Klió 2008/4.

17. évfolyam

 

FEJEZETEK KÖZÉP-, KELET- ÉS DÉLKELET-EURÓPA TÖRTÉNETÉBŐL

 

Ortodox egyház, állam és társadalom a két világháború közötti Romániában

 

A román történelemnek számos, tudományosan alig feldolgozott, vagy szinte teljesen feldolgozatlan, ellenben érzelmekkel telített, és heves indulatokat felkorbácsolni képes mozzanata van. Az ortodox egyház és a Vasgárda kapcsolata, amely az itt bemutatásra kerülő könyv tárgya, kétséget kizáróan ez utóbbi kategóriába tartozik. Ezért is tekinthető dicséretesnek és figyelemre méltónak a szerző egyedülállóan bátor vállalkozása, hogy valamiféleképpen betekintést kínáljon a két világháború közötti román társadalmi valóság ideológiai és kulturális szövevényébe. Annál is inkább, mivel röviddel az 1989-1990-es rendszerváltást követően a Vasgárda újra az érdeklődés középpontjába került.[1] A kommunista időszak továbbélő hivatalos minősítése („fasiszta típusú terrorszervezet”) mellett ugyanis elindult egyfajta rehabilitációja is (vasgárdista emlékiratok kiadása, politikai legitimációs felhasználás), hiszen nem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy olyan értelmiségiek képviselték az eszmeiségét, mint a filozófus Nae Ionescu (1890–1940), Emil Cioran (1911–1995) vagy, a magyarországi viszonylatban valóságos kultusznak örvendő, Mircea Eliade (1907–1986). Számukra a Vasgárda egy morális, kulturális és vallási megújulási projektet jelentett[2] – amit M. Bănică munkája szem előtt is tart. Hiszen célja nem az ítélkezés, hanem a megértés és a megértetés, egy olyan átfogó interdiszciplináris (vallásszociológiát, politológiát, kulturális antropológiát és történettudományt felvonultató) megközelítésben, amely mítosztalanít és tisztánlátásra törekszik.

Ahogy azt az előszót jegyző Marius Turda, az Oxford Brookes University professzora is kiemeli, a szerző elsősorban azért végzett úttörő munkát, mert az ortodoxia által meghatározott kultúrkörben elsőnek kísérelte meg feltárni a vallás és a fasizmus kapcsolatrendszerét egy adott országban; történetesen Romániában, ahol a vallás és a nacionalizmus szervesen összefonódott a nemzeti identitás kialakulása folyamán[3], és ahol az egyház és az állam soha nem különült el valójában egymástól. Munkájában felhasználta mindazokat az eredményeket, amelyek egyrészt a katolicizmus és a fasizmus viszonyát vizsgáló, másrészt pedig a „politikai vallás”[4] fogalmi rendszerét kikristályosító nyugati szakirodalomban fellelhetőek.

Művének bevezetőjében M. Bănică röviden ismerteti a kutatás helyzetét, és kitér vállalkozása újszerűségére: valóságszerűen és óvatos, kontextualizált (vagyis európai összefüggésbe helyezett) és összehasonlító elemzést végezve közelíteni meg a kérdést. Ez tulajdonképpen az a módszertani követelmény, amelyet igyekszik mindig szem előtt tartani. Ennek tükrében vizsgálja a román felekezeti írott médiát, ahol szembesülnie kellett, mind az újság- és folyóiratcímek nagy számával, mind pedig a sorozatok hiányos voltával. Nem is beszélve egyes könyvtárosok bizalmatlanságáról, illetve esetenként akár a fénymásolás lehetetlenségéről. Az ortodox egyházi levéltárak zárt jellege miatt azonban, jelen pillanatban, még mindig ez marad az egyetlen, a vizsgált kor szellemiségét és hangulatát tükröző legközvetlenebb forrás, amely akár egyes személyek intellektuális pozícióváltásairól is képes információkkal szolgálni.

Elemzését a szerző egyrészt a román ortodox egyház modernkori történetének rövid ismertetésével, másrészt pedig a két világháború közötti felekezeti sajtó vizsgálatával vezeti be. Ennek köszönhetően mondanivalója tágabb perspektívában jelenik meg az olvasó előtt, aki megismerkedhet azokkal a forrásokkal, amelyekből valamiféleképpen kiviláglik, hogy egyházi berkekben milyen is volt a Vasgárda megítélése. Ugyanakkor érzékelteti mindazokat a változásokat (területi és demográfiai növekedés, etnikai és vallási sokféleség), amelyek az I. világháborút követően (most már Nagy) Romániában bekövetkeztek. Erdély odacsatolásával ugyanis számottevő katolikus népességgel gyarapodott az ország. Ebből kifolyólag rendezni kellett a viszonyt a Szentszékkel, amit az ortodox egyház bizalmatlanul szemlélt, hiszen „nemzeti” monopolhelyzetét érezte veszélyben; főképpen a szintén román (és ugyancsak nacionalista) görög-katolikus egyház miatt. Nem véletlen, hogy az 1927-ben aláírt konkordátumot a bukaresti parlament csak 1929-ben ratifikálta.

