9.25.ÉNEK 1-8. évfolyam

1. osztály

Éves óraszám: 37

Heti óraszám: 1

Általános fejlesztési követelmények

A csoport egységes, közös énekének kialakítása. Gyermekdalok és gyermekjátékdalok, népszokásdalok ének-

lése. Szép kifejező éneklés. Dalos játékok mozgással a dalok hangulatának megfelelő előadással. A dalok éneklése kísérettel. A belső hallás folyamatos fejlesztése. A tanult dallamhangok felismerése. Egyszerű zenei formák megfigyelése.

Tartalom: Daléneklés. Zenei ismeretek – dallami elemek. Zenei ismeretek – ritmikai elemek. Zenehallgatás, improvizáció.

Daléneklés

Gyermekdalok, gyermekjátékdalok tanulása. Jeles napok dalainak tanulása / télapó, karácsony, anyák napja /. Éneklési készség fejlesztése, közös éneklés. Dalok éneklése tempóváltással, hangerő váltással.

Fejlesztési követelmények: Tudják a tanult dalokat közösen énekelni, eljátszani. Ismerjék fel a dalokat, jellemző dallammotívumok alapján.

Minimális teljesítmény: Tudjon társaival együtt néhány gyermekdalt elénekelni, eljátszani.

Zenei ismeretek – dallami elemek

A / szó – lá – mi, szó – mi – lá / dallam fordulatok megfigyelése. E hangok kézjele, neve, jele, helye a vonalrendszerben. Egyszerű dallammotívumok éneklése, felismerése dalokban.

Fejlesztési követelmények: Ismerje a lá, szó, mi dallamhangok nevét, kézjelét, helyét a vonalrendszerben. Ismerjék fel a gyakorolt dalokban.

Minimális teljesítmény: Ismerje a lá, szó, mi dallamhangok nevét, kézjelét, helyét a korongkarikán, vonalrendszeren.

Zenei ismeretek – ritmikai elemek

Egyenletes lüktetés, mondóka ritmikus hangoztatása. Negyed szünet neve, jele, énekeltetése. A kettes ütem, ütemvonal, záróvonal, ismétlőjel megismerése. Ritmusgyakorlatok szöveggel, jelekkel, ritmus hangszerek megszólaltatásával. Egyszerű tánclépések járása / lépés, dobbantás, kaputartás, járás /.

Fejlesztési követelmény: Ismerje fel a tá, ti – ti és a negyed szünet hosszúságát hangoztatás és kottakép alapján.

Minimális teljesítmény: Éneklés közben tudjon egyenletes lüktetést, dalritmust hangoztatni. Ismerje a tanult hangok hosszúságát, hangoztatását, felismerését kottakép alapján.

Zenehallgatás

Művek hallgatása, élmény megfogalmazása. Hangszínek, hangulatok megfigyelése a zeneművekben. Irányított megfigyelés: női hang, gyermekhang, férfihang. Zongora és furulya hangszínének megfigyeltetése.

Fejlesztési követelmények: Ismerje fel az irányított megfigyeléssel a női, - férfi és gyermek énekhangot.

Minimális teljesítmény:

Improvizáció

Fejlesztő játékok megismert ritmuselemekkel.

Fejlesztési követelmény: Legyen képes ritmusi improvizációra a megismert ritmuselemek felhasználásával.

Minimális teljesítmény:

Tanítást, tanulást segítő eszközök

Lemezjátszó, hangjegytábla, hanglemezek, kazetták, ritmushangszerek, metronóm, magnetofon.

Lantos – Lukin : Ének – zene 1. o. tankönyv.

Ellenőrzés – értékelés

Szóbeli értékelés / fejlesztő módon /. Negyedévenként szöveges értékelés. Félévkor év végén: jól megfelelt és megfelelt minősítés.

Tanítást, tanulást segítő eszközök

Tankönyv, Kodály Zoltán: 333 olvasógyakorlat, hanglemezek, kazetták, hangjegytábla, dallamkirakó, Ritmus- és kottaolvasó-készlet, ritmuskártyák, ritmusszerek, metronóm, lemezjátszó, magnetofon.

 

2. osztály

Éves óraszám: 37

Heti óraszám: 1

Általános fejlesztési követelmények

A csoport egységes, közös énekének kialakítása. Gyermekdalok és gyermekjátékdalok, népszokásdalok ének-

lése. Szép kifejező éneklés. Dalos játékos mozgással a dalok hangulatának megfelelő előadással. Pontos dalkezdés, zárás. A dalok éneklése kísérettel. A zenei hangsúlyok helyének megtartása a dalolás folyamatában. A dalok éneklése kísérettel. Az alkalmazkodó ritmusú éneklés. A hangok tulajdonságainak megfigyelése: tapasztalatok gyűjtése a hangmagasságról, a hangszínről, hangerőről. A belső hallás folyamatos fejlesztése. A tanult dallamhangok felismerése. A begyakorolt dalokban ritmus és szolmizációs jelek alkalmazása. Egyszerű zenei formák megfigyelése. A vokális zene, a hangszeres zene megfigyelése különböző feldolgozásokban.

