9.28.Informatika 5-8. évfolyam

Integráció: számítástechnika, könyvtár használat

Eszközök:
Egy számítógép/2 tanuló, monitorral, magyar billentyűzettel, egérrel floppy meghajtóval, lehetőség szerint hálózatba kötve, 1 szervergép CD-vel. Zsebszámológépek. Jogtiszta szoftverek (operációs rendszer, segédprogramok, programnyelv, szövegszerkesztő, táblázatkezelő és oktatóprogramok), tankönyvek, szakkönyvek, tanári kézikönyvek.
Mivel az informatika eszközigényes és rendkívül gyorsan fejlődik, ezért szükséges, hog
y az iskola saját lehetőségei szerint folyamatosan bővítse a taneszközöket!

Általános fejlesztési követelmények: (5.-6. oszt.)
Tudja kezelni a tanuló a számítógépet.
Ellenőrizze rendszeresen, hogy vírusmentes-e programja, számítógépe.
Tudjon megoldani egyszerű, operációsrendszer-szintű feladatokat, tudja használni a számítógép könyvtárstruktúráját.
Legyen képes a gyakorlati életben használt legfontosabb írásos formátumok gépi megvalósítására.
Legyen igénye a mondanivaló lényegét tükröző esztétikus külalak
kialakítására.
Ismerje fel és tudja megfogalmazni (illetve visszafejteni) az iskolában és a hétköznapi életben el
őforduló algoritmusokat.
Szerezzen jártasságot a tapasztalaton alapuló vizsgálatok, illetve a visszacsatolási tevékenység végzésében, a paraméte
rek közötti kapcsolatok felderítésében.
Alkalmazzon tantárgyi adatbázisokat.
Legyen képes az összetartozó adatok közötti összefüggések felismerésére.
Felmerülő problémáinak megoldásához tudja kiválasztani és felhasználni a szükséges hardver és szoftver es
zközöket.

5. osztály

Heti óraszám: 2

Általános fejlesztési követelmények:
A tanuló az ismeret szintén fogja föl a számítástechnika helyét, szükségességét napjaink információs világában. Ismerje a számítógép üzemeltetésének feltételeit. Tudja, milyen értékű berendezésekkel dolgozik, ezért fegyelmezetten kell viselkednie, a használati utasításokat pontosan kell követnie. Ismerje az egészség- és balesetvédelem előírásait, azokat tartsa be.

Tartalom:
A/ A számítógép részei és használata. Kommunikációs alapfogalmak. Számolást segítő eszközök.
B/ Kommunikációs fogalmak. Szöveg és ábraszerkesztés. Számolást segítő eszközök.

A számítógép részei és használata:
Mi a számítástechnika, mi a tanulásának célja? Biztonsági szabályok a számítógéppel végzett munka során. A s
zámítógép részeinek megismerése. Billentyűzet, egér, monitor, lemez, lemezmeghajtó, program, futtatás. A számítógép és a perifériák üzemeltetése. Egészség és balesetvédelem. Számítógéppel kapcsolatos fogalmak. Hálózat kezelése.

Általános fejlesztési követelmények:
Ismerje meg a számítógéppel és a perifériákkal kapcsolatos fogalmakat. Ismerje a számítógép részeit. Tudjon programot futatni, önállóan betölteni. Ismerje a grafikus felület alapelemeit.

Minimális követelmény:
Tudja a számítógépet kezelni. Legyen tisztában a számítógép értékével. Tudjon önállóan programot indítani.

Kommunikációs alapfogalmak:
Információszerzés. Jelrendszerek, kódok. Információ kódolása, továbbítása, értéke, mennyisége jelentősége. A jel, a bit. Hálózat alapszolgáltatásai.

Általános fejlesztési követelmények:
Ismerje meg a kommunikáció különböző, nem verbális formáit. Megadott szabály alapján legyen képes kódolni és dekódolni. A különféle jelek olvasása, értése, egyszerű titkosírás készítése. Ismerje meg a hálózat alapszolgáltatásait.

Minimális követelmény:
Ismerjen jelrendszereket, piktogramokat, az információ jelentőségéről legyen benyomása.

Számolást segítő eszközök:
Számfogalom kialakulása. Számrendszer, műveleti sorrend, részeredmény, nagyságrend, szorzó, memória, hamis, igaz logikai érték. Számológép használata. A számológép típusai. Alkalmazási területeik. Alapműveletek végzése. Memória használata.

Általános fejlesztési követelmények:
Ismerje fel a legáltalánosabb informatikai eszközöket, tudja alapvető alkalmazási területüket. Ismerje a zsebszámológép használatánál szükséges alapfogalmakat. A memória segítségével oldja fel a zárójeleket.

Minimális követelmény:
Tudja használni a számológépet a négy alapművelet elvégzésére. A műveletvégzés helyes sorrendje kalkulátoron.

Szöveg és ábraszerkesztés:
Egér használata. Rajzolóprogram indítása, kezelői felületének megismerése. Egyszerű ábrák készítése és nyomtatása segítséggel. Szövegszerkesztő program indítása, alapfunkciói, a szövegszerkesztés néhány alapfogalma. Szöveg elrendezése, dokumentum mentése, behívása, nyomtatása, karakterformázás.

Általános fejlesztési követelmények:
Kezelői felületek megismerése. Nyomtatás segítséggel. Dokumentum szövegének elrendezése, karakterformázás, nyomtatása.

Minimális követelmény:
Billentyűzet és egér használata. Rajzolóprogram és szövegszerkesztő program indítása, kezelői felületek használata.

Ellenőrzés, értékelés:
Az elején célszerű a tanulókat még csak szóban értékelni. Figyeljük a tanulók munkáját, gyakorlati feladatok megoldását. Értékeljük a szükséges elméleti anyag tudásának minőségét.

6. osztály

Heti óraszám: 2

Tartalom:
Operációs rendszer. Algoritmusok. Kalkulátor és táblázat. Számítástechnika története. Könyvtárhasználat

Operációs rendszer.
Az operációs rendszerprogram szerepe. Az operációs rendszerek fajtái. DOS, Windows. A használt operációs rendszerek szolgáltatásai, használata. Könyvtár létrehozása, váltása, törlése. Fájl keresése, másolása, törlése, átnevezése. futtatása. Meghajtó kiválasztása, váltása. Floppy formázása. Vírusmentes
ség ellenőrzése. Grafikus felület kezelése.

Általános fejlesztési követelmények:
A számítógép hardver elemeinek működését végző programok megismerése segítve a számítógép felhasználásának biztonságát. Legyenek tisztában az operációs rendszerprogram szükségességével. Tudjanak a különböző operációs rendszerprogramok létezéséről. Lemezek formázása, rendszerlemez készítése, fájlok másolása, törlése, átnevezése. Egyszerű függvények használata.

