9.14. TÁRSADALMI ISMERETEK 5-6.évfolyam

5. osztály

Éves óraszám: 74

Heti óraszám : 2

ÁLTALÁNOS KÖVETELMÉNYEK

Tudja megfigyelni és fő vonalaiban reprodukálni a tanári magyarázatot . Tudjon ismereteket meríteni saját társadalmi környezetéből, történetekből, képekből, a tömegkommunikációs eszközökből és más ismerethordozókból. Tudja a tankönyv ábráit önállóan elemezni. Tudjon címet fogalmazni a tankönyvi anyag egységeinek. Tudjon önálló kérdéseket szerkeszteni.

Kifejezőképesség

Tudja saját szavaival eseményeket elbeszélni. Legyen képes összefüggően ismertetni a tankönyv szövegének egy-egy részletét. Tudja felsorolni lakóhelye gazdasági ágait. Tudja bemutatni a termelés, a fogyasztás és az elosztás egy-egy területe történelmi változásainak néhány fontos állomását. Tudjon nevelői segítséggel vázlatot készíteni. Tudjon írásban válaszolni szóbeli vagy írásbeli kérdésekre.

Tájékozódás időben

Ismerje a Kr.e. és a Kr.u. fogalmakat. Legyen képes a tanult eseményeket az időszalagon elhelyezni. Tudjon eseményeket időrendbe állítani. Konkrét események kapcsán különböztesse meg a jelent, a múltat és a régmúltat. Legyen ismerete az évről, évtizedről, évszázadról, évezredről.

Tájékozódás a térben

Legyen képes a tanult helyeket megkeresni a történelmi térképen. Ismerje a lakóhely és környéke történelmi helyeit. Tudjon eseményeket leolvasni a térképről. Tudjon a tanult helyekhez eseményeket kapcsolni.

Tartalom:

Lakóhelytől a nagyvilágig / Lakóhelyünk gazdasága , lakóhelyünk társadalma, életképek hazánk néhány jellemző tájáról, Magyarok a nagyvilágban, helyünk Európában és a világban /.

A társadalom és a gazdaság változásai évezredek során / Termelés, fogyasztás, elosztás /.

Történetek az emberiség és hazánk múltjából .

Lakóhelytől a nagyvilágig

Tananyag Lakóhelyünk gazdasága: Lakóhelyünk környezete. A természet és az ember által alakított környezet. Érdeklődés és tájékozottság a család és lakóhely jelene és múltja iránt. Érdeklődés és tisztelet a miénktől eltérő emberi kultúrák szokásai iránt. Társadalom és gazdaság változásai az évezredek során.

Fejlesztési követelmény: Hogyan élnek az emberek lakóhelyünkön. Gyűjtse össze, melyek a lakóhely természeti forrásai. Melyek a lakóhely jellegzetes foglalkozásai, az emberek életmódjai. Képek olvasmányok gyűjtése hazánk tájairól. Hogyan élnek a magyarok a szomszédos államokban, a világban. Hogyan élnek az emberek a világ más tájain.

Minimális követelmény: A lakóhely társadalmi gazdasági jellemzői. Tudja: hazánk fővárosa Budapest, megyénk székhelye Kecskemét. Tudja , hogy a szomszédos országokban nagyobb számban élnek magyarok.

A társadalom és gazdaság változásai az évezredek során

Tananyag: Termelés / Mezőgazdaság, ipar, építészet fejlődéstörténete. / Fogyasztás / Lakás, ruházkodás, vízellátás, világítás fejlődése. / Elosztás / Áru, piac, pénz, kereskedelem változása különböző korokban, kontinenseken és hazánkban. /

Termelés

Fejlesztési követelmény: Az emberek hajdani és mai életmódjának összehasonlítása. A gyűjtögetés, halászat, vadászat, állattartás, földművelés, kézművesség eszközeinek változása az évezredek során. A mezőgazdasági munka fejlődése. Mezőgazdaság az ókori Keleten és napjainkban. Az emberiség első nagy építményei.

Minimális követelmény: Ismerje a különböző termelési területek fejlődésének néhány kiemelkedő állomását. Tudjon felsorolni termelési eszközöket a különböző történelmi korokból. Ismerje a piramisok építésének módját.

Fogyasztás

Fejlesztési követelmény: Az emberek hajdani és mai életmódjának összehasonlítása. A barlangi szálláshelytől a mai házakig. Védekezés a hideg ellen régen és ma. Fűtési módok. Vízellátás az ókorban és ma. A fáklyától a fénycsőig. Tisztálkodás. Rövid ruhatörténet.

Minimális követelmény: Ismerje, milyen változásokon ment keresztül az ember lakókörnyezete, ruházata, étkezési szokásai a történelmi korszakokban a különböző földrészeken és hazánkban.

Elosztás

Fejlesztési követelmény: Figyeljék meg, mi az, ami megmaradt a múltból, és mi fejlődött tovább / pl. piac, vásár, fizetési eszközök /. Közlekedés a szárazon és vízen az őskortól napjainkig. Helyi és távolsági kereskedelem. Utak, úthálózatok.

Minimális követelmény: A pénz, a piac, a kereskedelem szerepe az emberek életében. Tudja, hogy a különböző történelmi korokban különböző módon és mértékben oszlottak el a megtermelt javak a különböző embercsoportok között, és különböző volt az életmódjuk is.

 

 

Történetek az emberiség és hazánk múltjából

Tananyag: Az őskori ember. Élet az ókori Keleten. A Biblia világa. Történetek az ókori görögökről. Történetek az ókori rómaiakról. A kereszténység kialakulása és elterjedése. Történetek az őshazától a honfoglalásig.

Az őskori ember

Fejlesztési követelmények: Az emberek élete az őskorban. Milyenek voltak az emberek ősei? A Neander- völgyi ősemberek nyomai hazánkban. Az ősember szerszámai. Varázslatok szerepe az ősember életében.

Minimális teljesítmény: Tudja, hogyan képzeljük el az ősember életét , környezetét.

Élet az ókori Keleten

Fejlesztési követelmények: Tutanhamon sírjának feltárása. Rámosz mester írnokiskolájában. Az öntözéses földművelés és a folyók áradása közötti kapcsolat. Bábel tornya. Hammurapi törvényei.

Minimális követelmények: Ismerje fel a jelentősebb építményeket, eszközöket. Tudja az ókori Kelet államainak nevét.

A Biblia világa

Fejlesztési követelmény: A világ teremtése. Ádám és Éva. Noé. Vándorlás a pusztán. Szövetség és útmutatás.

Minimális teljesítmény: Ismerje a bibliai történeteket.