Tartalom: Daléneklés: Magyar népi gyermekjátékok, magyar népdalok tanulása. Két bácskai gyermekjáték megtanulása. Párosító dalok, tréfás dalok, táncnóták, népdalkánonok éneklése. Jeles napok dalaiból. Egyszerű Betlehemes játé bemutatására való készülődés; dalanyag, a köszöntő szövegek gyakorlása. Az éneklési készség fejlesztése. A dalok hangulatának megfelelő előadás. A tanult táncnótákra, párosító dalokra összekapcsolt tánclépések járása. Zenei ismeretek: A dó, ré alsó lá hangok neve, helye a vonalrendszerben, a pótvonal fogalma és szerepe. A mi – ré dó, a szó – mi –dó, lá – mi – dó, ré – dó alsó lá dallamfordulatok gyakorlása. A dallammotívumok felismerése és lejegyzése, begyakorolt motívumok kottaképről való éneklése. Zenei ismeretek: A fél értékű hang és szünete. Ütemhangsúlyok megfigyelése és jelölése, 2/4 –es ütem. Ritmusmotívumok elhelyezése az ütemnek megfelelően. Az egyenletes lüktetés és dalritmus folyamatos gyakorlása. Dalok felismerése jellemző ritmusmotívumok alapján. Zenehallgatás: Műzenei szemelvények meghallgatása, Kodály Zoltán, Bárdos Lajos és Szőnyi Erzsébet népdalfeldolgozásai. Vonós-és fúvósegyüttes közös meghallgatása. A zenekari művek meghallgatása, az élmény megfogalmazása. Improvizáció: Improvizációs gyakorlatok a gyermekek nevének felhasználásával.

Daléneklés

Fejlesztési követelmények: Tudják eljátszani a tanult gyermekjátékokat. Tudja az osztály a tanult dalokat hangulatának megfelelő énekléssel előadni. Részvétel a népszokásokat megismertető játékokban. Ismerje meg ünnepi köszöntőszövegeket. Legyen képes a tanuló egyszerű mozgáselemek összekapcsolására.

Minimális teljesítmény: Vegyen részt a tanuló egyszerű népi játékokban.

Zenei ismeretek – dallami elemek

Fejlesztési követelmények: Ismerje fel a tanuló a tanult dallamhangokat. A dó, ré, alsó lá hangokat a szó, mi, lá hangokkal együtt legyen képes elhelyezni a vonalrendszeren. Ismerje fel a begyakorolt dallammotívumot a begyakorolt dalokban. Ismerje fel a tanult dalokat jellemző dallammotívumaik alapján.

Minimális teljesítmény: A dó, ré, alsó lá hangokat tudja elhelyezni a vonalrendszeren nevelői segítséggel.

Zenei ismeretek – ritmikai elemek

Fejlesztési követelmények: Legyen képes az osztály a hangértékek felismerésére, reprodukálására hallás után és ritmusjelekről. Legyen képes a tanuló 2-es ütemek alkotására. Legyen képes az osztály a dalritmus hangoztatására, valamint lejegyzésére tanítói irányítással.

Minimális teljesítmény: Legyen képes a tanuló a dalok ritmusának hangoztatására. Tudja leírni a dalrészletek ritmusát tanítói irányítással.

Zenehallgatás

Fejlesztési követelmény: Tudja a tanuló megkülönböztetni a hangszerek hangszínét. Tudja a tanuló megkülönböztetni a vonós- és fúvósegyüttes hangzását. Tudja saját szavaival megfogalmazni zenei élményét.

Minimális teljesítmény: Ismerje fel önállóan a zongora és a hegedű hangszínét.

Improvizáció

Fejlesztési követelmények: A megfelelő ritmuselemek kiválasztása nevének ritmizálásához.

Minimális teljesítmény: Legyen képes megjeleníteni nevének ritmusát.

Ellenőrzés, értékelés

Az értékelés és a minősítés alapja a megfogalmazott követelményrendszer. Egyéni és közösségi teljesítményeket egyaránt értékelünk. A tanulási folyamatban a fejlesztő értékelés dominál. A minősítés szövegesen történik.

Tanítást, tanulást segítő eszközök

Tankönyv, Kodály Zoltán: 333 olvasógyakorlat, hanglemezek, kazetták, hangjegytábla, dallamkirakó, Ritmus- és kottaolvasó-készlet, ritmuskártyák, ritmusszerek, metronóm, lemezjátszó, magnetofon.

3. osztály

Éves óraszám: 37

Heti óraszám: 1

Általános fejlesztési követelmények

A csoport egységes, közös énekének kialakítása. Gyermekdalok és gyermekjátékdalok, népszokásdalok ének-

lése zeneileg a tiszta éneklésre való törekvéssel. Szép kifejező éneklés a hangerő betartásával. Dalos játékos mozgással a dalok hangulatának megfelelő előadással. Pontos dalkezdés, zárás. A dalok éneklése kísérettel. A zenei hangsúlyok helyének megtartása a dalolás folyamatában. A dalok éneklése kísérettel. Az alkalmazkodó ritmusú éneklés. A hangok tulajdonságainak megfigyelése: tapasztalatok gyűjtése a hangmagasságról, a hangszínről, hangerőről. A belső hallás folyamatos fejlesztése. A tanult dallamhangok felismerése. A begyakorolt dalokban ritmus és szolmizációs jelek alkalmazása. Egyszerű zenei formák megfigyelése. A vokális zene, a hangszeres zene megfigyelése különböző feldolgozásokban. Többször meghallgatott zeneművek felismerése.

