Klió 2008/3.

17. évfolyam

 

HISTORIOGRÁFIA ÉS MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET

 

Meinecke emigráns tanítványai

 

A következőkben ismertetendő cikk alapjában véve egy dokumentum-kötet

kísérő/értelmező tanulmánya. A 2006-ban kiadott terjedelmes könyv a

huszadik század legnagyobb (és általában is Ranke mellett legtöbbet emlegetett)

német történészének, a német történetírás Altmeisterének, Friedrich

Meineckének az egykori tanítványaival folytatott levelezését tartalmazza.

E tanítványok közös jellemzője, hogy – zsidó származásuk miatt – a hitleri

hatalomátvételt követően amerikai emigrációba kényszerültek. A levelezés

kiadója, egyúttal jelen tanulmány szerzője számos érdekes kérdést vet fel az

emigráció kapcsán. Például azt, hogy mennyire sikerült beilleszkedniük az

emigránsoknak az amerikai egyetemi/akadémiai, tudományos életbe, mennyiben

sikerült folytatniuk a korábban Meineckénél elsajátított eszmetörténeti,

a rankei örökségre jelentős mértékben építő hagyományokat, hogyan

igyekeztek részt venni a háború utáni új német identitás megteremtésében

(amely immár nem nélkülözhette az amerikai demokratikus tradíciókat),

stb. A tanulmány írója (maga is a Ranke-Meinecke hagyományon nevelkedett

nagy Gerhard Ritter leszármazottja) alapvetően négy kiemelkedő történész

köré építi mondanivalóját, nevezetesen Hajo Holborn, Felix Gilbert,

Dietrich Gerhard, Hans Rosenberg levelezését, illetve életművét elemzi

behatóbban. Időnként látókörébe kerülnek például Leonard Krieger, Hans

Rothfels, Arno Mayer, Theodor Hamerow, Gerhard Masur és más történészek

is, ők azonban – bár számos vonatkozásban szintén az eszmetörténeti

tradíció örökösei voltak – talán nem számítanak par excellence Meinecke-

tanítványoknak.

A tanulmány döntő részében az említett négy historikus pályaképét kapjuk,

nagyjából azonos szempontok szerint rekonstruálva a Meineckénél történő

pályakezdést és indíttatást (ami persze nagymértékben meghatározta

az életművek kiindulópontját képező doktori disszertációknak akár már a

témáit is), a jelzett amerikai váltás körülményeit, az 1945 utáni „Stunde

Null” lereagálását, majd a háború utáni, egyeseknél a nyolcvanas, sőt kilencvenes

évekig tartó további pályafutást.

Hajo Holborn esetében például különösen fontosnak tartja a szerző,

hogy 1941-ben Lovejoy és Perry Miller mellett meghatározó szerepet játszott

a Journal of the History of Ideas című folyóirat megalapításában. Ez

máig is az amerikai (és egyetemes) eszmetörténeti kutatások egyik legjelentősebb

orgánuma. A Meinecke tanítványoknak ennek megfelelően egyik

legnagyobb érdeme az volt (bár nem kívánom megelőlegezni a tanulmány

végső summáját), hogy az Egyesült Államokban meghonosították ezt a stúdiumot

(amelynek persze ott is voltak előzményei), s így végeredményben

olyan nagy törést nem okozott pályafutásukban, történeti kutatásaikban

és orientációjukban az emigráció. Holborn esetében még arra mutat rá a

szerző, hogy Amerikában kiemelkedő művei születtek például az amerikai

diplomáciatörténet különböző problémáiról, amiben viszont a nevezetes

„Primat der Aussenpolitik” szempontjai (tehát úgyszintén rankei-meineckei

indíttatások) köszönnek vissza. A háború után számára is hosszas tépelődést

jelentett a német nemzeti múlttal való alapvetően szintén ideologikus és

eszmetörténeti ihletésű, de egyidejűleg kritikus szembesülés. A német gondolkodástörténeti

tradícióban például kifogásolta az állami omnipotencia

szellemi-ideológiai előkészítését, valamint a természetjogi elvek alábecsülését.

Élete alkonyán pedig a legjobb meinecke-i hagyományokat követve

a történettudomány fragmentálódása és túlzott specializálódása miatt érzett

keserűséget, hiányolva a távlatos, nagy ívekben és horizontokban gondolkodó

és így általában etikai-nevelő szándékú műveket.

A szóban forgó Meinecke tanítványok egyik igen jelentős reprezentánsa,

Felix Gilbert szintén az Altmeisternél írta doktori értekezését, beszédes módon

Meinecke ( és általában a historizmus) egyik nagy kedvencéről, Droysenről.

Meineckét Gilbert – a többi tanítványhoz hasonlóan – már ebben az

időben is igen becsülte, többek között tanítási módszerei (a hermeneutika,

a szövegeken alapuló interpretáció fontossága és az önálló gondolkodásra

nevelés), az eszmék és a politika közötti összefüggésekre való erőteljes

rámutatás valamint a weimari demokrácia értékei melletti kiállása miatt

is. Gilbert fő kutatási területe utóbb (Amerikában immár) az itáliai reneszánsz

és humanizmus eszmetörténete lett (középpontban Machiavellivel és

Guicciardinivel), de hasonlóan fontosnak tartotta a historiográfiai valamint

a modern diplomáciatörténettel összefüggő kutatásait is. A historiográfiai

munkái közül lényegesnek és jellemzőnek tarthatjuk az Otto Hintzéről írott

tanulmányait, de leginkább persze Meineckét tartotta számon és elemezte.

