Klió 2008/4.

17. évfolyam

 

MŰVELŐDÉS- ÉS ESZMETÖRTÉNET

 

Két tanulmány a nacionalizmus-

és a fogalomtörténet-kutatás területéről

 

 

Bevezetésképpen szeretném Miloslav Hroch, a nemzetközileg elismert nacionalizmus-kutató gondolatait felidézni, amit 1993-ban a New Left Reviewban megjelent tanulmányában fejtett ki.[1] Korábbi kutatásaira is utalva a nacionalizmus kutatásának új feladatait határozza meg. Akkor a szerző elsősorban a nemzetközi összehasonlító vizsgálatokat kérte számon a nacionalizmus-kutatással foglalkozó szakembereken, kiemelve, hogy a hosszú távú társadalmi és politikai folyamatok megértésében és felvázolásában azok a kutatások segítenek. A Hroch által korábban kidolgozott és használt módszertani elemzés segített a nemzettéválás és az államszervezés folyamatának meghatározásában és az európai kis népek nemzeti mozgalmai társadalmi bázisának vizsgálatában.[2] Az évtized, évtizedek, amelyek az említett munkák óta elteltek a nacionalizmus-kutatásban is számos új eredményt hoztak. Hazánkban is megjelentek olyan alapvető, korábban csak idegen nyelven olvasható vagy részben kiadott tanulmányok, monográfiák, amelyek a nacionalizmus-elméletek legfontosabb és alapvető munkái.[3] Ami viszont nem változott Hroch 1993-ban megjelent tanulmánya óta, hogy továbbra is „túlkínálat” van a nacionalizmus-elméletekből, míg a komparatív módszereket használó kutatások csak lassan gyarapodnak. Az általa felvetett kérdések egyik jó terepe lehet a fogalomtörténet, amely több szállal is kapcsolódik a politikai és társadalmi folyamatokhoz, és nem kizárólag egy államhoz kapcsolható jelenségeket érint.

Az alábbiakban szeretnék bemutatni két érdekes összehasonlító elemzést, amelyek valamilyen formában kapcsolódnak a nemzetfogalom politikai retorikában való megjelenéséhez és a nemzetté válás, államszervezés összetett folyamatához. Ki kell emelnem, hogy a két tanulmány sem témaválasztásában, sem módszertanilag nem kapcsolódik egymáshoz, a korszakok is eltérőek, amelyeket vizsgálnak. Kapcsolódási pontjuk az lehet, hogy mindkettő Skandinávia történetével foglalkozik, és az összehasonlítás egy formáját végzi el. Az első tanulmány Pasi Ihalainennek, a Jyväskylä Egyetem Történelem és Néprajzi Tanszéke professzorának a XVIII. századi politikai gondolkodást vizsgáló munkája. Ihalainen az eszme- és fogalomtörténet módszertani kérdéseinek rövid összefoglalására vállalkozott. Majd a bemutatott módszerek alkalmazásával elemzi a nemzet szemantikai és retorikai változásait a protestáns Anglia és a Svéd Királyság történetében.[4] A másik tanulmány H. Arnold Barton, az Illinois Egyetem Történelem Tanszéke professzor emeritusának összehasonlító elemzése, amelyben a XIX. századi finn és norvég történelem gazdasági, társadalmi folyamatait és kulturális sajátosságait vizsgálva hasonlítja össze a politika, az állam és a nemzeti társadalom megszületését.

Pasi Ihalainen tanulmánya elméleti bevezetővel kezdődik, amelyben röviden bemutatja az angol-szász „skinneri”, kontextuális-pragmatikai eszmetörténeti iskola és a német Reinhard Koselleck által kidolgozott fogalomtörténeti, szemantikai iskola módszertani sajátosságait. Előbbi a mikro-kontextuális módszert használja a politikai gondolkodás fogalmi jellemzőinek bemutatására, utóbbi hossszabb, makro-szintű nyelvi változásokat vizsgálva a nyelv szemantikai jellemzőit kutatja. Ihalainen hangsúlyozza, hogy a két iskola az eszme- és fogalomtörténeti diskurzusban meghatározó helyet foglal el. Mellettük említést tesz még a finn és a holland kutatásokról, amelyek e kettőhöz kapcsolódtak és tűzték ki feladatul a politikai gondolkodás eszme- és fogalomtörténeti vizsgálatát.

