Klió 2009/1.

18. évfolyam

 

kÖZÉP-, KELET- ÉS DÉLKELET-EURÓPA TÖRTÉNETÉBŐL

 

A cári Oroszország kormányzása

A European History in Perspective sorozat egyik legújabb darabja Peter Waldron könyve, melynek legnagyobb erénye, a sorozat műfajához illeszkedve, az interpretációs jellegben rejlik. Ugyancsak a műfajból következnek az írás formai paraméterei is, hiszen mind a jegyzetapparátus, mind az irodalmi tájékoztató rövidsége jól harmonizál a mondanivalóval. Peter Waldronnal kapcsolatban érdemes megemlíteni, hogy ő jegyzi a 2006-ban megjelent Cambridge History of Russia II. kötetének (1682–1917) Állami pénzügyek című fejezetét.

A szerző jelen munkájában az 1700–1917 közti időszakot vizsgálja, és arra a kérdésre keresi a választ, hogy milyen tényezők magyarázzák a cárizmus tartósságát és Oroszország hatalmi potenciálját. Ebben a periódusban, mely Péter reformjaitól II. Miklós bukásáig tart, az 1860-as évek reformjait (a jobbágyfelszabadítást, az igazságszolgáltatás valamint a helyi igazgatás  átalakítását) tekinti Waldron választóvonalnak, mert ezen intézkedések hosszú távú hatásai aláásták az autokratikus politikai rendszert, azáltal, hogy az autokrácia számára immár nehezen kontrollálható folyamatokat indítottak el.

A könyv két nagy részből áll, melyek Az autokrácia éthosza, valamint Egy birodalom kormányzása címet viselik. Az első, terjedelmileg rövidebb egységben a szerző az orosz politikai ideológia és berendezkedés kérdését vizsgálja három nagy fejezetben (A cárizmus ideológiája; Uralkodók; Szolgálat). Ebből világosan kitűnik, hogy Waldron azon iskolához tartozik, amely a nyugati kultúrkör és Oroszország közt létező különbségekre helyezi a hangsúlyt.

Waldron szerint alapvető jellemzője volt a cári autokráciának, hogy az orosz uralkodók mindvégig kitartottak hatalmuk isteni eredetének megkérdőjelezhetetlen volta mellett: annak egyedüli forrásául a Mindenhatót tekintették, „ezáltal pedig visszautasítottak minden olyan elképzelést, mely arra vonatkozott, hogy hatalmuk más forrásból is legitimációt meríthetne”. Másként szólva, elutasították azt a legitimációs erőt, amelyet a társadalmi felhatalmazás elve adhatott volna, amint az a XIX. században Európa-szerte történt.

Az autokrácia azt jelentette, hogy „az uralkodó korlátlan hatalommal rendelkezett, valamint azt, hogy ténylegesen minden döntése jogerővel bírt.” A cárt tehát nem korlátozta semmiféle testület a döntéshozatalban és a törvényhozásban: sem választott parlamentáris, sem olyan más szerv, amely a törvényhozás folyamatában eljárásjogi normák betartására kötelezhette volna. Másrészt olyan sarkalatos törvények sem léteztek, amelyeket az uralkodó ne változtathatott volna meg bármikor. Ezen még az 1905-ös forradalom sem változtatott alapvetően, véli Waldron. Bár a közjogi rendszer némi elmozdulást mutatott az „autokrácia mérséklésének irányába”, viszont Sztolipin halála (1911) után 1914-ig a régi modellhez tért vissza a kormányzás, és az Állami Duma is csak akkor kapott nagyobb szerepet a háború alatt, amint Oroszország egyre közelebb sodródott az államhatalom 1917-es összeomlásához.

A jog Nagy Péter óta egyre inkább az uralkodók érdeklődésének homlokterébe került, az 1832-as alaptörvény kijelentette, hogy a birodalmat „a tételes törvények, az intézmények és szabályozások szilárd alapján kell kormányozni”, mégis mivel ezek forrása a cár „autokratikus hatalma” volt, így a jog inkább eszköz volt az uralkodók kezében, mintsem olyan pártatlan szabályozó, amelynek mind a cárok, mind az alattvalók, mind pedig az állami intézmények alárendelődtek volna. Tehát „az a mechanizmus, ahogy a törvények születtek és ahogy azokat alkalmazták, megmutatta a különbséget”, mely a jog orosz felfogása és azon felfogás közt létezett, amely Európában a XVIII. század végétől gyökeret vert: ez utóbbi nem volt más, mint a joguralom elve.

