[1] Pl. E. Aronson is ismert mûvében, „A társas
lény”-ben ezen álláspontot képviseli.
A modell itt tágabban értendõ, mint a pedagógiában
használt „példakép”, miután nem csak tudatos
választásról beszélünk.
[2] Endgutachten der Gewaltkomission des deutschen Bundestages, 1992.
[3] Ugyankkor mindegyik csoport, vagyis a gyermekek az a csoportja is, amelyik a filmet büntetéssel látta, képes volt a filmben látottak pontos reprodukálására. Tehát Bandura kísérletében megint csak igazolódott, hogy az erõszak alkalmazása, s nem pedig az elsajátítása, függ a modell magatartásának következményeitõl.
[4] National Television Violence Study 1997, 22, id. Kunczik (1998).
[5] Id. Ranschburg (1995).
[6] National Television Violence Study 1997, id. Kunczik (1998).
[7] Id.Hipfl, Brigitte, in: Aufenanger (1991).
[8] A önszabályozó testület (Freiwillige
Selbstkontrolle Fernsehen) 1993-ban komoly társadalmi és
politikai nyomás hatására jött létre.
A megalakulást megelõzte a 90-es évek elején
újjáéledõ társadalmi diskurzus a televíziós
erõszak gyermekekre gyakorolt káros hatásáról,
illetve ezidõben kerültek újabb kutatási eredmények
a napvilágra (Groebel-Gleich 1993, Merten 1992/93), amelyek a kereskedelmi
adók mûsorkínálatának a közszolgálati
adókénál jóval magasabb erõszaktartalmáról
tájékoztattak. Az ifjúságvédelemi szabályozás
megszigorításának elkerülésére
vetõdött fel a kereskedelmi mûsorszolgáltatók
részérõl az önszabályozó testület
megalakításának gondolata, amely a filmes mintára
alakult meg a kereskedelmi mûsorszolgáltatók finanszírozásával.
[9] Az osztrák törvény a kereskedelmi televíziózás
fogalmát nem ismeri, de ez itt nem játszhat szerepet, miután
semmi nem támasztja alá azokat a véleményeket,
miszerint a kereskedelmi csatornákat az erõszak megengedhetõ
ábrázolásának tekintetében kevésbé
szigorú szabályozásnak kellene alávetni.
[10] Die Haltung des ORF zu Gewalt und Obszönität in
Radio und Fernswehen, April 1993.
[11] Buda (1998): 8.
[12] Csepeli (1997): 335.
[13] Groebel-Gleich (1993).
[14] Ranschburg, 1997.
[15] A tanulmány írójának a
fordításában.
[16] Idõbeli és anyagi korlátok miatt döntöttünk
amellett, hogy az agresszor és az áldozat prototípusait,
mint potenciális identifikációs modelleket, illetve
az agresszió képi megjelenítésének módjait
nem a teljes mintánk alapján, hanem lényegesen redukáltabb
formában, kizárólag a végzetes erõszak
esetében vizsgáljuk. A német vizsgálatban ilyen
korlátozás nem volt.
[17] A mûsorszám formai jellemzõinek megállapításánál
a mûsorújságban fellelhetõ információk
is figyelembe vehetõek voltak.
[18] Lásd a korábban említett okokat
(17. sz. lábjegyzet.).
[19]Ebben az említett német példát
követtük.
[20] Lásd pl. Gerbner vizsgálatait.
[21] A színházi közvetítéseket
a kis esetszámukra való tekintettel tartalmi sajátosságaik
szerint nem differenciáltuk.
[22]A jobb áttekinthetõség kedvéért
az adatokat táblázat formájában a függelék
tartalmazza.
[23] A színházi közvetítéseket
a diagramon feltüntettük ugyan, azonban a rendkívül
alacsony esetszámából következtetéseket
nem tudunk levonni.