Történetek az ókori görögökről

Fejlesztési követelmények: Hogyan éltek az ókori görögök? A trójai háború . Knoszósz , krétai város. Az Olümposz lakói. Olimpiai játékok. Történetek a görög- perzsa háborúkról. Történetek az ókor kiemelkedő személyiségeiről / Homérosz, Leonidasz, Periklész, Pheidiasz , Nagy Sándor /. A görög építészet és szobrászat jellemzői. Mindennapi élet a görögöknél.

Minimális követelmények: Tudja elhelyezni az időszalagon a tanult eseményeket. Tudjon egy-egy történetet röviden összefoglalni. Tudja megkeresni a tanult helyeket a történelmi térképen.

 

 

Történetek az ókori rómaiakról

Fejlesztési követelmények. Képek a római történelemből. Mondák a városalapításról. Romulus és Rémus. A rómaiak mindennapjai. Élet a római utcákon. Hogyan szórakoztak? Történetek az ókor kiemelkedő személyiségeiről / Cloelia, Mucius Scaevola, Hannibál, Julius Caesar, Spartacus /.

Minimális teljesítmény Tudja elhelyezni az időszalagon a tanult eseményeket. Tudjon egy-egy történetet röviden összefoglalni. Tudja megkeresni a tanult helyeket a történelmi térképen.

A kereszténység kialakulása és elterjedése

Fejlesztési követelmények: Új szövetségi történetek.

Minimális teljesítmény: Ismerjen néhány újszövetségi történetet a Bibliából.

Történetek az őshazától a honfoglalásig

Fejlesztési követelmények: A magyarok harci szokásai. Álmos vezér. A fehér ló mondája. Hol is volt a magyarok őshazája? A honfoglalás eseményei.

Minimális teljesítmény: Ismerje a magyarok vándorlását. Tájékozódjon a nomád életformáról. Legyen képes saját szavaival elmesélni a tanult történeteket.

Tanulást, tanítást segítő eszközök

Tankönyvek, munkafüzetek, tanulói olvasókönyvek, témazáró feladatlapok, fali térképek, fóliakészlet, tanári és tanulói kézikönyvek, atlaszok, szakkönyvek, folyóiratok, lexikonok, monográfiák, dokumentumok, applikáció.

Értékelés, ellenőrzés

A tananyag feldolgozásában a tanuló részvételének folyamatos értékelése. Szóbeli tananyag ellenőrzése tankönyvi egység összefüggő elmondása. Beszámolók készítése. Egy-egy téma befejezése után témazáró tesztek írása. Írásbele feleletek egy-egy tananyagból. Vázlatkészítés. Önálló véleményalkotás. Kérdések alkotása egy-egy témára. Értékelés a hagyományos ötfokú skálával történik.

 

TÁRSADALMI ISMERETEK

6. osztály

Éves óraszám: 74.

Heti óraszám: 2.

Általános követelmények

Tudja megfigyelni és reprodukálni a tanári magyarázatot. Tudjon ismereteket szerezni elbeszélő forrásrészletekből és törvényrészletekből. Legyen képes önállóan használni a gyermekenciklopédiákat. Legyen képes az ifjúsági irodalomból szerzett társadalmi ismereteket felhasználni az órán. Nevelői irányítással tudja magyarázni a különböző társadalmi-történelmi események, jelenségek okait és következményeit. Tudja indokolni az egyének viselkedését adott szituációban. Legyen tudatában annak, hogy egyes emberek vagy közösségek számára előnyös események mások részére hátrányosak lehetnek. Fogalmazza meg saját véleményét

Társadalmi, történelmi eseményekről , személyekről.

Kifejezőképesség

Tudja összefüggően elmondani a tankönyvi anyag részegységét. Tudja bemutatni a termelés, a fogyasztás és az elosztás egy-egy területe történelmi változásainak néhány fontos állomását. Tudjon vázlatot készíteni. Legyen képes a tankönyvön kívüli forrásokból merített ismeretekről beszámolni. Tudjon egy-egy társadalmi-történelmi témáról vitatkozni. Tudjon írásban válaszolni szóbeli vagy írásbeli kérdésekre. Legyen képes történelmi vagy társadalmi témáról rajzot készíteni.

Tájékozódás az időben

Tudjon eseményeket időrendbe állítani. Konkrét események kapcsán kölünböztesse meg a jelent, a múltat és a régmúltat. Tudjon elvégezni egyszerű kronológiai számításokat. Ismerjen néhány konkrét évszámot.

Tájékozódás a térben

Tudjon eseményeket leolvasni a térképről. Tudjon a tanult helyekhez eseményeket kapcsolni.

Tartalom: A lakóhelytől a nagyvilágig / Lakóhelyünk társadalma. Társadalom és gazdaság változásai évezredek során. / Termelés / Energiatermelés, közlekedés és hírközlés fejlődéstörténete. / Fogyasztás / Lakás, ruházkodás, étkezés. / Elosztás / Kölönféle társadalmi csoportok életmódja különböző korokban, kontinenseken és hazánkban. / Történetek az emberiség és hazánk múltjából / A középkor hajnalán. Képek a középkor világából. Hazánk a középkorban. Az újkor kezdeté. A nagy földrajzi felfedezések. Európa az újkorban. Magyarország két birodalom határán. Erdély aranykora. Történetek a kuruc világból. /

A lakóhelytől a nagyvilágig

Fejlesztési követelmények: A helység neves épületei, rövid helytörténet. Az önkormányzat és feladatai. Helyi közösségek. Helyünk Európában és a világban. Magyarok a nagyvilágban.

Minimális teljesítmény : Ismerje a fontosabb középületek helyét, nevét, szerepét. Tudja , hol élnek a szomszédos országokban nagyobb számban magyarok.

Termelés

Fejlesztési követelmények: Az energiatermelés fejlődése a tűz feltalálásától az atomenergiáig. Jellegzetes közlekedési és hírközlési eszközök. A céhműhelytől az ipari robotig. Lakóhelyünk gazdasága.

Minimális teljesítmény: Ismerje az ipari forradalom jelentősebb találmányait és feltalálóit. Lássa, a technika fejlődése megváltoztatja az emberek életét.

Fogyasztás

Fejlesztési követelmények: Háztartási használati eszközök változásai, fejlődése. Öltözködési szokások.

Minimális teljesítmény: Ismerje a fogyasztás egy-egy területén végbemenő alapvető változásokat. Ismerje az alapvető étkezési, öltözködési szokásokat.

Elosztás

Fejlesztési követelmény: Az emberek élete egy középkori faluban, egy lovagi bárban, egy újkori főúri palotában. A vándorló magyarok élete, életmódja. Életmód változás lakóhelyünkön.

