekben az országokban ott munkált 4) az Oroszországtól való félelem, és 5) gazdasági hasznot reméltek az új szövetségesi helyzettől (pl. a katonai támaszpontok révén).

A harmadik fejezetben a szerzők az amerikai stratégia részelemét jelentő rádiók (Radio Free Europe, Radio Liberty, Voice of America) szerepét veszik górcső alá. Ma már egyértelműen fel lehet tenni a kérdést, hogy ezek vajon mennyiben jelenítették meg az ellenzék hangját, és mennyiben tükrözték Amerikát? Kétségtelen azonban, hogy ezeknek köszönhetően a kommunista információ-ellenőrzés soha nem tudott teljessé válni. A rendszerváltozások után szerepük folyamatosan csökkent, és helyüket napjainkban a televízió vette át.

A negyedik fejezet címe rendkívül sokatmondó: „a politikai és értelmiségi elitek az amerikai soft power szolgálatában”. Ennek érdekében az Egyesült Államok számottevő pénzügyi forrást mozgósított és fektetett a képzésbe – egyetemek alapítása (Románia, Bulgária, Lengyelország, Magyarország) és ösztöndíjak révén (már az 1970–80-as évektől kezdődően, aminek első kedvezményezettjei értelemszerűen a kommunista elitek „felvilágosultabb” tagjai voltak[8]) –, illetve az angol nyelv térhódításának az elősegítésébe. A soft power lényege ugyanis éppen az egyének preferenciáinak és választásainak a befolyásolásában rejlik. Ebben a vonatkozásban rendkívüli erő rejlik az „amerikai álom” (ahol minden lehetséges) fenntartásában (lásd pl. Z. Brzezinski, vagy M. Albright életútja; illetve minden szinten a sikeres személyes ismerősök). Hiszen minden közvetlen befolyásolásnál hatásosabb az eszmék alkalmas helyen és időben történő terjesztése.

Az ötödik fejezetben a szerzők a soft power és a hard power között átmenetnek tekintett – jutalmazásra és kényszerítő eszközként egyaránt használható – gazdasági kérdést tárgyalják. Nyilvánvaló, hogy az amerikai gazdaság már régóta lenyűgözi a közép-kelet-európai országokat (és különösképpen azok neoliberalizmusra fogékony közgazdászait). Ebben a vonatkozásban azonban az amerikai befektetők komoly európai konkurenciával szembesültek, és ebben a versenyben alulmaradtak, mivel Nyugat-Európa mentális megjelenítése a térségben erőteljesen gazdasági; az egyes államok ugyanis tőle várják fellendülésüket és fejlődésüket.

A jól strukturált, logikusan felépített és világos vonalvezetést megjelenítő mű hatodik fejezete az amerikai katonai hatalmat (hard power) ismerteti, amely szintén a képzéseken keresztül igyekszik magát elfogadtatni (Expanded International Military Education and Training Program). Az új konfigurációban elsősorban Románia és Bulgária (illetve Koszovó!) szerepe nőtt meg, mivel a könnyebben mozgathatóvá vált amerikai haderő most már a Fekete-tengeri övezet előretolt operatív támaszpontjain (Forward-Operating Bases) vonul fel. Innen mind a Kaukázus, mind pedig a Közel-Kelet sokkal könnyebben elérhető. Arról nem is beszélve, hogy az amerikai katonai egységek gyakorlatilag Oroszország kapui előtt állomásoznak – amit a Közép-Európába telepítendő vitatott rakétavédelmi rendszer lenne hivatott nyomatékosítani. A szerzők ugyanakkor felhívják a figyelmet egy rendkívül érdekes kapcsolatra, amely a filmipar és a katonai stratégia között felfedezhető: a lakosságot a mindig győztes amerikai katona alakjának ismételt bemutatása révén szocializálják annak jelenlétének az elfogadására és banalizálására[9]; még akkor is, ha ennek a jelenlétnek a valós gazdasági hozadéka messze elmarad a reményteli várakozásoktól.