Minimális követelmény:
Ismerjék az operációs rendszer alapfeladatait, tudják a legalapvetőbb parancsokat használni. Grafikus felület használata.

Algoritmusok
Az elemi rész fogalma, a részek kapcsolata. Algoritmus leíró módok. Algoritmusok kipróbálása, visszafejtése, módosítása, az elágazás. Algoritmusok kódolása, a program futtatása, módosítása. Egyszerű állítások, következtetések, tagadás, összetett állítások.

Általános fejlesztési követelmények:
Az algoritmikus gondolkodásmód megalapozása. A mindennapi élet eseményeit tudják algoritmus-szerűen megfogalmazni. Tudják, hogy az algoritmusok minden egyes lépésének egyértelműen végrehajthatónak kell lennie.

Minimális követelmény:
A tanulók fogják föl azt, hogy a legkülönfélébb történések, események tevékenységek megfigyelhetők, értelmezhetők, modellezhetők. Tudják megállapítani azt, hogy mit csinál egy egyszerű algoritmus.

Kalkulátor és táblázat
Az információáramlás és –tárolás változatai a történelem során. A számolás megkönnyítése. A kettes számrendszer és a számológép használata. Az adat, adatgyűjtés, táblázat adatainak számítása írásban, számológéppel. Ismerkedés a táblázatkezelő programmal.

Általános fejlesztési követelmények:
Megláttatni az informatikai eszközök szerepét, fontosságát az élet legkülönbözőbb területein. A megfelelő szemléletmód kialakításának mélyítése.

Minimális követelmény:
Számológép használata.

Számítástechnika története.
A számítógépek fejlődésének lépései. Számítógéptípusok. Számítógépekkel kapcsolatos személyek, magyar vonatkozás.

Általános fejlesztési követelmények:
Legyen áttekintése a számolást segítő eszközök kialakulásáról . Érzékelje a miniatürizálás mértékét, sebességét és hatását a mindennapi életre. Ismerje meg a számítástechnika kialakulásának magyar vonatkozásait.

Könyvtárhasználat
Könyvtár, hangtár, diatár, könyvek, segédkönyvek (lexikon, szótár, enciklopédia), katalógus fogalma, katalógus adatai, szerepe a tájékozódásban, könyvtár.

Általános fejlesztési követelmények:
Dokumentumok használatához szükséges eszközök használata, segédkönyvek használatának sajátosságai. Katalógus használata.

Minimális követelmény:
Eligazodás a könyvtárban.

Ellenőrzés, értékelés:
Figyeljük a tanulók munkáját, gyakorlati feladatok megoldását, értékeljük szóban és írásban. Értékeljük a szükséges elméleti anyag tudásának minőségét.

Általános fejlesztési követelmények: (7.-8. oszt.)
Érezze magát otthon számítástechnikai környezetben.
Tudja kezelni a számítógépet és perifériáit felhasználói szinten.
Ismerje a számítógép könyvtárstruktúráját. Tudja alkalmazni az operációs. rendszer és a legfontosabb segédprogramok szolgáltatásait.
Tartsa be a program- és adatvédelem szabályait.
A különféle formák jell
emző alkalmazási lehetőségeinek használata.
Sajátítsa el az önálló tájékozódás, ismeretszerzés alapjait, megszerzett információit legyen képes értékelni és használni.
Alkalmazzon olyan számítógépes módszereket, amelyek segítik az információ szemléltetésé
t, értelmezését, vizsgálatát.
Ismerje az adatbázisokból, számítógépes hálózatból való ismeretszerzés lehetőségét, módját.
Tudjon a számítógéppel kisebb dokumentumokat létrehozni.
Legyen képes problémáját elég pontosan megfogalmazni ahhoz, hogy a számítógép
segítségével érdemben tudja segíteni annak megoldását.
Önállóan, eredményesen tudjon dolgozni.
Adott feladat megoldásához tudjon algoritmus(oka)t tervezni és megvalósítani.
Figyelje meg a paraméterek módosításának hatásait. Megfigyeléseit tudja megfogalmazni.
Nyilvántartásban
tudjon keresni (kézzel, szövegszerkesztővel, adatbázis- kezelővel).
Tudja értelmezni a programok által szolgáltatott válaszokat (adatokat).
Legyen képes az életkorának megfelelő szinten az összetartozó adatok közötti összefüggések felismerésére.

7. osztály

Heti óraszám: 1

Tartalom:
Informatikai alapok. A számítógép használata a tanulásban. Szöveg- és ábraszerkesztés. Táblázatkezelés. Könyvtárhasználat.

Informatikai alapok.
Az informatika alapfogalmainak bemutatása. Információ továbbítás folyamata, a hír, fogalma. Alapvető kódolási, titkosítási módszerek. Logikai állítások megfogalmazása, logikai kifejezések igazságtartalma.

Általános fejlesztési követelmények:
Logikai állítások megfogalmazása modellezése. Logikai kifejezések igazságtartalmának meghatározása.

Minimális követelmény:
Ismerjék az információ továbbításának folyamatát.

A számítógép használata a tanulásban
Oktatóprogramok fajtái. Az oktatásban használható programok megismerése dokumentáció illetve help segítségével. A programok üzeneteinek értelmezése.

Általános fejlesztési követelmények:
Iskolai oktatóprogramok fajtái, céljai., Információk értelmezése. Még ismeretlen szoftverek használata.

Minimális követelmény:
Programok futtatása, adatbevitel.

Szöveg- és ábraszerkesztés
Nyomtatók és nyomtató használata. Word szövegszerkesztő program megismerése, használata. Menüsor, eszközsor megismerése, használata. Betűformák. Vágólap használata. Blokkműveletek, karakter- és bekezdésformázás. Rajz dokumentumba illesztése, tabulátor beállítása, tabulálás, tördelési eljárások. Helyesírás ellenőrzés.

Általános fejlesztési követelmények:
Szövegszerkesztő program kezelése. Szövegegységek létrehozása, formázása. Dokumentumok formázása. Nyomtató beállítása, kezelése.

Minimális követelmény:
Menüsor, eszközsor használata. Kijelölés, mozgatás, másolás, törlés.

Táblázatkezelés.
Kész táblázat elemzése, a táblázatkezelő menürendszere. Szám, szöveg, dátum típusú adat bevitele, módosítása. Egyszerű grafikonok, diagramok készítése, nyomtatása. Osztálystatisztika készítése.

Általános fejlesztési követelmények:
Adatok bevitele, blokkműveletek. Tanult függvényekkel grafikonok készítése. Táblázat nyomtatása.