Minimális teljesítmény: Tudja, hogy a különböző történelmi korokban különböző módon és mértékben oszlottak el a megtermelt javak a különböző embercsoportok között , és különböző volt az életmódjuk között.

Történetek az emberiség és hazánk múltjából

Fejlesztési követelmény: Nagy Károly udvarában. Bizánc és az arab világ. Az iszlám keletkezése. A lovagi élet. Mit tanítottak a középkori iskolákban. Céhmesterek és kontárok. Kereskedők és kalózok. Marco Polo. A középkori egyház. Pápaválasztás. Canossa. Egy faltaláló sorsa – Gutenberg János. Az itáliai városok. Szórakozás, játék, sport a középkori városokban. A kalandozó magyarok Szent Gallenben. Géza keresztény hitre tér. István az államalapító. A magyar koronázási jelvények. László az új rend védője. Könyves Kálmán. A magyar falu képe a tatárjárás előtt. A tatárjárás IV. Béla a második honalapító. A kiskirályok- Csák Máté. Károly Róbert, I. Nagy Lajos, Zsigmond király harcai. Hunyadi János a törökverő. Mátyás az igazságos. Dózsa György . A mohácsi csata. Kolumbusz Kristóf felfedezi Amerikát. Felfedezők és hódítók. Az inkák kincse. Luther Márton és a reformáció. Nagy- Britannia születése. Leonardo da Vinci. XIV. Lajos a Napkirály. Képek a három részre szakadt Magyarország életéből. Végvárak harcai. Bocskai és a hajdúk. Bethlen Gábor. I. Rákóczi György Erdély fejedelmei. Zrínyi Miklós a költő és hadvezér. Buda visszafoglalása. II. Rákóczi Ferenc szabadságharca, száműzetése. Mária Terézia rendeletei. II. József. Élet a XVIII. Században Magyarországon.

Minimális teljesítmény: A tanult történetek elbeszélése saját szavaival. A tanult események elhelyezése az időszalagon. A tanult helyek megkeresése a történelmi térképen. Ismerkedjen történelmi elbeszéléseket tartalmazó könyvekkel, mondákkal. Tudja a fontosabb történelmi eseményeket évszázadban elhelyezni. Tudja, hogy Amerika felfedezése az újkor kezdetét jelenti. Legyen ismerete a nagy reformátorok eszméiről. Lássa, hogy törvényekre szükség van.

Tanulást, tanítást segítő eszközök

Tankönyvek, munkafüzetek, tanulói olvasókönyvek, témazáró feladatlapok, fali térképek, fóliakészlet, tanári és tanulói kézikönyvek, atlaszok, szakkönyvek, folyóiratok, lexikonok, monográfiák, dokumentumok, applikáció.

Értékelés, ellenőrzés

A tananyag feldolgozásában a tanuló részvételének folyamatos értékelése. Szóbeli tananyag ellenőrzése tankönyvi egység összefüggő elmondása. Beszámolók készítése. Egy-egy téma befejezése után témazáró tesztek írása. Írásbele feleletek egy-egy tananyagból. Vázlatkészítés. Önálló véleményalkotás. Kérdések alkotása egy-egy témára. Értékelés a hagyományos ötfokú skálával történik.

 

TÁRSADALMI ISMERETEK

 

Éves óraszám: 18

Tartalom: A család / A család mint életünk alapvető közössége. A család mai problémái. / A helyi társadalom / Társadalmi csoportok a lakóhelyen. A társadalom nyugalmát veszélyeztető csoportosulások. Az iskolai önkormányzat tevékenysége. / Társadalmi tagoltság / Nemzeti-nemzetiségi, etnikai csoportok. A cigányok Magyarországon. Egyházak és vallási közösségek . Egyesületek. Nemek és életkor szerinti csoportok. Foglalkozási és vagyoni csoportok. / Politikai tagoltság Magyarországon / Pártok, képviseleti szervek, szakszervezetek, kamarák, parlamenti demokrácia. / Társadalmi beilleszkedési zavarok / Bűnözés, vandalizmus, alkoholizmus, kábítószer, öngyilkosság, az idegengyűlölet. /

ÁLLAMPOLGÁRI ISMERETEK

Az alkotmány / Alaptörvény. Az állam szuverenitása. Államterület. Felségjelvények. Az alkotmány fő fejezetei./

A választási rendszer / A választójog. A parlamenti választások. A modern parlamenti demokrácia. Az önkormányzati választások / A magyar állampolgárok alapvető jogai és kötelességei / A gazdasági, szociális, kulturális jogok csoportja. Az állampolgárok egyenjogúsága. Az állampolgárok kötelességei. / A demokratikus kormányzati rendszerek / A hatalommegosztás. A köztársasági elnök. Az alkotmánybíróság. A nyilvánosság. / Az országgyűlés / A törvényalkotás. A parlamenti ellenőrzés. A parlament szervezete és működése. / A miniszterelnök / A végrehajtás. A törvény-előkészítés. A miniszterek, a minisztériumok. / Az igazságszolgáltatás / A bíróságok. A polgári peres és büntetőeljárás. Az ügyészségek. / A helyi önkormányzat / Az önkormányzatok feladatai. Az önkormányzatok szervezete. A képviselő-testület, a polgármester. A polgármesteri hivatal. A helyi közigazgatás működése. Ügyintézés a helyi hatóságoknál. Kisebbségi önkormányzatok. / A belső rend védelme / A rendőrség. A bűnüldözés; a közrend és a közbiztonság védelme; közlekedés-rendészet. A rendészeti szervek. A polgárőrség. / A honvédelem / A haza védelmének szükségessége. A honvédelmi és hadkötelezettség. / A művelődés hazánkban / A műveltség társadalmi szerepe. A közoktatás, a szakoktatás, a felsőoktatás. A művelődés iskolán kívüli formái és színterei. / Az egészségügy és a szociálpolitika / A társadalombiztosítás (egészségbiztosítás és nyugdíjbiztosítás). A társadalombiztosítási járulék. Az egészségügyi ellátás. A mentők munkája. A szociálpolitika. / A Magyar Köztársaság külpolitikája és külkapcsolatai / Nagykövetség, követség, konzulátus. Nemzetközi szervezetek. Kétoldalú kapcsolatok. Kapcsolatok a szomszédos országokkal. A határainkon túl élő magyarság. Magyar állampolgárok külföldön. Útlevél, vízum. /

A család

Fejlesztési követelmény: Gyűjtsön adatokat népesedési helyzetünkről. Vonjon le következtetéseket a gyűjtött adatokból.

Minimum teljesítmény: Tudja, a család legfontosabb legfontosabb feladata a gyermeke nevelése; az érzelmi biztonság nyújtása, felelősségvállalás egymásért. Tudja, hogy a magyar népesség évek óta csökken.