[24] Kivételt képeznek a gyermek személyiségfejlõdését
súlyosan károsító mûsorok, ezek semmilyen
körülmények között nem kerülhetnek sugárzásra.
[25] A mozifilmek ajánlói nem szerepelnek vizsgálatunkban,
miután a mûsorstruktúrában való elhelyezkedésük
szerint helyenként a reklámban, ill. kulturális ajánlómûsorokban
kerülnek bemutatásra, s ennek egyike sem sorolható
a „nem-zenei-fikciós” mûsorszámokhoz, illetve ezek
elõzeteseihez. Azonban itt szükséges megjegyeznünk,
hogy a kérdõív tesztelésénél
lekódoltuk az egyik kereskedelmi csatorna kulturális ajánló
mûsorát, amely nagyszámban tartalmazott filmajánlókat.
A vizsgálat eredménye szerint a körülbelül
25 perces mûsorszámban 10 agressziót tartalmazó
bejátszás fordult elõ, amely összesen 18 agresszív
tevékenységi aktust tartalmazott.
[26] Lásd 11. táblázat.
[27] Ide soroltuk a 11. táblázatban kiemeltek
közül a romboló, pusztító szándékot;
fiziológiai felindultságot; terrorizmust; idegengyûlöletet;
fajgyûlöletet.
[28] Ide soroltuk az autoritatív, nevelõ célzatú
erõszakot, valamint a birtoklási vágyat.
[29] Itt azok az esetek kerültek besorolásra, amikor
csak magát az erõszakos cselekedet látjuk, esetleg
a károkozást, majd egy hirtelen vágással már
egy új szituációt láthatunk a képen.
[30] Crandall 1973, id. Kunczik 1997, 93.
IRODALOM
Aronson, E.: A társas lény. Budapest, 1987.
Aufenanger, S., Baacke, D., Lauffer, J. et al.: Gutes Fernsehen - schlechtes Fernsehen!? München, 1996.
Bandura, A.: Aggression. A social learning analysis. Englewood Cliffs, 1973.
Bandura, A., Huston, A. C: Identification as a process of incidental learning. Journal of Abnormal and Social Psychology, 1961, 63.
Bandura, A., Mischel, W.: Modification of selfimposed delay of reward through. Exposure to line and symbolic models. Journal of Personality and Social Psychology, 1965, 2.
Bandura, A., Ross, D., Ross, S.: Imitation of film-mediated aggressive models. Journal of Abnormal and Social Psychology, 1963, 66, 3.
Bauer, M., Selg, H.: Gewaltdarstellungen im Fernsehen- Kennen wir die Folgen? In: BPS Report, 1981, 4, 6.
Belson, W. A.: Television violence and the adolescent boy. Hampshire England: Westmead Farnborough, 1978.
Berkowitz, L.: Aggression. A social psychological analysis. New York, 1962.
Berkowitz, L.: The Contagion of Violence. An S-R mediational analysis of some effects of observed aggression. In: Nebraska Symposion on Motivation. 1970, 18, 95.
Berkowitz, L., Alioto, J. T.: The meaning of an observes event as a determinant of its aggressive consequences. Journal of Personality and Social Psychology, 1977, 28, 206.
Berkowitz, l., Rawlings, E.: Effects of film violence on inhibitions against subsequent aggression. Journal of Abnormal and Social Psychology, 1963, 66, 405.
Burkart, R: Kommunikationswissenschaft. Grundlagen und Problemfelder. Wien, Köln, 1995.
Collins, W. A.: Children’s comprehension of television content. In: Wartella, E. (ed.) : Children communicating. Media and the development of thought, speech, understanding. Beverly Hills, Calif., 1975.
Comstock, G., Chaffee, S., Katazman, N., et. al.: Television and human behavior. New York, 1978.
Csepeli, GY.: Szociálpszichológia. Budapest, Osiris, 1997.
Endgutachten des Deutschen Bundestages. Media Perspektiven (Sonderheft), Frankfurt, 1992.
