Klió 2008/1.

17. évfolyam

XIX. század

 

A Német Szövetség államainak alkotmányjogi dilemmái

a Vormärz időszakában

és az 1831-es kurhesseni alkotmány

 

A XIX. század talán egyik legfontosabb politikatörténeti változása az alkotmányos

rendszerek kontinentális megjelenése és elterjedése volt. Habár a

folyamat természetesen nem e században kezdődött, de Európa nagyobbik

felén az alkotmányos gondolat előretörésével ekkor kérdőjeleződött meg

véglegesen a kiváltságokra, az Istentől rendelt, szentnek tekintett törvényekre

alapozódó régi rendszer, melynek helyét – legalábbis politikaelméleti

szinten – az egyetemes emberi jogokra, közjóra hivatkozó politikai szisztémák

próbálták meg átvenni. Ennek szerves velejárója volt a liberális gondolat

európai elterjedése. A modern liberális alkotmányosság történetében

kulcsfontosságú szerepe volt az 1830-as francia forradalomnak, és az annak

következtében elindult belga függetlenségi harcnak. A megszületett belga

alkotmányt a történetírás a modern liberális alkotmányok mintapéldányának

tekinti. Az 1830-as év forradalmi megmozdulásai, és a belga alkotmány

a hazai történeti munkákban is kulcsszerepet kapnak, a magyar reformkor

nemzetközi gyökereinek tekintik ezeket. A Horst Dippel által jegyzett tanulmány

egy kevéssé szem előtt lévő, de mégis fontos alkotmányra, az

1831-ben keletkezett kurhesseni dokumentumra hívja fel a történész szakma

figyelmét. Kurhessen alkotmánya azért érdemelhet különös figyelmet,

mert – a szerző meggyőző elemzése szerint – a német területek legteljesebb

alaptörvénye volt a Vormärz időszakában, és mint ilyen, a magyar politikai

elit figyelmét sem kerülhette el. Tanulságos a cikk megközelítési módja

és elemzési szempontrendszere: az elemzett dokumentumot nemzetközi

aspektusból vizsgálja, előzményeit és következményeit nem csak a német

határokon belül keresi. Emellett figyelmet érdemel az a párhuzam is, mely

a magyar reformkor jogi dilemmái, megoldási javaslatai és az itt elemzett

alkotmány között kimutatható.

 

1830 őszén, a kurhesseni fejedelemségben lezajlott forradalmi megmozdulások

elfojtását követően II. Vilmos választófejedelem elkerülhetetlennek

látta a rendi gyűlés összehívását és rákényszerült, hogy az oly sokáig

ellenzett alkotmányos monarchia gondolatát elfogadja. Az október 16-án

összeült rendi gyűlés eredményes munkát végzett, hiszen 1831. január 5én

a választófejedelem aláírhatta állama új alkotmányát. Miután II. Vilmos

magánéleti konfliktusai miatt távozni kényszerült Kasselből, a hatalmat

fiának, I. Vilmos Frigyesnek adta át. I. Vilmos régensként kormányozta

az országot apja 1847-es haláláig, majd választófejedelemként az 1866-os

porosz bevonulásig. Az 1831-es alkotmány betöltötte hivatását, a választófejedelemség

alkotmányos monarchiává alakult, bár a hatalom és a törvényhozás

közötti küzdelem ezzel természetesen nem ért véget. A változó

hevességgel zajló konfliktus egészen az állam megszűnéséig zajlott. Az alkotmányos