A helyi társadalom

Fejlesztési követelmény: Beszámoló készítése egy helyi közösség múltjáról és jelenéről.

Minimális teljesítmény: Egy helyi közösség megnevezése. Ismerje vezetőjét, a közösség legfontosabb céljait.

Társadalmi tagoltság

Fejlesztési követelmény: Készítsen beszámolót egy nemzetiség vagy etnikai csoport helyzetéről. Két-három gyermekes család havi költségvetése. Rendezzenek vitát a falusi, illetve a városi életmód előnyeiről, hátrányairól.

Minimum teljesítmény: Tudja, hogy a különböző társadalmi csoportok egyenjogú tagjai társadalmunknak. A legnagyobb magyarországi egyházak felsorolása. Tudja, hogy melyek a legnagyobb létszámú nemzetiségek és kisebbségi etnikumok hazánkban. Legyen fogalma az elszegényedésről, a munkanélküliségről, a társadalmi egyenlőtlenségről.

Politikai tagoltság Magyarországon

Fejlesztési követelmény: Figyeljék a napi sajtót, számoljanak be egy adott héten a pártok, a kamarák, a szakszervezetek tevékenységéről.

Minimális teljesítmény: Tudják, hogy a pártok különböző módokat kínálnak az ország előtt álló feladatok megoldására; a szakszervezetek fő feladata a munkavállalók érdekeinek képviselete.

Társadalmi beilleszkedési zavarok

Fejlesztési követelmény: Tájékozódás a bűnözésre, alkoholizmusra vonatkozó adatokról.

Minimális teljesítmény: A legfontosabb társadalmi beilleszkedési zavarok és negatív hatásainak ismerete.

Az alkotmány

Fejlesztési követelmény: Felségjelvények eredete. Ismerje az alkotmány alaptörvényeit, fontosabb tartalmi elemeit. Hírek gyűjtése az alkotmány egyes fejezeteihez.

Minimális teljesítmény: Tudja, mit jelent az, hogy az alkotmány alaptörvény. Ismerkedjen meg az alkotmány legfontosabb tartalmi elemeivel.

A választási rendszer

Fejlesztési követelmény: Választási gyűlés rendezése.

Minimális teljesítmény: Tudja, kinek van választási joga Magyarországon. Legyen tisztában a választójog gyakorlásának jelentőségével, ismerje technikáját.

A magyar állampolgárok alapvető jogai és kötelezettségei

Fejlesztési követelmény: Tanulmányozza az Alkotmány “Alapvető jogok és kötelességek” című fejezetét. Magyarázza meg, hogyan érvényesülnek ezek a mai Magyarországon.

Minimális teljesítmény: A legfontosabb állampolgári jogok felsorolása. Ismerje alapvető állampolgári kötelességeit.

A demokratikus kormányzati rendszerek

Fejlesztési követelmény: A hatalommegosztás szükségessége. A köztársasági elnök szerepe. Kísérje figyelemmel az utolsó hét sajtóját. Hogyan érvényesül a nyilvánosság szerepe?

Minimális teljesítmény: Tudja, mit jelent a törvényhozás, a törvények végrehajtása és a bíráskodás. Tudja a köztársasági elnök nevét.

Az országgyűlés

Fejlesztési követelmény: Vitassák meg az éppen napirenden levő törvényjavaslatok valamelyikét. Kövessék nyomon a parlamenti közvetítéseket.

Minimális teljesítmény: Tudja, hogy az országgyűlés legfontosabb feladata a törvényalkotás. Legyenek fogalmai a parlament kormánypárti és ellenzéki oldalának szerepéről.

A miniszterelnök

Fejlesztési követelmény: A kormány heti tevékenységének figyelése. Kormányintézkedések csoportosítása. Állítsanak össze a miniszterelnöknek szóló kérdéseket aktuális politikai problémákról.

Minimális teljesítmény: Néhány minisztérium felsorolása. Tudja, ki a kormányfő

Az igazságszolgáltatás

Fejlesztési követelmények: Bírósági tárgyalás rendezése. Interjú készítése egy ügyvéddel.

Minimális teljesítmény: Lássa a különbséget a peres és büntető eljárás között. Legyenek tisztában azzal, hogy valamennyi magyar állampolgárt megilleti a védelemhez és a jogorvosláshoz való jog.

A helyi önkormányzat

Fejlesztési követelmény: Látogatás a községházán. Beszámoló a hivatal felépítéséről. Vitassák meg, milyen kérdésekben kezdeményezhetnek helyi népszavazást.

Minimális teljesítmény: Tudják , hogy a helyi önkormányzás jogát a polgárok az általuk választott képviselő-testület, esetenként helyi népszavazás útján gyakorolják. Tudják, melyek azok az ügyek, amelyekkel az állampolgár a helyi polgármesteri hivatalban találkozik.

A belső rend védelme

Fejlesztési követelmény: A helyi rendőrség munkája. Készítsenek interjút a helyi rendőrőrsön. Egy tűzoltó élménybeszámolója.

Minimális teljesítmény: A fegyveres testületek. Tudja, hogyan veheti igénybe a rendőrség és a tűzoltóság segítségét.

A honvédelem

Fejlesztési követelmény: Elemezzék az Alkotmány vonatkozó paragrafusait és a katonai eskü szövegét. Számoljanak be egy szabályos határátlépés eseményéről.

Minimális teljesítmény: Tudják, hogy a haza védelme minden állampolgár alapvető kötelessége, mely áldozatvállalással is jár.

A művelődés hazánkban

Fejlesztési követelmény: Indokolják meg iskolaválasztásukat, továbbtanulási irányukat. Művelődési intézmény meglátogatása, ismerkedés munkájával.

Minimális teljesítmény: A tankötelezettség fogalmának, a legfontosabb továbbtanulási lehetőségeknek ismerete.

Az egészségügy és a szociálpolitika

Fejlesztési követelmény: Magyarázza el a betegbiztosítási igazolvány használati módját. Parlamenti vitanap rendezése az aktuális szociálpolitikai kérdésekről. Mi alapján kapjanak a polgárok szociális támogatást.

Minimális teljesítmény: Tudja, hogyan kell használni a betegbiztosítási igazolványt, hogyan lehet kihívni a mentőket. Legyen tisztában a legfontosabb szociálpolitikai juttatásokkal és kedvezményekkel.

A Magyar Köztársaság külpolitikája és külkapcsolatai

Fejlesztési követelmény: Gyűjtsenek tényeket a határainkon túl élő magyarság életéről. Töltsenek ki egy útlevélkérő lapot.