A hetedik és egyben utolsó fejezetben a szerzők Brüsszel kétértelmű magatartását elemzik, felvázolják Moszkva árnyékát, és kidomborítják a „kegyes Birodalom” diadalát. Mindebben szerepet játszottak a NATO és az Európai Unió kiszélesítése körüli huzavonák, a közvélemények szintjén máig fennálló kölcsönös félre- és megnemértések, illetve az iraki háború (2003) okozta európai megosztottság (egyrészt az országok, másrészt az elitek és a közvélemény között). Ugyanakkor az sem mellékes, hogy a közép-kelet-európai országok feszülten figyelnek minden olyan orosz-nyugati találkozót és megbeszélést, amelyekre ők nem hivatalosak, miközben (esetleg őket is érintő) európai kérdésekről esik szó. Ez a jelenlegi élelmiszer és energiaforrási nemzetközi (geopolitikai és spekulatív) mizériában még nagyobb fontosságot kap. Mindezek fényében érthető, hogy az amerikai hatalom szívesen látott a közép-kelet-európai térségben, hiszen a bizalomkeltő biztonságot és kiszámíthatóságot sugallja, még akkor is, ha a valóságban messze nem felel meg a róla kialakított képnek. Ez a kép azonban tökéletes összhangban van az érdekeivel. Ugyanakkor ez a helyzet megfelel a térség országainak is, hiszen történelmi tapasztalatuk révén tudják, hogy az ENSZ valójában egy komolyan semmiképpen nem vehető szervezet (lásd 1956 vagy 1968). Ahogy Constantin Dudu Ionescu egykori román hadügyminiszter megfogalmazta: mindig jobb egy földrajzilag távoli, mint egy közeli (szomszéd) nagyhatalom szövetségese lenni.

Végezetül érdemes néhány szót vesztegetni a borítólap képére is; főképpen azért, mert erőteljes magyar vonatkozása van. A valamilyen lakóház ablakából vagy erkélyéről készített fényképen ugyanis egy spárgára egymás mellé kifeszített amerikai és magyar zászló leng bele az olvasó szemébe, miközben a háttérben jól láthatóan magaslik a budapesti parlament épülete. Az üzenet egyértelmű: Magyarország testesíti meg az Egyesült Államok irányába szinte feltétel nélkül elkötelezett „új Európá”-t. Amennyiben még szükséges lenne, a mű beszédesen bizonyítja, hogy mennyire nem létezik – semmilyen szinten – magyar (kül)politikai nemzetstratégia. A XIX. század óta egyébként ebben keresendő minden magyar diplomáciai kudarc oka és magyarázata. Miközben ugyanis a környező nemzetek (pl. csehek, románok) mindig is fontos szerepet tulajdonítottak a kapcsolati tőkefelhalmozásnak (hálózat-építés), és ezen keresztül a befolyásolásnak (értelmiségiek, egyetemi oktatók, politikusok, újságírók megnyerése), addig a magyar diplomácia megrekedt a protokolláris szinten, teljesen figyelmen kívül hagyva mindent, ami a közvélemény alakításában szerepet játszik. Mindez természetesen még hatványozottabban igaz francia vonatkozásban, ahogy azt R. Hatto és O. Tomescu most megjelent e munkája is bizonyítja. Hiszen, aki nem olvassa, vagy csupán belelapozgat a könyvbe, az óhatatlanul is csak a címet és az azzal társított képet jegyzi meg, amelyek számára azt érzékeltetik, hogy Magyarország az Egyesült Államok csatlósa – még akkor is ha a magyar diplomácia, mindenekelőtt energiapolitikai megfontolások miatt, józan és kiegyensúlyozott kapcsolatokra törekszik a nagyhatalmi státusát fokozatosan visszaszerző Oroszországgal is; mint ahogy szintén építi kínai kapcsolatait, ami hasonlóképpen a nemzetközi erőviszonyok racionális mérlegeléséről tanúskodik. Arról nem is beszélve, hogy a könyv, pl. Romániához képest, csak elenyésző információt tartalmaz Magyarországra vonatkozóan. Amennyiben a szerzők tartották volna magukat az intellektuális becsületesség követelményéhez, akkor a borítón valójában a román – amerikai zászlókat szerepeltetik, háttérben a Ceauşescu által nagyjából már megépíttetett bukaresti parlament épületével. Mivel nem ezt tették bizonyos értelemben ők maguk is azt a mentális befolyásolást valósítják meg, mint amiről írnak.

 

Ronald Hatto–Odette Tomescu: Les États-Unis et la „nouvelle Europe”. La stratégie américaine en Europe centrale et orientale (Az Egyesült Államok és az „új Európa”. Az amerikai stratégia Közép- és Kelet-Európában). (Collection Ceri/Autrement), Éditions Autrement, Paris, 2007. 141 oldal.

