1. Bevezetés

Az iskola hivatalos elnevezése: Dózsa György Utcai Általános Iskola

Az iskola fenntartója: Hercegszántó Községi Önkormányzat

Az alapító okiratának száma: 31/1997.(VIII.19.)

A program benyújtója: Általános Iskola nevelőtestülete.

Az iskola székhelye: 6525 Hercegszántó Dózsa György utca 10.

Az iskola telefonszáma: 79(354-045)

Az iskolai tanulócsoportok száma: 8

Napközis csoportok száma: 2

Tanulószobák száma: igény esetén szervezünk

2. Az iskola működési területe

Hercegszántó egy kis falu az ország déli határán, Baja közelében. Lako-

sainak száma 2600. Nemzetiségi település 77% magyar, 19% horvát, 4%

szerb nemzetiségű lakos.

A közoktatási intézménye családias jellegű. Az iskolában 8 évfolyammal

és 2 napköziotthonos csoporttal 14 pedagógus foglalkozik.

A pedagógusok munkáját 5 fő közalkalmazott segíti.

Hercegszántóról az első írásos emlékek 1762 óta maradtak fent. Az

Akkori kántortanító: Tomó Bene volt. 1854-ben az iskola épülete a

Gálity-féle házban 3 tanteremmel és 2 tanítóval működött. 1879-ig az

oktatás nyelve horvát.

A jelenlegi iskolaépület alapítási éve 1922. Az iskola épületének felú-

jítása folyamatban van.

A kisméretű sportcsarnok 1992-ben épült, optimális feltételeket teremtve

az iskolai testnevelés részére. A napközi otthon a művelődési ház épüle-

tében nyert elhelyezést, ami megfelelő körülményeket teremt tanítványaink

számára. A technika tantárgy oktatása a technika házban történik.

A tanulók osztálytermi rendszerben tanulnak, kivéve a nyelvek, informatika

technika és a testnevelés.

Az óvodából jól előkészített gyermeket kap az iskola, melynek munkáját

jól kiegészíti a napközi otthon. A testület lelkes, szorgalmas

munkájával a tanulók zöme jól megállja a helyét a választott

iskolában. Aki persze nálunk is gyenge volt, az új iskolájában sem

szárnyal.

Kiemelten kezeljük az alapozó tárgyak: magyar, matematika és történelem

tanítását. Nyelvoktatásban angol, horvát, német, szerb nyelvet

kínálunk. A matematika, idegen nyelv tárgyakat csoportbontással

oktatjuk.

A tehetséggondozás és a gyengék felzárkóztatása a szülők és nevelők

közös érdeke. Nagy hangsúlyt helyezünk a differenciált

foglalkoztatásra.

Év végi szummatív méréséket végzünk 8.6.4.,formatív mérést a 7.5.3.2.1.

osztályokban. Ezek a felmérési eredmények módosíthatják az év végi

jegyet. A vallásoktatás az órarendhez csatlakozva történik.

Számítástechnikát tanítunk a második évfolyamtól kezdve.

Ennek a megvalósítását önerőből pályázaton nyert pénzeszközből, a

fenntartó támogatásából és jelentős szülői támogatással oldottuk meg.

A tanórán kívüli munkában jelentős szerepet kap a szakköri foglalkozás,

a felzárkóztatás és az iskolai sportkör munkája.

Évenként rendszeresen részt veszünk több felmenő rendszerű versenyen,

ahol tanítványaink jól megállják helyüket a régiónkban.

A diákönkormányzat jól segíti a demokratikus szabályok gyakorlását, a

rendszeresen megjelenő újságával lehetőséget biztosít a tanulók irodalmi

bemutatkozására.

Az oktató-nevelő munkát igen nehéz mérni, de a középiskolákból évente

érkező értékelés a volt tanítványainkról, pozitívan ítéli meg

munkánkat.

A szülőktől nagy segítséget kapunk a munkaközösségen keresztül, és a

nemrégen alakult iskolaszék is támogatja elképzeléseinket.

3. Személyi feltételek

Számításaink szerint a ránk váró feladatot 15 pedagógussal képesek

vagyunk ellátni. Jelenlegi állományunkba 11 nő és 3 férfi tartozik. Az

életkor optimális, mert a többségük középkorú. Kollégáink jelentős

része tanítói végzettséggel rendelkezik. A szakos ellátottság hiánya a

7.és 8. évfolyamon tapasztalható idegen nyelv, kémia, biológia, ének,

dráma, tánc, vizuális kultúra, médiaismeret, technika és háztartástan

műveltségi területeken.