Minimális követelmény:
Adattípusok. Kijelölés, mozgatás, másolás, törlés.

Könyvtárhasználat.
Különböző könyvtártípusok: nemz
eti, szak-, iskolai, közkönyvtár, könyvtári rendszer.

Általános fejlesztési követelmények:
Alapvető könyvtártípusok megismerése a róluk szóló dokumentumok segítségével. Annak tudatosítása, hogy bármely könyvtár használatán keresztül elérhetők a többi könyvtár szolgáltatásai.

Minimális követelmény:
Kézikönyvtár használata.

Ellenőrzés, értékelés:
Figyeljük a tanulók munkáját, gyakorlati feladatok megoldását, értékeljük szóban és írásban. Értékeljük a szükséges elméleti anyag tudásának minőségét. Az órán készült nyomtatott feladatok minőségét értékelhetjük. A gyakorlati feladat végrehajtásánál mutatkozó tárgyi tudás alapján, az elkészített feladatok személyre szóló ellenőrzésével is adhatunk egyéni értékelést.

 

8. osztály

Heti óraszám: 1

Tartalom:
Operációs rendszer és hardvereszközök, hálózati ismeretek. Algoritmusok. Szöveg és ábraszerkesztés. Táblázatkezelés. Könyvtárhasználat – könyvtári informatika.

Operációs rendszer és hardvereszközök, hálózati ismeretek.
Neumann-elv, vezérlőegység, memória, háttértárak, be- és kimeneti egységek, mikroprocesszor, RAM, ROM, floppy drive, winchester, CD, modem, scanner. Lemezmásoló, víruskereső progr
amok. Helyi hálózat felépítése és szerkezete. Hálózat nyújtotta alapszolgáltatások. Hálózati munka szabályai.

Általános fejlesztési követelmények:
Hálózat nyújtotta szolgáltatások megismerése. A hardveregységek, adathordozók megfelelő k
ezelése, üzemeltetése, legfontosabb paramétereinek ismerete.

Minimális követelmény:
Tudjon hálózatba be és kilépni. Víruskezelő programok keze
lése.

Algoritmusok.
Algoritmusok, problémamegoldás számítógéppel. Egyszerű programok írása, programkód elemzése. A program életútja. Ismétléseket, döntéseket tartalmazó programok.

Általános fejlesztési követelmények:
Egyszerű események, jelenségek modellezése, szimulációs programok kipróbálása, a feltételek módosítása, visszacsatolás. Egy egyszerű probléma algoritmusának , programjának elkészítése.

Minimális követelmény:
A tanuló legyen képes egyszerű ismétlődéseket, elágazásokat tartalmazó algoritmus
ok értelmezése, kódolása.

Szöveg és ábraszerkesztés.
Szöveg keresése, cseréje, vezérlő karakterek, fejléc, lábléc, lapszámozás beállítása. Helyesírás ellenőrzése. Kép, táblázat dokumentumba illesztése. Hasáb létrehozása, beillesztése. Grafikon, ábra beillesztése. Nyomtatás.

Általános fejlesztési követelmények:
Egy kisebb méretű dokumentum tervezése, szerkesztése, javítása, mentése, nyomtatása. Helyesírás-ellenőrző használata. Kép, táblázat beillesztése.

Minimális követelmény:
Formázatlan szöveg beírása, hibák javítása, mentése.

Táblázatkezelés.
Táblázatkezelő program felépítése, kezelése. Táblázat részei, elemeinek formázása. Makró fogalma, használata, létrehozása. A súgó használata.

Általános fejlesztési követelmények:
Összefüggések az adatok között. Kézi és gépi adatfeldolgozás alapfeltételeinek megismerése., adatok csoportosítása.

Minimális követelmény:
Adat, adatfeldolgozás, adattábla, rendezés, keresés, adatbázis.

Könyvtárhasználat – könyvtári informatika.
Katalógus, szakkatalógus, tárgykatalógus.

Általános fejlesztési követelmények:
A szakkatalógusok megismerése és használatuk a tartalmi tájékozódásban.

Ellenőrzés, értékelés:
Figyeljük a tanulók munkáját, gyakorlati feladatok megoldását, értékeljük szóban és írásban. Értékeljük a szükséges elméleti anyag tudásának minőségét. Az órán készült nyomtatott feladatok minőségét értékelhetjük. A gyakorlati feladat végrehajtásánál mutatkozó tárgyi tudás alapján, az elkészített feladatok személyre szóló ellenőrzésével is adhatunk egyéni értékelést.

 

9.29. SZÁMITÁSTECHNIKA 2-8. Évfolyam (választható)

2.osztály

Óraszám: heti 2 óra………….évi 74 óra

Általános fejlesztési követelmény:

Számozástechnikai alapfogalmak kialakítása. Számítógép eszközfunkciójának, használatának tudatosítása. Technikai, informatikai környezethez való helyes viszonyulás, korszerű alkalmazás. Algoritmizáló készség fejlesztése. Problémamegoldó gondolkodás fejlesztése.

Tartalom:

Statisztika

Könyvtárismeret

Algoritmikus és memória játékok

Számítástechnikai ismeretek

Teknőcjátékok, teknőcgrafika

STATISZTIKA

Tananyag:

Személyi adatokból az egyes tanulókra érvényes jellemzők kiválasztása. Tanulói kérdőív kitöltése. Statisztikai adatok gyűjtése, az adatok ábrázolása. Eljárások leírása LOGO-ban.

Fejlesztési követelmény:

Saját adataik ismeretének, alkalmazásuk képességének kialakítása. Legyen képes a rá jellemzőeket kiválasztani kérdőív segítségével. Jártasság a billentyűzet kezelésében. Az elsajátított parancsszavak segítségével utasítások kiosztása. Legyen képes önállóan adatokat gyűjteni, számitógéppel azokat grafikonon ábrázolni.

Minimális teljesítmény:

Saját adatainak ismerete, leírása. A rá legjellemzőbb adatok kiválasztása megadottak közül. Alap utasítások ismerete.

KÖNYVTÁRISMERET

Tananyag:

Könyvtár szerepe. Tájékozódás a polcokon. Könyvek csoportosítása. Tartalomjegyzék használata. Anyaggyűjtés a könyvtárban.

Fejlesztési követelmény:

Ismerje a könyvtár célját. Legyen képes a számára fontos könyvek megkeresésében. Tudja a kölcsönzés szabályait. Értse a csoportosítás lényegét. Lássa a kapcsolatot a könyvtár és a számítógép használatéban. Tudja a tartalomjegyzéket használni.

Minimális teljesítmény:

Tudjon beiratkozni, tájékozódni a könyvtárban. Egy adott témához tudjon anyaggyűjtést végezni.

