Létesítmények program

(Windows-os változat)

felhasználói leírás



A program a Windows 3.1 grafikus kezelõi felületre készült és használata feltételezi ennek felhasználói szintû ismeretét. Ennek a leírásnak nem célja e felület kezelésének ismertetése, csakis kizárólag a Létesítmény program egyes funkcióinak és eljárásainak bemutatására szorítkozik.

Tartalom

A program futási környezete


Hardware követelmények:

Software követelmények:

A program telepítése:
A programot és az üres adatállományokat tartalmazó 2 lemez tartalmát be kell másolni egy, a program számára létrehozott tetszõleges könyvtárba. Ezután el kell indítani a telepit.bat parancsfile-t, amely elvégzi a szükséges mûveleteket. Ezt követõen a Windows programkezelõjében egy programcsoporton belül fel kell venni Új programként a letesw.exe programot és innen indítható lesz a késõbbiekben az alkalmazás.

A program alapvetõ célja az egyes létesítmények és az ezekhez kapcsolódó dokumentumok (ügyiratok) adatainak nyilvántartása. E két fõ rendszer-elemnek az integrált kezelése a program alapvetõ feladata. Az egyes létesítményekhez kapcsolhatók a hozzájuk tartozó dokumentumok (továbbiakban ügyiratok). Az ügyiratok egy listában, mindig az adott létesítmény adatai között jelennek meg, tehát ezekkel együtt és csakis ott kezelhetõk. A program lehetõséget biztosít a rendszerben tárolt adatok tetszõleges szempontok szerinti lekérdezésére különbözõ formában és hordozóra. (Képernyõre, printerre, file-ba)
Az ügyiratok és adataiknak integrált kezelése abban áll, hogy az egyes ügyiratokat elkészíthetjük a WinWord-del, majd az így elkészült dokumentumokat hozzákapcsohatjuk a létesítményekhez, kiegészítve még néhány speciális adattal, amelyek a dokumentumok kezelését, visszakeresését segítik.(pl. tetszõleges szövegrészlet keresése az egyes iratokban ) A programnak nem része az adatok mentése, archiválása, errõl a felhasználóknak maguknak kell gondoskodniuk. Minden rendszerben az adatok a legértékesebbek éppen ezért ajánlott havonta (amennyiben az adatok változása indokolja sûrûbben is lehet) egy teljes körû adatmentést végezni a rendszerben. Ez a DBFS könyvtár teljes tartalmának mentését jelenti legalább egy példányban floppy lemez(ek)en vagy más háttértárolón.

A program alapvetõ funkciói az adatok kezelése a Programok menübõl érhetõ el. A Létesítmények opció kiválasztásával kezelhetõk a létesítmények és ügyiratok adatai, míg a Törzsadatokban az egyes kiegészítõ információk érhetõk el. Bizonyos kiegészítõ adatok, pl. létesítmények tipusa felvitelének meg kell elõznie a Létesítmények adatai kezelését, hiszen ezekre a kieg. adatokra épülnek. Erre a program figyelmezteti a felhasználót.
Az egyes adatbeviteli képernyõkön ugyanazok a funkciók használhatók és ezek ugyanúgy mûködnek mindegyik esetében.
A program biztosítja :

a létesítmények adatainak
új létesítmények felvitelét
meglévõk módosítását,
törlését,
visszakeresését,
tetszõleges sorrendbe rendezését,
illetve az egyes létesítmények adatainak áttekintését

az ügyiratok adatainak létesítmények beviteli ablakból történõ
új felvitelét
meglévõk módosítását,
törlését,
visszakeresését, ill.
az adataihoz egy WinWord dokumentum kapcsolását és szerkesztését.

A létesítmény adatok kezelésével egyidejûleg kezelhetjük a kiegészítõ adatok adatait is ugyanezekkel a mûveletekkel. Akár minden adatbeviteli képernyõ hozzáférhetõ egyszerre, nem kell kilépni egyik mûveletbõl sem, egyszerûen csak az egyes adat ablakok között kell váltanunk, vagy az ablak menübõl kiválasztani a megfelelõt. Kivétel ez alól csupán egyetlen adatabalak, mégpedig az ügyirat, mivel ez a létesitményhez kapcsolódik. Ilyenkor be kell fejeznünk valamilyen módon az adatok módosítását és ki kell lépni ebbõl az ablakból, ahhoz hogy más adathoz hozzáférjünk.
A program biztosítja az indexállományok újraépítését, valamint az adatok sûrítését, amit idõnként célszerû elvégezni az adatok kompakttá tételéhez.
A Lista menübõl választható a listák és jelentések funkció, amelyekben tetszõleges formában kaphatunk információt a rendszerben lévõ adatokról. Ezek a következõk:

Lehetõség van a WinWord iratokban egy tetszõleges szövegrészlet keresésére. Az ügyiratokhoz kapcsolt Winword dokumentumok kezelésével kapcsolatos szolgáltatások:

Fenti szolgáltatásokat illusztráló képernyõ:


a nyomógombok a következö funkciókat biztosítják :

pozicionáló

az adott rekordon végezhetõ


a bevitt adatok tárolására

A létesítmények adatainak kezelése:




Ez a programegység az adatbeviteli ablakból, és a szokásos vezérlõ ablak a menüsor alatt rendelkezésre áll. A beviteli ablakban rögzíthetõk a létesítmények jellemzõi. A program Ügyiratok lista ablakában tekinthetjük meg az egyes létesítményekhez tartozó ügyiratok fõbb adatait. Az ügyiratok adatai itt nem módosíthatók csak megtekinthetõk a létesítményhez tartozó iratok. Az ügyiratok adatainak kezelése a lista ablak feletti nyomógombokkal lehetséges. (Amennyiben az ügyiratok lista ablakra rákattintunk, - vagyis ez az aktiv beviteli mezõ - akkor az INS ,DEL illetve EMTER gombokkal rendre az Új ügyirat, Ügyirat törlés ill.Ügyirat módosítás funkciókat hívhatjuk )

Az adatbeviteli ablakokban az egyes adatmezõk között a TAB billentyûvel elõre, ill. a Shift+TAB billentyûkkel hátrafelé lehet lépkedni
A létesítmények tipusa egy, felpattanó menübõl választható ki. Ezek a tipusok a törzsadatok fömenüben tölthetõk fel a kívánt mértékben. Ugyanilyen módon kell kezelni a beépített tüzvédelmi berendezés adatait is. Amennyiben a létesítmény tipuslistát bõvíteni akarjuk a Program menübõl kiválasztható a Létesítmény tipus (vagy ha az ablak már nyitva van rákattintunk) itt felvihetjük a kívánt új tipust, majd a Létesítmény adatablakra visszalépve folytatható a bevitel, a tipus listában már megjelenik az új elem is és kiválasztható.
A létesítmények felvitelekor azt ellenõrzi a rendszer, hogy legalább a neve legyen megadva egy létesítménynek, hiszen enélkül logikailag azonosíthatatlan tétel kerülne be. Késõbb a többi adatát is fel lehet vinni, persze ez csak lehetõség, természetesen az elsõ felvitelkor célszerû minden rendelkezésre álló adatot megadni egy létesítményhez.
Amikor minden adatott kitöltöttünk a Mentés funkciót választva (Ctrl-K vagy a Mentés ikonra kattintva) az adatbázisba tárolhatjuk az adatokat.
(Ez a metódus egyébként minden adatbeviteli ablakra igaz a programon belül)

A létesítmények nyilvántartásának az "utolsó ellenõrzés dátuma" és "következõ ellenõrzés dátuma" mezõk adatértéke azért nem módosítható a létesítmény részben mert ezek az adatok logikailag az ügyiratokhoz, mégpedig az ellenõrzés tipusú ügyiratokhoz tartoznak. Az "utolsó ellenõrzés dátuma" mezõt a program a létesítményhez tartozó ellenõrzés tipusú ügyiratok közül a legkésõbbi keltezésû irat dátumával tölti fel. Vagyis a program ezt a dátumot tekinti a létesítmény utolsó ellenõrzésének a dátumaként. Mivel ez az adat elsõrendûen az ügyiratokhoz kapcsolódik a logikai adatmodellben, így a létesítmények adatbázisban nincs is tárolva a duplikált adattárolás karbantarthatósági problémái miatt. Ebbõl az adatból számítja a program a "következõ ellenõrzés dátuma" mezõ adatértékét a ciklusidõ (évben megadva) hozzáadásával. Tehát amennyiben nincs egy létesítményhez ellenõrzés tipusú ügyirat ezek az adatok kitöltetlenül jelennek meg a létesítmény adatai között.

A program jelenlegi változata már lehetõvé teszi egy tetszõleges idõszakra vonatkozó ellenõrzési terv nyomtatását. Ez szintén a létesítményekhez kapcsolt ellenõrzés iratok dátumát használja a jelentés elkészítéséhez. A jelentés a "Listák" menu Jelentés... opciójának kiválasztásával kérhetõ és a megjelenõ formátum (Ellenõrzések létesítményhez) kiválasztása után a Listák...-hoz hasonlóan futtatható. A Futtat gomb megnyomása után egy közbensõ párbeszédablak jelenik meg, amelyben a kívánt idõszak kezdete és vége adható meg. Ebbe az idõszakba esõ következõ ellenõrzési dátumú létesítmények kerülnek a listába. A Jelentés elkészítésénél korlátozottan használhatjuk a Válogat... opciót, pl.: településenkénti, (irszám) szerinti válogatáshoz.


Ügyiratok kezelése




Az Ügyiratok kezelése modul biztosítja az egyes létesítményekhez tartozó ügyiratok felvitelét, módosítását stb.

Mi szükséges az ügyiratok kezelése elõtt ?
Mindenképpen fel kell tölteni a törzsállományokat a használni kívánt adatokkal, - itt az ügyiratokhoz - az elõadók, az ügyirat jellege, valamint az egyes létesítmények törzsadatainak felvitele feltétlenül szükséges.