Ezen hiányok pótlását a továbbképzési támogatás terhére kívánjuk

megoldani az elkövetkezendő időben. A részletes stratégiát az ötéves

továbbképzési tervünk tartalmazza, ami a mellékletben megtalálható. A

továbbképzési tervben prioritást élveznek az eddig nem tanított

műveltségi területek, valamint a hiányzó szakok pótlásai.

A testületen belül várható munkaerőmozgás minimális.

Jelenleg folyik két kollégánk informatika, és egy kollégánk földrajz

szakosodása főiskolán.

A német nyelv oktatását egyenlőre óraadó kollégával oldjuk meg.

A várható tanulói létszámok alakulása 2003-ig a születések

függvényében:

1992. 34 gyerek

1993. 24 gyerek

1994. 29 gyerek

1995. 22 gyerek

1996. 22 gyerek

1997. 23 gyerek

4. Technikai feltételek

Az iskola épülete a település központjában van. A határátkelő nagy for-

galma miatt szükséges a tanulók úttesten való átkelésének segítése.

Az iskola épületének folyamatos javításával és karbantartásával, a

nevelés-oktatás számára megfelelő körülményeket teremthetünk. Az épület

környezetének esztétikus kialakítása folyamatban van. Az infrastruktúra

és az oktatástechnikai eszközpark fejlesztésre szorul, de a helyi

tantervben megfogalmazott követelményeknek eleget tud tenni minimális

szinten.

Az udvaron található kézilabdapálya burkolata felújításra szorul, mert

testnevelésórákon és óraközi szünetekben fokozott balesetveszélyt jelent

tanulóink számára. A zöld terület aránya megfelelő tanulóink létszámához

Az egy tanulóra jutó hasznos alapterület megközelítően 20 m2.

A kisebbek számára kívánunk kialakítani egy játszórészt, valamint egy

szilárd burkolatú gyülekező-játszórészt a nagyobbak részére.

Az iskolaudvart és az épület környékét fásítással kívánjuk üdébbé tenni.

Az épület komfortfokozata megfelelő, a tantermek világításának fényereje

javításra szorul.

A tantermek száma 10. Ebből 1-8. évfolyam 8 tantermet vesz igénybe, vala-

mint az informatika és az idegen nyelvoktatás számára használunk 1-1

tantermet. A tantermek padlózatának cseréje szükséges.

A nem tanterem típusú funkcionális helyiségek száma 3. A sportcsarnok a

mindennapos testnevelés megvalósításán túl, a sportolni, mozogni vágyó

lakosok igényeit is igyekszik kielégíteni. A csarnokba való közleke-

dés szilárd útját és annak megvilágítását a balesetek megelőzése ér-

dekében pótolni szükséges.

Az iskola udvarán található a technikaház, ami a technika és a ház-

tartástan tárgyak oktatását biztosítja. Az épület mellett közvetlenül

helyezkedik el a technikakert.

A napközi otthon a művelődési házban nyert elhelyezést.

A szertárak mérete, mennyisége és állaga nem megfelelő.

A földszinten található fizika-kémia szertár, igen zsúfolt. Az emeleti

padlás szertár-rekeszei tárolásra alkalmatlanok és szűkek.

A takarító eszközök és felszerelések tárolására nincs alkalmas helyünk.

A technika és testnevelés tantárgyak eszközeinek tárolására kialakított

helyiségek méretben megfelelőek, de a hiányzó polcrendszerek miatt

gazdaságtalan és kevés védelmet nyújt a tárgyaknak.

Az iskola épülete egyemeletes. A kispadlás és pince kiaknázatlan le-

hetőségeket kínál számunkra, megfelelő anyagi feltételek mellett.

Fejlesztési tervünk a kis lépések taktikáját követi.

Helyet kap benne a önerős fejlesztés, pályázatok és a külső támogatók

segítsége is.

Az optimális eszközigényeket a helyi tantervben tüntettük fel.

5. Az iskola irányítási-szervezeti sémája

-Igazgatás:

A közös igazgatású közoktatási intézményen belül egy általános iskola

és napköziotthonos óvoda működik, szakmailag önálló intézményegység-

ként.

a)Igazgató: Az iskola élén egyszemélyi felelősséggel áll. Maga hozza a

döntéseit, és a felelősséget is saját személyében viseli a döntések

végrehajtásának megszervezéséért, a végrehajtásért és a végrehajtás

ellenőrzéséért. A döntés meghozatala előtt kérje ki a testület véle-

ményét és egész munkájában érvényesítse a demokratizmust.

A település képviselőtestülete bízza meg öt-vagy tíz év időtartamra.

b)Intézményegység-vezető: az igazgató közvetlen munkatársa. Segítségé-

re van az intézmény vezetésében és igazgatásában, helyettesíti őt

hosszabb távolléte idején. Az igazgató határozatlan időre bízza meg,

a nevelőtestület véleménye figyelembevételével.

c)Munkaközösség-vezető: az igazgató szakmai segítője. Munkaközösség

éves munkáját tervezi és szervezi. Az igazgató bízza meg a

nevelőtestület véleménye alapján, határozatlan időre.

d)Osztályfőnökök, csoportvezető: a rábízott gyermekközösség pedagógiai

vezetője. Az igazgató bízza meg a nevelőtestület véleménye alapján

egy évre, ami többször megismételhető.

-Irányító testületek:

a)Igazgató-tanács: az igazgató és a két intézményegység-vezető

alkotja.

A vezetés szervezettsége függ tőle, és a munkamegosztás jellemző rá.

Tanév elején és végén mindig, illetve aktualitás igény szerint ülésez-

nek.

b)Nevelőtestület: az iskola valamennyi pedagógiai végzettségű

közalkalmazottja. Az iskola pedagógiai tevékenységének végrehajtója,

elemzője, értékelője. Havonta ülésezik, szükség esetén egyéb

alkalommal is.

c)Szakmai munkaközösségek: az iskola pedagógiai munkája egy-egy

részterületének helyi tanterv alapján megfogalmazója, végrehajtója,

elemzője, értékelője.

Osztályfőnöki munkaközösség tagja az iskola valamennyi pedagógiai

végzettségű nevelője.

Társadalomtudományi munkaközösség tagjai: magyar nyelv és irodalom,

magyar nyelvtan, irodalom, társadalmi ismeretek, történelem

tantárgyakat oktató nevelők.

Természettudományi munkaközösség tagjai: matematika, természetismeret,

fizika, kémia, biológia, földrajz, mindennapok csodái, informatika

fejtörő, egy kis vegytan, élővilág és számítástechnika

tantárgyakat oktató nevelők.

Nyelvi munkaközösség tagjai:angol nyelv, nemzetiség nyelv, német nyelv,

hangolka és beszélgessünk másképp tantárgyait oktató nevelők.

Életvitel munkaközösség tagjai: ének, tánc, vizuális kultúra, technika

testnevelés, tantárgyakat oktató nevelők.

Működési rendjüket az éves munkatervben határozzák meg.

-Ellenőrzés:

a)Igazgató, intézményegység-vezető: az iskola kötelező, választható

tanórák, valamint a tanórákon kívüli foglalkozások mindegyikét

pedagógiailag ellenőrzik. Alkalmanként, a szakmai ellenőrzéshez,

szaktanácsadó munkáját veszik igénybe.

Az ellenőrzés mennyiségét az SZMSZ tartalmazza.

b)Munkaközösség-vezetők: a csoportjukba tartozó nevelők szakmai munká-

ját ellenőrizhetik.

Az ellenőrzés mennyiségét az SZMSZ tartalmazza.

c)Osztályfőnök: osztálya tanulóinak tanórai munkáját ellenőrizheti.

d)Csoportvezetők: a csoportjuk tagjainak tanórai munkáját ellenőrizhe-

tik.

e)Pedagógus: az általa oktatott tantárgy tanulói elsajátítását folya-

matosan ellenőrzi.

-Érdekegyeztetés:

a)Közalkalmazotti tanács, a közalkalmazottak érdekeit képviseli.

b)Diákönkormányzat, a tanulók érdekeit képviseli.

c)Iskolaszék, szülői munkaközösség, a szülők érdekeit képviseli.

-Az iskola kapcsolatai:

a)A fenntartó

b)A Hercegszántó Horvát Tanítási Nyelvű Iskola és kollégiuma

c)A Kossuth Művelődési Ház

d)Hercegszántó község gazdálkodó egységei

e)Szülők

6. Biztonság

Az iskola jelentős értékű anyagi eszközt tárol. Biztonságos megőrzése

szükségessé teszi egy riasztórendszer kiépítését.

Szorgalmi idő alatt a tanulók testi épsége és személyes felszerelésük

megóvása indokolttá teszi egy biztonsági őr munkába állítását. Tanítási

szünetekben az őr csökkenthetné a rosszhiszemű behatolások lehetőségét.