ALGORITMIKUS ÉS MEMÓRIAJÁTÉKOK

Tananyag:

Telefonálás. Tudakozódás ismeretlen helyen. Kártyás memória játékok.

Fejlesztési követelmény:

Legyen képes segítséggel egyszerű folyamatábrák megbeszélésére, lerajzolására. Tudja, hogy a többirányú folyamatokat feltételek segítségével írhatjuk le. Legyen képes megállapítani, hogy egyes lépések megcserélhetők-e. Tudja a környezetéből hozott példát (telefonálás, érdeklődés betegség felől, meghívás, stb.) algoritmikusan ábrázolni, játék keretében rögtönzéssel előadni. Memória fejlesztése.

Minimális teljesítmény:

Telefon használatának ismerete, mentők, tűzoltók, rendőrség hívása. Szituációs játékok segítségével elsajátítani, alkalmazni a fontosabb illemtani szabályokat tudakozódás esetén.

SZÁMITÁSTECHNIKAI ISMERETEK

Tananyag:

Program betöltése. Menüvezérlés elve, használaténak módja. Játék és oktatóprogramok használata. Perifériák kezelése. Gépírás tanulása. Kottaírás számítógéppel.

Fejlesztési követelmény:

Tudjon programokat betölteni és kimenteni különböző adathordozókról/-ra. Tudja, hogy adathordozóinkat károsodás érheti, ezért védeni kell őket. Ismerje a védelem eszközeit, szabályait. Tudja játékprogramjait kezelni. Ismerje és alkalmazza a kezelés általános szabályait. Gépírás elsajátításához ismerje a billentyűk jelentését. Általánosan használt billentyűzet kiosztásokat, beírás módjait, menüket, javítás módjait, a végrehajtást. Szerezzen jártasságot az eredmények kinyomtatásában. Törekedjen arra, hogy elsajátitott gépírási tudását az iskolaújság fejlesztésére forditsa. Legyen képes lejátszani egyszerű népi dalokat “zongoraprogramokkal”.

Minimális teljesítmény:

Tudja a számitógépet kezelni: bekapcsolni, programot betölteni, adatokat lementeni, kikapcsolni. Ismerje és helyesen alkalmazza a szövegszerkesztő programok működésének általános szabályait. Rövid vers, levél írása számítógéppel.

Értékelés:

A közös gondolkodásban történő részvétel aktivitásának értékelése. Feladatmegoldás értékelése szóban irányított és önálló munka esetén. Az önállóság értékelése. Gyűjtött adatok elemzése területén mutatott aktivitás, eredeti gondolkodás megfigyelése, értékelése. Kinyomtatott rajzok, írott munkák szöveges értékelése.

Ezeket figyelembe véve félévkor és tanév végén a tanuló szöveges értékelést kap.

Feltételek:

2 tanulónként 1 db számitógép monitorral, magyarbillentyűzettel, egérrel, floppy meghajtóval, hálózatba kötve, 1 db CD-vel ellátott szervel géppel együtt. Tanulócsoportonként min. 1 db nyomtató. Szoftverek: hálózati op. Rendszer, LOGO programnyelv, vírusölő programok, szövegszerkesztő (LOGO-writer).

Tanári könyvek:

Farkas Károly: Játszd el a teknőcöt! Informatikaoktatás I kötet

3.osztály

Óraszám: heti 2 óra évi 74 óra

Általános fejlesztési követelmény:

Újfajta gondolkodásmód közvetítése. Kreatív, az új problémákat is megoldani tudó emberek nevelése.

A LOGO nyelv elemeinek használata. Célszerű probléma-megoldási szokások alakítása. A számítógépek anatómiájának és történetiségének bemutatása. A számítógép kalkulátor, szövegszerkesztő, rajzoló, sokszorosító eszközként való használata. A matematika, az anyanyelv, a tanult idegen nyelv, a technika tanított ismereteinek számítógéppel, információtechnikai eszközökkel való erősítése. Építési-gyártási folyamatok algoritmizálása. LEGO-LOGO, a számitógépes vezérlés elemeinek megismerése. Videokamera és további informatikai eszközök használata.

Tartalom:

A számítógép története

Számítógépek munkában.

Algoritmusok

Tégla-Logo, Lego-Logo

LOGO-writer

A SZÁMITÓGÉP TÖRTÉNETE

Tananyag:

A számítógépek története. Hogyan számoltak a régi korok emberei? Mechanikus számológépek. Algoritmus fogalma. A kettes számrendszer. A lyukkártyák. A számítógép atyja: Neumann János.

Fejlesztési követelmény:

Ismerje mesés formában, hogyan jutottunk el a mai számítógépekig. Ismerje a régi emberek számítási eszközeit: vesszők, kövek, hieroglifák, római számok, abakusz. Szerezzen számolási ismereteket a szorobánon. Tudja, mit nevezünk algoritmusnak. Tudja mi a lényege a tízes és kettes számrendszer használatának. Játékosan tudja használni a kettes számrendszert. Számolóeszközök készítése. Szerezzen jártasságot ezek használatában. Értse a lyukkártyás adatfeldolgozást. Kézi lyukkártyák készítése, tudjon ezeken adatokat kódolni. Ismerje Neumann János nevét és munkásságát.

Minimális teljesítmény:

Tudja felsorolni a számítógép fejlődésének egyes szakaszait. Tudja a kezdetleges számító eszközök neveit. Tudja miért hozható kapcsolatba a kettes számrendszer a lyukkártyával.

SZÁMITÓGÉPEK MUNKÁBAN

Tananyag:

Számítógépek a mindennapi munkában. Videó kezelése, programozása. Telefonálás a gyakorlatban. Számítógép a karon: digitális órák beállítása.

Fejlesztési követelmény:

Tudja, hogy a mai háztartási gépeink, szórakoztató technikai eszközeink számítógépekkel működnek. Szerezzen jártasságot elektronikus játékok használatában. Tudja a videót kezelni, programozni. Legyen képes használni a korszerű telefonkészülékek szolgáltatásait. Ismerje a telefonkártyát és tudja kezelni. Tudjon időpontot és dátumot beállítani digitális órán.

Minimális teljesítmény:

Helyes telefonálási szokások. Digitális óra kezelése.

ALGORITMUSOK:

Tananyag:

Hétköznapi cselekvések algoritmizálása. Lineáris algoritmus. Napirend készítése. Elágazásos algoritmusok. Folyamatábra készítése.