monarchiát megalapozó alaptörvény elemzését végezte el Horst

Dippel. Dippel legfontosabb feladatának azt tartotta, hogy az alkotmány

nemzetközi összehasonlító vizsgálata után megalapozott választ adjon arra,

hogy elfogadható-e a szakirodalomnak az a – kellőképpen alá nem támasztott

– nézete, hogy a kurhesseni alkotmány a Vormärz legliberálisabb és

legradikálisabb német alkotmányaként tartható számon. Vagy inkább azoknak

van igazuk, akik az alkotmány kompromisszumos jellegére utalva, nem

tekintik ily nagyjelentőségűnek a dokumentumot. A XIX. századi általános

megközelítéssel szemben kialakult a német történetíráson belül egy olyan

irányzat, amely szerint a „Vormärz alkotmányossága” egy különleges, önállóan

kifejlődött német jelenség, mely „nem csupán a rendi alkotmányosság

egy különleges típusa“, hanem „polgári alkotmányos mozgalomként“

értelmezendő, hiszen „a modern államok alkotmányos ideái és a monarchikus

ideák között” biztosítja a kapcsolatot.1 Dippel ezzel szemben úgy látja,

hogy a Németországon kívüli alkotmányok – az USA-tól, Franciaországon

és Cadizon át az 1831-es Belgiumig – az 1820-as évektől kezdve jelentős

hatást gyakoroltak a német területek gondolkodóira, politikusaira. Ezt a

kölcsönhatást a német kis- és középállamokra nehezedő osztrák és porosz

politikai nyomás sem tudta megakadályozni. A speciális körülmények – a

szent szövetségi Európa metternichi intervenciós politikája – ugyan 1848ig

akadályozták, hogy az alkotmányok szövegezői nyíltan hivatkozzanak

a népszuverenitás alapelvére, de a modern alkotmányosság alapelemei az

ezen években keletkezett alkotmányokban általában rögzültek. Dippel tehát

 nem önálló német, hanem éppen a nemzetközi kapcsolatrendszerbe ágyazódó

fejlődésről beszél.

 

1. Thomas Wiirtenberger, Der Konstitutionalismus des Vormärz als Verfassungsbewegung.

In: Der Staat, 37, 1998, 165.

 

Már a korabeli kommentárok is nagy jelentőséget tulajdonítottak az

alaptörvénynek –kiemelve annak időszerűségét, liberális jellegét, a korábbi

dél-német alkotmányokat meghaladó eredményeit–, az alkotmányjogi

előzményeit azonban nem tudták kellőképpen megragadni. A legjelentősebb

kommentárt Friedrich Murhard – a Karl von Rotteck und Carl Theodor

Welcker által jegyzett Das Staatslexikon – Encyklopaedie der Staatswissenschaften

egyik szerzője– készítette el.2 Több mint ezer oldalas munkájában

kevésbé támaszkodott a hivatalos állásfoglalásokra, sokkal inkább a

politikai liberalizmus alapjaiból, a politikai és államjogi irodalomból indult

ki. Ezen az alapon hasonlította össze a kurhesseni dokumentumot a német

és a nem német alkotmányokkal. Murhard terjedelmes kommentárjában kijelölte

azt a szellemi horizontot, melyen az európai alkotmányos gondolkodás

a XIX. század 30-as éveinek kezdetén mozgott. Ennek a műveltségi

horizontnak felelt meg Karl Heinrich Ludwig Pölitz két gyűjteménye is.3

Az említett gyűjteményeknek hatására az 1820-as 30-as évekre népszerűvé

vált az összehasonlító alkotmányelemzés. Ennek következtében az 1830 és

1833 között lezajlott ún. második német alkotmányozási hullám időszakában

– az 1814–20-astól eltérően – politikaelméletileg sokkal alaposabban

alátámasztott, jelentősebb dokumentumokat sikerült létrehozni.

 

Dippel részletesen bemutatja azt a – megfogalmazása szerint véletlennek

tekinthető – folyamatot, mely az alkotmányos rendszer kialakulásához vezetett.

A modern alkotmányosság a monarchiák középkori ideájára, a potestas

temperata-ra (mérsékelt hatalom) épült, melyet a dicsőséges forradalom

a korlátozott monarchia (limited monarchy) elvével váltott fel. Az Egyesült

Államok alkotmányjogi fejlődése teremtette meg, az egyéni jogvédelemre

való törekvés során a korlátozott kormányzat (limited government) alapelvét.

Így került a hatalomkorlátozás tradicionális gondolata mellé a polgár

– természeti jogból származtatott – pozitív védelme, mely magában foglalta

a hatalom szervezeteivel szembeni jogi fellépés lehetőségét is. Az alkotmányos

gondolkodók nem az isteni rendben találták meg a legitimációs

alapjukat, hanem a korai természetjog szerződéselméletének megfelelően,

egyedül a népben. E fejlődés során egységesültek a modern alkotmányos

ság alappillérei: a népszuverenitás, az egyetemes emberi jelleg és érvényesség,

az emberi jogok, a hatalomkorlátozás és az alkotmány jogi primátusa.

 

2. Friedrich Murhard: Die kurhessische Verfassungs-Urkunde, erläutert und beleuchtet nach

Maßgabe ihrer einzelnen Paragraphen. Ein Handbuch für Landstände, Geschäftsmänner,

konstitutionelle Staatsbeamte und Staatsbürger. Kassel, 1834/35.

3. Karl Heinrich Ludwig Pölitz: Die Constitutionen der europäischen Staaten seit den letzten

25 Jahren. 4 Bde. Leipzig 1817–1825.; Karl Heinrich Ludwig Pölitz: Die europäischen Verfassungen

seit dem Jahre 1789 bis auf die neueste Zeit. 4 Bde. 2. Aufl. Leipzig 1832/33.

 

Volt még öt olyan feltétel, melynek megléte szükséges volt ahhoz, hogy a

keletkezett alkotmányt valódi modern alkotmányként fogadja el a korabeli

politikai közvélemény: a széles legitimációs bázist teremtő képviseleti kormányzati

forma; a kontrollálhatatlan centralizált hatalom kialakulását megakadályozó

hatalmi ágak szétválasztása; a hatalmat korlátozó kormányzati

felelősség és számonkérhetőség; a jog és a törvény függetlenségét biztosító

bírói függetlenség; és végül az alkotmány módosításának jól körülírt, és

megfelelőgaranciákkal biztosított rendszere. A modern alkotmányosság 10

princípiuma először Virginia 1776. június 12-i nyilatkozatában, majd az Emberi

és Polgári Jogok Nyilatkozatában jelent meg. Az alapelveket azonban

igen gyakran a forradalom veszélyével hozták összefüggésbe, ezért voltak

megfigyelhetők velük szemben igen gyakran fenntartások mind Amerikában,

mind Európában. E fenntartások, az elmélet és gyakorlat viszonyában

többször kisebb nagyobb visszalépésekhez vezettek, tipikus példa volt erre

az általános választójog intézményének és a népszuverenitást korlátozó

cenzusos rendszernek a XIX. századi liberális megítélése.

 

A Német Szövetség XIX. század első felében hatályos jogszabályai

elméletileg lehetetlenné tették a modern alkotmányosság kialakulását. Az

1815-ös szövetségi szerződés 13. cikkelye rögzítette, hogy „Minden szövetségi

állam rendi alkotmánnyal bír“. Az 1820-as bécsi záróokmány már

sokkal merevebb volt, ugyanis a 26. cikkely a szövetségi államok kötelességévé

tette a hívás nélküli intervenciót, ha egy szövetségi állam belső rendjét

veszély fenyegette. Ezen túl a szövetségi államok belső alkotmányos

rendjét szentnek minősítette, valamint deklarálta, hogy „a teljes államhatalomnak

az államfőben egyesítve kell maradni”. Továbbá pedig megtiltotta,

hogy a helyi alkotmányok korlátozzák a hercegeket a szövetséggel szemben

fennálló kötelességük teljesítésében. Ilyen körülmények között csak burkoltan

és közvetetten jelenhettek meg a modern alkotmányosság alapjai az

újonnan keletkező alaptörvényekben. Éppen erre a taktikára nyújt szembetűnő

példát a kurhesseni alkotmány, melybe – túlhaladva ezzel minden

korabeli német dokumentumot – nyolc alapelvet sikerült becsempészni. A

speciális jogi környezetből, a Szövetség kötelező érvényű alaptörvényeiből

következett a népszuverenitásra és az egyetemes legitimitásra való hivatkozás

hiánya. A kurhesseni alkotmány ugyan rögzítette az alapvető emberi

jogokat, de azokat, szemben az 1831-es belga, az 1830-as francia vagy az

1812-es spanyol alkotmánnyal, nem a születéstől meglévőnek, hanem az

állam által biztosítottnak, nem emberi, hanem állampolgári jognak minő

sítette. Ennek ellenére, vagy éppen ezt ellensúlyozandó az állampolgáriemberi

jogokat tartalmazó, „Az alattvalók jogairól és kötelességeiről“ szóló

III. fejezet az alkotmány leghosszabb része, mely az állam területéről és a

fejedelemről szóló részeket követi, és a dokumentum igen előkelő, központi

helyén található. Korabeli német alkotmányokon azzal is túlmutatott, hogy

biztosította a levéltitkot és a véleménynyilvánítás szabadságát. Az alapvető

emberi jogokat, a zsidók teljes jogi egyenlősítésének kivételével, a korban

egyedülálló teljességgel sorolták fel az alkotmány készítői.

Sokkal nehezebben válhatott valóra, a bécsi záróokmány szabályai miatt,

a hatalom korlátozásának és a hatalmi ágak szétválasztásának az elve.

A záróokmány 57. cikkelye, amely „az összes államjogi hatalmat az állam

fejében egyesítette“, megkerülhetetlen korlátnak tűnt. A probléma áthidalására

nyújtott megoldást Karl von Rotteck, „Az általános alkotmányjog

tankönyve“ című, 1830-ban megjelent munkájában. Rotteck úgy látta, hogy

a rendiség – a népképviselet egy speciális formája – magában foglalja a

fejedelem és a rendek közötti hatalommegosztást. Így „az összes államhatalom

egyesítése a monarcha személyében csak annak elismerése, hogy

csak az átruházott hatalom, nem pedig minden hatalom illeti meg általában

a monarchát“. Ez az ún. monarchisztikus elv jelent meg a kurhesseni

alkotmányban is. A német területek korábbi alkotmányos hagyománya a

fejedelem esetében „bizonyos jogok gyakorlása esetén“ a „rendekkel való

együttműködés“ kötelességéről beszélt. Ez az együttműködési kötelezettség

azonban nem jelentette egyértelműen azt, hogy a fejedelmi hatalomgyakorlás

a képviselőtestület egyetértésével válik törvényessé. A kurhesseni

alkotmány 10. paragrafusa radikálisan szakított ezzel a hagyománnyal, a

bécsi záróokmánynak megfelelően ugyan itt is kimondták, hogy a választófejedelem

az államhatalom minden ágát egyesíti, de ehhez hozzáfűzték,

hogy „azt alkotmányos módon gyakorolja“. A hatalomkorlátozás alapelvének

megfelelően, a fejedelmi cselekedet egyetlen legitimációs bázisaként

az alkotmányosságot jelölték meg, a vitás kérdések tisztázására pedig különálló

törvényszéket állítottak fel, melyben a fejedelem és a rendek azonos

számú képviselővel voltak jelen. Az alkotmány felsőbbségét erősítette az

a kitétel is, hogy a rendi gyűlés csak annak a fejedelemnek volt köteles

engedelmeskedni, aki az alkotmányt elfogadta. A leszármazás önmagában

tehát nem legitimizálta a hatalomgyakorlást.

A harmadik kifejtett modern alkotmányos alapelv a hatalommegosztás

volt. Az 1831-es alaptörvény értelmében

„a választófejedelem az államfő“, aki a törvényhozó hatalmat a

rendekkel egyetértésben, a végrehajtó hatalmat egyedül miniszterei és az

állami hivatalok által, a rendi gyűlés törvényei alapján gyakorolhatta. Az

alkotmány cikkelyei világosan szétválasztották egymástól a törvényhozó, a

végrehajtó és az igazságszolgáltató hatalmi ágakat. Az előzőekhez hasonlóan

szintén a fogalom használatának mellőzésével jelenik meg a népképviseleti

elv. Friedrich Gentz4 definíciója szerint, a rendi alkotmány létezésének

az oka a népképviseleti rendszer tagadása, hiszen a rendi gyűlésben nem

a nép képviseltetik, hanem a tradicionálisan fennálló különböző rendek,

melyek létezésüket és jogaikat az isteni igazságosságra alapozzák. Hasonlatos

szerepe volt Justus Freimund5 szerint a két kamarás szisztémának is,

ahol az első kamara azt az arisztokratikus szellemet testesítette meg, ami a

korszellemmel és az alkotmányos államberendezkedéssel szembeszállt. A

kurhesseni alkotmány felvállalta az állampolgári reprezentáció forradalmi

gondolatát, hiszen egy olyan egykamarás rendszert hozott létre, ahol 10-11

született tag mellett 42 választott képviselő kapott mandátumot. Weitzel és

Murhard megállapította, hogy közülük 32 vidéki és városi képviselő gyakorlatilag

népképviselőnek volt tekinthető. Megszűnt a követutasítás rendszere,

a képviselők döntéseiket az isteni gondviselés vagy saját belátásuk

alapján szabadon hozták. Kurhessen képviseleti jellegét erősítette, hogy a

rendi gyűlésnek nemcsak a törvénykezdeményezés volt a jogköre, hanem

– mint azt Murhard megfogalmazta – „beleegyezése nélkül nem lehet törvényt

kiadni, felfüggeszteni, megváltozatni vagy autentikusan magyarázni,

minden egyes törvény bevezetőjében a rendek beleegyezése nyomatékosan

kihangsúlyozódik“. Az utolsó jelenlévő alapelv a felelős kormányzati hatalom

elve volt. Az alkotmány kijelentette, hogy „Minden állami alkalmazott,

hivatali teendőre tekintve felelős marad“. A kortársak számára ez a

passzus volt az alkotmány egyik legbecsesebb része. Murhard részletesen

kommentálta a paragrafust, Paulus tele volt dicsérettel, és 1848-ban sem

látták szükségesnek kiegészítését. További két alapelv szerepelt még az alkotmányban,

az egyik az igazságszolgáltatás függetlensége, a másik pedig

az alkotmányrevízió törvényes kereteinek a meghatározása. Azok a liberálisok,

akik a brit alkotmányos monarchiát tekintették példának, meg voltak

elégedve az 1831-es rendezéssel. Weitzel az európai alkotmányos fejlődés

jelentős előrelépésének tartotta azt. Éppen ez volt az az ok, ami miatt 1852.

március 27-én a szövetségi gyűlés hatályon kívül helyezte.

 

4. Friedrich von Gentz: Ueber den Unterschied zwischen den landständischen und Repräsentativ-

Verfassungen [1819]. In: Johann Ludwig Klüber/Carl Welcker, Wichtige Urkunden

für den Rechtszustand der deutschen Nation. Mannheim, 1844. 220–229.

5. Justus Freimund: Kritische Bemerkungen über die churhessische Verfassungsurkunde vom

5ten Januar 1831. Nebst dem Abdrucke derselben und Betrachtungen über das Königreich

Sachsen und den Entwurf der neuen Staatsverfassung. Leipzig , 1831. Bes. VII–VIII., 45.,

64–72.

 

Dippel a kurhesseni alkotmányt tehát olyan dokumentumként mutatja

be, mely természetes módon ágyazódott be a kor nemzetközi alkotmányfejlődési

folyamatába. Nem valami speciális német fejlődés eredménye volt,

hanem az általános elveknek a speciális német viszonyokhoz való alkalmazása

során létrejött munka. A modern alkotmányosság ideái 1830 és 1833

között megjelentek a német területeken. Az 1820-as évek alkotmányjogi

publikációi kitágították a politikai diskurzus határait, és ösztönzőleg hatottak

a liberális körökre. Tették ezt annak ellenére, hogy az 1815-ös bécsi kongresszus

szövetségi szerződése és az 1820-as bécsi záróokmány viszonylag

merev struktúrát próbált biztosítani. 1831-re Kurhessenben a modern alkotmányosság

tíz alapelvéből, egy speciális indirekt nyelvet használva, nyolcat

sikerült kodifikálni. Ennek alapján Dippel, a kurhesseni alkotmányt a Vormärz

legliberálisabb alaptörvényének tartja.

 

Horst Dippel: Die kurhessische Verfassung von 1831 im internationalen Vergleich. (Az 1831es

kurhesseni alkotmány nemzetközi összehasonlításban). In: Historische Zeitschrift, 282

(2006), 619-644.)

 

Pap József