Klió 2008/3.

17. évfolyam

 

XX. SZÁZAD

 

Németország közel-keleti politikája

 

A történelem folyamán Németország külpolitikájában a Közel-Kelet fontosságát

tekintve napjainkig alárendelt szerepet játszott amerikai és európai

politikájához viszonyítva. A közel-keleti kérdésbe való beavatkozás viszont

olyan eszközt nyújtott számára, amivel érdekeinek megfelelően sikeresen

tudta a feszültséget enyhíteni vagy generálni a nyugati hatalmak között.

Utóbbi az aktuálpolitikai helyzet függvénye volt; a béke évtizedeiben a

hangsúlyt a kereskedelmi, gazdasági és kulturális kapcsolatokra helyezve

a status quo fenntartására törekedett, hogy aztán a világháborúkban megpróbáljon

lázadásokat kirobbantani ellenfelei hátországában. Wolfgang G.

Schwanitz1 tanulmányában részletesen elemzi e politikai irányvonal váltakozását

utalva az azt kiváltó és befolyásoló okokra, valamint eredményeikre.

A Német Birodalom 1871-es létrejöttének időpontjára a gyarmati ambíciókat

tápláló Berlin jelentős lemaradásban volt a kor nagyhatalmaihoz képest. Ekkorra

Nagy-Britannia, Franciaország és Oroszország már nemcsak felosztották

egymás között az ismert világ tekintélyes részét, hanem egymás érdekszféráinak

kölcsönös elhatárolását és elismerését követően megkezdték tengeren túli gyarmataik

birodalmukba történő integrálását is. Németország emiatt 1884–1914

között egyfelől az addig Európa előtt még ismeretlen afrikai és ázsiai területek

felfedezésére, illetve Kelet- és Nyugat-Afrikában gyarmatok alapítására koncentrált.

A már gyarmati sorban lévő régiókkal kapcsolatban azonban szigorúan

a status qou fenntartását tartotta szem előtt. Külpolitikájának sarokköve a békés

úton történő behatolás volt, amit lehetőség esetén szakértők küldésével, kereskedelemmel

és hitelek nyújtásával valósított meg.

 

1. Wolfgang G. Schwanitz a németországi Lipcsei Egyetemen a Közel-Kelet társadalmi és

gazdaságtörténetéből védte doktori disszertációját. Négy könyv szerzője, valamint tíz további

munka szerkesztője, amelyek Európa, Amerika és a Közel-Kelet kapcsolattörténetét

mutatják be. New Jerseyben a Rider Egyetemen világtörténetet oktat, valamint ösztöndíjas

kutatásokat folytat az izraeli GLORIA központban, Herzliyában.

 

E politikát követte az ekkor oszmán befolyás alatt álló, később Közel-

Keletként ismertté vált térséggel kapcsolatban is, amivel a gazdasági, a kul

turális és a katonai együttműködés terén kívánta kapcsolatait elmélyíteni.2

Fontosságát tekintve a régió alárendelt szerepet játszott amerikai és európai

politikájához viszonyítva, a térség eseményeit az európai nagyhatalmak

szemszögéből vizsgálta és ítélte meg. Az Oszmán Birodalom hanyatlásával

és a Balkánnal kapcsolatos cári ambíciók felerősödésével felszínre kerülő,

ún. „keleti kérdésben” emiatt pusztán csak olyan eszközt látott, ami a

hatékonyabb érdekérvényesítés lehetőségét nyújtotta számára hatalmi politikájában.

Az a tény, hogy nem rendelkezett gyarmatokkal a régióban,

feljogosította egyúttal arra is, hogy már az 1880-as évektől aktív közvetítő

szerepet játsszon a gyarmatosító hatalmak Kelettel kapcsolatos viszályainak

elsimításában. Schwanitz megállapítása szerint mindezeknek köszönhetően

a térséggel kapcsolatos német külpolitika szembeszökő jellemvonása 1914-ig

az aktuálpolitikai helyzet fenntartása és a térséggel kapcsolatos területi

követelések következetes mellőzése volt.

Az I. világháborút kirobbantó szarajevói merénylet után viszont az addig

mellőzött Közel-Kelet rövid idő alatt a német háborús politika előterébe

került. A szerzőmeglátása szerint már önmagában figyelemre méltó az oszmán

hadseregben szolgáló mintegy 30 000 német katona, a Szuezi-csatorna

elfoglalására tett két eredménytelen kísérlet, valamint Hans von Seeckt tábornok,

az utolsó oszmán vezérkari főnök tevékenysége. Mégis, ami véleménye

szerint különlegessé és egyedülállóvá teszi a németek közel-keleti

politikáját, az a Nagy-Britannia, Franciaország és Oroszország ellen meghirdetett

iszlám dzsihád volt, aminek gondolata a neves német archeológustól

és diplomatától, Max von Oppenheimtől származott. Az elképzelés,

hogy a kalifa felszólítására felkeljen brit India, francia Észak-Afrika és az

orosz megszállás alatt álló Ázsia muszlim lakossága, hamar megnyerte II.

Vilmos császár tetszését. A remény azonban, hogy általuk egyszerre tudják

kiegészíteni fronton harcoló soraikat, valamint folyamatos belpolitikai

instabilitást tudnak teremteni az antant gyarmatai hátországában, rövid idő

alatt szertefoszlott. Hiába költöttek hatalmas összegeket különböző expedíciókra

és nyomtattak pániszlamista propagandát Berlinben, az 1914. november

11-ei fetvában meghirdetett szent háborút a muszlimok többsége

semmibe vette. Ez az összehangolt német–oszmán akció, bizonyos lokális

zavargásoktól eltekintve, mindössze az alig megszületett német–iszlám tanulmányok

hitelének elvesztését eredményezte.