Fejlesztési követelmény:

Tudja, és helyesen alkalmazza az adott cselekvéshez a lineáris vagy elágazásos algoritmust. Ismerje a lineáris folyamatábra szimbólumait. Szerezzen jártasságot ezek alkalmazásában egyszerű napi cselekmények leírásában. Megadott lineáris algoritmusról tudja leolvasni a cselekvés folyamatát, és azt végrehajtani. Ismerje és tudja használni az elágazásos algoritmus szimbólumait. Megadott témáról (otthon, környezet) tudjon folyamatábrát készíteni, értse, és jól használja az elágazás/döntés szimbólumokat.

Minimális teljesítmény:

Egyszerű hétköznapi cselekvéseket tudjon algoritmizálni lineáris algoritmus használatával. Tudja leolvasni a folyamatábrákat, és azokat eljátszani.

TÉGLA-LOGO, LEGO-LOGO

Tananyag:

Építési folyamatok. A Tégla-Logo alapszavai. Téglateknőc: nézeti rajzok készítése, oszlop építése, megjelenítése. Lépcső, fal, kémény építése. (algoritmusok összehasonlítása) “Teknőc-ház” tervezése, építése. Saját tervezésű modellek megjelenítése a képernyőn.

Fejlesztési követelmény:

Legyen képes a Tégla-Logo alapszavait elsajátítani, alkalmazni. Először a téglateknőcről, majd modellről tudjon nézeti rajzot készíteni, ezek algoritmusát megírni. Legyen képes megszervezni az eljárásokat: rajz, algoritmus, építés, megjelenítés. Tudjon jobbra dőlő, balra dőlő építőelemeket (lépcső) építeni, összehasonlítani algoritmusaikat. Tudjon “előregyártott “ elemek felhasználásával házat építeni. Legyen képes saját ötletek alapján építmények megjelenítésére a képernyőn.

Minimális teljesítmény:

Ismerje, alkalmazza a Tégla-Logo alapszavait. Legyen képes 5 téglából oszlopot építeni. Legyen képes az egyszerű építményeit képernyőn megjeleníteni. “Előregyártott” elemekből tudjon “teknőc-házat építeni.

LOGOWRITER

Tananyag:

Teknőc-grafika. Teknőc-szótár készítése. A teknőc-geometria alapjai. Nagyítás, kicsinyítés. Rövid történetek írása, olvasása. Szövegrész másolása, törlése.

Fejlesztési követelmény:

Ismerje és alkalmazza a rajzoló utasításokat. Legyen képes a tanítható teknőc szótárának elkészítésére, bővítésére tanári segítséggel. Ismerje a teknőc-geometria alapjait. Legyen képes szabályos síkidomok rajzolására. Tudjon nagyítani, kicsinyíteni. Elkészült munkáit tudja rögzíteni, szerezzen jártasságot a mágneslemez használatában. Tudja szövegszerkesztővel elkészíteni rövid történeteit, ezeket kinyomtatni. Legyen gyakorlottsága a szöveg kijelölésében, másolásában, törlésében.

Minimális teljesítmény:

Egyszerű ábrák létrehozása a rajzoló programmal. Az elkészült munkákat tudja menteni háttértárolókra. Tudjon a szövegszerkesztőben rövid történeteket, verseket írni, ezekből kijelölni, törölni, másolni.

Értékelés:

A közös gondolkodásban történő részvétel aktivitásának értékelése. Feladatmegoldás értékelése szóban irányított és önálló munka esetén. Az önállóság értékelése. Gyűjtött adatok elemzése területén mutatott aktivitás, eredeti gondolkodás megfigyelése, értékelése. Kinyomtatott rajzok, írott munkák szöveges értékelése.

Ezeket figyelembe véve félévkor és tanév végén a tanuló szöveges értékelést kap.

Feltételek:

2 tanulónként 1 db számítógép monitorral, magyarbillentyűzettel, egérrel, floppy meghajtóval, hálózatba kötve, 1 db CD-vel ellátott szervel géppel együtt. Tanulócsoportonként min. 1 db nyomtató. Szoftverek: hálózati op. Rendszer, LOGO programnyelv, vírusölő programok, szövegszerkesztő (LOGO-writer).

Tanári könyvek:

Farkas Károly: Játszd el a teknőcöt! Informatikaoktatás II kötet

4.osztály

Óraszám: heti 2 óra évi 74 óra

Általános fejlesztési követelmény:

Informatika használata a matematika és a természetismeret tantárgyaknál. Megtartani a tanulóknál a játékosságot, a könnyedséget, a felfedezés élményét. Tudja, érezze, hogy az értékes emberi munka átgondolt, tervszerű és szervezett. Tudja, hogy a szellemi munka segitésére szolgál az információk valamilyen rögzítése, tárgyiasulása. Ezek megjelenítését, dokumentálását épp az információtechnika fejlődése tette lehetővé. Szabályismeret. Fegyelmezett, logikus gondolkodásra nevelés. Térlátás fejlesztése. Problémamegoldó gondolkodás fejlesztése a variációs lehetőségekkel. Algoritmizálás fejlesztése. Az emlékezőképesség fejlesztése, a pontos megfigyelésre és az utasítások hibátlan végrehajtására nevelés.

Tartalom:

Világtájak, természeti formák

Könyvtári ismeretek

“Informatek”

Zene

Logo-nyelv

VILÁGTÁJAK, TERMÉSZETIFORMÁK

Tananyag:

Tájékozódó játék. Találd meg a jelszót! A teknőc mozgatása a világtájak felé. Virág részei és rajzolása géppel. Kör-rajzoló eljárás. Stratégiák a természetben. A legkisebb fa is olyan, mint a fa.

Fejlesztési követelmény:

Seth paranccsal a teknőc tanítása. Tudja, a természetben nincs egyenes vonal. Ismerje a kör-rajzoló eljárást. Lássa, a kör mérete függ a sugarától. Tudjon természeti formákat rajzolni számitógéppel: virág, páfrány, fa. A rekurzió megsejtetése. Egy kész rekurziós eljárás elemzése.

Minimális teljesítmény:

Tudja a teknőcöt mozgatni megadott és egyéni irányba. Tudja összehasonlítani a szabadkézi és a gépi rajzokat. Tudjon egy természeti formát rajzolni.

KÖNYVTÁRI ISMERETEK

Tananyag:

Könyvek csoportosítása. Tájékozódás a könyvtárban. Könyvtárhasználati alapismeretek. A betűrendi jel és a szakjelzés funkciója. A könyv legfontosabb adatai. A katalógus cédula.

Fejlesztési követelmény:

Tudja, milyen dokumentumokat találhat a könyvtárban. Tudja a kölcsönzés szabályait. Ismerje a könyvtárban található jeleket. Tájékozódjon a könyv részeiben: fülszöveg, utószó stb. Ismerje a lexikonok, szótárak használatát. Tudjon katalóguscédulát készíteni számítógéppel. Adott információt tartalmazó kártya megkeresése.

Minimális teljesítmény:

Ismerje a könyvtár használatát. Tudja a könyv részeit és ezekben eligazodni. Ismerje a katalóguscédula jelentőségét.

“INFORMATEK”

Tananyag:

Adatok. Teknőc koordináta szerinti mozgása. Rajzok készítése koordinátákkal. Kicsinyítés, nagyítás, nyújtás. Parkettázás. Szögek, síkidomok.

Fejlesztési követelmény:

Tudja, hogy az irányítószámok, személyi számok adatokat közölnek. Adatok alapján útvonal lejegyzése. Sor, oszlop fogalma közötti különbség megértése. Descartes-féle koordináta rendszer használata. Logo utasítások bővítése. Tudjon parkettázni szabályos síkidomokkal, de tudja, hogy konkáv és görbe vonalú síkidomokkal is lehetséges ez. Kombinációk előállítása (360 fok előállítása). Sokszögek és számok közötti összefüggések felismerése. Kész eljárások elemzése.

Minimális teljesítmény:

Tudjon adatokat gyűjteni, ezekkel dolgozni. Teknőc mozgatása koordináták szerint. Koordináták megadása. Szabályos sokszögekkel tudjon parkettázni.

ZENE

Tananyag:

Hangok-új logo utasítás. A hangok kódolása több oktávban. Billentyűvezérlés. Elágazás a programban (ha….akkor). Zongora a gépen.

Fejlesztési követelmény:

Dalok átírása a számítógépre. Ismerkedés egyéb zeneprogrammal. Hangok, zörejek megkülönböztetése. Tudja, a hangok is kódok a számítógépben.

Minimális követelmény:

Tudja kezelni a kész zenei programokat a számítógépen.

LOGO-NYELV

Tananyag:

Elágazás a programban. Önmagukat hívó eljárások. Teknőcverseny. Új logo utasítások. Menüvezérelt demo készítése.

Fejlesztési követelmény:

Megismert Logo primitívek csoportosítása funkciójuk szerint. Ismerje az eljárások írásának szabályait. Gondolkodási műveletek gyakorlása. Ismelhetőségek felismerése, alkalmazása. Géppel való kommunikálás elemeinek használata. Részekre bontó probléma megoldás, strukturált gondolkodási mód.

Minimális teljesítmény:

Megtudja különböztetni az utasításokat, jelentéseket, segédjeleket. Tanári segítséggel ezeket tudja alkalmazni. Eljárás részeinek ismerete, segítséggel alkalmazása. Alapismeretek, szokások alkalmazása.

Értékelés:

A közös gondolkodásban történő részvétel aktivitásának értékelése. Feladatmegoldás értékelése szóban irányított és önálló munka esetén. Az önállóság értékelése. Gyűjtött adatok elemzése területén mutatott aktivitás, eredeti gondolkodás megfigyelése, értékelése. Kinyomtatott rajzok, írott munkák szöveges értékelése.

Ezeket figyelembe véve félévkor és tanév végén a tanuló szöveges értékelést kap.

Feltételek:

2 tanulónként 1 db számítógép monitorral, magyarbillentyűzettel, egérrel, floppy meghajtóval, hálózatba kötve, 1 db CD-vel ellátott szervelgéppel együtt. Tanulócsoportonként min. 1 db nyomtató. Szoftverek: hálózati op. Rendszer, LOGO programnyelv, vírusölő programok, szövegszerkesztő (LOGO-writer).

Tanári könyvek:

Farkas Károly: Játszd el a teknőcöt! Informatikaoktatás II kötet

SZÁMÍTÁSTECHNIKA 5-8.

Eszközök:
Egy számítógép/2 tanuló, monitorral, magyar billentyűzettel, egérrel floppy meghajtóval, lehetőség szerint hálózatba kötve, 1 szervergép CD-vel. Zsebszámológépek. Jogtiszta szoftverek (operációs rendszer, segédprogramok, programnyelv, szövegszerkesztő, táblázatkezelő és oktatóprogramok), tankönyvek, szakkönyvek, tanári kézikönyvek.
Mivel az informatika eszközigényes és rendkívül gyorsan fejlődik, ezért szükséges, hogy az iskola saját lehetőségei szerint folyamatosan bővítse a taneszközöket!

Általános fejlesztési követelmények:
Ellenőrizze rendszeresen, hogy vírusmentes-e programja, számítógépe.
Tudjon megoldani operációsrendszer-szintű feladatokat, tudja használni a számítógép könyvtá
rstruktúráját.
Legyen képes a gyakorlati életben használt írásos formátumok gépi megvalósítására.
Legyen igénye a monda
nivaló lényegét tükröző esztétikus külalak kialakítására.
Ismerje fel és tudja megfogalmazni (illetve visszafejteni) az iskolában és a hétköznapi életben elő
forduló algoritmusokat.
Szerezzen jártasságot a tapasztalaton alapuló vizsgálatok, illetve a vissz
acsatolási tevékenység végzésében, a paraméterek közötti kapcsolatok felderítésében.
Alkalmazzon tantárgyi adatbázisokat.
Legyen képes az összetartozó adatok közötti összefüggések felismerésére.
Felmerülő problémáinak megoldásához tudja kiválasztani és fe
lhasználni a szükséges hardver és szoftver eszközöket.
Érezze magát otthon számítástechnikai környezetben.
Tudja kezelni a számítógépet és perifériáit felhasználói szinten.
Ismerje a számítógép könyvtárstruktúráját. Tudja alkalmazni az operációs. rendszer és a legfonto
sabb segédprogramok szolgáltatásait.
Tartsa be a program- és adatvédelem szabályait.
A különféle formák jellemző alkalmazási lehetőségeinek használata.
Sajátítsa el az önálló tájékozódás, ismeretszerzés alapjait, megszerzett információit legyen képes ért
ékelni és használni.
Alkalmazzon olyan számítógépes módszereket, amelyek segítik az információ szemléltetését, ér
telmezését, vizsgálatát.
Ismerje az adatbázisokból, számítógépes hálózatból való ismeretszerzés lehetőségét, módját.
Tudjon a számítógéppel dok
umentumokat létrehozni.
Legyen képes problémáját elég pontosan megfogalmazni ahhoz, hogy a számítógép segítségével érdemben tudja segíteni annak megoldását.
Önállóan, eredményesen tudjon dolgozni.
Adott feladat megoldásához tudjon algoritmus(oka)t tervez
ni és megvalósítani.
Figyelje meg a paraméterek módosításának hatásait. Megfigyeléseit tudja megfogalmazni.
Nyilvántartásban tudjon keresni (kézzel, szövegszerkesztővel, adatbázis- kezelővel).
Tudja értelmezni a programok által szolgáltatott válaszokat
(adatokat).
Legyen képes az életkorának megfelelő szinten az összetartozó adatok közötti összefüggések felismerésére

5. osztály

Heti óraszám: 1

Általános fejlesztési követelmények:
A tanuló az ismeret szintén fogja föl a számítástechnika helyét, szükségességét napjaink információs világában. Ismerje a számítógép üzemeltetésének feltételeit. Tudja, milyen értékű berendezésekkel dolgozik, ezért fegyelmezetten kell viselkednie, a használati utasításokat pontosan kell követnie. Ismerje az egészség- és balesetvédelem előírásait, azokat tartsa be.

Tartalom:
Informatikai alapok. Operációs rendszer és hardvereszközök. Algoritmusok. Szöveg és ábraszerkesztés. Könyvtárhasználat.

Informatikai alapok:
Különféle jelek informatikai tartalma, kód. Kódolási feladatok: kit
alálós játékok, titkosírás készítése, hiányos vagy megtévesztő hírek értelmezése.

Általános fejlesztési követelmények:
Különféle jelek olvasása, értése, titkosírás készítése. Kódolási feladatok.

Minimális követelmény:
Titkosírás értelmezése.

Operációs rendszer és hardvereszközök:
Problémamegoldás a számítógéppel.

Általános fejlesztési követelmények:
Mi a számítógépes program. Szöveg kiíratása képernyőre.

Minimális követelmény:
Egyszerű algoritmus használata.

Algoritmusok:
Egy programnyelv néhány utasításának használata az algoritmus kipróbálására, kész programok futtatása, módosítása.

Általános fejlesztési követelmények:
Az algoritmus kódolása, a szoftver indítása, a szerkesztőfelület alapszintű használata, a program futtatása, mentés, kilépés.

Minimális követelmény:
A helyes sorrend megvalósítása, algoritmusok értelmezése, végrehajtása.

Szöveg és ábraszerkesztés:
Szövegszerkesztő program használata. Blokkműveletek. Mentés, nyomtatás.

Általános fejlesztési követelmények:
Másolás, áthelyezés, törlés, javítás. Egyszerű dokumentumok készítése.

Minimális követelmény:
Néhány egyszerű dokumentum készítése.

Könyvtárhasználat.
Raktári rend (szabadpolc, raktári jelzet). Nyomtatott és nem nyomtatott dokumentumok formai és szerkezeti elemei, információs értékük.

Általános fejlesztési követelmények:
A nyomtatott és nem nyomtatott dokumentumtípusok megkülönböztetése. A segédkönyvek használata az információszerzés folyamatában.

Minimális követelmény:
Eligazodás a könyvtár szabadpolcos állományában a raktári jelzetek segítségével.

Ellenőrzés, értékelés:
Az elején célszerű a tanulókat még csak szóban értékelni. Figyeljük a tanulók munkáját, gyakorlati feladatok megoldását. Értékeljük a szükséges elméleti anyag tudásának minőségét.

6. osztály

Heti óraszám: 1

Tartalom:
Szöveg és ábraszerkesztés. Algoritmusok. Kalkulátor és táblázat. Könyvtárhasználat

Szöveg és ábraszerkesztés.
Sorkiegyenlítés, egyéb illesztési műveletek végrehajtása. Pontonkénti képszerkesztés, rajzrészlet kijelölése, kivágása, beillesztése, másolása, elforgatása, tükr
özése, invertálása.

Általános fejlesztési követelmények:
I
llesztési műveletek végrehajtása.

Minimális követelmény:
Képszerkesztés.

Algoritmusok
Algoritmusok kódolása .Állítások, következtetések, tagadás, összetett állítások. Szabálykeresés.

Általános fejlesztési követelmények:
Az algoritmikus gondolkodásmód megalapozása. A mindennapi élet eseményeit tudják algoritmus-szerűen megfogalmazni. Szabálykeresés.

Minimális követelmény:
A tanulók fogják föl azt, hogy a legkülönfélébb történések, események tevékenységek megfigyelhetők, értelmezhetők, modellezhetők. Állapítsák meg azt, hogy mit csinál egy egyszerű algoritmus.

Kalkulátor és táblázat
A kettes számrendszer, a számológép használata. Táblázat adatainak számítása írásban, számológéppel. Ismerkedés a táblázatkezelő programmal. Grafikon, diagram készítése, nyomtatása.

Általános fejlesztési követelmények:
Az informatikai eszközök szerepe, fontossága az élet legkülönbözőbb területein. A megfelelő szemléletmód kialakításának mélyítése. Grafikon, diagram.

Minimális követelmény:
Számológép használata. Grafikon készítése, táblázat nyomtatása segítséggel.

Könyvtárhasználat:
Katalógus, katalóguscédula adatai. Betűrendes, leíró katalógus., szerkezete és szerepe a tájékozódásban. Lakóhelyi közkönyvtár.

Általános fejlesztési követelmények:
A katalóguscédula és a könyv adatainak megfeleltetése, a betűrendes leíró katalógus szerkezetének megismerése, tájékozódás a könyvtár állományában a betűrendes leíró katalógus segítségével.

Minimális követelmény:
Eligazodás a könyvtárban.

Ellenőrzés, értékelés:
Figyeljük a tanulók munkáját, gyakorlati feladatok megoldását, értékeljük szóban és írásban. Értékeljük a szükséges elméleti anyag tudásának minőségét.

 

7. osztály

Heti óraszám: 2

Tartalom:
Informatikai alapok. Algoritmusok. Hálózati alapismeretek. Szöveg- és ábraszerkesztés. Táblázatkezelés. Könyvtárhasználat.

Informatikai alapok.
Jelek, , adatmennyiség, kódolás, kódtáblázat. Információ, információmennyiség.

Általános fejlesztési követelmények:
Jelek csoportosítása: képszerű, stilizált, analóg, szimbolikus, folytonos, digitális. Kódolás, kódtáblázat. Információ értelmezése.

Minimális követelmény:
Különféle állományok, jelhalmazok adatmennyiségének számítása, összehasonlításuk.

Algoritmusok:
Algoritmusok leírása . Egy programnyelv alaputasításai. Egyszerű, ismétlést és/vagy elágazást tartalmazó algoritmusok kódolása valamely programnyelven. Logikai játékok vizsgálata. Véletlen események modellezésének alapgondolata. A véletlenszám.

Általános fejlesztési követelmények:
Tapasztalaton alapuló vizsgálatok végzése. Algoritmusok értelmezése, kódolása, program kipróbálása. Ismétlést, elágazást , véletlenszámot tartalmazó programrészlet írása, e program futtatása, javítása. Egyszerű program megírása.