Mivel a cár akaratának nem szabott korlátot sem jog, sem intézmény, ennek következményeként a cár puszta akarata volt a törvény. Ennélfogva a törvény fogalma, világos procedúra híján, meglehetősen homályos volt, másfelől hiányzott a törvények közt a koherencia, mert nem számított például, hogy egy adott cári parancs harmonizált-e a korábbi törvényekkel vagy nem. Az „orosz államhatalom lényege tehát annak személyes jellege volt” minden szinten: az intézmények működésében a jogot inkább csak egyfajta „kalauznak” tekintették mind az uralkodók, mind a hivatalnokok, akik magukat a cár meghosszabbított karjának, nem pedig közhivatalnokoknak tekintették.

Az autokrácia fogalmának tisztázásától tehát logikusan jutunk el a könyv második részéhez, a kormányzás mechanizmusaihoz, az államigazgatási apparátus szereplőihez, valamint a kiadásokat fedező bevételekhez. (A terjedelmesebb második rész fejezetcímei a következők: Intézmények; Tartományi kormányzat; Kényszerítés, polícia, igazságszolgáltatás; Nemzetiségi kihívások; A birodalom finanszírozása.)

Azzal a ténnyel, hogy az intézményes jelleggel szemben a személyes jelleg dominált Oroszország kormányzati rendszerében, a kortársak is tisztában voltak, és ezt Oroszország erényeként, a Nyugattól való különállás jeleként tartották számon. Sokatmondó e tekintetben K. P. Pobedonoszcev[1] 1884-es plasztikus megfogalmazása, mely Waldron szerint „a Romanov állam jogfelfogásának esszenciája volt”: „Az intézmények nem fontosak, minden az egyéneken függ.” A kormányzás személyes jellegét mutatja az egyes uralkodók személyiségének meghatározó szerepe (lásd pl. a XVIII–XIX. századi reformer cárokat), valamint 1905 előtt a miniszterelnök hiánya.

A központi igazgatásban Nagy Péter reformjai után (a kollégiumok létrehozása) az I. Sándor alatt életre hívott minisztériumok (1802) jelentették a legjelentősebb változást. Bár a minisztériumok európai standardot követtek, fontos különbség volt a kabinet és a miniszterelnök hiánya. Azáltal pedig, hogy a cár államfő és kormányfő is volt egyben, nehéz volt összehangolt kormányzati politikát követni.

Az igazgatás „humán erőforrásainak” területén igen fontos változások mentek végbe a tárgyalt korszakban: nemcsak a számbeli növekedés volt szembetűnő, hanem a képzettségi szint is jelentősen emelkedett. Míg Nagy Péter kb. 5500 hivatalnokkal számolhatott a központi és helyi szinteken, addig ez a szám 1762-re kb. megháromszorozódott, 1856-ra pedig 114 000-re, míg 1913-ra 252 000-re nőtt. Mégis, a lakosság és a hivatalnokok aránya tekintetében Oroszország még mindig messze elmaradt pl. Franciaországtól 1913-ban is: az előbbi államban ugyanis háromszor annyi lakos jutott egy hivatalnokra.

1755-ben a hivatalnokok háromnegyed részének még nem volt hivatalos iskolai képzettsége, míg az 1850-es évekre már majdnem minden hivatalnok rendelkezett alapfokú iskolázottsággal, a bürokrácia felső szintjein szolgálóknak pedig majdnem fele egyetemi szintű oktatásban részesült. Ez a XIX. század első évtizedeiben történt újabb egyetemalapításoknak valamint annak volt köszönhető, hogy igyekeztek egy képzettségi minimumot előírni azok számára, akik a 8. szolgálati rangot elérték az államigazgatásban, minthogy ez már nemességgel járt. Ugyanakkor a földbirtokos nemesség részvétele erősen visszaszorult az államigazgatásban: míg 1755-ben a hivatalnokok háromnegyed részének volt legalább egy jobbágya (a felső réteg 40 százalékának pedig 500-nál is több), addig az 1850-es évekre a felső hivatalnokoknak már csak 20 százaléka rendelkezett jelentős számú jobbágy felett, míg ugyanezen réteg 40 százalékának egyáltalán nem volt jobbágya.