 

 

Tartalom: Daléneklés: Népdalok a szülőföld dalkincseiből. Egy bácskai népdal megtanulása. Társadalmi ünnepek dalai. Jeles napok dalaiból néhány megismerése. Pünkösdi népszokások. Hangterjedelem bővítése. Légzőgyakorlatok, artikulációs gyakorlatok és hangképző gyakorlatok rendszeres végzése. Többszólamú éneklési készség fejlesztése egyszerű népdalkánonokkal, népdalokhoz osztinátókisérettel. Zenei ismeretek: A dallamhangok ismeretének bővítése, felső dó, alsó szó, hangok neve, kézjele. Az új hangok éneklése dallamfordulatokban. Egyszerű dallamok lejegyzése közös előkészítés után. A tanult motívumok felismerése a 333 olvasógyakorlat anyagában, zenei olvasás-írás az olvasógyakorlatok anyagában. Dallamsorok összehasonlítása, dallamazonosságok megfigyelése kottaképben. Zenei ismeretek – Ritmikai elemek: A nyolcadértékű hang és szünete, páros nyolcad. A szinkópa érzékelése, neve, jele, lejegyzése. Egész értékű hang és szünete. Négyes ütem. Ütemhangsúlyok jelölése a 4/4-es ütemnek megfelelően. A magyar táncok ritmusa. Zenehallgatás: Kórusművek meghallgatása, a vegyes kórus hangszínei. Hangszerek hangszíneinek megfigyelése. Eredeti népzenei felvételek meghallgatása. Különböző zenei hangulatok felismerése. A rondóforma felismertetése a visszatérő dallam megfigyelésével. Improvizáció: Improvizációs gyakorlatok a gyermekversek ritmusának felhasználásával, nevének ritmusa. Dallamimprovizáció: azonos dallamhoz különböző befejezések rögtönzése.

Daléneklés

Fejlesztési követelmény: Tudja az osztály együtt énekelni a tanult dalokat az előírt tempóban és dinamikával. Tudjanak ünnepi köszöntőszöveget mondani. Ismerjék meg a tanulók a magyar párostánc fogásmódjainak egyszerű formáit. Tudjanak egyszerű kánonokat közösen énekelni. Tudjanak egyszerű kétszólamú gyakorlatokat tisztán énekelni.

Minimális teljesítmény: Tudjon társaival 8 népdalt, műdalt, gyermekjátékdalt énekelni. Részvétel a népszokásokat megismerő játékokban.

Zenei ismeretek- dallami elemek

Fejlesztési követelmények: Legyenek képesek az ismert dallamok utószolmizálására. Ismerjék fel a tanulók a megismert relációkat a gyakorolt motívumokban. Tudjon az osztály dalrészleteket, olvasógyakorlatokat reprodukálni, lejegyezni tanítói irányítással.

Minimális teljesítmény: Tudjon a tanuló dalrészleteket olvasni és kottába írni tanítói irányítással.

Zenei ismeretek – ritmikai elemek

Fejlesztési követelmények: Ismerje fel az új ritmusokat a tanult dalokban. Tudja hangoztatni a szinkópát. Tudjanak 4/4-es ütemeket alkotni a tanult ritmuselemek felhasználásával.

Minimális teljesítmény: Tudja hangoztatni a szinkópát.

Zenehallgatás

Fejlesztési követelmények: Tudja megkülönböztetni a női és férfiszólamokat a kórusművekben. Legyen képes különböző zenei hangulatok felismerésére, érzelmei megfogalmazására.

Minimális teljesítmény: Legyen képes megjeleníteni a nevének ritmusát.

Ellenőrzés, értékelés

A követelményekben előírtak szerint az osztály megfigyelésével, kisebb csoportok megfigyelésével értékeljük a tanulókat, de a 3. Osztályban már egyre nagyobb mértékben előtérbe kerül az egyéni követelményszintek szerinti értékelés is. A követelményekben meghatározott tevékenységek kellő előkészítés után történő önálló végrehajtását szövegesen minősítjük.

Tanítást, tanulást segítő eszközök

Tankönyv, Kodály Zoltán: 333 olvasógyakorlat, hanglemezek, kazetták, hangjegytábla, dallamkirakó, Ritmus- és kottaolvasó-készlet, ritmuskártyák, ritmusszerek, metronóm, lemezjátszó, magnetofon.

