9.8. – NÉMET NYELV

 

Jellemzők:

Az idegen nyelv tanítása elsősorban a gyakorlati nyelvi készségek, elsajátítását szolgálja. Egyben megismerteti egy másik kultúra sajátos értékeit. A tankötelezettség ideje alatt legalább egy élő idegen nyelvet kell megtanítani olyan fokon, hogy a tanuló a hétköznapi helyzetekben a nyelvet használni tudja.

A személyi és tárgyi feltételek lehetővé teszik a helyi sajátosságoknak és igényeknek megfelelően két idegen nyelv (angol, német), valamint nemzetiségi nyelv oktatását is .

Választható tantárgyként már a 2. osztálytól tanulhatják a gyerekek a német nyelvet egészen a 8. osztály befejezéséig. Kötelező idegen nyelvként az 5. évfolyamon lép be a tantárgyi rendszerünkbe.

A német nyelv tanulási folyamatába, kialakított rendszerébe 2. évfolyamtól a 8. évfolyamig több lépcsős módszerrel kapcsolódhatnak be és léphetnek ki belőle a diákok .Az ily módon kialakított nyelvoktatási rendszer, tanítási-tanulási folyamat sokszínűséget, a differenciálás lehetőségének maximális kihasználását feltételezi a hatékony nyelvtanulás érdekében.

Órakeret:

Választható:

2.évfolyam heti 2 óra összesen évi 74 óra

3.évfolyam heti 2 óra összesen évi 74 óra

4.évfolyam heti 2 óra összesen évi 74 óra

5.évfolyam heti 1 óra összesen évi 37 óra /Beszélgessünk másképp!/

6.évfolyam heti 1 óra összesen évi 37 óra

7.évfolyam heti 1 óra összesen évi 37 óra

8.évfolyam heti 1 óra összesen évi 37 óra

összesen heti 1o óra összesen évi 37o óra

Kötelező:

5.évfolyam heti 2 óra összesen évi 74 óra

6.évfolyam heti 2 óra összesen évi 74 óra

7.évfolyam heti 2 óra összesen évi 74 óra

8.évfolyam heti 2 óra összesen évi 74 óra

összesen heti 8 óra összesen évi 296 óra

Az órakeret felhasználása a törzsanyag és a kiegészítő anyag (gyakorlás) aránya az elfogadott elvet követi, azaz a törzsanyag feldolgozására fordítjuk az óraszám 2/3-ad részét, a gyakorlásra pedig az 1/3-ad részét.

Célok és feladatok:

(A német mint élő idegen nyelv tanítását és elsajátítását illetően)

Követelmény:

A nyolcadik évfolyam végére értse meg a tanult témákban folytatott beszédet,beszélgetést,ha az - nem ,vagy csak kis mértékben (8-10 %) tartalmaz idegen szavakat,

  1. a kiejtés nem tér el lényegesen az általánosnak tekinthető köznyelvi beszédstílustól
  2. az általánosan elfogadott és gyakorlott beszédtempónál kicsivel lassúbb.
  3. A tanuló tudjon beszélni a tanult szókincs szavaival és grammatikai szerkezeteivel

  4. a feldolgozott témákat érintő beszédszituációkban,
  5. még akkor is,ha azok eltérnek az anyanyelvben alkalmazott nyelvtani szerkezetektől,
  6. tudjon feltenni kérdéseket a tanulás során begyakorlott kérdő mondat típusai alapján,
  7. tudjon elmondani egy feldolgozott szöveget,átélt eseményt irányító kérdések alapján,
  8. röviden,elemi szinten tudjon beszámolni körülményeiről,mindennapos cselekedeteiről.
  9. A tanuló tudjon olvasni

  10. már ismert szöveget érthető kiejtéssel,helyes hangsúllyal,hanglejtéssel,
  11. néma olvasással értsen meg tartalmilag rövid,ismeretlen szöveget akkor,ha az nem tartalmaz idegen szavakat és nem tanult,nem gyakorolt nyelvi szerkezeteket,
  12. tudja értelmezni a mindennapi életban leggyakrabban használt rövidítéseket a feliratokban,általános tájékoztatókban.
  13. Az írásban legyen képes arra,hogy

  14. helyesen írja le a leggyakrabban alkalmazott,tanult szavakat,
  15. tudjon írásban válaszolni az írásban feltett alapvető kérdésekre,
  16. tudjon levélben beszámolni mindennapjairól,környezetéről.
  17. A fordítást illetően legyen képes arra,hogy

  18. a tanult szókincsen és a jól begyakorolt nyelvtani egységeken belül tudja más információit közölni anyanyelvről idegen nyelvre,
  19. ismert szavakat és nyelvi szerkezeteket tartalmazó idegen nyelvű szöveget tudjon

anyanyelvére fordítani.