Ami 1860-as évek előtt Oroszország erejét adta, az lett a gyengeség forrása is II. Sándor nagy reformjai után: az autokrácia. Az intézmények nem tudtak sem hatékony közvetítő szerepet játszani a társadalom és a cár közt, sem modernizálódni a változásokra reagálva, felső engedély nélkül. Ez igazán akkor lett probléma forrása, amikor a társadalom politikaformáló tényezővé kezdett válni. A XJX. században Oroszország egyre kevésbé tudott elzárkózni a nyugati szellemi hatásoktól, s az 1860-es években messze ható reformokat vezetett be II. Sándor. Kezdődött ez az 1861-es jobbágyfelszabadítással, majd folytatódott az 1864-es ún. zemsztvo reformmal és az igazságszolgáltatás ugyancsak 1864-es radikális átalakításával. Ez utóbbi nyomán történt meg tulajdonképpen a közigazgatás és a bíráskodás elválasztása, továbbá elválasztották egymástól a polgári- és büntetőbíráskodás, valamint a bírói rendszer világos hierarchiáját alakítottak ki. Helyi szinten létrehozták a békebírák intézményét, s jelentős lépés történt a bírói függetlenség megteremtésének irányába azáltal, hogy a bírák megfelelő fizetést kaptak és elmozdíthatatlanok lettek hivatalukból.

A zemsztvo a kerületekben valamint a kormányzóságokban felállított választott testületek elnevezése volt, ahova társadalmi rang szerint kerültek a képviselők (nemesség, kereskedők és iparosok, parasztok), de mivel a kormányzósági zemsztvok tagjait nem közvetlenül választották, hanem a kerületi testületekben, így a nemesség aránya ott sokkal nagyobb volt. A zemsztvok a helyi gazdasági és szociális ügyekben (pl. utak építése, fenntartása, egészségügy, oktatásügy stb.) széles jogokkal rendelkeztek és az aluról jövő kezdeményezés fontos szerveivé váltak. Nem véletlen, hogy már 1865-ben felvetődött egy országos zemsztvo létrehozásának szándéka is, amit azonban II. Sándor az autokratikus hatalomra való hivatkozással utasított vissza.

A jobbágyfelszabadítás, a helyi választott képviselők megjelenése, a független bíróságok létrejötte, a műveltségi szint emelkedése azonban létrehozta a közvéleményt, amely a hatalom társadalmi legitimációjának elvével lépett fel.  Ezek a folyamatok álltak az 1905-ös forradalom által megfogalmazott alkotmányos követelések hátterében.

A könyvet ajánljuk mindazoknak, akik az 1700–1917 közti orosz történelem ismeretének birtokában egy kiegyensúlyozott interpretációt kívánnak megismerni.

 

Peter Waldron: Governing Tsarist Russia (A cári Oroszország kormányzása). Palgrave, Macmillan, London, 2007. 210 o.

 

Sashalmi Endre

1. K. P. Pobedonoszcev (1827-1907) véleménye azért fontos, mert a XIX. század egyik legnagyobb orosz jogászának és államférfijának tartják, konzervatív beállítottsága pedig nagy befolyást gyakorolt különösen III. Sándorra. Pobedonoszcev a Szentpétervári Jogi Akadémián tanult, később pedig a Szenátus titkáraként és egyetemi tanárként is dolgozott (Moszkvában), majd Szentpéterváron több nagyherceget oktatott jogtudományra, köztük a későbbi III. Sándor cárt. Karrierje az 1860-es évek végétől meredeken ívelt felfelé, szenátor, majd az Államtanács tagja, idővel pedig a Szent Szinódus főügyésze lett.

 



[1] . K. P. Pobedonoszcev (1827-1907) véleménye azért fontos, mert a XIX. század egyik legnagyobb orosz jogászának és államférfijának tartják, konzervatív beállítottsága pedig nagy befolyást gyakorolt különösen III. Sándorra. Pobedonoszcev a Szentpétervári Jogi Akadémián tanult, később pedig a Szenátus titkáraként és egyetemi tanárként is dolgozott (Moszkvában), majd Szentpéterváron több nagyherceget oktatott jogtudományra, köztük a későbbi III. Sándor cárt. Karrierje az 1860-es évek végétől meredeken ívelt felfelé, szenátor, majd az Államtanács tagja, idővel pedig a Szent Szinódus főügyésze lett.