Románia az 1930-as évek elején egy olyan nemzetközi környezetben találta magát, ahol az intézményes kereszténységet az új politikai rendszerek vagy domesztikálni (fasizmus, nemzetiszocializmus) vagy megszűntetni (kommunizmus) igyekeztek. Ebből kifolyólag a román ortodoxia érdeklődéssel szemlélte mind az olasz katolikus, mind pedig a német protestáns egyházakat; illetve együtt érzett az orosz ortodox egyházzal. A szovjet rendszer megerősödésével párhuzamosan azonban román viszonylatban elkezdett kikristályosodni az a meggyőződés, hogy Románia tulajdonképpen Európa „védőbástyája” a bolsevik veszély („vörös pestis”) ellen (ez a motívum már a magyar Tanácsköztársaság elleni intervenció alkalmával is felbukkant). Ennek jegyében szintén elindult egy olyan mentális és szimbolikus reprezentáció megkonstruálása, amely a román tért ortodoxnak jelenítette meg, ahol értelemszerűen nem volt helye semmiféle kisebbségnek. Ugyanakkor felvetődött annak is a gondolata, hogy Moszkva szerepét Bukarestnek kell átvenni, ahol továbbél Bizánc öröksége. Mindez értelemszerűen befolyásolta és megjelent Románia balkáni politikájában is.

A korabeli tágabb politikai kontextus ismertetése után M. Bănică rátér a román ortodox egyház politikai szerepvállalásának kérdésére. Közhely, hogy a bizánci hagyományban az egyház és az állam szétválasztása, illetve kettejük hatalmi konfliktusa lényegében ismeretlen fogalom.[5] Ennek fényében szinte természetes, hogy az 1930-as évek Romániájában az egyház és az állam viszonya nem sajtó- vagy vitatéma. Kapcsolatuk elfogadott tény; hiszen mindketten isteni eredetűek, és kölcsönösen segíteniük kell egymást, a hívő-alattvaló lakosság javának érdekében. Ebből kifolyólag az ortodox pap egyénileg teljesen szabadon folytathatott politikai tevékenységet. Ez elsősorban akkor következett be, amikor a papi státus – különösen Románia szegény vidékein – nem biztosított kellő társadalmi megbecsülést. Szegény és nélkülöző hívei körében ugyanis a családfenntartás gondjaival is megbirkózni kénytelen ortodox pap szintén szegény volt és nélkülözött. Arról nem is beszélve, hogy a két világháború közötti teológiai túlképzés miatt jelentős számú fiatal ortodox papnak nemhogy semmiféle karrierkilátása nem volt, de gyakorlatilag még plébánia sem jutott neki.

Ez tehát az a nemzetközi, illetve román ortodox egyházi helyzet, amelyben megszerveződött a Vasgárda. Románia egyébként az egyetlen ortodox ország, ahol egy ilyen szélsőségesen jobboldali mozgalom megjelent. Mivel a Vasgárda egyik alapvető jellegzetessége az ortodox kereszténység felmagasztalása volt – miközben eszköztárához tartozott az erőszak és a politikai gyilkosság –, érthető, hogy számos papot és parasztot vonzott soraiba. Egyházi vonatkozásban ez értelemszerűen felvetette az egyház (mint intézmény) politikai és társadalmi szerepvállalásának kérdését; egy olyan időszakban, amikor Románia erőteljesen modernizálódott (a Vasgárda pl. társadalmi munkatáborokat szervezett). A Szent Szinódus végül 1938. február 22-i ülésén foglalt állást: egyértelműen a diktatúrát bevezető II. Károly király mellé állt, és elítélte a Vasgárdában elkötelezett papokat. Nehéz lett volna másképpen cselekednie. A király ugyanis febr. 10-én este Miron Cristea pátriárkát nevezte ki kormányfőnek, aki a vasgárdisták szemében rövidesen gyűlölt személyiséggé vált. Ez valamiképpen érthető, hiszen Károly király gyakorlatilag a Vasgárda egész vezérkarát (köztük az alapító C. Z. Codreanut) kivégeztette (1938. nov. 30).