Ihalainen saját kutatásai során is alkalmazott módszertani elemzéssel kezdi tanulmányát, amelyben arra a kérdésre keresi a válaszokat, hogy milyen viszonyban áll a két fent említett módszertani iskola. Hogyan lehet összeegyeztetni a mikro- és makroszintű folyamatokban megjelenő fogalmi változások kutatását. Az eszmetörténész – Ihalainen meghatározásában – a politikai diskurzusokban megjelenő szövegek, és az azokban fellelhető kifejezések elemzésével foglalkozik. A múlt intellektuális kontextusa és fogalmai szemantikai változásának az elemzése a politikai diskurzusokban résztvevők áltak használt kifejezések értelmezésén alapszik. Másrészt azok elhelyezése egy nagyobb időintervallumban. Ez nem csak egy politikai kultúra elemzését jelentheti, hanem több, egymással kapcsolatban álló politikai kultúra, beszédmód és szöveg összehasonlítását is. A fogalomtörténet kutatásakor a történész feladata nem csupán a politikában szignifikáns fogalmak használatának vizsgálata, hanem annak a tisztázása, miként határozták meg és értelmezték azokat a használóik. A párbeszédben milyen fogalmakat használtak, mit tekintettek relevánsnak egy kérdés leírásában. Ihalainen arra hívja fel a figyelmet, hogy a fogalmak kutatásakor hasznos mind a mikro-kontextust, az egyén által használt retorika elemeit, mind a makro-szemantikai jelenségeket, a források minél sokszínűbb formáit alkalmazni. Ennek az elméletnek a gyakorlati alkalmazását mutatja be tanulmányának második felében.

Az első részben a szerző a XVIII. századi angol egyházi szertartások szövegeit, prédikációit vizsgálta. Abból a szempontból közelítette meg a szövegeket, hogy azokban mikor, hogyan és miért jelentek meg a nemzet és haza fogalmak. A forrásbázist adó ceremóniák szövegeiből jól lehet rekonstruálni a korabeli politikai elithez tartozó egyházi vezető réteg állásfoglalásait. (Ihalainen hangsúlyozza, hogy nem vasárnapi istentiszteleteken, hanem állami, hivatalos szertartásokon elhangzott prédikációkról van szó a kutatásban.) Ezeken az alkalmakon jelentek meg azok a vallási és politikai terminusok, amelyekben az egész nemzetet érintő utalások is gyakoriak voltak. A szerző kutatásai során több száz ilyen prédikációt vizsgált meg, amelyek segítségével jellemezni tudta a nemzet és a haza meghatározására használt terminológia makro-szintű szemantikai változásait. Több mint 150 variációt gyűjtött össze, amelyek alapján korszakokat különböztet meg egymástól. A legfontosabb változás az 1740-es évektől kezdődően figyelhető meg, amikor az angol prédikációkban Nagy-Britanniát, mint a szabad nemzet, szabad nép hazáját határozták meg. A „nemzeti szabadság” és a „nemzeti jogok” kifejezések használata mind általánosabbá vált, végül a francia forradalom idején a „politikai szabadság” egyik pillérévé vált. Olyan konceptuális változás figyelhető meg – állítja Ihalainen –, amely a nemzetnek új tartalmi jegyeket adott, viszont szoros kapcsolatban maradt a protestáns vallással. A szerző arra is felhívja a figyelmet, hogy hasonló folyamatok jellemzőek voltak más protestáns államokban is, mint Hollandia, vagy a Svéd Királyság.

A tanulmány második részében Ihalainen a beszéd–aktus elmélet példáját a XVIII. századi svéd lutheránus egyházi ceremóniák egyik prédikátorának szövegeiben mutatja be. 1771-ben, a szabadság-korának végén Gabriel Lütkemann beszédeiben olyan retorika használata jelent meg, amelyben a nemzet és az „igaz” szabadság fogalmait összekapcsolta a királyi hatalommal. A stockholmi rendi gyűlésen elmondott beszédeiben Lütkemann az „igaz” szabadságot és a haza szeretetét az uralkodó, III. Gusztáv személyéhez és az államhoz kapcsolta. Ezzel új értelmezését adta a királyság, az uralkodó és a nemzet kapcsolatának. Ihalainen egy új korszakhoz kapcsolódó új politikai fogalom megjelenésére hívja itt fel a figyelmet. Kiemeli, hogy ez a fogalmi rekonstrukció abban a politikai szituációban értelmezhető, amely adott korban és sajátos kontextusban jelent meg.