 

4. osztály

Éves óraszám: 37

Heti óraszám: 1

Általános fejlesztési követelmények

A csoport egységes, közös énekének kialakítása. Gyermekdalok és gyermekjátékdalok, népszokásdalok ének-

lése zeneileg hibátlan előadással, a tiszta éneklésre való törekvéssel. Szép kifejező éneklés a tempó, a hangerő betartásával és a dinamikai jelzések betartásával. Dalos játékos mozgással, jó ritmusban, a dalok hangulatának megfelelő előadással. Pontos dalkezdés, zárás. A dalok éneklése kísérettel. A zenei hangsúlyok helyének megtartása a dalolás folyamatában. A dalok éneklése kísérettel. Az alkalmazkodó ritmusú éneklés. A hangok tulajdonságainak megfigyelése: tapasztalatok gyűjtése a hangmagasságról, a hangszínről, hangerőről. A belső hallás folyamatos fejlesztése a dalok felismerésével. A zenei élmény szóbeli, vizuális, mozgásos megfogalmazása. A zenei memória folyamatos fejlesztése a dalok és témák folyamatos gyakorlásával. A tanult dallamhangok felismerése. A begyakorolt dalokban ritmus és szolmizációs jelek alkalmazása. A pentatónia dallamfordulatainak felismerése ismert dalokban. Ritmusmotívumok olvasása ritmusnévvel. Dalrészletek ritmizálása. Ismert dallammotívumok, dallamsorok utószolmizálása kézjelről. A megismert hangok éneklése dalokban, írása a tanult dó helyekkel. Egyszerű zenei formák megfigyelése. A vokális zene, a hangszeres zene megfigyelése különböző feldolgozásokban. Többször meghallgatott zeneművek felismerése. Egyszerű zenei formák megfigyelése. Az emberi hang színeinek és a hangszerek hangszínének megkülönböztetése.

 

Tartalom: Daléneklés: Az osztály 20-25 népdalt, műdalt és gyermekdalt énekelni a dalok hangulatának megfelelő előadásban. A dalanyagban a nemzeti és etnikai kisebbségek dalai, a szomszéd népek dalai is megtalálhatók. Két bácskai népdal tanulása. Készülődés a jeles napokra dalanyaggal. Pásztorjátékok. Új esztendő. Farsang. Húsvét. Pünkösd. Lakodalmas játék dalanyaga. A többszólamú éneklés fejlesztésére egyserű kétszólamú művek, kánonok gyakorlására szolgál. Zenei ismeretek – dallami elemek: A pentatónia fogalma, dallamhangjai. Átmenő fá, ti és alsó ti hangok neve, jele, kézjele, elhelyezése a vonalrendszerben. A megismert relációk éneklése dalokban, kézjelről, betűről, kottáról. Zenei olvasás-írás a tanult dalok motívumaival és a 333 olvasógyakorlat anyagával. Betűskotta átírása kottába. Zenei ismeretek – ritmikai elemek: A pontozott félkotta, éles és nyújtott ritmus érzékelése, jelölése, elhelyezése. A ¾-es ütem megfigyelése, gyakorlása. Dalritmusok olvasása, hangoztatása, leírása. Ismert dallamok kísérete ritmusosztinátóval. Zenehallgatás: Eredeti népzenei felvételek meghallgatása. Néhány perces zeneműrészletek meghallgatása, irányított megfigyelése. Újabb hangszerek hangjának megfigyelése. A vegyeskar szólamainak megnevezése. Improvizáció: Nevek dallamának megjelenítése. Kérdés-felelet a tanult dallamhangokkal, motívumokkal.

Daléneklés

Fejlesztési követelmények: Tudjon az osztály a dalok hangulatának megfelelően tisztán énekelni, legyenek képesek a tanult gyermekjátékokat eljátszani. Ismerjenek meg néhány bácskai népdalt. Vegyen részt a tanuló egyszerű kánonok és kétszólamú gyakorlatok éneklésében.

Minimális teljesítmény: 20-25 népdal, műdal és gyermekdal éneklése a 1-4. osztály anyagából. A himnusz közös éneklése. Tudjon 10 gyermekjátékot eljátszani.

Zenei ismeretek – dallami elemek

Fejlesztési követelmény: Ismerjék a pentatónia dallamhangjait, a fá és ti hangok nevét, kézjelét, tudják elhelyezni az új hangokat a vonalrendszeren. Ismerjék fel az új relációkat gyakorolt dalokban. Tudjon a tanuló ismert dalt vagy dalrészletet utószolmizálni.

Minimális teljesítmény: Tudjon dalrészleteket olvasni és kottában írni tanítói irányítással.

Zenei ismeretek – ritmikai elemek

Fejlesztési követelmények: Ismerje fel az új ritmusokat a tanult dalokban. Ismerje fel a pontozott félkotta és a pontozott negyed hang hosszúságát. ¾-es ütem alkotása. Tudjon ritmusmotívumot leolvasni ritmusnévvel, legyen képes dalrészletek ritmusát hangoztatni és leírni tanítói irányítással. Legyen képes a tanuló ismert dallamokat egyszerű ritmusosztinátóval kísérni.

Minimális teljesítmény: Ismerje fel a hangok hosszúságát hangzás után és kottaképről. Legyen képes dalritmus leírására tanítói irányítással.

Zenehallgatás

Fejlesztési követelmény: Legyen képes felismerni és megnevezni a többször meghallgatott zeneműveket, zeneműrészleteket. Ismerje fel a hangszerek hangszínét, legyen képes megkülönböztetésükre.

Minimális teljesítmény: Ismerje fel önállóan a hangszeres zenei hangszíneket / zongora, hegedű /. Ismerje fel önállóan a vokális zenei hangszíneket.

