Klió 2009/1.

18. évfolyam

 

ÓkoR

 

Jog, vallás és retorika Cicero Pro Murenájában

Jelen írás a Law, Religion and Rhetoric című munka rövid ismertetésére vállalkozik, amely 2008-ban látott napvilágot a passaui Schenk Verlagnál – a könyv a szerző 2006-ban megjelent Jog, vallás és retorika című monográfiájának bizonyos pontokon átdolgozott angol nyelvű változata.[1]

Nótári munkája, a Marcus Tullius Cicero által Kr. e. 63-ban, Licinius Murena védelmében elmondott védőbeszédének, a Pro Murena-nak, pontosabban e beszéd huszonhatodik és huszonhetedik paragrafusának komplex, diszciplínákon átívelő elemzése. Az interdiszciplinaritás a tárgyalt szöveg tekintetében valóban szükséges, és elengedhetetlen kiindulási pont, mivel a Pro Murena értelmezése nem lehetséges sem a történelmi, sem a jogi, sem a retorikai, sem vallási kontextus érdemi elemzése nélkül. A szerző ennek megfelelően egyszerre ad közre jog-, irodalom- és vallástörténeti, valamint retorikai és filológiai elemzést a munka keretében. Ezen aspektusok egymástól való elválaszthatatlansága a jog, vallás és retorika konceptuális alapjának tekinthető, és elmondható, hogy Nótári az vizsgálat során, jóllehet külön fejezetekben tárgyalja az egyes elemzési szempontok, értelmezési perspektívák által felvetett problémákat, mindvégig törekszik koherens, komplex képet adni a védőbeszédről. Megjegyzendő, hogy a mai diszciplináris keretekhez való ragaszkodás e munka tekintetében valóban anakronizmus lenne, ugyanis a címben foglalt intézmények mind a korabeli római viszonyok között, mind a szövegben szorosan összefonódnak, így nem is vizsgálhatóak a mai tudományágak között húzódó határvonalaknak mentén.

 

 

A munka két fő fejezetre oszlik, az első a Pro Murena történeti, jogi és retorikai hátterét vizsgálja.[2] Elsőként a beszéd történeti hátteréről, vagyis az  i. e. 63-as évi consuli választáson induló Murena-t ért, választási csalással kapcsolatos vádakról, és az ennek következtében Róma szempontjából igen veszélyessé váló közjogi helyzetről ad áttekintést, illetve ehelyütt kerül sor azon időpont meghatározására is, amikor a Cicero által jegyzett beszéd nagy valószínűséggel elhangzott. A továbbiakban az oratio szerkezetéről esik szó, majd a quaestiones sajátosságai kerülnek górcső alá, quaerere intézményének elemzéséből kiinduló jogtörténeti fejtegetésen keresztül. Ezt követően a Murena-t ért vád, a crimen ambitus, vagyis a választási csalás, vesztegetés vonatkozásában érvényben lévő jogi szankciók történeti áttekintése található meg. Ezen alfejezetből kiderül többek között, hogy Róma hosszú ideje kénytelen volt szembesülni a tisztségekre pályázók által elkövetett különféle visszaélésekkel, éppen ezért széleskörű jogi szabályozással lépett fel a választások tisztasága, illetve a lehetséges jogtalanságok visszaszorítása érdekében, így a közéleti, politikai szerepre pályázóknak elemi érdeke volt, hogy tisztázzák magukat a velük szemben esetlegesen felmerülő ambitus vádja alól, mivel bizonyítottság esetén e vád jogvesztő érvényű volt hivatali aspirációk szempontjából. Továbbhaladva a műben Lucius Licinius Murena pályafutásáról olvashatunk, majd Nótári ismerteti Cicero katonai erényekkel kapcsolatos álláspontját. E ponton kiderül, hogy jóllehet a Pro Murenában  a közismert gondolkodó a hadvezér elsőbbségét hangoztatja mind a iurisprudentia, mind az eloquentia tekintetében, azonban a Corpus Ciceronianumban kifejtett nézetei már jelentősen eltérnek a római közgondolkodástól, amennyiben az itt leírtak szerint messze nem értékeli olyan sokra a háborúban szerzett érdemeket, mint az a korabeli Rómában általános volt, és mint azt – feltehetően taktikai megfontolásokból – a Pro Murenában  hangsúlyozta. A továbbiakban a szerző a 63-as választásokon vereséget szenvedett Servius Sulpicius Rufus pályaképét rajzolja meg, majd Cicero iurisprudentiahoz, illetve annak művelőihez fűződő viszonyát tárgyalja, érintve a iurisprudentia korabeli viszonyok között érvényesülő szerepét, és kortársak általi megítélését is. Hasonló szempontok szerint elemzi Nótári a perfectus orator eszméjét, vagyis ebben az alfejezetben az ideális szónok, valamint a tőle megkívánható ismeretösszesség válik láthatóvá mind a cicerói látószögből, mind az általános római felfogás felől. Ugyanitt találjuk meg a szónokképzés korabeli sajátosságainak rövid ismertetését is, a továbbiakban olvashatók alapján pedig elhelyezhetjük a szónoklástant a korabeli tudomány-hierarchiában. Az e témát taglaló passzus egyszersmind rövid kitekintő is az antik görög kultúra irányába, amely természetesnek vehető, ha a római műveltségre gyakorolt közismert görög hatásra gondolunk. E triviális összefüggés fényében nem meglepő, ha a római rétorok és bölcselők mellett a szerző számos görög gondolkodó szónoklástanhoz kapcsolódó nézeteit is megemlíti. Az első fejezet utolsó két passzusa a humor és az irónia szerepét taglalja egyrészt az antik retorika, azon belül különös hangsúllyal a Corpus Ciceronianum tekintetében, másrészt kifejezetten a Pro Murena relációjában. Az olvasó a kötet lapjain a közreadott eredeti szöveghelyek tanulmányozásával maga is első kézből győződhet meg arról, hogy az irónia, a szellemesség koránt sem volt ismeretlen az ókori Róma jogi procedúráiban és közéleti eseményeiben.