 

Jakab Attila

1. A birodalomra vonatkozóan lásd Ph. Richardot: Les grands empires. Histoire et géopolitique, Paris, 2003; N. Ferguson: Empire. The rise and demise of the British world order and the lessons for global power, New York, 2003; S. Howe, Empire. A Very Short Introduction, Oxford, 2002 (magyar ford. Birodalmak, Budapest, 2004); H. Münkler: Imperien, Berlin, 2005 (angol ford. Empires. The Logic of World Domination from Ancient Rome to the United States, Cambridge, 2007); A. Colás: Empire, Cambridge, 2007.

2. Ebben a vonatkozásban lásd Gh. Salamé: Appels d’empire. Ingérences et résistance à l’âge de la mondialisation, Paris, 1996.

3. Lásd Think Tanks in Central and Eastern Europe: A Comprehensive Directory, Budapest, 2nd ed., Budapest, 1999; R. Struyk, Reconstructive Critics, Think Tanks in Post-Soviet Bloc Democracies, Washington DC, 1999.

4. J. Nye Jr.: Understanding International Conflicts. An Introduction to Theory and History, 6th ed., New York, 2007.

5. Lásd A. Åslund – M. McFaul (szerk.): Revolution in Orange. The Origins of Ukraine’s Democratic Breakthrough, Washington DC, 2006.

6. Lásd pl. V. Avioutskii: Les révolutions de velours, Paris, 2006.

7. Közép-Kelet Európa meghatározásának mindig van politikai dimenziója is. Ez alól a szerzők sem kivételek, akik elemzésükből kihagyják Albániát és az egykori Jugoszlávia utódállamait, ellenben beveszik Ukrajnát és Moldvát.

8. Ezek közül egyesek szerepet játszottak az átalakulásokban, mint pl. a román Ioan Mircea Pascu. Lásd C. Durandin: La CIA en guerre, Paris, 2003.

9. Lásd J.-M. Valantin: Hollywood, le Pentagone et Washington. Les trois acteurs d’une stratégie globale, Paris, 2003.

 



[1] . A birodalomra vonatkozóan lásd Ph. Richardot: Les grands empires. Histoire et géopolitique, Paris, 2003; N. Ferguson: Empire. The rise and demise of the British world order and the lessons for global power, New York, 2003; S. Howe, Empire. A Very Short Introduction, Oxford, 2002 (magyar ford. Birodalmak, Budapest, 2004); H. Münkler: Imperien, Berlin, 2005 (angol ford. Empires. The Logic of World Domination from Ancient Rome to the United States, Cambridge, 2007); A. Colás: Empire, Cambridge, 2007.

 

[2] . Ebben a vonatkozásban lásd Gh. Salamé: Appels d’empire. Ingérences et résistance à l’âge de la mondialisation, Paris, 1996.

 

[3] . Lásd Think Tanks in Central and Eastern Europe: A Comprehensive Directory, Budapest, 2nd ed., Budapest, 1999; R. Struyk, Reconstructive Critics, Think Tanks in Post-Soviet Bloc Democracies, Washington DC, 1999.

 

[4] . J. Nye Jr.: Understanding International Conflicts. An Introduction to Theory and History, 6th ed., New York, 2007.

 

[5] . Lásd A. Åslund – M. McFaul (szerk.): Revolution in Orange. The Origins of Ukraine’s Democratic Breakthrough, Washington DC, 2006.

 

[6] . Lásd pl. V. Avioutskii: Les révolutions de velours, Paris, 2006.

 

[7] . Közép-Kelet Európa meghatározásának mindig van politikai dimenziója is. Ez alól a szerzők sem kivételek, akik elemzésükből kihagyják Albániát és az egykori Jugoszlávia utódállamait, ellenben beveszik Ukrajnát és Moldvát.

 

[8] . Ezek közül egyesek szerepet játszottak az átalakulásokban, mint pl. a román Ioan Mircea Pascu. Lásd C. Durandin: La CIA en guerre, Paris, 2003.

 

[9] . Lásd J.-M. Valantin: Hollywood, le Pentagone et Washington. Les trois acteurs d’une stratégie globale, Paris, 2003.