Improvizáció

Fejlesztési követelmény: Tudjon azonos dallamokhoz különféle befejezéseket rögtönözni, hiányzó dallamrészt kitalálni.

Minimális teljesítmény: Legyen képes megjeleníteni saját nevének dallamát.

Ellenőrzés, értékelés

Negyedik osztályban a közös és az egyéni teljesítményre egyaránt kiterjed az értékelés. Szövegesen minősítjük a tanulók teljesítményét.

Tanítást, tanulást segítő eszközök

Ötvonalas tábla, lemezjátszó, magnó kazetták, lemezek, metronóm, ritmushangszerek, tankönyv, ötvonalas füzet, tanári kézikönyvek.

 

 

 

5. osztály

Éves óraszám: 37

Heti óraszám: 1

Általános fejlesztési követelmények

Fejleszteni kell a tanulók zenei jártasságát az éneklés, a zenei írás-olvasás és zenehallgatás tevékenységeiben. A zenei hallás fejlesztése során a hang tulajdonságainak megfigyelésére, a belső hallás fejlesztésére, a zenei élmény szóbeli mozgásos megfogalmazására, a zenei memória folyamatos fejlesztésére. Az improvizációs készség fejlesztése során az egyszerű zenei formák alkalmazásától a bonyolultabbik juthatunk el. A hangkarakterek felismerése során a gyermek- női- férfi- és vegyes kari szólamok megfigyelésére, a hangszerek és a zenekari hangzás felismerésére törekszünk. A zenei írás-olvasás tanítása során a tanult dallamok, dallamelemek felismerésére, megnevezésére, a zenei formák, műfajok megkülönböztetésére törekszünk.

 

Tartalom: Éneklés: 20 magyar népdal, műdal, más népek dalai, karácsonyi dalok, betlehemezés, regölés, húsvét, pünkösd. Régi magyar dallamok . Ritmus: Egész, fél, negyed, nyolcad ritmus és szünete, szinkópa, tizenhatod, 2/4, 4/4- es ütemben. Zenei írás-olvasás: Ötfokú: pentaton, pentachord fogalma, pentaton hangsorok fajtái, felírásuk az öt vonalra. Egyszerűbb dallamok írása. Zenei hallás: ABC-s hangok G-kulcsban előjegyzés nélkül t1, t4, t5, t8 hangközök felépítése a vonalrendszerben. Népdalelemzés: előadásmód, dallamvonal, kadencia, sorszerkezet, hangterjedelem, hangsor, kvintváltás. Zenehallgatás: Ókori zene jellemzői, hangszerei. A középkor és reneszánsz zenei műfajai, a barokk kor jellemzői, néhány barokk zeneszerző élete, munkássága. Fúga fogalma. Oratórium. Bartók, Kodály munkássága, a népdalgyűjtések és feldolgozások kapcsán. Népi hangszerek.

Éneklés

Fejlesztési követelmény: Tiszta éneklés, helyes artikuláció, a dallam és a szöveg kapcsolatára épülő megfelelő előadásmód. Zenei hangsúlyok helyének megtartása a dalolás folyamatában. A zenei memória fejlesztése ismert dalokkal, dallamokkal.

Minimális teljesítmény: Tudjon 15 magyar népdalt, műdalt elénekelni emlékezetből egyénileg vagy csoportban. Képes legyen alkalmazkodó ritmusú éneklésre a népdalokban.

Ritmus

Fejlesztési követelmény: Érzékelje a zene lüktetését. A tanult ritmuselemek és képletek pontos megszólaltatása, hallás után történő lejegyzése. Ritmusmotívumok olvasása ritmusnévvel.

Minimális teljesítmény: Legyen képes a tizenhatod ritmus és a szinkópa pontos megszólaltatására és jelölésére.

Zenei írás-olvasás

Fejlesztési követelmény: Ritmus és dallamolvasás a tanult zenei elemekkel. Módosított hangok szolmizálása. Tájékozódás a vonalrendszerben violinkulcsban. Ismert motívumok lejegyzése a vonalrendszerben.

Minimális teljesítmény: Tudjon egyszerű öt- és hétfokú dallamokat elénekelni betűkottáról.

Ellenőrzés, értékelés

Mivel az ének tantárgy készség tantárgy esetében készségtantárgyról van szó, ahol a teljesítmény szoros összefüggésben áll a tehetséggel, az értékelés során munkavégzést, megtanulható elméleti tudást értékelünk.

Szóbeli ellenőrzés

Népdalelemzés, népdalok kialakulása, rétegződése, korok jellemzői, hangszerek csoportosítása, zenei korok zenei műfajai, zeneszerzők életrajza.

Írásbeli ellenőrzés

Népdalelemzés, tanult hangszerek hangjának felismerése, zenei műfajok formai sajátosságai, zeneszerző elhelyezése a korban, ABC-s nevek, hangközök, előjegyzések ismerete, zenei írás. A szóbeli és írásbeli ellenőrzés folyamatos, alkalmankénti számonkérés formájában.