Minimális teljesítmény: Az útlevél és a vízum legfontosabb használat tudnivalói. A külföldön tartózkodás írott és íratlan szabályai.

Tanítást, tanulást segítő eszközök

Tankönyvek, munkafüzetek, tanulói olvasókönyvek, témazáró feladatlapok, térképek, tanári kézikönyvek, televízió, sajtó, rádió.

Ellenőrzés, értékelés

A tanulói részvétel folyamatos értékelése. A szóbeli ellenőrzésnek van maghatározó szerepe. Szükséges ellenőrizni a tanulók ismeretszerzési és feldolgozási képességének fejlődését. Az egyes témák feldolgozását tesztek vagy esszék írásával zárjuk le. A tanulók teljesítményét osztályzattal értékeljük.

 

9.15. TÖRTÉNELEM 7-8.évfolyam

7. osztály

Éves óraszám: 74

Heti óraszám: 2

Általános követelmények

Ismeretszerzési képességek

Tudja néhány szóval lejegyezni a tanári magyarázat fő gondolatait. Legyen képes önálló mondatokban fogalmazott vázlatot készíteni a tankönyv szövegéből és más szövegekből.Legyen képes önállóan használni a felnőtteknek készült lexikonokat és az idegen szavak szótárát. Legyen képes két-három forrásból kiselőadást anyagának összegyűjtésére. Tudjon ismereteket meríteni a tankönyv grafikonjaiból, statisztikai tárblázataiból, diagramjaiból.

Kifejezőképesség

Legyen képes saját szavakkal összefüggően ismertetni a tankönyvi anyagegységet. Tudja értékelni a feldolgozás során megismert társadalmi-történelmi eseményeket, jelenségeket. Legyen képes kiselőadást tartani. Tudjon önállóan vázlatot készíteni. Legyen képes rövid ismertetést írni ifjúsági illetve népszerű tudományos művek részleteiről.

Tájékozódás az időben

Legyenek konkrét képzeteik az egyes történelmi korok legfontosabb jellemzőiről Tudjon táblázatokat önállóan kitölteni. Tudjon kronologikus táblázatot önállóan készíteni. Ismerje az egyidejűséget illetve időbeli különbséget a társadalmi élet egyes területein a különböző országokban végbement eseményekben és folyamatokban. Biztonságosan tájékozódjon a történelmi időben a következő szilárdan elsajátított tájékozódási pont alapján: Az egyiptomi állam Kr.e. 3000 körül alakult ki, Athén virágkora a Kr.e. V. században volt, időszámításunk kezdete Jézus Krisztus születésének időpontja; Augusztus időszámításunk kezdete körül uralkodott; a kereszténység a Kr.u. első évszázadban kezd elterjedni; Kr.u. 476-ban bukott meg a Nyugatrómai Birodalom; a honfoglalás 895-ben kezdődött el; a középkori államok Európában az V. és a X. század között alakultak ki.

Tájékozódás a térben

Legyen jártas különböző jellegű és méretarányú térképek használatában. Tudja meghatározott időpont eseményeit leolvasni a történelmi térképről. Tudja a földrajzi-természeti környezet hatását az egyes országok társadalmi-politikai berendezkedésére. Tudja megmutatni különböző jellegű és méretarányú térképen a következő topográfiai helyeket: a földrészek; Balkán-félsziget; Itália; Szicília; a Földközi-tenger medencéje; Kárpát-medence; Földközi-tenger; Nílus; Volga; Duna; Jangce; Sárga-folyó; Gangesz; Olimposz; Urál—hegység; Kárpátok; Vereckei-szoros; Egyiptom; Mezopotámia, Babiloni Birodalom; Kína; India; Görögország; Római Birodalom; Pannónia; Őshaza; Levédia; Etelköz; Frank Birodalom; a középkori Európa államai; Bizánci Császárság; Magyar Királyság; Trója; Spárta; Athén; Olimpia; Róma; Karthagó; Szombathely; Pécs;

 

 

 

Tartalom: Ősi társadalmak / Az ember helye a történelemben. A zsákmányoló életmód. Eszközhasználat, eszközkészítés. Az élelemtermelés kialakulása. Az ősi hiedelemvilág. / Ókori keleti civilizációk / Az öntözéses gazdálkodás. Az egyiptomi birodalom. Hammurapi törvényei. India. Az ókori Kína. Vallás és kultúra az ókori Keleten. / A zsidó vallás és a Biblia / Bibliai történetek. A zsidó történelem kezdetei. / Az ókori görögök / A hellének. A görög polisz. Athén és Spárta. Az athéni demokrácia és a görög-perzsa háborúk. A görög vallás és a mindennapi élet. Tudomány és művészet a görög világban. Nagy Sándor hódításai és a hellénizmus. / Az ókori Róma / Róma városállamból birodalommá válik. Társadalom, államszervezet, hadsereg, mindennapi élet. A császárkor. Róma és a provinciák. Pannónia. A népvándorlás. Az antik világ felbomlása. / A kereszténység és az Újszövetség / Újszövetségi történetek. A kereszténység kialakulása és elterjedése. Jézus élettörténete. /A kora középkor / V - –. század / Gazdaság és társadalom a kora középkorban. Az uradalmi rendszer kialakulása. A frankok. A Karoling-birodalom és utódállamai. Európa 1000 körül. Az egyházszervezet kiépülése. Világi papság és szerzetesség. A Bizánci Birodalom és a keleti kereszténység. Az iszlám és az arab világ. / A magyarság születése / Az ősmagyarság kialakulása és vándorlása. A vándorló magyarság élete. Honfoglalás és letelepedés. Kalandozások. /

Ősi társadalmak

Fejlesztési követelmény: Rendszerezze az emberi társadalom fejlődésére ható természeti tényezőket. Őskori leletek topográfiai ismerete. A zsákmányolás és a termelés értelmezése. Az őskori szerszámok anyaga, elkészítésük technikája. Az élelemtermelés megindulásának folyamata. Az ősi hiedelmek, szertartások értelmezése.

Minimális teljesítmény: Ismerje az ember első eszközeit, anyagát. Tudjon különbséget tenni a zsákmányoló és a termelő életmód között.

Ókori keleti civilizációk

Fejlesztési követelmények: Ítélje meg az első államok létrejöttének jelentőségét az emberiség történetében.

Az öntözéses földművelést segítő eszközök ismerete. Az ókori Keleti társadalmak. A fontosabb keleti tudományok .

Minimális teljesítmény: Tudja: Egyiptom, fáraó, piramis. Tudja alkalmazni. Hammurapi törvényei. India: kaszt. Kína: Nagy fal, selyem, porcelán.