 

2. Schwanitz a Közel-Kelet fogalma alatt mindazokat a területeket – a mai Törökországtól

Palesztinán és Mezopotámián keresztül egészen Egyiptomig és Mauritániáig – érti, amelyek

ezekben az években hivatalosan az Oszmán Birodalom részét képezték, függetlenül

Isztambulnak az egyes régiók esetében eltérő hatalomgyakorlásának formális/informális

jellegétől.

 

Az I. világháború után létrejövő Weimari Köztársaság erőfeszítései elsősorban

az ország stabilizálására és modernizációjára irányult, így a Közel-

Kelet fontossága külpolitikájában ismét veszített jelentőségéből. A világháború

előtti állapotokhoz visszatérve Nagy-Britannia és Franciaország

irányában következetesen hangsúlyozta a status qou iránt elkötelezettségét

és a mindenfajta területi igényről való lemondását. A felmerülő viszályok

megoldásába azonban már nem tudott aktívan bekapcsolódni, a nemzetközi

politikai életben elszenvedett súlyvesztése kizárta korábbi közvetítő szerepének

ellátását. Ezzel párhuzamosan korábbi külpolitikájának szellemében

a régió viszonylatában a kereskedelmi, gazdasági és kulturális kapcsolatokra

helyezte a hangsúlyt. A külügyminisztériumban végrehajtott átszervezéseket

követően az alapvetően nacionalista beállítottságú országok iparosításának

támogatásáról döntöttek, illetve a brit és francia mandátori hatalommal

elégedetlen diákokat fogadtak továbbképzésre. A szerzőezzel kapcsolatban

– a háttérben kibontakozó német–arab relációkat vagy akár Hitler világháború

utáni térséggel kapcsolatos terveit figyelmen kívül hagyva – megállapítja,

hogy a bíztató kezdet ellenére hamar veszített lendületéből a folyamat.

Ennek okát a versailles-i béke által korlátozott német katonai potenciálban

véli felfedezni, ami megítélése szerint erősen hozzájárult a régió jelentőségének

marginalizálódásához. Utóbbi miatt Németország tartózkodó álláspontra

helyezkedett a zsidó nemzeti otthon létrehozásának kérdésében a

növekvő antiszemitizmus ellenére is.

Hitler 1933-as hatalomra jutásától a második világháború kirobbanásáig

Berlin nem tulajdonított nagy jelentőséget a Közel-Keletnek. A Führer antiszemita

nézeteit összefoglaló Mein Kampf már sugallta, hogy Németország

nem kíván színes bőrűemberek lakta gyarmatokra szert tenni. Helyette Kelet-

Európával kapcsolatos távlati elképzeléseinek biztosított prioritást. Schwanitz

véleménye szerint ez az irányvonal azonban három tényezőnek köszönhetően

fokozatosan módosult: háború esetén ideális hadszíntérnek ígérkezett

az ellenség hátországában, stratégiailag felértékelődött a szövetséges Japán

és Olaszország helyzetének veszélybe kerülése esetén, valamint a német

Blitzkrieg európai kudarca esetére kiváló helyszínnek találták minél nagyobb

ellenséges haderő lekötésére. A gondolatmenet helyességét rövidesen igazolták

a II. világháború eseményei. A közel-keleti háborús politika ismét a német

külpolitika homlokterébe került. Az olasz érdekeltségnek elismert régióra viszont

mindvégig az Európában zajló ütközetek mellékhadszíntéreként tekintettek

az 1941. áprilisi iraki puccs vagy az Amin al-Husszeini jeruzsálemi főmufti

által újfent meghirdetett dzsihád ellenére 1943. májusáig, amikor a szövetséges

erők felszámolták a tengely csapatok utolsó észak-afrikai állásait is.

A Harmadik Birodalom veresége után a megosztott Németország eltérő

ideológiája, szövetségi rendszere és ezt determináló külpolitikája újra

háttérbe szorította a közel-keleti kapcsolatok fontosságát. Napjainkban a

szerző meglátása szerint az egyesített állam békebeli külpolitikájának sarkpontjaihoz

visszatérve a status quo tiszteletben tartása, a területi igények

feladása és konfliktushelyzetben való közvetítés mellett kötelezte el magát,

aminek a korábbi másodlagos fontosság helyett immáron kiemelt prioritást

biztosít. Ennek szellemében aktív szerepet játszik a közel-keleti békefolyamatban

és egyik legfőbb feladatának az iszlám vallás és az európai kultúrkör

összeegyeztetését tartja.

A munka erényeként meg kell említenünk, hogy a szerző korhű térképek

alkalmazásával betekintést nyújt a tengelyhatalmak 1940–1942. közötti

helyzetébe a Közel-Keleten és az 1941-es iraki eseményekbe. Külön említésre

méltó emellett még az az ugyancsak a tanulmányban helyet kapó eredeti

helyzetértékelőjelentés is, amit az amerikaiak készítettek a tengelyerők

muszlim világban folytatott propaganda tevékenységéről.

 

Wolfgang G. Schwanitz: Germany’s Middle East Policy. (Németország közel-keleti politikája)

In: The Middle East Review of International Affairs, Vol. 11, No. 3 (September 2007) 26-41. o.

 

Prantner Zoltán