Tanítást, tanulást segítő eszközök

Ötvonalas tábla, lemezjátszó, magnó kazetták, lemezek, metronóm, ritmushangszerek, tankönyv, ötvonalas füzet, tanári kézikönyvek.

 

6. osztály

Éves óraszám: 37

Heti óraszám: 1

Általános fejlesztési követelmények

Fejleszteni kell a tanulók zenei jártasságát az éneklés, a zenei írás-olvasás és zenehallgatás tevékenységeiben. A zenei hallás fejlesztése során a hang tulajdonságainak megfigyelésére, a belső hallás fejlesztésére, a zenei élmény szóbeli mozgásos megfogalmazására, a zenei memória folyamatos fejlesztésére. Az improvizációs készség fejlesztése során az egyszerű zenei formák alkalmazásától a bonyolultabbik juthatunk el. A hangkarakterek felismerése során a gyermek- női- férfi- és vegyes kari szólamok megfigyelésére, a hangszerek és a zenekari hangzás felismerésére törekszünk. A zenei írás-olvasás tanítása során a tanult dallamok, dallamelemek felismerésére, megnevezésére, a zenei formák, műfajok megkülönböztetésére törekszünk.

 

Tartalom: Éneklés: 15 magyar népdal, műdal, zenetörténeti szemelvények dalanyaga, kánonok, más népek dalai. Szózat. Klasszikus szerzők dalai. Alkalomhoz kapcsolódó dalok. XVI. Századi históriás énekek. Ritmus: Pontozott ritmusok, triola, ¾ -es ütem. Zenei írás-olvasás: Ismert hétfokú dallamok lejegyzése betűkottára, ötvonalas rendszerre. 1# - 1b-ig. Kvintkör ismerete 1# - 1b-ig. Dúr és párhuzamos molljának megnevezése. Zenei hallás: ABC-s hangok G-kulcsban # és b előjegyzéssel k2, n2, k3, n3 hangközök felismerése, felépítése. Népdalelemzés: hétfokú hangsorok, izopódia, heteropódia, ősi és új stílusú népdalok jellemzői, népdalok rétegződése. Zenehallgatás: Tinódi Lantos Sebestyén munkássága. Históriás énekek formai jellemzői. Bécsi klasszika jellemzői , neves szerzői, néhány klasszikus szemelvény ismerete. A periódus, szonáta forma, vonósnégyes, szimfónia, opera, szimfonikus zenekar hangszerei.

Éneklés

Fejlesztési követelmény: Tiszta éneklés, helyes artikuláció, a dallam és a szöveg kapcsolatára épülő megfelelő előadásmód. A zenei hangsúlyok helyének megtartása a dalolás folyamatában. Többszólamú éneklési készség fejlesztése kánonokkal, könnyű kétszólamú dalokkal. Zenei memória fejlesztése ismert és ismeretlen dallamokon.

Minimális teljesítmény: Tudjon 10 ismert dalt elénekelni emlékezetből egyénileg vagy társaival együtt. Tudja a Szózatot emlékezetből elénekelni.

Ritmus

Fejlesztési követelmény: A zene lüktetésének érzékeltetése. A tanult ritmuselemek és képletek pontos megszólaltatása, hallás után történő lejegyzése. Ritmusmotívumok olvasása ritmusnévvel. Zenei memória fejlesztése ritmusgyakorlatokkal.

Minimális teljesítmény: Képes legyen a triola megszólaltatására, felismerésére és jelölésére.

Zenei írás-olvasás

Fejlesztési követelmény: Ritmus és dallamolvasás a tanult zenei elemekkel. Módosított hangok szolmizálása. Ismert motívumok lejegyzése vonalrendszerben 1# - 1b-ig.

Minimális teljesítmény: Tudjon ismert dallamokat elénekelni kottából szolmizálva. Képes legyen könnyű ismert dallamok lejegyzésére.

Zenei ismeretek, zenei hallás

Fejlesztési követelmény: Az ismert hangközök felépítése a vonalrendszerben. A tanult hangközök éneklése szolmizálva. Dúr és moll színezet különbségének megfigyeltetése.

Minimális teljesítmény: Képes legyen felismerni a k2, n2, k3, n3 hangközöket. Ismerje a módosító jeleket, előjegyzéseket.

Zenehallgatás

Fejlesztési követelmény: A meghallgatott zeneművek jellegzetes részleteinek megfigyelése. A többször hallott részletek felismerése. Egyszerű zenei formák megfigyelése. A szonáta forma felépítése. A lant és a gitár. A klasszikus szimfonikus zenekar hangszereinek megismerése.

Minimális teljesítmény: Legyen képes felismerni néhány meghallgatott klasszikus szemelvényt.

Ellenőrzés, értékelés

Mivel az ének tantárgy készség tantárgy esetében készségtantárgyról van szó, ahol a teljesítmény szoros összefüggésben áll a tehetséggel, az értékelés során munkavégzést, megtanulható elméleti tudást értékelünk.

Szóbeli ellenőrzés

Népdalelemzés, népdalok kialakulása, rétegződése, korok jellemzői, hangszerek csoportosítása, zenei korok zenei műfajai, zeneszerzők életrajza.