Térjünk át a mű második, hét további alfejezetre bomló passzusára, amely a Pro Murena huszonhatodik és huszonhetedik paragrafusát vonja elemzés alá. E fejezetben módszertani hangsúlyeltolódás figyelhető meg, amennyiben az eddig domináns jogtörténeti aspektussal mintegy azonos súlyúvá válva előtérbe kerül a filológiai elemzés. Természetesen már az első fejezetben is több alkalommal helyet kapott ezen eljárás, azonban ehelyütt már maga a beszéd elemzése kerül középpontba, így az elemzési szempontok módosulása szükségszerűnek tekinthető. Nótári egy a korszakban már formalizmusa okán idejétmúltnak tekinthető aktusnak, jelesül a manum conserere szertartásának elemzésével nyitja az új fejezetet, éspedig nem csupán a cicerói, hanem egyszersmind a gaiusi és gelliusi corpusok elemzésén keresztül is, sort kerítve egyúttal néhány megállapítás közlésére a telek vindicatiójával kapcsolatban. A munka egyik alapgondolata, mint arra a bevezető sorokban is utaltunk, a címben található három fogalomnak a korszakon belül vett szoros összefüggése; a következő, a fatum fogalmát körüljáró alfejezetben válik hangsúlyossá e mozzanat a munkán belül. Az alapos, többféle értelmezési lehetőséget is nyújtó etimológiai vizsgálat a fogalom eredeti jelentését kívánja tisztázni, de ugyanitt vázlatos képet kapunk a végzet eszméjének jelentésváltozásairól is. A továbbiakban az Ops Opifera-nak, a vetés istennőjének szentelt templom dedicatiójáról olvashatunk, kitérve e római istennőhöz köthető ünnepekre éppúgy, mint a legis actio sacramento in rem szövegközpontúságára. E mozzanat jelentősége a mű szempontból abban ragadható meg, hogy „az elmondandó szavak előre meghatározott, pontos rend szerint közölt, szabatos formájának” maximája éppúgy érvényesült a vallási szertartásokon, mint a jogi procedúrák kapcsán; ez indokolja többek között e szöveg elemzésének a munkába való beemelését. Hasonló elemzési szempont érvényesül a prodigiumértelmezés verbális aspektusait tárgyaló alfejezetben, ahol szintén a kimondott szó római felfogás szerint való valóságlétrehozó erejéről, és magára a fatumra is kiterjedő hatásáról olvashatunk. E fejezet utolsó passzusa az excantatio és az evocatio viszonyát taglalja; a vallási és jogi elemzés e résznél is egységet képez a filológiai vizsgálódásokkal. A fejezet harmadik nagyobb – a lándzsa (hasta) és a tulajdoni perben használt festuca viszonyát tárgyaló alfejezet – elsőként az imperium-hasta viszonyrendszert járja körbe. A hasta, vagyis a lándzsa szimbolikus tartalommal való felruházása közismert Róma tekintetében. Nótári a forrásokra támaszkodva, és a szakirodalom főbb álláspontjait ismertetve alakítja ki véleményét a kérdésben, amely szerint a legis actio sacramento in rem szertartásában a lándzsa (amelyet alkalmasint pálca is helyettesíthetett) nem csupán a dominium, hanem általában a hatalom, ezzel együtt a szakrális töltetű imperium jelképeként is elterjedt volt. Véleménye szerint az augurok, vagyis részben a mágikus erő általi növelésre, részben a jóslásra hivatott egyének pálcája, a lituus is e kontextuson belül értelmezhető szimbolikus tárgy. A kultikus szempontból tisztátlan személyek és tárgyak távoltartása volt a flamen Dialis feladata, az ő commoetaculuma is éppúgy e szakrális attribútumokkal felruházott eszközök közé sorolható, hasonlóan a lictorok fasceséhez. Nótári ezen eszközök, valamint a használatukra jogosult hivatalos, illetve vallási életben szerepet játszó személyek bemutatásakor a forrásokra támaszkodva számos érdekességet említ, többek között a flamen Dialis hajának levágását szabályozó előírást, vagy éppen a lictorok ruházatával kapcsolatos nem különben szigorú megkötéseket. A szakrális tárgyak között kiemelt jelentőségű Mars lándzsája, a hasta Martis, amely magát az istent, illetve annak jelenlétét reprezentálta. E kérdéskör tárgyalása külön alfejezetben található meg. A továbbiakban a ius fetiale és a legis actio sacramento in rem összevetésére kerül sor, melynek során a két eljárási rend számos vonatkozásban tetten érhető párhuzamosságról esik szó, majd a szerző Plautus Casina című komédiáját, azon belül is a színdarabban megjelenő rituális harcot vizsgálja mind annak szakrális vonatkozása, mind jogi aspektusa tekintetében.[3]