Tartalom:

A tanterv három alapvető területet foglal magában :

A három bázis tanítása párhuzamosan történik,egy nagyobb célnak,a kommunikációnak,az információ átadás-átvételnek alárendelve.A kommunikatív nyelvtanítás praktikus szempontjait szem előtt tartva dominanciát biztosítunk a szóbeliségnek.

A nép- és országismeret a kezdeti szakaszban nagyobb szerepet kap mondókák,gyermekdalok,gyermekjátékok formájában.

A hagyományosan elfogadott négy kommunikatív készség mellett a 7.évfolyamtól kezdve fokozatosan megjelenik a fordítás idegen nyelvről anyanyelvre,ill. anyanyelvről idegen nyelvre.

A tanterv követi a NAT által meghatározott felépítést.A tartalom részletes kifejtése az egyes évfolyamokon történik.

A NAT idegen nyelvekre vonatkozó fejezete felépítettségében sugallja a témakörök koncentrikus elrendezését.Ez vonatkozik az egy évfolyamon belüli anyagelrendezésre is,így

Célszerűbb egy-egy témakörre többször is visszatérnünk.A kezdeti szakaszban nincs írás-olvasás,nagyobb szerepet kap a hallás utáni nyelvtanulás.Fontos feladat a tantervben előírt szómennyiség megtanítása és ellenőrizhetővé tétele.

Ellenőrzés,értékelés,minősítés:

Az értékelésnek a visszajelzés szempontjából fontos szerepe van mind a tanár ,mind a tanuló számára. Az ellenőrzés, értékelés és minősítés mind a szóbeli, mind az írásbeli teljesítmények alapján arányosan történjék. Minden készség szintjét folyamatosan mérni kell.Az ellenőrzés, értékelés fő szempontja, hogy a tanuló milyen szinten sajátította el a tantervi követelményeket.Az ellenőrzés,értékelés,minősítés legyen segítő szándékú,ne vegye el a tanuló kedvét a nyelvtanulástól.Érezze a gyermek,hogy az nyelvi fejlődését szolgálja.

Tanulói tevékenységek:

Taneszközök:

5-8. évfolyam (haladó)

5.évfolyam

Heti óraszám: 2 óra

Cél:

A tárgyalt témakörön belül a tanuló tudjon egyszerű kérdéseket feltenni,ill. a feltett kérdésekre válaszolni.

Követelmények:

Beszédértés:

Beszédkészség:

Olvasás,olvasási készség:

Írásbeli készség:

Tananyag:

Beszédszándékok:

Témakörök:

Az előző évek témáinak bővítése:

    1. család,ház,lakás

Szókincs:

    1. 300 lexikai egység produktív ismerete + 200-300 receptív szókincs

Nyelvtan:

 

6.évfolyam

Heti óraszám: 2 óra

Cél:

A témakörökön belül kommunikálás a tanult nyelvtani , nyelvhasználati ismeretek felhasználásával,a tanult szövegtől fokozatos elszakadással.

Követelmények:

Beszédértés:

Beszédkészség:

Olvasás,olvasási készség:

Írásbeli készség:

Tananyag:

Beszédszándékok:

Témakörök:

Az előző évek témáinak kibővítése ill.a tanult ismeretek – másféle szempontok alapján – témakörökbe rendezése:

Szókincs:

    1. 200-250 lexikai egység produktív ismerete + 200 receptív szókincs

Nyelvtan:

 

7.évfolyam

Heti óraszám: 2 óra

Cél:

A tárgyalt témaköröket tudja a diák egyszerűbb helyzetekben aktualizálni.A normál beszédnél lassúbb ütemű,a témakörökhöz kapcsolódó szöveget globálisan megérteni,ha az nem tartalmaz 8-10 % -nál több ismeretlen szót , és a művelt köznyelven hangzik el.Szótár segítségével tudjon írott szöveget fordítani a témakörökhöz kapcsolódóan.

Követelmények:

Beszédértés:

Beszédkészség:

Olvasás,olvasási készség:

Írásbeli készség.

Tananyag:

Beszédszándékok:

 

Témakörök:

Az előző évek témáinak kibővítése

Szókincs:

Nyelvtan:

 

8.évfolyam

Heti óraszám: 2 óra

Cél:

Értse meg a bonyolultabb kérdéseket is,és tudjon azokra bővebb választ adni.Tudja véleményét kifejezni a hétköznapi dolgokról.