Írásbeli ellenőrzés

Népdalelemzés, tanult hangszerek hangjának felismerése, zenei műfajok formai sajátosságai, zeneszerző elhelyezése a korban, ABC-s nevek, hangközök, előjegyzések ismerete, zenei írás. A szóbeli és írásbeli ellenőrzés folyamatos, alkalmankénti számonkérés formájában.

Tanítást, tanulást segítő eszközök

Ötvonalas tábla, lemezjátszó, magnó kazetták, lemezek, metronóm, ritmushangszerek, tankönyv, ötvonalas füzet, tanári kézikönyvek.

 

 

7. osztály

Éves óraszám: 18

Heti óraszám: 0.5

Általános fejlesztési követelmények

Fejleszteni kell a tanulók zenei jártasságát az éneklés, a zenei írás-olvasás és zenehallgatás tevékenységeiben. A zenei hallás fejlesztése során a hang tulajdonságainak megfigyelésére, a belső hallás fejlesztésére, a zenei élmény szóbeli mozgásos megfogalmazására, a zenei memória folyamatos fejlesztésére. Az improvizációs készség fejlesztése során az egyszerű zenei formák alkalmazásától a bonyolultabbik juthatunk el. A hangkarakterek felismerése során a gyermek- női- férfi- és vegyes kari szólamok megfigyelésére, a hangszerek és a zenekari hangzás felismerésére törekszünk. A zenei írás-olvasás tanítása során a tanult dallamok, dallamelemek felismerésére, megnevezésére, a zenei formák, műfajok megkülönböztetésére törekszünk.

 

Tartalom: Éneklés: 10 magyar népdal, műdal más népek dalai. Magyar verbunkos dallamok, zeneművek énekes szemelvényei. Romantikus dalok. Bartók, Kodály műveinek énekes szemelvényei. Ritmus: Nyolcad lüktetésű ritmusok és szüneteik. Zenei írás-olvasás: Kottaolvasás 2# - 2b-ig. Módosított hangok éneklése 2# - 2b-ig. 2# ˇb Dúr hangsora és párhuzamos mollja. Zenei hallás: Hangközök ismerete oktávon belül. A magyar romantikus zene műfajai: rapszódia, verbunk, szimfonikus költemény, romantikus opera ismerete. Zenehallgatás: Népzenei felvételek. Magyar nemzeti romantika. Liszt Ferenc, Erkel Ferenc fontosabb műveinek ismerete. Erkel: Bánk bán. Magyar zenei műfajok: rapszódia, verbunk jellemzői, szimfonikus költemény, programzene, romantikus opera.

Éneklés

Fejlesztési követelmény: Tiszta éneklés. Az éneklő közösség egységes hangzásának formálása. Oldottabb metrikájú parlando, szabadabb rubato és a feszese tempo giusto előadásmódban történő éneklés érzékeltetése. Lüktetéssel. Dalok, stílusos előadása. Többszólamú éneklés további fejlesztése. Dalok, szemelvények emlékezetből való éneklése. Énekes improvizáció.

Minimális teljesítmény: Tudjon 10 dalt elénekelni.

Ritmus

Fejlesztési követelmény: Tanult ritmuselemek felismerése és megszólaltatása. Nyolcad lüktetésű ritmusok megszólaltatása. Ritmushangoztatás egyszólamban. Relatív szolmizációval történő kottaolvasási kézség fejlesztése.

Minimális teljesítmény: Képes legyen ismert dalok ritmusának felismerésére, hangoztatására emlékezetből. Tudjon ismert dalokat énekelni szolmizálva.

Zenei ismeretek, zenei hallás

Fejlesztési követelmény: Hangközök tiszta éneklése. Hangközök kotta utáni felismerése.

Minimális teljesítmény: Ismerje a hangközöket oktávon belül. Tudja a leggyakoribb tempó és dinamikai jelek nevét, jelentését.

Zenehallgatás

Fejlesztési követelmény: Zeneművek felismerése témák, stílusjegyek, karakterek alapján. Zenei korszakok, műfajok ismerete. Belső hallás továbbfejlesztése a műzene többszólamúságával. A legismertebb szerzők tanult zeneműveinek, stílusának felismerése.

Minimális teljesítmény: Tudjon felismerni többször hallott zeneműveket. Képes legyen tájékozódni a tanult zenei stílusokban, zenetörténeti korszakokban.

Ellenőrzés, értékelés

Mivel az ének tantárgy készség tantárgy esetében készségtantárgyról van szó, ahol a teljesítmény szoros összefüggésben áll a tehetséggel, az értékelés során munkavégzést, megtanulható elméleti tudást értékelünk.

Szóbeli ellenőrzés

Népdalelemzés, népdalok kialakulása, rétegződése, korok jellemzői, hangszerek csoportosítása, zenei korok zenei műfajai, zeneszerzők életrajza.

Írásbeli ellenőrzés

Népdalelemzés, tanult hangszerek hangjának felismerése, zenei műfajok formai sajátosságai, zeneszerző elhelyezése a korban, ABC-s nevek, hangközök, előjegyzések ismerete, zenei írás. A szóbeli és írásbeli ellenőrzés folyamatos, alkalmankénti számonkérés formájában.

