9.26. T Á N C 1-8. évfolyam

  1. OSZTÁLY

Heti 0,5 óra

ÁLTALÁNOS FEJLESZTÉSI KÖVETELMÉNY

Játékos gyakorlatok során sajátítsák el az alapvető táncos kifejezési formákat.

Alakuljon ki bennük játékbátorság, szokjanak hozzá a csoporton belüli szerepléshez.

TANANYAG:

Az óvodai játékok ismétlő gyakorlása. Népi gyermekjátékok / fogyó-gyarapodó, párválasztó-párcserélő stb./. A zene ütemére sétáló lépés a kialakított térforma megtartásával.

Lépés (egy)negyedekkel és nyolcadokkal.

Egylépéses csárdás jobbra-balra.

FEJLESZTÉSI KÖVETELMÉNY:

Biztos tájékozódás a játék előadása során.

Ritmusképzés egyszerű táncos mozgáselemekkel.

Énekre és zenére ritmikus mozgás végzése.

MINIMÁLIS TELJESÍTMÉNY:

Játékok ismerete dallal.

Egyszerű kar- és lábmozgások /lépés, dobbantás, taps/.

 

2.OSZTÁLY

Heti 0,5 óra

ÁLTALÁNOS FEJLESZTÉSI KÖVETELMÉNY:

Az első osztályos játékok gyakorlásával a negyed és a nyolcad érték ritmusának érzékelése mozgással. A tanult tánclépések alkalmazása a játékok során. A párral való táncolás különböző fogásmódokkal.

TANANYAG:

Gyermekjátékok (fogyó-gyarapodó, párválasztó-párcserélő stb.)

Motívumtanulás: kettes csárdás, ingó sarokemelgetős, egyszerű cifra változatok, szökellés, dobbantás, forgó.

 

FEJLESZTÉSI KÖVETELMÉNYEK:

A társakkal való együttmozgás, az ennek megfelelő viselkedés játék közben.

A tanult motívumok eltáncolása önállóan és különböző fogásmódokkal párban.

A körben való táncolás irány és tempóváltozásokkal.

MINIMÁLIS TELJESÍTMÉNY:

Néhány fogásmód ismerete (váll-derékfogás, keresztezett kézfogás).

A társakkal való együttmozgás elsajátítása.

3.OSZTÁLY

Heti 0,5 óra

ÁLTALÁNOS FEJLESZTÉSI KÖVETELMÉNY

A tanult játékok ismétlő gyakorlása, gazdagítása.

A tanult tánclépések ismétlő gyakorlása.

Az új motívumok megtanulása és összefűzése.

TANANYAG:

Gyerekjátékok (párválasztó, párcserélő, párosító stb.)

Motívumtanulás. A nyílt rida,séta-forgótáncolás etűdben.

Páros etűdben a csárdás, höcögő, térdütögető, keresztező futó lépések.

FEJLESZTÉSI KÖVETELMÉNYEK:

A játékok előadása a hangulatnak megfelelő ritmusban és tempóban.

A tanult lépések felismerése, eltáncolása csoportban. A motívumok önálló táncolása.

MINIMÁLIS TELJESÍTMÉNY

A párral való táncban megfelelő viselkedési mód (tekintet megtartása, megfelelő kéz és kartartás, a szerep szerinti magatartás… stb.)

 

4.OSZTÁLY

Heti 0,5 óra

ÁLTALÁNOS FEJLESZTÉSI KÖVETELMÉNY:

A tanult játékok gyakorlása.

A megismert tánclépések pontos előadása.

Hangulatnak megfelelő előadás.

Az új tánclépések gyakorlása.

TANANYAG:

Gyermekjátékok (párválasztó-párcserélő, csúfolók stb.)

Motívumtanulás: cifra- kopogós etűd

kanász-cifra, lengető

Az üvegestánc motívumai: egyes csárdás, forduló csárdás, üvegen átugró.

FEJLESZTÉSI KÖVETELMÉNY:

A játékok előadásában a szerepnek megfelelő magatartás.

Az új tánclépések pontos előadása.

A tánc mondanivalójának kifejezése a magatartással és karjátékkal.

MINIMÁLIS KÖVETELMÉNY

A páros tánc fogásmódjainak alkalmazása.

A kartartások megtanulás és begyakorlása – fiú és lányszerepek szerint.

 

5. OSZTÁLY

Heti 0,5 óra

ÁLTALÁNOS FEJLESZTÉSI KÖVETELMÉNY

A negyedes, nyolcados ritmusgyakorlatok kerülnek előtérbe.

Alapvető táncos kifejezési formák.