A szerző hosszasan taglalja azt a kérdést, hogy végeredményben, ha az ortodox egyház, mint intézmény (főképpen a csúcsvezetése révén), mindig is óvatos és kétértelmű magatartást tanúsított a Vasgárda iránt, mi magyarázza mégis annak erőteljes vonzerejét, amelyet az 1930-as években a papságra, a teológiai hallgatókra és az egyetemistákra gyakorolt – illetve gyakorol ma is, mintegy újjászületve az ún. „Új Jobboldal” (Noua Dreapta) égisze alatt, amelynek jelszava: „Istenért, a Népért és a Hazáért!”. M. Bănică a választ elsősorban a „politikai vallás” szimbólumrendszerének vizsgálatán keresztül keresi, amely egy adott közösség vallási szimbólumait használja, és instrumentalizálja. Ez tulajdonképpen a politika szakralizálása, amelynek keretében sajátságos emlékezet, martirológia és eszkatológia teremtődik – globális társadalomszervezés céljából. A Vasgárda esetében a vallási szimbólumok értelemszerűen a román ortodoxia világából származtak. Ebből kifolyólag tekintik, mind a mai napig, C. Z. Codreanu-t a román keresztény nacionalizmus megalapítójának. Hiszen a teológiának politikai eszközként történő ideológiai hasznosítása azt eredményezte, hogy a Vasgárda ellenségei lényegében az egyház, Krisztus és Isten ellenségeivé is váltak. Ugyanakkor a nemzet szent és sérthetetlen entitássá alakult át. Mindezt az ortodoxiának egy olyan esztétizált ideálja fogta keretbe, amely magában hordozta a megújulás igényét és akarását. Ez annyira jellemző volt az 1930-as évek időszakára, hogy II. Károly király diktatúrájának eszköztárához szintén hozzátartozott az ortodox alapú szakralizált politika nyilvános megjelenítése. Arról nem is beszélve, hogy az 1940 szeptembere és 1941 januárja között hatalomra került Vasgárda tervei között szerepelt a román ortodox egyház megreformálása, aminek szükségességét a mozgalom ideológusai (pl. Nichifor Crainic, Nae Ionescu) már egy ideje hangoztattak. Levéltári források hiányában azonban – csupán az egyházi sajtóra támaszkodva – szinte lehetetlen véleményt alkotni a korábban a királyi diktatúrát támogató román ortodox egyháznak ezekben a hónapokban tanúsított magatartásáról. A „nemzeti totalitárius állam” megvalósítására vonatkozó eltérő elképzelések ugyanis rövid idő alatt megbontották Antonescu tábornok és a Horia Sima vezette Vasgárda hatalmi szövetségét. A sikertelen vasgárdista lázadás (1941. január 21–23.) leverését követően az ortodox hierarchia Antonescu mellé állt, és februárban mindenféle politikai tevékenységtől kategorikusan eltiltotta a papokat. Ennek ellenére a papság számottevő részének a Vasgárdával való ideológiai összefonódása és a mozgalomban való szerepvállalása mély nyomokat hagyott az egyházban, és a későbbiekben gyengítette annak társadalmi helyzetét.

M. Bănică munkája nem volt könnyű olvasmány. Művének hiányosságai (pl. az ortodox és a vasgárdista antiszemitizmus kapcsolatának nem eléggé elmélyült vizsgálata) – amelyekre több esetben is ő maga hívja fel a figyelmet (pl. az elemzés továbbvitelének a lehetetlensége, alá nem támasztható intuitív kitételek) – elsősorban a forráshiányoknak tulajdoníthatók. A Román Ortodox Egyház ugyanis mind a mai napig elutasítja, hogy szembenézzen a múltjával. Következetesen elzárkózik attól, hogy értelmezze mind a kommunizmussal, mind pedig az 1930-1940-es évek jobboldali diktatórikus rendszereivel való együttműködését. Ebből kifolyólag továbbra is elzárja levéltárait a kutatók elől, akik kénytelenek beérni az állami levéltárakban hozzáférhetővé tett anyagok vizsgálatával. Mindezek ellenére M. Bănică monográfiája mégis fontos mérföldkő, mert arról tanúskodik, hogy Romániában is eltűnő-félben vannak a tabutémák, és a kutatók most már olyan kérdéseket is mernek boncolgatni, amelyeknek kendőzetlen feltárása bizonyos körökben azért még mindig nemzetárulásnak minősül. Ugyanakkor pedig új megvilágításba helyezi azt a korszakot, amely fölött a kommunista történetírás – a maga sablonos és doktriner formájában – ítélkezett ugyan, de amelyet valójában mélységesen elhallgatott. Joggal. Hiszen Ceauşescu román nemzeti-kommunizmusa teljes mértékben az 1930-as évek eszmevilágából táplálkozott. M. Bănică munkáját olvasva ez teljesen egyértelmű. Ennek fényében sokkal jobban érthető az a politikai-ideológiai zűrzavar, ami a poszt-kommunista Romániát napjainkban is jellemzi. Illetve világossá válik, hogy 1989-1990-ben nem annyira rendszer, hanem sokkal inkább hatalomváltás történt. A rendszer – a „modern” állam megalakulása óta – kisebb-nagyobb kiigazításokkal és személycserékkel ugyan, de lényegében változatlanul működik.[6]

