Napokig halogatta a riport elkészítését. Szerénysége tiltotta volna
a bemutatkozást: nem művészet ez, mondta, csupán olyan munkák, amiket szeretek,
amik nekem tetszenek. Érdekelhet ez egyáltalán valakit?
Amikor aztán a kert sarkánál a Szőlőskirály rám kacsintott – kiszáradt
törzsből faragva, szőlőlevél koronával a fején – már tudtam, nem hiába
jöttem. Sokak érdeklődésére tarthat számot az, amit itt láthatok.
A köztiszteletben álló pedagógus, Kiss Péter, amint a házába invitált,
rögvest megakadt a szemem a szépen faragott étkezőpadon, a polcon sorakozó
fűszertartókon, míves fatányérokon. Aprólékos munkával faragott rá csipkés
mintákat, hagyományos és egészen sajátos motívumokat. Aztán a szekrényből
előkerültek sorra kisebb-nagyobb munkái: kupák, poharak, tálak, fokosok,
remekművek mind egytől-egyig.
Milyen szerencse, hogy itt, Kistarcsán könnyen juthatott strucctojáshoz,
gondoltam, amikor az áttört mintás, leheletfinoman megmunkált tojásokat
mutatta meg Péter. Az egyiken a honfoglalás kori motívumok futottak körbe,
körülölelve községünk címerét. Egy másik strucctojáson – miként a tojás,
ugye, termékenységi szimbólum is – ógörög ihletésű faragások közt termékenységi
jelenetek rajzolódtak ki.
Megcsodáltam a festményeket a falon, rabul ejtett különös színviláguk.
Valami különös varázs van abban, ha mások lelkében a magunkéval találkozhatunk.
Ezt éreztem itt én is, ahogy elém tárult a sok szép munka: az anyag iránti
szeretetről, a művészet tiszteletéről, roppant kézügyességről, fantáziáról
és belső harmóniáról beszéltek nekem.
Föltűnt, hogy a képek közt sok az önarckép. Sötét tónusú képek ezek,
messze tekintő, gondolkodó szemekkel. A leghálásabb modell ő maga, mondta
Péter: mindig kéznél van, jól ismeri, s talán érzelmeit így rögtön a vásznon
arcára festheti.
Persze hogyan is láthattam volna Péter minden munkáját, kincsét: sok-sok
darab messze földre vitte el a szépet, hirdetni a jó barátságot.
Kitárult előttem a kis műhely ajtaja is, kíváncsi voltam a saját maga
készítette kicsiny szerszámokra, melyekből az elsőt még apja borotvájából
csinálta, amelyek mindegyike speciális minták faragásához valók. Hiába,
az ember a maga kiokoskodta, mesterkedte szerszámokkal tud igazán jól és
szépen dolgozni.
Az alma nem esett messze a fájától: Péter fia, Balázs, aki harmadéves
főiskolás, szintén a vizuális művészet elkötelezettje: az ő kezét dicséri
sok-sok számítástechnikai program doboza, cd-k borítója, különleges számítógépes
rajzaival nemzetközi pályázatot is nyert.
Természetesen nem múlhatott el az idő úgy, hogy szó ne esett volna
az iskoláról. Péter kissé elkomorodott, amikor az iskolai rajzoktatást
említettem. Kevés az idő, kicsi a hely, a gyerekek legtöbbje nem is veszi
komolyan ezt a tantárgyat. Szomorú dolog ez, hiszen ez által nemcsak ők
lesznek szegényebbek. Pedig az alkotás örömét, az önkifejezés módjait ilyenkor
lehetne nemcsak elsajátítani, de egy segítő kéz irányítása mellett megszeretni
is, meglátni az anyag kínálta lehetőségeket, az anyagban rejlő művet.
A ház előtti kiszáradni készülő vén diófában nekem is megmutatta Péter
a Korpuszt, kitárt karjai most még nekem láthatatlanul meredtek az ég felé,
legközelebb talán már megformált alakban fogok rácsodálkozni. S hogy min
dolgozik most éppen? Maradjon titok: a jövőben mindannyian megláthatjuk
majd.
Halmos Mónika