TANANYAG

Énekes-táncos játékok (kiolvasók, párválasztók, párcserélők, fogyó-gyarapodó, vonulós-kapuzós játékok.)

FEJLESZTÉSI KÖVETELMÉNY

Negyedes, nyolcados járás.

Egyenletes járás közben különböző ritmusképletek tapsolása, ritmusképletek dobogása egyenletes zenére.

MINIMÁLIS KÖVETELMÉNY

Egyszerű ritmusképletek visszaadása tapssal illetve dobogással.

 

6.OSZTÁLY

Heti 0,5 óra

ÁLTALÁNOS FEJLESZTÉSI KÖVETELMÉNY

Negyedes és feles forgások megvalósítása.

A tiszai vidék (Szatmár) viselete és jellegzetes motívumainak tanulás.

TANANYAG

Új stílusú táncok: szatmári csárdás.

Népek, nemzetiségek, etnikumok táncaiból – délszláv kóló.

FEJLESZTÉSI KÖVETELMÉNY

A megtanult ritmusképletek felismerése.

A tanult motívumok utánzása, stílusos előadása ismert táncok felismerése.

MINIMÁLIS KÖVETELMÉNY

Egy tánc alaplépéseinek szabad előadása.

 

 

7. OSZTÁLY

Heti 0,5 óra

ÁLTALÁNOS FEJLESZTÉSI KÖVETELMÉNY

Testi adottságaiknak, koruknak és személyiségüknek megfelelően pontosan és tisztán fejezzék ki magukat.

TANANYAG

Történelmi táncok ismerete, gyakorlata.

Társasági szokások és öltözködés a XIX. században.

Elemi ismeretek Sárköz néprajzából, viseletéről.

FEJLESZTÉSI KÖVETELMÉNY

Társas táncok közül a palotás és a polka lépéseinek ismerete.

A történelmi társastáncok térformáinak, gesztusainak, párkapcsolatainak elemző megismerése.

A sárközi karikázó és ugrós motívumok ismerete.

MINIMÁLIS KÖVETELMÉNY

Sárközi etűd megtanulása.

 

8. OSZTÁLY

Heti 0,5 óra

ÁLTALÁNOS FEJLESZTÉSI KÖVETELMÉNY

Egyre könnyebben és felelősségteljesebben viseljék a nyilvánosságot. Képes legyen a tanult táncos mozgások alapján színpadi műsorban részt venni.

TANANYAG

Az eddig tanult táncok ismétlése.

A társas táncok ismétlő gyakorlása.

Új tánc motívumai: bécsi keringő vagy swing.

A XX. sz.tánc- és mozgásművészete.

FEJLESZTÉSI KÖVETELMÉNY

Egyszerű táncelemek kombinációja.

A xx. sz. táncainak jellemző sajátosságai.

Összefüggő aerobic gyakorlat bemutatása (kb. 15 perc.)

Színházi táncműsor megtekintése és elemzése (ha van rá lehetőség).

MINIMÁLIS KÖVETELMÉNY

A tanult táncok ismerete, legalább egy etűd előadásában való részvétel.

A tanterv alkalmazásához szükséges feltételek:

Jól szellőztethető, mozgásara alkalmas terem (tér), magnó, videó, tekevízió, hang-és videókazetták.

ÉRTÉKEKÉS: 1-6- ig szöveges, 7-8-ig szóban és osztályzattal.

1. osztály: Jól megfelelt: Énekre és zenére biztos ritmikus mozgás ismerete.

Megfelelt: Egyszerű táncos lépések ismerete.

Gyenge: Nem tudja az egyszerű táncos lépéseket.

2.osztály: A társakkal való együttmozgás.

A játékok ismerete, a játékszabály megtartása, a szerep szerinti viselkedés, a dalok szövegének ismerete.

3.osztály: A játékok ismerete.

A játék dalának, szövegének és szerepeinek önálló ismerte.

4.osztály: A tánclépések ismerete, a játékok ismerete. A játékok dalának szövegének és szerepeinek önálló ismerete.

5.osztály: Az előadásban a pontos kifejezés. Az érzelmekkel és a helyzetekkel harmonizáló ritmus megoldása.

6.osztály: Etűd előadásában való részvétel a tanult alaplépések ismerete, részvétel a gyakorlatokban és a táncokat elemző beszélgetésekben.

7.osztály: Részvétel etűd szintű előadásban. A társsas táncok lépéseinek ismerete.A tanult alaplépések ismerete.

8.osztály: Ismeri-e népünk néptánchagyományait. Összefüggő aerobic gyakorlat bemutatása, képes-e a tanult táncos mozgások alapján színpadi műsorban részt venni?