Munkája összegzésében a vallási alapú kora-modern nemzeti identitások nemzeti alapúvá válását hangsúlyozza. Az eszme- és fogalom történetírás feladatát abban látja, hogy a makroszintű szemantikai változások megértése után a politikai diskurzusok mikro elemzését is el kell végezni. Módszertanilag tehát a kosellecki és skinneri elméleteket összeegyeztethetőnek tartja.

A másik tanulmány, amelyet szeretnék bemutatni, az összehasonlító elemzések egyszerűbb, és empirikusabb formáját képviseli. Arnold Barton a XIX. századi finn és norvég politikai és kulturális folyamatokat hasonlította össze egymással. Munkája három szempont alapján van összeállítva, amelyekben nagyrészt egymás mellé rakott adatokat hasonlít össze. Éppen ezért a szöveg egy kissé nehézkes, az egyes részek összefüggéseit nehéz megérteni. Az első részben a XIX. század elején lezajlott politikai változásokat helyezte egymás mellé. Ezek alapján a korábban svéd uralom alatt élő finnek önálló nagyhercegségben, a dán fennhatóság alá tartozó norvégok önálló királyságban éltek tovább. Mindkét esetben a politikai autonómia megszerzésén volt a hangsúly, amely alapján új államok születtek. A létrejött jogi-politikai kereteket, ahogyan a szerző kiemeli, mindkét esetben önálló belső fejlődés jellemezte. A norvég parlament 1814-ben fogadta el az új alkotmányt, majd 1815-ben kimondták az uniót a Svéd Királysággal. Az új alkotmány a legdemokratikusabb volt a korabeli Európában. A svédekkel való egyesülés nem csorbította a parlament jogait. Újabb jelentős változás 1884-ben történt, amikor a parlament elfogadta a miniszteriális felelősség elvét és megszüntette a királyi vétójogot. Ezt követően 1898-ban a férfiak, 1913-ban a nők általános választójogát vezették be. A független norvég állam1905-ben való megszületése a korábbi keretek békés átmentésével valósult meg.

A finnek 1809-ben kaptak nagyhercegségi státuszt. I. Sándor a porvoo-i rendi gyűlésen garantálta a korábbi svéd törvények változatlanságát, az önálló kormányzati hivatal felállítását. E hivatalból jött létre a Finn Császári Szenátus, amely 1816-ban kezdte meg működését (korábban is működött központi kormányzati hivatal, de nem volt szabályozva a hatásköre). A finn rendeket ezt követően 1863-ig nem hívták össze. Az 1863-as rendi gyűlés sem valósított meg lényeges politikai reformokat. Azokra 1906-ban került sor, amikor a finn rendek az akkori legarchaikusabb politikai berendezkedését (négykamarás rendi gyűlés) a kor legmodernebb és legdemokratikusabb államformájává alakították át. Barton hangsúlyozza, hogy a két állam függetlenné válásában lényeges eltérés figyelhető meg. A norvégok békés körülmények között váltak függetlenné, míg a finnek az első világháború alatt, véres polgárháború közepette 1917-ben.

A politikai háttér összevetését követi a kulturális folyamatok elemzése. Barton elsősorban a nemzettéválás tényezőit mutatja be, arra koncentrál, hogy milyen szerepet töltöttek be a nemzeti identitás formálásában a tudományok és a művészetek. Összeveti a tudományos társaságok alapítását, a történetírás, az irodalom és a nyelv szerepét. Helyesen veszi észre, hogy milyen fontos szerepet játszottak ebben a folyamatban az egyetemek. Bár csak utal rá, hogy az egyetemi ifjúság, különösen a Finn Nagyhercegségben, a politikai és a kulturális élet központját alkotta. A nemzeti múlt és a nemzeti identitás összekapcsolása mindkét esetben jellemző volt, de Barton szerint a norvég „öreg”, a finn pedig „fiatal” nemzet, a múlthoz való viszonyukban is megfigyelhető az eltérés. A norvégok elsősorban a viking-korhoz tértek vissza, míg a finnek a kalevalai hagyományokig. A finn államiság viszont nem korábban nem létezett. Összehasonlítási alapot adott továbbá a mindkét esetben meghatározó szerepet játszó nyelvkérdés. Míg a finneknél ez egyben társadalmi kérdés is volt, a norvég esetben nem okozott szociális ellentéteket. A nemzeti nyelv és az önálló nemzeti kultúra programja szintén megjelent mind a finneknél, mind a norvégoknál. A finn esetben a svéd és az orosz nyelv dominanciájának megakadályozosa, a finn kultúra megteremtése volt a program. A norvégoknál kevésbé kapott politikai tartalmat. A norvég dialektusok és a norvég irodalmi nyelv megteremtése nem okozott társadalmi ellentéteket, és a később nemzetközileg is elismert írók (például Henrik Ibsen) sem az új-norvég nyelvet használták, hanem a korábbi dán-norvégot (Dano-Norvegian). Barton rövid felsorolásként mutatta be a művészetek és az építészet eredményeit a nemzeti identitás kifejezésének példájaként. A fejezetet a két nemzet egymás felé mutatott szimpátiájának és kölcsönös gesztusainak rövid említése zárja.