A zsidó vallás és a Biblia

Fejlesztési követelmény: Hasonlítsa össze a korábbi vallásokat a zsidó egyistenhittel. Ismertessen bibliai történeteket.

Minimális teljesítmény: Tudjon 3-4 történetet a Bibliából.

Az ókori görögök

Fejlesztési követelmény: Magyarázza el, milyen összefüggés van a földrajzi környezet és a görög poliszrendszer kialakulása között. Fejtse ki, miben és miért különböztek Athén és Spárta. Ismerje a spártai nevelést. Hasonlítsa össze az athéni demokráciát a mai demokráciákkal. Néhány isten és feladatának ismerete. Néhány jelentősebb szobrász, költő, történetíró ismerete. Mutassa be, milyen hatást gyakorolt a hellenizmus a kultúra fejlődésére. Értékelje Nagy Sándor szerepét.

Minimális teljesítmény: Legyen képes bemutatni az athéni népgyűlést, annak munkáját. Ismerje a spártai nevelést.

Az ókori Róma

Fejlesztési követelmény: A római határok és éghajlati jellemzők bemutatása. A fontosabb köztársaságkori tisztségek és politikusok bemutatása. Írja le, véleménye szerint miért terjeszkedett Róma. A római éa a pun hadsereg összehasonlítása. A köztársaság bukásának okai. Róma és a provinciák kapcsolatának előnyös és hátrányos oldalai. Egyes császárok bemutatása. Pannónia szerepe a birodalomban . Pannónia városai. A híres római költők munkáinak ismerete. A római tudomány és művészet ismerete. Róma bukásának okai; belső és külső okok csoportosítása. Készítsen vázlatot az antik világ felbomlásának legfontosabb okairól.

Minimális teljesítmény: Ismerje a városalapításról szóló mondákat. Mutassa meg a térképen Róma terjeszkedésének fő állomásait. Ismerjék a római civilizáció emlékeit hazánkban / utak, vízvezetékek, fürdők, amfiteátrumok /.

A kereszténység és az Újszövetség

Fejlesztési követelmény: Legyen képes a kereszténység történetének eseményeit a Római Birodalméval szinkronban látni. A kereszténység elterjedésének legfontosabb okai.

Minimális teljesítmény: Tudjon elmesélni újszövetségi történeteket. Tudja, a mai időszámítás kezdete - Jézus születése.

A kora középkor / V – X. század /

Fejlesztési követelmény: Az antik világ felbomlása utáni politikai-gazdasági folyamatok bemutatása. A majorságok kialakulásának bemutatása. A Frank birodalom földrajzi-gazdasági viszonyainak ismerete. Az egyház szerepének bemutatása a korai feudalizmusban. A Bizánci birodalom működésének gazdasági-politikai feltételeinek bemutatása. Az iszlám vallás és az arab hódítás összefüggéseinek ismerete. Magyarázza meg, hogy a termelők érdekelté válása hogyan hatott a termelésre. Rajzoljon térképvázlatot Európa 1000 évvel ezelőtti államairól.

Minimális teljesítmény: Ismerje az egyházszervezetet, a pápa, a püspök, a szerzetesek fogalmát. Kövesse végig Mohamed útját.

A magyarság születése

Fejlesztési követelmény: A vándorlás egyes állomásainak jellemzése gazdasági, éghajlati és politikai szempontból. A vándorlás határainak bemutatása a magyar nép összetételére, társadalmára, műveltségére és életformájára. A honfoglalás megjelenítése. A honfoglalókra vonatkozó néhány forrás ismerete. A magyar társadalom jellemzése. A honfoglalás utáni társadalmi, gazdasági és életmódbeli változások ismerete.

Minimális teljesítmény: Ismerje az eredetmondákat. Mutassa be a térképen a vándorlás fő állomásait és a honfoglalást. Tudja, hogy a honfoglalás 895-ben kezdődött.

Tanulást, tanítást segítő eszközök

Fontosabb taneszközök: tankönyvek, munkafüzetek, feladatlapok, atlaszok, térképek, szakkönyvek, folyóiratok, szótárak, lexikonok, monográfiák.

Ellenőrzés, értékelés

A 7-8. Évfolyamon is folyamatosan értékeljük a tanulói részvételt. Továbbra is a szóbeli ellenőrzésnek van meghatározó szerepe. A rendszeres ellenőrzés során arányosan érvényesüljenek a tantervben felsorolt fejlesztési követelmények. Szükséges ellenőrizni a tanulók ismeretszerzési és feldolgozási

képességek fejlődését. A kronológiai és topográfiai követelmények teljesítése esetében sem elégséges a puszta tényismeret vizsgálata, az adatok alkalmazásának értékelése szükséges. Az egyes témák feldolgozását tesztek vagy esszék írásával zárjuk be. A tanulók munkáját osztályzattal értékeljük.

 

 

TÖRTÉNELEM

8. osztály

Éves óraszám: 74

Heti óraszám: 2

Általános követelmények

Ismeretszerzési képességek

Tudja néhány szóval lejegyezni a tanári magyarázat fő gondolatait. Legyen képes önálló mondatokban fogalmazott vázlatot készíteni a tankönyv szövegéből és más szövegekből. Legyen képes önállóan használni a felnőtteknek készült lexikonokat és az idegen szavak szótárát. Legyen képes két-három forrásból kiselőadást anyagának összegyűjtésére. Tudjon ismereteket meríteni a tankönyv grafikonjaiból, statisztikai táblázataiból, diagramjaiból. Kísérje figyelemmel a kormány heti tevékenységét. Csoportosítsa a kormányintézkedéseket megadott szempontok szerint. Legyen képes egy-egy helyi közösségről, társadalmi-történelmi jelenségéről összegyűjtött adatokat reálisan értékelni, azokból beszámolni. Tudjanak kérdéseket szerkeszteni az adott társadalmi témával kapcsolatban. Tudja rendszerezni a társadalmi-történelmi jelenségek okait és következményeit. Tudja értékelni egy kiemelkedő politikus vagy történelmi személyiség szerepét a társadalmi folyamatok alakulásában. Tudja elemezni, hogy egy-egy intézmény és eszme milyen szerepet töltött be a történelmi fejlődés adott fokán. A napi sajtó alapján tudjanak beszámolni egy megadott néhány politikai illetve társadalmi szervezet tevékenységéről. Tudják elemezni személyiségek, választott testületek döntéseit. Sorakoztassanak fel érveket és ellenérveket a döntések mellett, illetve ellen. Legyen képes tárlaton, múzeumban látottakról beszámolni. Tudja társai beszámolóit objektíven értékelni, bírálni.

