Autóval a versenypályán

Kevesen tudják a faluban, hogy az ország egyik legsikeresebb „N” és „A” csoportos autóversenyz?je közöttünk él. Varga István szerény ember, ha valaki nem faggatja, ? nem dicsekszik az elért eredményeivel. Pedig lenne mir?l mesélnie. Szó szerint két kocsi javítása között kértem meg egy kis beszélgetésre.
- Hogyan kezd?dött az autós pályafutásod?
- 1973-ban végeztem el az autószerel? iskolát, de a versenyzéssel 1981 óta foglalkozom. Versenyeztem a Lada összes típusával, Volkswagen Golffal, Lanciával, Audival, aztán 9 évig Mazda típussal. Jelenleg egy Toyota Celica GT-4 mitfárer ülésen kergetem a másodperceket.
- Hány díjat nyertetek az eddigi versenyeken?
- Ez bizony csapatmunka. A vezet? és a mitfárer szorosan egymásra van utalva. Az értékelésnél mindketten ugyanolyan serleget vihetnek haza. Nem számoltam meg pontosan, lehet már otthon úgy 130-140 darab. Valamennyi nagyon kedves emlék. Összegy?lik ez, mert ‘92-t?l a Magyar Bajnokság 1-3-ik helyezettjei között vagyunk, az „N” csoportot többszörös gy?ztesként hagytuk ott.
- Kivel versenyeztél, illetve versenyzel?
- Érdi Tibor el?tt dr. Csermely Gyulával versenyeztem, ? most az els? magánkézben lev? kórház igazgatója.
- Mikor váltottatok Csoportot?
- A min?ségi ugrást ‘96-ban hajtottuk végre. Volt egy nagyon jó autónk, aminek a javításában, építésében tevékenyen részt vettem. Ismerve a paramétereit, kipróbáltuk a fels? kategóriát is. Utólag elmondhatom, sikerrel.
- Mik voltak a közelmúlt eredményei?
- A tavalyi évet a 3. helyen fejeztük be. ‘98-ban kategória 2-ok lettünk. Sokat segített ebben, hogy az év utolsó futamán, a Mecsek Rallyen els? helyezést értünk el. Csak érzékeltetni szeretném a tempót. A 8,5 km-es utat Abaliget-Orf?-Magyarhertelend között 2 p 40 mp alatt tettük meg. Ebben az évben új autóval indultunk, VB szint? technikával. A típusa Toyota Celica GT-4. 2000 cm3-es turbó motor hajtja. Hat sebességes, négy kerék hajtású. Sok érdekessége van. Az egyik, hogy ebb?l a típusból a világon 28 db épült. A másik m?szaki csoda a belülr?l állítható, négy kerék hajtás arányszabályzó. A verseny közben az útviszonyoknak megfelel?en állítani lehet murvás, vizes, vagy beton pályához a kihajtást. Az arányt 40-60% között lehet variálni. El lehet képzelni, mekkora el?ny ez egy régebbi autóval szemben!
- Milyen tervekkel kezditek a jöv? évi szezont?
- Még az idén elindulunk a 10-es szorzójú Semperit Rallyen Ausztriában. Jelen pillanatban a szponzorokkal tárgyalunk, hogy jöv?re milyen típusú autóval indulunk a bajnokságon. Ez még az év vége felé derül ki. A Rallye rendkívül költséges sport, ezért több szponzor támogatása is szükséges, Szeretném megköszönni az idén nyújtott támogatást a f?bb szponzorainknak: Total, Michelin Gumi, PPG festék, SKF, WAP Kvantor kft., Kling kaputechnika Kft.
- Mivel foglalkozol az év többi napján?
- A hétköznapi élet is az autózással kapcsolatos. Az év 365 napjából 70-75 napot versenyzéssel és felkészüléssel töltök el. Az év többi napján a Kolozsvári utcában lév? m?helyemben állok ügyfeleim rendelkezésére, és ezúttal szeretném megköszönni az irántam tanúsított bizalmat.
- Hogyan alakul az utánpótlás helyzete?
- A magunk módján az utánpótlást is szeretnénk támogatni. A tavalyi autónkat egy gödöll?i 24 éves  fiatalember kapta meg, Bútor Róbert Nissan keresked?. Kategória 6. helyezést ért el vele.
- Hogy látod, mit hoz a jöv??
- A jöv? a technikai fejl?dés felé mutat. Mindent a számítógép vezérel, a másodperc tört része alatt, pl.  lefékezi, gyorsítja a kihajtást. Az ALS a turbó fordulatát tartja fenn, 40000 f/perc fordulaton. A maximális fordulata 170-200000 között van. Ezzel küszöbölik ki a turbó lyukat. Egy évben 200 db Michelin versenygumit használunk el. Egy verseny, egy garnitúra gumi. Ezek a legjobbak közül valók, mégsem bírnak ki 20-30 km-nél többet, a rendkívüli igénybevétel miatt ez természetesnek számít.
- Mikor láthatunk titeket itthon?
- Szeretnénk a Kistarcsai Napokon részt venni, de úgy jött ki az elmúlt két évben, hogy pont aznap futamaink voltak. Nyitottak vagyunk bármilyen, a közönség felöl jöv? igényre, ha id?pontot tudunk egyeztetni, semmi akadálya, hogy kötetlenül elbeszélgessünk a sportág kedvel?ivel. Legutóbb a Deáktanyán volt egy találkozóm, beszélgettünk, a versenyeinken készült videó filmeket elemeztük, és telt ház el?tt majdnem éjfél volt, mire befejez?dött.
- Meddig szeretnétek ezt csinálni?
- Addig szeretnénk folytatni, amíg az élvonalban tudunk maradni, és élvezzük szponzoraink támogatását, bizalmát, nem utolsó sorban a sportkedvel? közönség szeretetét.
- Köszönöm a beszélgetést.
- Köszönöm, hogy gondoltak rám a Kalendárium szerkeszt?i, és lehet?séget kaptam a sportág és a csapat rövid ismertetésére.

Boros István