Összegzésként és a tanulmány lezárásaként olvashatunk a két nemzet XX. század eleji politikai fejlődésének eltéréseiről és függetlenné válása utáni további kapcsolatairól az anyaországgal. A norvégok a skandináv országokkal baráti viszonyt tartottak fenn, ellenben a finnek az oroszokkal egészen a második világháború végéig ellenséges viszonyban álltak. A finn-svéd viszony viszont alapvetően harmonikusnak nevezhető, ami az Európai Unióban tovább mélyült. A finn és a norvég „hosszú XIX. századi” történelemben közösnek és a legjelemzőbb azonosságnak azt tekinti a szerző, hogy mindkét nemzet magas szintű alkotókészséget mutatott a politikában és a kultúrában. Ezek segítségével tudták megteremteni a nemzeti önállóságukat, lendületet és frissességet mutatva másoknak is.

A bemutatott két tanulmány jó példája lehet az összehasonlító elemzéseknek. Előbbi a fogalomtörténet módszereit alkalmazva, utóbbi az empirikus kutatás eredményeit párhuzamba állítva tudta szélesebb perspektívában elhelyezni a skandináv régió államait.

 

Pasi Ihalainen: Between historical semantics and pragmatics. Recronstucting past political thought through conceptual history (A történeti szemantika és pragmatikum között. A múlt politikai gondolkozásának rekonstruálása a fogalomtörténet segítségével). Journal of Historical Pragmatics 7:1 (2006), pp. 115143.

H. Arnold Barton: Finland and Norway, 1808–1917. A comparative perspective (Finnország és Norvégia, 1808–1917. Öszehasonlító elemzés). Scandinavian Journal of History Vol. 31, No. 3–4. September 2006, pp. 221236.

 

Nagy Vince Róbert

 

1. Hroch, Miloslav: From National Movement to the Fully-formed Nation, the nation-building process in Europe New Left Review I. 198. March-April. 1993.

2. Uő. Social Conditions of National Revival in Europe. A Comparative Analysis of the Social Composition of Patriotic Groups among the Smaller European Nations, Cambridge, 1985 p.

3. Összegző és hiánypótló ilyen szempontból a Kántor Zoltán szerkesztésében 2004-ben megjelent Nacionalizmuselméletek kötet.

4. A Klióban korábban megjelent Ihalainen-tanulmányt bemutató ismertetésem: A „szülőföld” és a „nemzet” koncepciója a svéd egyházi prédikációkban a késő abszolutimus korától III. Gusztáv trónralépéséig (The Concepts of Fatherland and Nation in Swedish State Sermons from the Late Age of Absolutism to the Accession of Gustavus III.) Klio. 2005/1. 44-49.

 



[1] . Hroch, Miloslav: From National Movement to the Fully-formed Nation, the nation-building process in Europe New Left Review I. 198. March-April. 1993.

 

[2] . Uő. Social Conditions of National Revival in Europe. A Comparative Analysis of the Social Composition of Patriotic Groups among the Smaller European Nations, Cambridge, 1985 p.

 

[3] . Összegző és hiánypótló ilyen szempontból a Kántor Zoltán szerkesztésében 2004-ben megjelent Nacionalizmuselméletek kötet.

 

[4] . A Klióban korábban megjelent Ihalainen-tanulmányt bemutató ismertetésem: A „szülőföld” és a „nemzet” koncepciója a svéd egyházi prédikációkban a késő abszolutimus korától III. Gusztáv trónralépéséig (The Concepts of Fatherland and Nation in Swedish State Sermons from the Late Age of Absolutism to the Accession of Gustavus III.) Klio. 2005/1. 44-49.