Követelmények:

Beszédértés:

Beszédkészség:

Olvasás,olvasási készség:

Írásbeli készség:

Szókincs:

Nyelvtan:

5.-8. Évfolyam (kezdő)

5.évfolyam (kezdő)

Heti óraszám: 2 óra

Cél:

Követelmények:

Beszédértés:

Beszédkészség:

Olvasásértési készség:

Írásbeli készség:

 

Tananyag:

Témakörök:

Szókincs:

300 aktív és 200 receptív szó

Beszédszándékok:

Fogalomkörök:

 

6.évfolyam (kezdő)

Heti óraszám : 2 óra

Cél:

Ugyanaz, mint az 5.évfolyamon.

Követelmények:

Ugyanazok, mint az 5.évfolyamon , kiegészítve a következőkkel:

Beszédértési készség:

Beszédkészség:

Olvasási készség:

Írásbeli készség:

Tananyag:

Témakörök:

Szókincs:

300 aktív és 200 passzív szó

Beszédszándékok:

Fogalomkörök:

 

7.évfolyam (kezdő)

Heti óraszám: 2 óra

Cél:

A tárgyalt témaköröket tudja a diák egyszerűbb helyzetekben aktualizálni.A normál beszédnél lassabb ütemű, a témakörökhöz kapcsolodó szöveget globálisan megérteni,ha az nem tartalmaz 8 – 10 % -nál több ismeretlen szót.

Követelmények:

Beszédértés:

Beszédkészség:

    1. Tudjon egyszerűen beszélni a mindennapi életben vele ,családjával és társaival történtekről.

Olvasásértési készség:

Írásbeli készség:

Tananyag:

Témakörök:

Szókincs:

200 aktív és 100 passzív kifejezések

Beszédszándékok:

Fogalomkörök:

 

8.évfolyam ( kezdő)

Cél:

A tanulók tudatosságát a nyelvhelyesség,a nyelvtani ismeretek és az alkalomhoz illő nyelvhasználat terén kifejleszteni.

Követelmények:

Beszédértési készség:

Beszédkészség:

Olvasásértési készség:

Írásbeli készség:

Tananyag:

Szókincs:

200 aktív és 100 passzív kifejezés

Témakörök:

Beszédszándékok:

Fogalomkörök:

 

 

9.9. NÉMET NYELV 2-4. Évfolyam (választható)

2.évfolyam

Heti óraszám: 2 óra

Cél:

A tanuló figyelmének ráirányítása egy eddig számára teljesen ismeretlen kultúrára,és a kiváncsiság felkeltése az idegen kultúra,világ iránt.A fogalomkörökben megismert szavakból egyszerű mondatalkotás,ill. a tanult szavak másolása.

Követelmények:

Beszédértés:

Beszédkészség:

Olvasási,olvasásértési készség:

Íráskészség:

Tananyag:

Beszédszándékok:

Témakörök:

Szókincs:

Nyelvtan:

    1. A határozott és a határozatlan névelő,az “ein” és a “kein” alany – és tárgyesete egyes és többes számban

 

3.évfolyam

Heti óraszám: 2 óra

Cél:

A német nyelvű óravezetés egyszerű mondatainak megértése.A tanuló tudja helyesen felolvasni a témakörön belül tanult szövegeket.Tudjon önállóan egyszerű mondatokat mondani.

Követelmény:

Beszédértés:

Beszédkészség:

Olvasás,olvasásértési készség:

Írásbeli készség:

Tananyag:

Beszédszándékok:

Témakörök:

Szókincs:

Nyelvtan:

 

4.évfolyam

Heti óraszám : 2 óra

Cél:

A tanuló tudja magát kifejezni a legegyszerűbb beszédhelyzetekben egyszerű mondatokkal a tanult témakörön belül, ill. tudja kifejezni azt is ,ha valamiről nincsenek ismeretei.Értse meg az egyszerűbb feliratokat,információkat.

Követelmények:

Beszédértés:

Beszédkészség:

Olvasás,olvasásértési készség:

Írásbeli készség:

Tananyag:

Beszédszándékok:

Témakörök:

Szókincs:

Nyelvtan:

 

9.10. Beszélgessünk másképp 5-8. Évfolyam (választható)

Cél:

A kötelező nyelvtanulás során szerzett ismeretek bővítése és elmélyítése.

5.évfolyam

Követelmények:

Tananyag:

 

6.évfolyam

Követelmények:

Tananyag:

7.évfolyam

Követelmények:

Tananyag:

8.évfolyam

Követelmények: