Klió 2002/2.

11. évfolyam

A francia frank stabilizációja (1958)

 

A második világháború utáni francia gazdaságfejlődés permanens kísérőjelensége volt a magas infláció. Az 50-es évektől számos stabilizációs terv született ennek leküzdésére. A II. világháború után a nyugat-európai tőkés gazdaságokban az infláció általános tünetnek tekinthető, Franciaországot azonban nagyobb mértékben sújtotta.

Az algériai válság idején hatalomba kerülő de Gaulle tábornok június elején széles körű támogatottságot élvező kormányt alapított, és hosszú távú stabilizációs program kidolgozását határozta el. A hét hónapig rendkívüli felhatalmazást élvező kabinet fő tevékenységi területe három irányban hat: új alkotmány, pragmatikusabb algériai politika, pénzügyi és gazdasági stabilizáció. Az akkori pénzügyminiszter, Antoine Pinay és a szakértői bizottság vezetője, Jacques Rueff által együttesen hozott intézkedések összességét Pinay–Rueff-tervként emlegeti az utókor. Az Arras Egyetem jelenkori gazdaságtörténettel foglalkozó tanára, Michel-Pierre Chélini ezt a stabilizációs tervet választotta cikke témájául.

A szerző az 1958-as évet fontos állomásnak tekinti a francia gazdaság szempontjából. Monetáris téren ezt az EGK-valuták 58-as külső konvertibilitásának bevezetésével magyarázza. A kereskedelem terén utal az OEEC-vel meginduló majd az EGK-val folytatódó liberalizációs tendenciák Franciaországban is érzékelhető erősödésére. Ami Franciaország belső helyzetét illeti, a gazdaság megfelelő növekedése mellett az 1958-as év ugrásszerű, 15 százalékos áremelkedésére mutat rá, ami az infláció fokozódó mértékére utal. A magas infláció kedvezőtlen hatásai között a legsúlyosabb az volt, hogy akadályozta az exportot és növelte az importot. Ezek egyenes következménye, hogy hiány mutatkozott a kereskedelmi mérlegben és a költségvetésben is. A helyzetet az algériai válság csak súlyosbította.

Egy átfogó stabilizációs terv kidolgozása elkerülhetetlen, de a kivitelezés módját tekintve két gazdaságpolitikai alternatíva osztja meg a politikusok és a szakértők táborát. Egyfelől Franciaországban történelmi hagyományai vannak a dirigista gazdaságpolitikának, másfelől a radikálisok-mérsékeltek visszatérése a hatalom centrumába az állami intervencionalizmussal szemben, a francia gazdaságpolitika visszatérését erősítik a piaci mechanizmusokhoz.

Pénzügyi szakértőkkel konzultálva, de Gaulle a liberális, és a stabilizációs politikában már érdemeket szerzett Antoine Pinay-t nevezte ki pénzügyminiszterének. Pinay fő céljának a költségvetési egyensúly megteremtését tekintette: Napóleonarany-indexelt, 3,5 százalékkal kamatozó, 54 év alatt visszafizetendő államkincstári kötvények kibocsátását rendelte el. A “Pinay-állampapírok” népszerűségét növelte jövedelem- és örökösödési adó alóli mentességük. A kölcsöntervezet kidolgozását további sürgősségi intézkedések követték; voltak, amelyek magát a tervezetet készítették elő, de voltak olyanok is, amelyek az állami bevételek növelése érdekében pótlólagos adóterheket vetettek ki. A szerző a további intézkedésektől eltekintve, külön is megvonja a Pinay-intézkedések mérlegét, méltatva azt a tényt, hogy hatásukra nagy mértékben csökkent a költségvetési hiány.

A Pinay-intézkedéseknek a gazdaság egészére ható komplex programmá szélesítésében döntő szerepe van Jacques Rueffnek. Az ő javaslatainak megtárgyalására ül össze egy főtisztviselőkből és vállalati igazgatókból álló 9 tagú szakértői bizottság, mely a döntéshozatalnál pénzügyi, banki és makrogazdasági mutatókat is figyelembe vesz.