Földvári, J.: Magyar büntetõjog. Budapest, 1997.
Gerbner, G.: Cultural indicators. The case of violence in television drama. The Annals of the American Academy of Political and Social Science, 1970, 388, 69.
Gerbner, G., Gross, L., Signorelli, N., et. al. : The „mainstreaming” of America. Violence Profile No. 11. Journal of Communication 1980, 3, 41-45.
Gould, M. S., Schaffer, D.: The impact of suicide in television movies. New Eng. J. Med., 1986, 315, 690.
Grimm, J.: Die Faszination des Schreckens - Warum Horrorfilme so attraktiv sind. Film & Fakten, Wiesbaden, 1992.
Groebel, J., Gleich, U.: Gewaltprofil des deutschen Fernsehprogramms. Eine Analyse des Angebots privater und öffentlich-rechtlicher Sender. Opladen, 1993.
Hipfl, B.: Gewaltdarstellungen im Fernsehen und ihre Bedeutung für die Entwicklung der Kinder. In: Aufenanger, S. (Hrsg.): Neue Medien - Neue Pädagogik? Bonn, 1971, 122.
Huesmann, L. R., Malamuth, N. M.: Media violence and antisocial behavior. Journal of Social Issues, 1986, 42, 3.
Keupp, L.: Aggressivität und Sexualität. München, 1971.
Krebs, D.: Gewalt und Pornographie im Fernsehen- Verführung oder Therapie. In: Merten, K, Schmidt, S. J., Weischenberg (Hrsg.): Die Wirklichkeit der Medien. Opladen, 1994.
Kunczik, M.: Gewalt im Fernsehen. Köln, Wien, 1975.
Kunczik, M.: Gewalt im Fernsehen. Stand der Wirkungsforschung und neue Befunde. Media Perspektiven 1993, 3, 98.
Kunczik, M.: Gewalt im Fernsehen. Köln, Wien, 1997.
Lefkowitz , M. M., Eron, L. D. et. al. : Television Violence and Child Aggression. In: Comstock, G. A. (ed.): Television and Social Behavior. Washington DC., 1972. 35-135.
Liebert, R. M., Baron, R. A.: Some immediate effects of televised violence on children’s behavior. Dev. Psychol., 1972, 6, 469.
Malamuth, N. M., Doennerstein, E. (eds.): Pornography and sexual aggression. New York, 1984.
Media Control: Gewalt im Fernsehen. Untersuchung im Auftrag des Stern. 1985, Dezember.
Mérei, F., V. Binét Á.: Gyermeklélektan. Budapest, 1997.
Meyn, H.: Massenmedien in der Bundesrepublik in Deutschland. Berlin, 1996.
Phillips, D. P., Carstensen, L. L.: Clustering of Teenage Suicides after Television News Stories about Suicide. New. Eng. J. Med. 1986, 315, 685.
Ranschburg, J.: Félelem, harag, agresszió. Budapest, 1995.
Selg, H.: Psychologische Beiträge zur Wirkungsforschung. Bern, 1986.
Singer, D. G., Zuckermann, D., Singer, J. L.: Helping elementary school children learn about TV. J. Communications, 1980, 30, 84.
Tannenbaum, P., H.: Emotional arousal as a mediator of erotic communication effects. Technical reports of the Commission on Obscenity and Pornography. Washington D.C., 1971.
Tannenbaum, P. H.: A televíziózás szociálpszichológiája. Budapest, 1985.
Undeutsch, U.: Gutachten über „Schweinchen Dick”. In: Agression und Fernsehen. Tübingen, 1974. 74.
Vetró, Á., Csapó, Á.: A televízió és a gyermek. Budapest, 1991.
Winterhoff-Spurk, P.: Fernsehen. Psychologische Befunde und Medienwirkung. Bern, 1986.
Zillmann , D.: Excitation transfer in communication-mediated aggressive
behavior. Journal of Experimental Social Psychology, 1971, 7, 419.