Tanítást, tanulást segítő eszközök

Ötvonalas tábla, lemezjátszó, magnó kazetták, lemezek, metronóm, ritmushangszerek, tankönyv, ötvonalas füzet, tanári kézikönyvek.

 

 

8. osztály

Éves óraszám: 18

Heti óraszám: 0.5

Általános fejlesztési követelmények

Fejleszteni kell a tanulók zenei jártasságát az éneklés, a zenei írás-olvasás és zenehallgatás tevékenységeiben. A zenei hallás fejlesztése során a hang tulajdonságainak megfigyelésére, a belső hallás fejlesztésére, a zenei élmény szóbeli mozgásos megfogalmazására, a zenei memória folyamatos fejlesztésére. Az improvizációs készség fejlesztése során az egyszerű zenei formák alkalmazásától a bonyolultabbik juthatunk el. A hangkarakterek felismerése során a gyermek- női- férfi- és vegyes kari szólamok megfigyelésére, a hangszerek és a zenekari hangzás felismerésére törekszünk. A zenei írás-olvasás tanítása során a tanult dallamok, dallamelemek felismerésére, megnevezésére, a zenei formák, műfajok megkülönböztetésére törekszünk.

Tartalom: Éneklés: 10 magyar népdal, műdal. Más népek dalai. XX. Századi szerzők műveinek énekes szemelvényei. Ballagási dalok. Spirituálék néhány könnyűzenei szemelvény éneklése. Ritmus: Nyolcad lüktetésű ritmusok. A ritmus szerepe a könnyűzenében, különös tekintettel a jazz-re és rock and roll-ra. Zenei írás-olvasás: Kottaolvasás 3# - 3b-ig. Módosított hangok éneklése. 3#3b Dúr és moll hangsora és párhuzamos molljuk. Zenei hallás: Hangközök ismerete oktávon belül. Tempó és dinamikai jelek. A népdalok hangkészletének, hangsorának vizsgálata. Zenei formák a XX. század zenéjéből. Könnyűzenében használt zenei formák. Zenehallgatás: Kodály és Bartók néhány műve. XX. század zenei irányzatai. A dzsessz. A zene szórakoztató funkciói a zeneirodalomban.

Éneklés

Fejlesztési követelmény: Tiszta éneklés, az éneklő közösség egységes hangzásának formálása. Oldottabb metrikájú parlando, szabadabb rubato és a feszese tempo giusto előadásmódban történő éneklés érzékeltetése. Lüktetéssel. Dalok, stílusos előadása. Többszólamú éneklés további fejlesztése. Dalok, szemelvények emlékezetből való éneklése. Énekes improvizáció.

Minimális teljesítmény: Tudjon 10 népdalt, műdalt kifejezően énekelni emlékezetből egyénileg vagy csoportban, egyszerű kétszólamúság éneklése csoportban.

Ritmus

Fejlesztési követelmény: Ritmikai gyakorlatok több szólamban. Zenei memória fejlesztése ritmusgyakorlatokkal. Egyszerű ritmusok írása emlékezetből és hallás után.

Minimális teljesítmény: Képes legyen ismert dalok ritmusának felismerésére, hangoztatására emlékezetből.

Zenei írás-olvasás

Fejlesztési követelmény: Relatív szolmizációval történő kottaolvasási készség fejlesztése módosított hangokkal .is.

Minimális teljesítmény: Tudjon ismert dalokat énekelni szolmizálva. Hangközök megnevezése oktávon belül.

Zenei ismeretek, zenei hallás

Fejlesztési követelmény: Hangközök tiszta éneklése. Hangközök kotta utáni felismerése. A tanult hangszerek alak és hangzás szerinti felismerése.

Minimális teljesítmény: A leggyakoribb tempó és dinamikai jelek neve, jelentése.

Zenehallgatás

Fejlesztési követelmény: A belsőhallás fejlesztése a műzene többszólamúságával. A legismertebb szerzők tanult zeneműveinek, stílusának felismerése.

Minimális követelmény: Tudjon felismerni többször hallott zeneműveket . Tájékozódás a tanult zenei stílusokban, zenetörténeti korszakokban.

Ellenőrzés, értékelés

Mivel az ének tantárgy készség tantárgy esetében készségtantárgyról van szó, ahol a teljesítmény szoros összefüggésben áll a tehetséggel, az értékelés során munkavégzést, megtanulható elméleti tudást értékelünk.

Szóbeli ellenőrzés

Népdalelemzés, népdalok kialakulása, rétegződése, korok jellemzői, hangszerek csoportosítása, zenei korok zenei műfajai, zeneszerzők életrajza.

Írásbeli ellenőrzés

Népdalelemzés, tanult hangszerek hangjának felismerése, zenei műfajok formai sajátosságai, zeneszerző elhelyezése a korban, ABC-s nevek, hangközök, előjegyzések ismerete, zenei írás. A szóbeli és írásbeli ellenőrzés folyamatos, alkalmankénti számonkérés formájában.

Tanítást, tanulást segítő eszközök

Ötvonalas tábla, lemezjátszó, magnó kazetták, lemezek, metronóm, ritmushangszerek, tankönyv, ötvonalas füzet, tanári kézikönyvek.