Az ezredforduló küszöbén naponta találkozunk azokkal a kijelentésekkel,
hogy utól kell érnünk Európát, meg kell felelnünk az uniós követelményeknek
és hasonlók. Azonban arról ma már kevés szó esik, hogy a századelőn
Európa még nem volt egy távoli cél, hanem itt volt a Monarchiában. Itt
volt a mindennapi életben és itt volt az építészetben is. Nem
hiába emeltem ki éppen az építészetet, hiszen ebből a megközelítésből
szeretnék a mi európaiságunkról írni.
Az Osztrák-Magyar Monarchia építészete hatalmasat alkotott, neves
épületei ma is mindennapi közéletünk színhelyei. Ferenc József korának
társadalma az ország legtávolabbi tartományaiban is nagyjából azonos volt,
és a művészek alkotó fantáziáját tápláló források, sőt a megvalósítás szervezeti
és műszaki feltételei is hasonlóak voltak. Így aztán az ország egész területén
maradandó értékek jöhettek létre Szegedtől Kecskemétig, Budapesten , Györben
és Sopronban, hogy csak a legnevesebb helyeket említsem. A főváros közelsége
miatt azonban most csak annak legjelentősebb épületeirl szólnék.
A századfordulón épült az Országház, a Halászbástya, az Iparművészeti
Múzeum, a fasori református templom. Budapest 1871-ben nekiállt a városrendezés
nehéz feladatának, közművesítettek, hatalmas bérházépítésekbe kezdtek,
megindult a Wekerle-telep építése. A kor nagy magyar építészei közt volt
Kós Károly, Steindl Imre, Lechner Ödön, Alpár Ignác.
Az 1867 után kialakult új politikai helyzet, a közigazgatási
feladatok megnövekedése új épülettípusok megvalósítását tette szükségessé.
A legfontosabb ezek közül az Országház, melynek tervezője, Steindl Imre
így indokolta stílusválasztását: " Én az új Országháznál új stílust nem
akartam teremteni, hanem igenis arra törekedtem, hogy a középkor remek
stílusába szerény módon, óvatosan, mint azt a művészet mindenkor okvetlenül
megkívánja, nemzeti és egyéni szellemet hozzak be. "
Aztán a magyar állam ezeréves fennállása alkalmából millenáris
kiállítást rendeztek, ekkor épült fel a Városligeti-tó szigetén egy történelmi
csarnok, mely az eddigi hazai építészeti stílusok jegyeit hordozta. A különös
épületegyüttes olyan nagy sikert aratott, hogy az eredetileg faszerkezetű
pavilonokat tartós anyagokból építették újjá, mint Mezőgazdasági Múzeumot.
A XIX. század második felében a Monarchia-szerte megélénkülő
színházépítő tevékenységet a városok általános gazdasági fellendülésén
túl a nemzeti színjátszás fellendülése segítette elő. Ybl Miklós tervezte
az 1875 és 1884 között felépült Operaházat, melynek zárt tömege a klasszikus
reneszánsz stílust idézi.
A Monarchia városaiban számos pénzintézet létesült és építtetett
új székházakat. Alpár Ignác tervezte a Magyar Nemzeti Bank épületét, a
Pesti Magyar Kereskedelmi Bankot (jelenleg a Belügyminisztérium) és a Szabadság
téri Tôzsdepalotát (jelenleg a Magyar Televízió székháza).
A gyors iparosodás, a lakosság létszámának növekedése új építési
feladatokat hoztak. Gyárak, raktárak, vágóhidak, hidak, pályaudvarok, iskolák,
laktanyák, kórházak, börtönök épültek.
A XIX. század építészeinek és mérnökeinek legnagyobb érdeme a
folyamatosság iránti érzékük volt. Úgy akarták megoldani az iparosodott
kor új feladatait és úgy igyekeztek teljesen új anyagokat használni, hogy
közben ne áldozzák fel az építészet egyszer már megszerzett értékeit, egy
szerves fejlődés eredményeként létrejött új formavilágot. A század építészei
egyaránt tudtak monumentális lépcsőházakat, intim szalonokat, nagyvonalú
boulevard-okat tervezni. Csak most kezdjük megérteni, amikor mindez igényként
újra megfogalmazódik, hogy milyen összetett feladat a stílusformákkal,
a színnel, a megvilágítással, a felületstruktúrákkal, ornamentikával bánni.
És hát hogyan kapcsolódik mindez Kistarcsa kalendáriumába?
Nem építészettörténeti összefoglalásként, hanem ösztönzésként arra, hogy
városaink, falvaink - és így a várossá válás útján álló Kistarcsa is -
a múlt üzenetének meghallgatásával és megértésével épüljenek. Az osztrák
építészet jelenlegi színvonala és világszerte elismert eredményei nem utolsósorban
annak köszönhető, hogy a későbbi évtizedekben is hasznosítani tudták a
századforduló építészetének tanulságait. Nem elég a vágy, hogy európai
módon akarjunk élni, hanem tevékenyen részt kell vennünk környezetünk alakításában,
építésében, szépítésében. Az, hogy ma úgy érezzük, hogy ismét el kell jutnunk
az európaisághoz hosszú évtizedek negatív eredménye. De a változtatásokhoz
legfőképpen az igénynek kell megfogalmazódnia. Igény a jól tervezett és
kivitelezett épületeinkre, hozzájuk tartozó környezetre, a kertünkre,
utcánkra, tereinkre. Igény a rendre, a tisztaságra. Figyelemmel és tenniakarással
magunk is úgy érezhetjük előbbre léptünk. Ne csak bezárható lakásaink jelentsék
otthonunkat, hanem mint kistarcsai polgárok, egész községünket tekintsük
magunkénak.
Tóthné Müller Gabriella
okl. építőmérnök