A szerző a Pro Murena huszonhetedik paragrafusát elemzi három további főbb alfejezet keretében. Nótári a házassági jog elemeit bemutató elemzés keretein belül az eljegyzés sajátosságait, és a hozzá kapcsolódó fogalmakat gyűjti egybe Cicero nyomán, kitérve azok egymáshoz fűződő viszonyára, majd áttér a házasságkötés és a manus, vagyis a férj feleség feletti hatalmi diszpozíciójának megszerzése közötti összefüggés taglalására. Megjegyzendő, hogy Cicero e téma vizsgálata során mindvégig gúnnyal említi e sajátos jogi intézményeket, kétséget sem hagyva afelől, hogy miképp vélekedik a nők jogi keretek által is biztosított, manus általi alávetettségéről, illetve a férj ugyanezen intézményen alapuló ilyetén hatalmi dominanciájáról. A manus megszerzése – Gaius-t forrásnak tekintve – három módon volt lehetséges: az usus, a confarreatio és a coempio útján. Természetesen az előző fejezetekben leírtaknak megfelelően, itt is találkozunk etimológiai, jogtörténeti és filológiai elemzésekkel, de mintegy felmutatva az egyes társadalmi alrendszerek közötti viszonyok egybefonódottságát, és erősítve a munka koherenciáját, visszautalás történik például a korábban tárgyalt flamen Dialisra is, hiszen az e tisztséget betöltő személynek a források tanúsága szerint jelentős szerepe volt a házasságkötésnél is. A szerző a korábbiakhoz hasonlóan e fejtegetések során is támaszkodik a szakirodalomra – anélkül, hogy amint ő maga is jelezte, teljes körű szakirodalmi áttekintéseket akarna az egyes témakörök kapcsán adni –, csakúgy, mint a manus megszűnését és a válás esetét szabályozó jogi direktívák ismertetésénél. A házassági jog egyes elemeinek számbavételét követően egy rövid kitérő következik, ahol az uxor in manu agnatióhoz fűződő viszonyának tisztázása található meg, majd visszatérve a fő gondolati szálhoz a iudicium domesticum sajátosságainak ismertetése kerül sorra. Ezen intézmény a férjnek biztosított bíráskodási jogokat felesége felett mind a főbenjáró, bizonyítás esetén halálbüntetést maga után vonó vétkek (házasságtörés, borivás) tekintetében, amikor is a férjnek a rokonságot összehíva állt módjában ítélkezni hitvese felett, mind a kisebb súlyú kihágások viszonylatában, amikor is a férj önállóan bíráskodhatott, illetve szabhatott ki büntetést.[4] Az interpretatio fogalmának alapos etimológiai elemzése, és a kapcsolódó jelentéstartalmak alakulásának, változásának forrásokon alapuló szemléltetése alkotja a harmadik nagyobb alegységét e fejezetnek, ahol e sokféle értelemben, és nemkülönben változatos területeken használatos eljárás jogi értelmezésben betöltött szerepére kerül a hangsúly. A továbbiakban a beszéd vonatkozó szöveghelyéhez kapcsolódóan a szerző a „summum ius summa iniuria” és a „ius est ars boni et aequi” proverbium, illetve szentenciaszerű fordulat kapcsán elemzi Cicero igazságosságkoncepcióját: a méltányosság, vagyis az aequitas főképp a Corpus Ciceronianumban történő exponálásának körüljárása, melynek során fény derül e fogalom iustitiahoz fűződő viszonyára éppúgy, mint az általa generált jogértelmezési problémákra.[5]

Összefoglalva az eddigieket megállapíthatjuk, hogy Nótári Tamás sikerrel oldotta meg a műve konceptuális alapvetéséből adódó tematikus és a módszertani sokszínűségből származó nehézségeket. Elmondható, hogy a munka valóban képes a címben megtalálható fogalmak összefüggéseit felmutatni, éspedig oly módon, hogy mindeközben a mű – a szerzői szándékkal összhangban – maga sem tükrözi a diszciplináris törésvonalakat, hanem éppenséggel egységessé szőtt, koherens egységet alkot. Kiemelendő a bőséges jegyzetapparátus, valamint az angol és latin(!) nyelvű rezümé. Okvetlenül megemlítendő azon momentum is, hogy a mű egészére jellemző a forrásokhoz hajolás, a latinul és magyarul minden alkalommal egyaránt közölt idézetek gyakori citálása, amely amellett, hogy a szakmaiság szempontjából is elengedhetetlen, a száraznak egyébként sem nevezhető munkát is tovább színesíti. A munka a latin terminus technicusok igen nagy száma okán feltételez ugyan némi római jogi műveltséget, de ennek hiányában is bátran ajánlható mindazoknak, akik érdeklődnek a címben megnevezett fogalmak viszonya, illetve általában a római kultúra iránt.

         

Tamás Nótári: Law, Religion and Rhetoric in Cicero’s Pro Murena (Jog, vallás és retorika Cicero Pro Murenájában), Passau, Schenk Verlag, 2008. 200 pp.

 

Varga Péter

1. Nótári T.: Jog, vallás és retorika. Studia Mureniana. Szeged, Lectum Kiadó, 2008. A Pro Murena magyar fordítását lásd Nótári T.: Cicero – Négy védőbeszéd. Szeged, Lectum Kiadó, 2008. 73. skk.

2. A szerző számos korábban megjelent tanulmánya kapcsolódik a monográfiához, illetve megalapozza azt. A Pro Murena történeti és jogtörténeti hátteréhez lásd Nótári T.: Studiorum atque artium contentio (Cic. Mur. 22-30). Aetas 1999/1-2. 224. skk.; Quaestio de ambitu. Collega 5. 2001/6. 43. skk.; Jogtudomány és retorika - Cicero pro Murena 26. Jogtudományi Közlöny 56. 2001/12. 470. skk.; De oratoris perfecti institutione. Collega 7. 2003/3. 47. skk.; Választási kampánystratégia az ókori Rómában. (társszerző Németh György) Jogtudományi Közlöny 61. 2006/7-8. 268. skk.

3. E fejezet számos gondolatához – sok esetben hosszabban kifejtve – lásd Nótári T.: Excantatio és evocatio a római szakrális jogban. Collega 7. 2003/1. 94. skk.; Numen és numinozitás – a római tekintélyfogalom vallási gyökerei. Aetas 2003/4. 33. skk.; Festuca autem utebantur quasi hastae loco. Acta Facultatis Politico-Iuridicae Universitatis Scientiarum Budapestinensis de Rolando Eötvös nominatae 41. 2004. 133. skk.; On Some Aspects of the Roman Concept of Authority. Acta Juridica Hungarica 2005/1-2. 95. skk.; Comments on the Origin of the legis actio sacramento in rem. Acta Juridica Hungarica 47. 2006/2. 133. skk.; Duellum sacrum – gondolatok a legis actio sacramento in rem eredete kapcsán. Állam- és Jogtudomány 47. 2006/1. 87. skk.; From auctoritas to Authority – Remarks on the Roman Concept of Numinousity. Orbis Iuris Romani. Journal of Ancient Law Studies 11. 2006. 117. skk.; The Spear as the Symbol of Property and Power in Ancient Rome. Acta Juridica Hungarica 48. 2007/3. 231. skk.; Die Lanze als Macht- und Eigenzumssymbol im antiken Rom. In: Jogtörténeti tanulmányok IX. Szerk. Jusztinger J.–Pókecz-Kovács A. Pécs 2008. 263. skk.