Kifejezőképesség

Legyen képes saját szavakkal összefüggően ismertetni a tankönyvi anyagegységet. Tudja értékelni a feldolgozás során megismert társadalmi-történelmi eseményeket, jelenségeket. Legyen képes kiselőadást tartani. Tudjon önállóan vázlatot készíteni. Legyen képes rövid ismertetést írni ifjúsági illetve népszerű tudományos művek részleteiről.

Tájékozódás az időben

Legyenek konkrét képzeteik az egyes történelmi korok legfontosabb jellemzőiről Tudjon táblázatokat önállóan kitölteni. Tudjon kronologikus táblázatot önállóan készíteni. Ismerje az egyidejűséget illetve időbeli különbséget a társadalmi élet egyes területein a különböző országokban végbement eseményekben és folyamatokban. Biztonságosan tájékozódjon a történelmi időben a következő szilárdan elsajátított tájékozódási pont alapján: a Magyar Királyság 1000 körül, Szent István uralkodása idején jött létre; Szent István 997-től 1038-ig uralkodott; 1222 – Aranybulla; 1301 – az Árpád-ház kihalása; 1456 – a nándorfehérvári diadal; 1514 – Dózsa György vezette parasztháború; 1517 – a reformáció kezdete; 1526 – a mohácsi csata; 1541 – Buda török kézre kerül; 1604-1606 – Bocskai-felkelés; 1686 – Buda visszavétele; 1703-1711 – Rákóczi-szabadságharc; 1711 – szatmári béke; 1640 – az angol forradalom kezdete; 1789 – a nagy francia forradalom kezdete.

Tájékozódás a térben

Legyen jártas különböző jellegű és méretarányú térképek használatában. Tudja meghatározott időpont eseményeit leolvasni a történelmi térképről. Tudja a földrajzi-természeti környezet hatását az egyes országok társadalmi-politikai berendezkedésére. Tudja megmutatni különböző jellegű és méretarányú térképen a következő topográfiai helyeket: Dardanellák; Boszporusz; Balkán-hegység; Arab Birodalom; Dalmácia; Szlovénia; Moldva; Havasalföld; Ausztria; Török Birodalom; Habsburg Birodalom; Bizánc; Szófia; Várna; Bécs; Krakkó; Prága; Velence; Esztergom; Fehérvár; Buda; Pozsony; Muhi; Pest; Visegrád; Nándorfehérvár; Kolozsvár; Cegléd; Temesvár; Mohács; Veszprém; Eger; Kőszeg; Szigetvár; Szibéria; Németalföld; Hollandia; Nagy-Britannia; Párizs; Berlin; Moszkva; Szentpétervár.

Tartalom: Az érett középkor / Hűbériség, lovagi élet, lovagi kultúra. A középkori egyház. Falusi élet és mezőgazdaság. A városok felvirágzása. Kézműipar és kereskedelem. Középkori gondolkodás és kultúra. A román és a gótikus stílus. / Az Árpád-házi királyok kora / Az államalapítás. A keresztény királyság. Géza és Szent István. Az új rend megszilárdítása: Szent László és Könyves Kálmán. Az Aranybulla és a tatárjárás. II. András és IV. Béla kora. Gazdasági és társadalmi változások a XIII. században. Az Árpád-kori kultúra. / A késő középkor / XIV-XV. század / Rendi országgyűlések. Európa régiói. Háborúk, járványok, parasztfelkelések a középkor alkonyán. Itália, a humanizmus és reneszánsz. Ázsiai kultúrák. Európai népek küzdelmei a mongol és a török hódítások ellen. / Az Anjouk kora / Károly Róbert és Nagy Lajos bel- és külpolitikája. Az Anjou-kor gazdasága. Társadalmi változások. Népesség és természeti környezet. / Luxemburgi Zsigmond, a Hunyadiak és a Jagellók kora / Luxemburgi Zsigmond kora. Védekezés az oszmán-török terjeszkedés ellen. Hunyadi János. Hunyadi Mátyás uralkodása. A központosítás kísérlete. Életformák a XV. századi Magyarországon. Kultúra és művelődés. A Jagellók kora. A központosítás szétesése. Dózsa parasztháborúja. A török veszély kiújulása. A mohácsi vész; II. Lajos . / A kora újkor XVI-XVIII. század / A nagy földrajzi felfedezések és következményei. Európai és Európán kívüli kultúrák találkozása. Reformáció és katolikus megújulás. A barokk. A gyarmatosítás. Az atlanti hatalmak felemelkedése. A világkereskedelem kezdetei. Az abszolutizmus. A modern állam kialakulása. A hatalmi viszonyok átrendeződése Európában. Háborúk és hadseregek a kora újkorban. Az angol forradalom. Nagy-Britannia és a parlamentáris monarchia kialakulása. A Napkirály Franciaországa. Oroszország felemelkedése. A tudományos világkép átalakulása. A felvilágosodás és a klasszicizmus. / Magyarország a kora újkorban / Az ország három részre szakadása. Szapolyai János és I. Ferdinánd. A török világ. A Habsburgok és a magyar rendek. Az Erdélyi fejedelemség. Bocskai István és Bethlen Gábor. A reformáció Magyarországon. A török kiűzése. Gazdasági és társadalmi változások. Népesség és környezet. II. Rákóczi Ferenc szabadságharca. Magyarország újjászerveződése a Habsburg Birodalom keretei között / Magyarország a Habsburg Birodalomban. Népesség és gazdaság. Társadalom. A felvilágosult abszolutizmus és a rendiség. Mária Terézia és II. József. Szellemi élet. /

Az érett középkor / V-X. század /

Fejlesztési követelmény: Hasonlítsa össze a középkori városok és falvak életét. Gyűjtsön szépirodalmi példákat a lovagi életről, kultúráról. Ismerje az egyház szellemi és gazdasági tevékenységek jelentőségét. Készítsen rajzos vázlatot a román és a gótikus építészeti stílus jellemzőiről.

Minimális teljesítmény: Ismerje a hűbérúr, hűbéres, jobbágytelek fogalmát és a jobbágy szolgáltatásait. Ismerje a román és a gótikus építészeti stílus legfontosabb jegyeit.

Az Árpád-házi királyok kora

Fejlesztési követelmény: Ismerje az államalapítás jelentőségét. Elemezze, hogyan tükröződnek a társadalmi változások Szent István törvényeiben. Kereszténység felvételének körülményei. Rajzolják térképbe, milyen védekező háborúkat viselt hazánk ebben a korban. Vessék össze László és Kálmán törvényeinek néhány részletét. Ismerje a társadalomban és a gazdaságban végbemenő változásokat. Vázolja a tatárok sikereinek okait. Ismertesse az ország újjáépítésének folyamatát. Mutasson be rajzokat, képeket Árpád-kori kultúránk emlékeiből.