Minimális követelmény:
Algoritmus, elemi lépés, jellemző algoritmusszerkezetek, egy programnyelv szükséges utasításai.

Hálózati alapismeretek
Hálózati operációs rendszer utasításai. Helyi hálózat felépítése, szerkezete. Hálózati alapszolgáltatások. Hálózati munka szabályai.

Általános fejlesztési követelmények:
Hálózati operációs rendszer utasításainak ismerete. Levelezési rendszer kezelése. Böngésző program használata.

Minimális követelmény:
Hálózatba való kilépés, belépés.

Szöveg- és ábraszerkesztés:
Blokkműveletek, karakter- és bekezdésformázás. Rajz dokumentumba illesztése. Tabulátor beállítás, tördelési eljárások. Nyomtatók és nyomtató használata.

Általános fejlesztési követelmények:
A tanult formázási műveletek végrehajtása. Rajz dokumentumba illesztése, tabulálás, tördelés. Nyomtató beállítása, kezelése, szöveg, ábra önálló nyomtatása. Kisebb dokumentumok anyagának elkészítése, nyomtatása.

Minimális követelmény:
A szövegszerkesztő szolgáltatásai. Nyomtatók fajtái, jellemző adatai. Tabulátor.

Táblázatkezelés.
Sor-, oszlop- és blokkműveletek. Rendezés. Beépített függvények használata, táblázat készítése, nyomtatása. Grafikontípusok. Blokknév, függvénytípusok, kijelzési formátumok.

Általános fejlesztési követelmények:
Sor-, oszlop- és blokkműveletek végrehajtása, blokknevek adása, törlése, kijelzési formátumok megválasztása. Grafikonok, diagramok készítése a táblázat adataiból. Összefüggések keresése a táblázat adatai között.

Minimális követelmény:
Adatok bevitele. Segédmenü használata.

Könyvtárhasználat.
Dokumentum: elektronikus dokumentumok. Tájékozódás: számítógéppel olvasható dokumentu
mok, információkereső nyelvek, számítógépes adatbázisok.

Általános fejlesztési követelmények:
Az elektronikus információhordozók különböző típusainak megismerése, használatuk sajátosságai. Az információkereső nyelvek megismerése, és ezek segítségével számítógépes dokumentumok, adatbázisok használata a tájékozódásban.

Ellenőrzés, értékelés:
Figyeljük a tanulók munkáját, gyakorlati feladatok megoldását, értékeljük szóban és írásban. Értékeljük a szükséges elméleti anyag tudásának minőségét. Az órán készült nyomtatott feladatok minőségét értékelhetjük. A gyakorlati feladat végrehajtásánál mutatkozó tárgyi tudás alapján, az elkészített feladatok személyre szóló ellenőrzésével is adhatunk egyéni értékelést.

 

8. osztály

Heti óraszám: 2

Tartalom:
Informatikai alapok. Algoritmusok. Szöveg- és ábraszerkesztés. Táblázatkezelés. Könyvtárhasználat.

Informatikai alapok.
A számítógép elve. Hardvereszközök. Egy általános kiépítésű konfiguráció. A számítógépek történetéből, a robotok. Segédprogramok használata. A számítástechnika etikai vonatkozásai. Hang a számítógépen.

Általános fejlesztési követelmények:
A számítógépek vázlatos történetének, magyar vonatkozású ismerete. A hardveregységek, adathordozók megfelelő kezelése, üzemeltetése, legfontosabb paramétereinek ismerete. A tanult segédprogramok helyes alkalmazása. Lemezről másolat készítése. Vírusellenőrzés. Hangok megszólaltatása.

Minimális követelmény:
Vírus. Segédprogram. Lemezmásoló, víruskereső program. Hangfile. Hardver, szoftver.

Algoritmusok:
A tanult programnyelv jellemzői. Programok írása, programkód elemzése. Robot vezérlése. Hétköznapi események, természeti, gazdasági jelenségek modelljei.

Általános fejlesztési követelmények:
Ismétléseket, elágazásokat tartalmazó algoritmus értelmezése, kódolása, programjának futtatása. Események, jelenségek modellezése, szimulációs programok kipróbálása, a feltételek módosítása, visszacsatolása. Egy probléma értelmezése, algoritmusának , majd programjának elkészítése.

Minimális követelmény:
Elemzés, modell, szimuláció, lépés.

Szöveg és ábraszerkesztés.
Tördelési eljárások. Fejléc, lábléc, lapszámozás beállítása. Szöveg keresése, cseréje. Helyesírás-ellenőrzés, keretrajzolás. Kép, táblázat dokumentumba illesztése. A szövegszerkesztő program további szolgáltatásainak megismerése, pl. hasáb, lábjegyzet. Segítőmenü, szakirodalom használata.

Általános fejlesztési követelmények:
Fejléc, lábléc, lapszámozás, keret rajzolása, tabulátortípusok beállítása, törlése. Megadott szempontok szerinti keresés, csere, helyesírás-ellenőrző használata. Kép, táblázat beillesztése. Önálló dokumentum készítése.

Minimális követelmény:
Fejléc, lábléc, tabulátor, tabulálás, tabulátortípusok.

Táblázatkezelés.
Feltétel szerinti szétválasztás. Függvénytípusok, kijelzési formátumok, fejléc készítése táblázathoz. Táblázatkezelési gyakorlatok.

Általános fejlesztési követelmények:
Feltétel szerinti szétválasztás. Függvénytáblázatok számítása, nyomtatása. Összetett feladat megoldása, pl. dolgozatértékelő tábla.

Minimális követelmény:
A “ha…” függvény. Néhány ismert matematikai függvény: abszolútérték- egészrész- és négyzetgyökfüggvény. Függvénytípusok. Kifejezési formátumok-

Könyvtárhasználat – könyvtári informatika.
Könyvtár: könyvtári rendszer. Katalógus: szakkatalógusok.

Általános fejlesztési követelmények:
Annak tudatosítása, hogy az iskolai, illetve bármely könyvtár használatán keresztül elérhetők a többi könyvtár szolgáltatásai. A szakkatalógusok megismerése és használatuk a tartalmi tájékozódásban.

Ellenőrzés, értékelés:
Figyeljük a tanulók munkáját, gyakorlati feladatok megoldását, értékeljük szóban és írásban. Értékeljük a szükséges elméleti anyag tudásának minőségét. Az órán készült nyomtatott feladatok minőségét értékelhetjük. A gyakorlati feladat végrehajtásánál mutatkozó tárgyi tudás alapján, az elkészített feladatok személyre szóló ellenőrzésével is adhatunk egyéni értékelést.