4. Vö. Nótári T.: De iure vitae necisque et exponendi. Jogtudományi Közlöny 53. 1998/11. 421. skk.; The Function of the Flamen Dialis in the Marriage Ceremony. Annales Universitatis Scientiarum Budapestinensis de Rolando Eötvös nominatae, Sectio Iuridica 2004. 157. skk.; De matrimonio cum manu. Jogtörténeti Szemle 2005. 2. 52. skk.; Remarks on Roman Marriage and Divorce. Annales Universitatis Scientiarum Budapestinensis de Rolando Eötvös nominatae, Sectio Iuridica 48. 2008. 319. skk.

5. E gondolatkörhöz, a görög előzmények és a latin irodalmi továbbélés tekintetében is lásd Nótári T.: Summum ius summa iniuria. Magyar Jog 2004. 7. 385. skk.; Summum Ius Summa Iniuria – Comments on the Historical Background of a Legal Maxim of Interpretation. Acta Juridica Hungarica 44, 2004/1-2. 301. skk.

 



[1] . Nótári T.: Jog, vallás és retorika. Studia Mureniana. Szeged, Lectum Kiadó, 2008. A Pro Murena magyar fordítását lásd Nótári T.: Cicero – Négy védőbeszéd. Szeged, Lectum Kiadó, 2008. 73. skk.

 

[2] . A szerző számos korábban megjelent tanulmánya kapcsolódik a monográfiához, illetve megalapozza azt. A Pro Murena történeti és jogtörténeti hátteréhez lásd Nótári T.: Studiorum atque artium contentio (Cic. Mur. 22-30). Aetas 1999/1-2. 224. skk.; Quaestio de ambitu. Collega 5. 2001/6. 43. skk.; Jogtudomány és retorika - Cicero pro Murena 26. Jogtudományi Közlöny 56. 2001/12. 470. skk.; De oratoris perfecti institutione. Collega 7. 2003/3. 47. skk.; Választási kampánystratégia az ókori Rómában. (társszerző Németh György) Jogtudományi Közlöny 61. 2006/7-8. 268. skk.

 

[3] . E fejezet számos gondolatához – sok esetben hosszabban kifejtve – lásd Nótári T.: Excantatio és evocatio a római szakrális jogban. Collega 7. 2003/1. 94. skk.; Numen és numinozitás – a római tekintélyfogalom vallási gyökerei. Aetas 2003/4. 33. skk.; Festuca autem utebantur quasi hastae loco. Acta Facultatis Politico-Iuridicae Universitatis Scientiarum Budapestinensis de Rolando Eötvös nominatae 41. 2004. 133. skk.; On Some Aspects of the Roman Concept of Authority. Acta Juridica Hungarica 2005/1-2. 95. skk.; Comments on the Origin of the legis actio sacramento in rem. Acta Juridica Hungarica 47. 2006/2. 133. skk.; Duellum sacrum – gondolatok a legis actio sacramento in rem eredete kapcsán. Állam- és Jogtudomány 47. 2006/1. 87. skk.; From auctoritas to Authority – Remarks on the Roman Concept of Numinousity. Orbis Iuris Romani. Journal of Ancient Law Studies 11. 2006. 117. skk.; The Spear as the Symbol of Property and Power in Ancient Rome. Acta Juridica Hungarica 48. 2007/3. 231. skk.; Die Lanze als Macht- und Eigenzumssymbol im antiken Rom. In: Jogtörténeti tanulmányok IX. Szerk. Jusztinger J.–Pókecz-Kovács A. Pécs 2008. 263. skk.

 

[4] . Vö. Nótári T.: De iure vitae necisque et exponendi. Jogtudományi Közlöny 53. 1998/11. 421. skk.; The Function of the Flamen Dialis in the Marriage Ceremony. Annales Universitatis Scientiarum Budapestinensis de Rolando Eötvös nominatae, Sectio Iuridica 2004. 157. skk.; De matrimonio cum manu. Jogtörténeti Szemle 2005. 2. 52. skk.; Remarks on Roman Marriage and Divorce. Annales Universitatis Scientiarum Budapestinensis de Rolando Eötvös nominatae, Sectio Iuridica 48. 2008. 319. skk.

 

[5] . E gondolatkörhöz, a görög előzmények és a latin irodalmi továbbélés tekintetében is lásd Nótári T.: Summum ius summa iniuria. Magyar Jog 2004. 7. 385. skk.; Summum Ius Summa Iniuria – Comments on the Historical Background of a Legal Maxim of Interpretation. Acta Juridica Hungarica 44, 2004/1-2. 301. skk.