Minimális teljesítmény: Ismerje Szent István államalapító tevékenységét. Államalapítás- 1000. Ismerje Szent László szigorú törvényei, a tatárjárás főbb eseményeit, IV. Béla, második honalapító országépítő munkáját. Tudja, az Árpád-ház kihalása 1031-ben volt.

A késő középkor / XIV-XV. sz. /

Fejlesztési követelmény: A rendi országgyűlés fogalmának értelmezése. Mutassa be a térképen Európa nagy régióit. A 100 éves háború eseményeinek áttekintése. A középkori tudományos nézetek bemutatása, a humanizmus és a reneszánsz értelmezése. Az oszmán birodalom terjeszkedésének főbb állomásait kövesse nyomon a térkép segítségével. A török szultán kivételes hatalmának bizonyítása.

Minimális teljesítmény: A reneszánsz építészeti stílus jellemző jegyeinek felismerése.

 

 

Az Anjouk kora

Fejlesztési követelmény: A kiskirályok hatalmának felszámolása. Károly Róbert gazdasági reformjainak bemutatása. Hogyan tükröződnek a társadalmi változások az 1351. Évi törvényekben. Fejtse ki, kinek vált hasznára a királyi jövedelem növelése. Elemezze a lakósság számának alakulását az államalapítástól a XIV. század végéig. Nagy Lajos hadjáratainak nyomon követése.

Minimális teljesítmény: Ismerje Károly Róbert gazdasági reformjait. Nagy Lajos mint lovagkirály.

 

 

 

 

Luxemburgi Zsigmond, a Hunyadiak és a Jagellók kora

Fejlesztési követelmény: Készítsen vázlatot Zsigmond uralkodásának legfontosabb eseményeiről. A városok fejlődésének bemutatása. Tartson beszámolót a Hunyadi család felemelkedésének útjáról, harcairól a törökök ellen. Nándorfehérvár jelentősége. Értékelje Mátyás társadalmi, gazdasági, külpolitikai és kulturális törekvéseit. A központi királyi hatalom gyengülésének okai. Elemezze a kül- és belpolitikai tényezők szerepét a magyar állam hanyatlásában és bukásában. Ismertesse a parasztháborúhoz vezető okokat. A középkori magyar állam bukásának okai.

Minimális teljesítmény: Tudja, hogy a nándorfehérvári csata 1456-ban volt. A királyi hatalom megszilárdítása Hunyadi Mátyás korában volt. Ismerje a parasztháború fő eseményeit- 1514. A mohácsi csata, 1526.

A kora újkor

Fejlesztési követelmények: Gyűjtse össze a felfedezések technikai és tudományos feltételeit. Az ősi kultúrák pusztulásának bemutatása. A reformáció és ellenreformáció hatásai a kultúra, az iskolázás, a nemzeti nyelv fejlődésére. Olvassa le a térképről, melyek voltak a legnagyobb gyarmattartó hatalmak. A barokk építészeti stílus jellemzői. Az abszolutizmus fogalmának értelmezése. Mutassa be a hadsereg fejlődésének főbb szakaszait a kora középkortól a XVIII. századig. Magyarázza el, miért volt ellentét az angol parlament és a király között. A korabeli Franciaország bemutatása. Képek Versaillesról. Nagy Péter gazdasági reformjainak elemzése. A felvilágosodás és a klasszicizmus fő jellemzőinek bemutatása. A felvilágosodás legfontosabb eredményei.

Minimális teljesítmény: Tudja, hogy Amerika felfedezése 1492-ben volt. Tudja, mit jelent a raformáció. Ismerje fel a barokk építészet legfontosabb stílusjegyeit. A felvilágosodás fő jellemzőinek ismerete.

Magyarország a kora újkorban

Fejlesztési követelmények: A három részre szakadt ország területének, határainak és központjainak bemutatása. Gyűjtsön adatokat arról, milyen hatással volt a reformáció az irodalomra, a könyvnyomtatásra, a nép- és középfokú oktatásra. A Bocskai-felkelés legfontosabb eredményei, bécsi béke. Értékelje, milyen szerepet töltött be Erdély a három részre szakadt Magyarországon. A legjelentősebb várháborúk eseményeinek, hőseinek bemutatása. A KTA segítségével a várháborúk nyomon követése. Tartson beszámolót Zrínyi elképzeléseiről. Elemezze az ország felszabadításának következményeit. A Rákóczi-szabadságharc fontosabb céljainak és eredményeinek bemutatása. A szabadságharc gazdasági intézkedésének értékelése.

Minimális teljesítmény: Térképen mutassa meg a három részre szakadt ország területét, határait és a legfontosabb végvárakat. 1541. Egy végvár ostromának elbeszélése. Bocskai és a hajdúk letelepítése. Erdély aranykora. Bethlen Gábor fejedelemsége. Buda felszabadítása. A Rákóczi-szabadságharc fontosabb céljai és eredményei, 1703-1711.

Magyarország újjászerveződése a Habsburg Birodalom keretei között

Fejlesztési követelmények: Adatsorok alapján vonjon le következtetést a nemzetiségi összetétel megváltozásáról. Foglalja össze a parasztság helyzetének alakulását az Árpád-kortól a XVIII. századig. Elemzés készítése demográfiai adatok segítségével az ország népességi viszonyairól a szatmári béke után. Készítsen vázlatot a Habsburg Birodalmon belüli magyar államszervezetről. Mutassa be a felvilágosult abszolutizmus hatását Magyarország gazdasági és kulturális életre.

Minimális teljesítmény: Ismerje az ország nemzetiségi összetételének változásai. Mária Terézia úrbéri rendelete. II. József türelmi rendelete.

Tanulást, tanítást segítő eszközök

Fontosabb taneszközök: tankönyvek, munkafüzetek, feladatlapok, atlaszok, térképek, szakkönyvek, folyóiratok, szótárak, lexikonok, monográfiák.

Ellenőrzés, értékelés

A 7-8. Évfolyamon is folyamatosan értékeljük a tanulói részvételt. Továbbra is a szóbeli ellenőrzésnek van meghatározó szerepe. A rendszeres ellenőrzés során arányosan érvényesüljenek a tantervben felsorolt fejlesztési követelmények. Szükséges ellenőrizni a tanulók ismeretszerzési és feldolgozási képességek fejlődését. A kronológiai és topográfiai követelmények teljesítése esetében sem elégséges a puszta tényismeret vizsgálata, az adatok alkalmazásának értékelése szükséges. Az egyes témák feldolgozását tesztek vagy esszék írásával zárjuk be. A tanulók munkáját osztályzattal értékeljük.