Kevesen tudják a faluban, hogy az ország egyik legsikeresebb
„N” és „A” csoportos autóversenyz?je közöttünk
él. Varga István szerény ember, ha valaki nem faggatja,
? nem dicsekszik az elért eredményeivel. Pedig lenne mir?l
mesélnie. Szó szerint két kocsi javítása
között kértem meg egy kis beszélgetésre.
- Hogyan kezd?dött az autós pályafutásod?
- 1973-ban végeztem el az autószerel? iskolát,
de a versenyzéssel 1981 óta foglalkozom. Versenyeztem a Lada
összes típusával, Volkswagen Golffal, Lanciával,
Audival, aztán 9 évig Mazda típussal. Jelenleg egy
Toyota Celica GT-4 mitfárer ülésen kergetem a másodperceket.
- Hány díjat nyertetek az eddigi versenyeken?
- Ez bizony csapatmunka. A vezet? és a mitfárer szorosan
egymásra van utalva. Az értékelésnél
mindketten ugyanolyan serleget vihetnek haza. Nem számoltam meg
pontosan, lehet már otthon úgy 130-140 darab. Valamennyi
nagyon kedves emlék. Összegy?lik ez, mert ‘92-t?l a Magyar
Bajnokság 1-3-ik helyezettjei között vagyunk, az „N” csoportot
többszörös gy?ztesként hagytuk ott.
- Kivel versenyeztél, illetve versenyzel?
- Érdi Tibor el?tt dr. Csermely Gyulával versenyeztem,
? most az els? magánkézben lev? kórház igazgatója.
- Mikor váltottatok Csoportot?
- A min?ségi ugrást ‘96-ban hajtottuk végre. Volt
egy nagyon jó autónk, aminek a javításában,
építésében tevékenyen részt vettem.
Ismerve a paramétereit, kipróbáltuk a fels? kategóriát
is. Utólag elmondhatom, sikerrel.
- Mik voltak a közelmúlt eredményei?
- A tavalyi évet a 3. helyen fejeztük be. ‘98-ban kategória
2-ok lettünk. Sokat segített ebben, hogy az év utolsó
futamán, a Mecsek Rallyen els? helyezést értünk
el. Csak érzékeltetni szeretném a tempót. A
8,5 km-es utat Abaliget-Orf?-Magyarhertelend között 2 p 40 mp
alatt tettük meg. Ebben az évben új autóval indultunk,
VB szint? technikával. A típusa Toyota Celica GT-4. 2000
cm3-es turbó motor hajtja. Hat sebességes, négy kerék
hajtású. Sok érdekessége van. Az egyik, hogy
ebb?l a típusból a világon 28 db épült.
A másik m?szaki csoda a belülr?l állítható,
négy kerék hajtás arányszabályzó.
A verseny közben az útviszonyoknak megfelel?en állítani
lehet murvás, vizes, vagy beton pályához a kihajtást.
Az arányt 40-60% között lehet variálni. El lehet
képzelni, mekkora el?ny ez egy régebbi autóval szemben!
- Milyen tervekkel kezditek a jöv? évi szezont?
- Még az idén elindulunk a 10-es szorzójú
Semperit Rallyen Ausztriában. Jelen pillanatban a szponzorokkal
tárgyalunk, hogy jöv?re milyen típusú autóval
indulunk a bajnokságon. Ez még az év vége felé
derül ki. A Rallye rendkívül költséges sport,
ezért több szponzor támogatása is szükséges,
Szeretném megköszönni az idén nyújtott támogatást
a f?bb szponzorainknak: Total, Michelin Gumi, PPG festék, SKF, WAP
Kvantor kft., Kling kaputechnika Kft.
- Mivel foglalkozol az év többi napján?
- A hétköznapi élet is az autózással
kapcsolatos. Az év 365 napjából 70-75 napot versenyzéssel
és felkészüléssel töltök el. Az év
többi napján a Kolozsvári utcában lév?
m?helyemben állok ügyfeleim rendelkezésére, és
ezúttal szeretném megköszönni az irántam
tanúsított bizalmat.
- Hogyan alakul az utánpótlás helyzete?
- A magunk módján az utánpótlást
is szeretnénk támogatni. A tavalyi autónkat egy gödöll?i
24 éves fiatalember kapta meg, Bútor Róbert
Nissan keresked?. Kategória 6. helyezést ért el vele.
- Hogy látod, mit hoz a jöv??
- A jöv? a technikai fejl?dés felé mutat. Mindent
a számítógép vezérel, a másodperc
tört része alatt, pl. lefékezi, gyorsítja
a kihajtást. Az ALS a turbó fordulatát tartja fenn,
40000 f/perc fordulaton. A maximális fordulata 170-200000 között
van. Ezzel küszöbölik ki a turbó lyukat. Egy évben
200 db Michelin versenygumit használunk el. Egy verseny, egy garnitúra
gumi. Ezek a legjobbak közül valók, mégsem bírnak
ki 20-30 km-nél többet, a rendkívüli igénybevétel
miatt ez természetesnek számít.
- Mikor láthatunk titeket itthon?
- Szeretnénk a Kistarcsai Napokon részt venni, de úgy
jött ki az elmúlt két évben, hogy pont aznap
futamaink voltak. Nyitottak vagyunk bármilyen, a közönség
felöl jöv? igényre, ha id?pontot tudunk egyeztetni, semmi
akadálya, hogy kötetlenül elbeszélgessünk
a sportág kedvel?ivel. Legutóbb a Deáktanyán
volt egy találkozóm, beszélgettünk, a versenyeinken
készült videó filmeket elemeztük, és telt
ház el?tt majdnem éjfél volt, mire befejez?dött.
- Meddig szeretnétek ezt csinálni?
- Addig szeretnénk folytatni, amíg az élvonalban
tudunk maradni, és élvezzük szponzoraink támogatását,
bizalmát, nem utolsó sorban a sportkedvel? közönség
szeretetét.
- Köszönöm a beszélgetést.
- Köszönöm, hogy gondoltak rám a Kalendárium
szerkeszt?i, és lehet?séget kaptam a sportág és
a csapat rövid ismertetésére.
Boros István