Őt a háború után (gyakorlatilag élete végéig) a korábbi nagy német huma-

nista tudóstradíció szinte egyetlen élő reprezentánsaként tartotta számon,

akitől azonban az ifjabb, a társadalomtörténet irányában tapogatózó generáció

sajnálatos módon elfordult. Meineckéhez hasonlóan foglalkoztatta

Gilbertet a Ranke–Burckhardt oppozíció problémája. Érdekes módon azonban

bennük nem az antinómiát, hanem a közöset látta fontosabbnak, hiszen

szerinte mindketten inkább Európa kulturális örökségét, az egyetemes történeti

látószöget hangsúlyozták a történelemben s mindketten értékek után

kutattak, amelyek az egyes emberi cselekedetek motívumainak megértését

szolgálják.

A másik két emigráns tanítvány, akivel Meinecke kiterjedt levelezést

folytatott, Dietrich Gerhard és Hans Rosenberg. Előbbire Meinecke mellett

nagymértékben hatott Otto Hintze is, mindenekelőtt összehasonlító, tehát a

germanocentrikus nézőpontot meghaladni kívánó alkotmánytörténeti kutatásaival.

De behatóan foglalkozott Turner nevezetes frontier-tézisével, valamint

historiográfiai problémákkal, Hintze mellett Guizot, Thierry és Harnack

történetírói tevékenységével is. Hans Rosenberg esetében pedig azt

emeli ki Ritter, hogy a háború után visszaköltözött Németországba s bár az

újonnan feltörekvőSozialgeschichte azon törekvéseit, hogy egyfajta szintetikus

vezértudomány (Integrationswissenschaft) szerepét töltsék be, szkeptikusan

szemlélte, ő maga is a Meinecke-féle eszmetörténet mentalitás-,

valamint gazdasági- és társadalomtörténeti aspektusokkal való kiegészítése

mellett szállt síkra. Különösen jelentősek ez ügyben a hatalmi elitre és a

junkerekre vonatkozó kutatásai, s a tanulmányíró odáig megy, hogy Rosenberg

hatását fontosabbnak tartja a hetvenes években áttörő Sozialgeschichte

megformálódására, mint Werner Conzéét, illetve a Volksgeschichtéét, nem

beszélve Fritz Fischerről, aki éppenséggel mégiscsak leragadt a politikatörténetnél.

Tanulmánya befejező részében a szerző hét pontban összegzi a Meinecke-

tanítványok emigrációbeli működésére vonatkozó források/levelek tanulságait.

Az ugyanis többé-kevésbé szinte mindannyiukra érvényes, hogy

német (tehetjük hozzá: a hagyományos historizmushoz lényegileg kötődő)

szellemi környezetben kapták intellektuális útravalójukat s e muníciót alapjában

az új környezetben, tehát Amerikában is megőrizték, sőt jelentősen

kibővítették és gazdagították. Bár amerikanizálódásuk mértéke eltérő volt,

még Dietrich Gerhard és Hans Rosenberg is nagy hangsúlyt fektettek történeti

munkáikban az amerikai kultúra európai, alkalmanként német gyökereinek

kidomborítására. Ez a kontinuitás kutatási témáikban is nyomon

követhető, hiszen az említett eszmetörténeti és historiográfiai orientáció

mellett az amerikai történelemben is mindenekelőtt a diplomáciatörténet a

kedvenc terepük. Aktuálpolitikai vonatkozásban mindnyájan Roosevelt és a

New Deal követői, illetve támogatói voltak, sőt a szerző megkülönböztetett

hangsúllyal mutat rá az Altmeister, Meinecke 1936-os amerikai látogatására,

akire szintúgy mély és pozitív benyomást gyakorolt az amerikai elnök és

az újvilági politikai berendezkedés. Szintén mindnyájukra jellemző Ranke

és Burckhardt nagy hatása mellett Otto Hintze befolyása, aki világnézet helyett

inkább módszerként, megközelítési eszközként interpretálta a historizmust.

Amerikában a kezdeti természetes nehézségek után mindannyian

roppant sikeres egyetemi/akadémiai karriert futottak be. Mint említettük

1945 után Rosenbergnek nagy szerepe volt a német történetírás modernizálásában,

de ki lehet emelni például a szóban forgó emigránsi körhöz igen

közel álló Hans Rothfels hatását a Zeitgeschichte-kutatások megindulására,

Felix Gilbert pedig Paul Oskar Kristeller mellett az amerikai humanizmus-

kutatásnak lett az egyik spiritus rectora.

 

Gerhard A. Ritter: Die emigrierten Meinecke-Schüler in den Vereinigten Staaten. Leben und

Geschichtsschreibung im Spannungsfeld zwischen Deutschland und der neuen Heimat: Hajo

Holborn, Felix Gilbert, Dietrich Gerhard, Hans Rosenberg. (Az emigrált Meinecke-tanítványok

az Egyesült Államokban. Élet és történetírás Németország és az új haza közötti feszültségben:

Hajo Holborn, Felix Gilbert, Dietrich Gerhard, Hans Rosenberg.) Historische Zeitschrift, Band

284. Heft 1. Februar 2007. 59–102. o.

 

Erős Vilmos