Ugyanis az ügyiratokat, kötelezõen már az elõzõleg felvitt létesítményekhez kell kötni. A létesítmények módosításakor van lehetõségünk hozzájuk Ügyiratokat felvinni, illetve a már felvittek adatait módosítani.




A lista fölötti nyomógombokkal lehet kérni a listában szereplõ egyes iratokra vonatkozó mûveleteket. Az új irat vagy módosításkor egy párbeszédablakban tölthejük ki az adott irat adatait. Itt arra kell ügyelni, hogy pontosan meghatározzuk az ügyirat tipusát az Ellenõrzés választó gomb beállítása fogja eldönteni, hogy a rendszer az adott irat dátumához a ciklusidõt hozzászámítva kijelezze-e a következõ esedékes ellenõrzés dátumát vagy sem. (Ellenõrzés / Egyéb irat)
Itt kapcsolhatók össze az egyes iratok adatai magukkal a tényleges WinWord dokuentumokkal (már amennyiben vannak) a Kapcsol nyomógombbal.



Törzsállományok




A 'Törzsállományok' modul lehetövé teszi az információk kijelzését és módosítását a rendszerbeli törzsállományokról. ( Elöadók,Tüzjelzök tipusa,Ügyiratok jellege, Létesítmények tipusa ). Minden egyes törzsállományhoz egy külön ablak tartozik, amelyek a felsö Program menü 'Törzsállományok' pont alatt hívhatók. Ezekben csupán fix elnevezéseket adhatunk bizonyos tulajdonságtipusoknak, ami viszont a visszakeresési lehetöséget biztosítja a késöbbi feldolgozás során. A 'Vezérlö panel' segítségével lehet az egyes ablakokban az adatok között pozicionálni.

Mozgás az adatbázisban
A vezérlöpanelen lévö nyomógombok segítségével lehet pozicionálni az egyes rekordok között.
Az adatok szerkesztése (bevitel,módosítás)
Pozicionálja a kurzort a módosítani kivánt helyre és gépelje a módosítást.
Uj rekord hozzáadása
Válasszuk ki az 'Uj felvitel' nyomógombot egy uj rekord felviteléhez. Egy üres beviteli mezö jelenik meg, amelybe be kell írni a megfelelö adatot.
Változások mentése vagy érvénytelenítése (eldobása).
Ha változtat valamelyik adaton , vagy egy új rekordot visz fel a változások csak a képernyöablakokban hatnak, az adatbázisokban nem, mindaddig, amig a 'Mentés' nyomógombot ki nem választjuk. A 'Mentés' megnyomására az adatbázisban is megtörténik a változás. Válassza az 'Mégsem' gombot hogy az addigi változásokat hatástalanítsa és ne vezesse át az adatbázisba.

Lista párbeszéd


Ez a párbeszéd lehetövé teszi a listák egyedi igények szerinti beállítását.
A menü név utáni három pont azt jelzi, hogy e mögött az opció mögött egy un. párbeszéd ablak van, amelyet a következõképpen használhatunk:

A LISTA feliratú felpattanó menübõl választható ki a kívánt lista formátum. Amennyiben az "Általános lista" formátumot választjuk, úgy a sorrendet elõzõleg beállítva a számunkra tetszõleges sorrendeben listázhatjuk az adatokat. A sorrend csak az általános formátumnál adható meg tetszõlegesen , mivel a csoportosított listák esetén a sorrendet szigorúan meghatározza az adott listaformátum.
Az általános lista tetszõleges sorrendben nyomtatható.
Amennyiben a lista összegzõ sorral is rendelkezik, úgy az összegzõ kockát kijelölve csak az összesen sorokat írja ki a program.
A Válogat... opció használata: az opció megnevezése utáni három pont is jelzi, hogy egy párbeszédablakban kell megadni a nyomtatandó rekordok kiválasztásának feltételeit. Tetszõleges számú, logikai "ÉS" kapcsolatban álló relációs feltételt adhatunk meg. Ez azt jelenti hogy a megadott feltételek mindegyikét teljesítõ rekordok kerülnek csak megjelenítésre a listában.
A feltételek megadásának menete:

A válogatás megadása után a kiválasztó négyzetben megjelenik egy "X" jelezve, hogy megadtunk valamilyen feltételt
Mivel eredetileg a megjegyzés adatmezõt csupán tájékoztató jellegû információ tárolására szántuk az ügyiratok esetében, így nem lett beépítve erre a mezõre vonatkozó választás lehetõsége.
Kiválasztható még, hogy a képernyõre (Megnéz) vagy a nyomtatóra ill. file-ba kívánja-e a lista eredményét kijelezni. Amikor minden opciót beállított a kívántnak megfelelõen, válassza ki a "Futtat" funkciógombot, ekkor a megadott kimeneti eszközre a listát elkészíti, vagy ha mégsem kéri a listát, akkor a "Bezár" gombbal kiléphetünk a lista párbeszédablakból. A megadott feltételek szerinti