 

Mirel Bănică: Biserica ortodoxă română, stat şi societate în anii ’30 (A román ortodox egyház, az állam és a társadalom a ’30-as években). Prefaţă de Marius Turda (előszavával). (coll. Document), Iaşi, Polirom, 2007, 268 o.

 

Jakab Attila

 

1.        A  nemzetközi szakirodalomból a Vasgárdára vonatkozóan lásd A. Heinen, Die Legion „Erzengel Michael” in Rumänien, soziale Bewegung und politische Organisation: ein Beitrag zum Problem des internationalen Faschismus (Südosteuropäische Arbeiten, 83), München, 1986; F. Veija: La mística del ultranacionalismo: historia de la Guardia de Hierro, Rumania, 1919–1941, Barcelona, 1989.

2. M. Eliade pl. a Vasgárdát nem annyira politikai és ideológiai, hanem sokkal inkább vallási mozgalomnak tekintette (lásd http://beszelo.c3.hu/02/0910/16eliade.htm9).

3. Lásd pl. O. Gillet: Religion et nationalisme. L’idéologie de l’Église Orthodoxe Roumaine sous le régime communiste (Spiritualités et pensées libres), Bruxelles, 1997. (Jakab A., „Vallás és nacionalizmus”, Pro Minoritate 6, 1997/3–4, 170–185. old.); S. Dorondel, „Orthodoxy, nationalism, and local identities: a Romanian case study”, Ethnologia Balkanica 6, 2002, 117–144. old.

4. Lásd pl. a „Totalitarian Movements and Political Religions” c. folyóiratot.

5, Erre vonatkozóan lásd S. Runciman: A bizánci teokrácia. Bizánci stílus és civilizáció, Budapest, 2007.

6. Az 1989 decemberében Ion Iliescu kezdeményezésére – és támogatására – megalakult Nemzeti Megmentési Front pl. még a nevében is kísértetiesen emlékeztet az 1930-as években a demokratikus intézményrendszer erodálásán munkálkodó, és végül a diktatúrát Romániában bevezető II. Károly király által 1938 decemberében – szintén a saját támogatására – létrehozott Nemzeti Újjászületési Front elnevezésű tömegpártra.

 

 



[1] . A nemzetközi szakirodalomból a Vasgárdára vonatkozóan lásd A. Heinen, Die Legion „Erzengel Michael” in Rumänien, soziale Bewegung und politische Organisation: ein Beitrag zum Problem des internationalen Faschismus (Südosteuropäische Arbeiten, 83), München, 1986; F. Veija: La mística del ultranacionalismo: historia de la Guardia de Hierro, Rumania, 1919–1941, Barcelona, 1989.

 

[2] . M. Eliade pl. a Vasgárdát nem annyira politikai és ideológiai, hanem sokkal inkább vallási mozgalomnak tekintette (lásd http://beszelo.c3.hu/02/0910/16eliade.htm9).

 

[3] . Lásd pl. O. Gillet: Religion et nationalisme. L’idéologie de l’Église Orthodoxe Roumaine sous le régime communiste (Spiritualités et pensées libres), Bruxelles, 1997. (Jakab A., „Vallás és nacionalizmus”, Pro Minoritate 6, 1997/3–4, 170–185. old.); S. Dorondel, „Orthodoxy, nationalism, and local identities: a Romanian case study”, Ethnologia Balkanica 6, 2002, 117–144. old.

 

[4] . Lásd pl. a „Totalitarian Movements and Political Religions” c. folyóiratot.

 

[5] , Erre vonatkozóan lásd S. Runciman: A bizánci teokrácia. Bizánci stílus és civilizáció, Budapest, 2007.

 

[6] . Az 1989 decemberében Ion Iliescu kezdeményezésére – és támogatására – megalakult Nemzeti Megmentési Front pl. még a nevében is kísértetiesen emlékeztet az 1930-as években a demokratikus intézményrendszer erodálásán munkálkodó, és végül a diktatúrát Romániában bevezető II. Károly király által 1938 decemberében – szintén a saját támogatására – létrehozott Nemzeti Újjászületési Front elnevezésű tömegpártra.