A bizottság által tett javaslatok nyomán egy olyan, tartalmában liberális, de az állam irányító szerepét megtartó programtervezet rajzolódik ki, mely mind a bal mind a jobb oldal kritikája szerint, igen nagy mértékben egyenlőtlenül, főként a társadalom alsó rétegeit sújtaná, eredményét tekintve viszont kétséges kimenetelű. De Gaulle viszont elfogadja a szakértők véleményét és a terv végrehajtása mellett dönt. Az intézkedések kihirdetésekor a szocialisták kilépnek a kormánykoalícióból, Pinay viszont, aki korábban lemondásával fenyegette a kormányt, ezentúl lojálisan alkalmazza a Rueff-tervet, mely így Pinay-Rueff-tervként vonult be a történelembe.

A stabilizációs terv három cél megvalósítását tűzte ki a legfőbb problémának tekintett infláció leküzdése érdekében: a költségvetési egyensúly megteremtését, a pénz értékének megerősítését és a római szerződésben is vállalt, importált árucikkekre kirótt közös vámtételek csökkentését. A költségvetési deficit leküzdése érdekében növelték az adóterheket és csökkentettek az állami támogatások körét. A pénzügyi stabilizáció érdekében a frank 17,5 százalékos leértékelése mellett új pénz bevezetését hajtották végre. Az új valuta, melyet a nemzetközi pénzpiac is elfogadott konvertibilis valutaként, nevében nem változott. Maradt ugyan a frank elnevezés, de fogalma ideiglenesen régi és új frank fogalmára vált szét, mivel az új frank értéke a régi értékének századrésze lett. Ezt az intézkedést a szerző nem annyira a pénzügyi stabilizáció szükségszerű velejárójának, mint inkább közérzetjavító intézkedésként értékeli. A harmadik cél, az EGK-tagországokkal szemben vállalt kötelezettségek teljesítése érdekében, 10 százalékkal csökkentették a vámokat, és számos árucikk tekintetében csökkentették a mennyiségi korlátozásokat. Franciaország fokozatosan a sokat exportáló országok közé emelkedett. Legfőbb partnerei pedig az 1970-es évektől az EGK-tagországok lettek.

Az eredményeket tekintve, bár a költségvetési egyensúly nem valósul meg, jelentős mértékben csökken a deficit. Pénzügyi téren az 1958-ban még a Nemzetközi Valutaalapnak törlesztő Franciaország 1961-ben hitelezővé válik. Az eredmények közül azonban a szerző Franciaországnak a nemzetközi kereskedelembe való bekapcsolódását tekinti a leginkább sikeresnek.

Az 1960-as évek mutatói igen kedvezőnek tűnnek, ám nehéz megállapítani, mi az, ami közvetlenül a növekvő gazdasági tényezőknek, és mi az, ami kifejezetten a stabilizációs tervnek tulajdonítható. A Rueff-tervet – az intervencionista intézkedéseket leszámítva – a szerző egészében véve liberális szemléletű tervnek tekinti, mely nem szerkezeti átalakításra, hanem a piaci egyensúly megteremtésére törekszik. Eredményeit is ilyen összefüggésben vizsgálja.

Hangsúlyozza, hogy a nagy mértékű gazdasági növekedést produkáló, 1954–65-ig terjedő időszakon belül, az ‘58-as év nem tekinthető fordulatnak a francia gazdaság szempontjából. A terv vitathatatlan hatásai között említi azonban a pénzügyi stabilitást, a kereskedelmi kapcsolatok dinamikus növekedését és az árdrágulás lassulását. Korlátai között viszont kiemeli azt a tényt, hogy hozzájárult az ’58-as és ’59-es év GNP-növekedésének lassításához és csak középtávú ár- és pénzstabilitást teremtett.

Michel-Pierre Chélini: Le Plan de stabilisation Pinay–Rueff 1958 (A Pinay–Rueff stabilizációs terv) Revue d’Histoire moderne el contemporaine. Paris, 2001. 102–123. o.

Kis Anita Júlia

HonlaP

Tartalomjegyzék 2002/2.