XUØHW voltam ---- 1994

Szabó László, HAØHW
ha0hw@pannondxc.hu

Csige Sándor (HA7VK, XU7VK) barátom 3. éve dolgozik Kambodzsában. Tavaly nyári szabadsága idején sikerült néhány perces személyes találkozót megszerveznünk. Ekkor vetettem fel egy 1994-es kambodzsai DX-expedíció ötletét.

Sanyi rögtön helyeselte, és felajánlotta segítségét minden olyan dologban, amit a helyszínen lehet intézni.

A végleges terv ez év januárjában fogalmazódott meg: 3 hét májusban, június elején Phnom Penh-ben, Kambodzsa fővárosában, "éjjel nappali" rádiózás XUØHW hívójellel. Néhány nap a Tájföldi Öböl-ben lévő Rong szigeten (új IOTA körzet) XU9HA hívójellel, 2 operátorral, folyamatos működéssel. Postára adtam azokat a leveleket melyekben a lehetséges szponzoroknak mutattam be a DX-expedícióm(ónk) tervét.

A repülőjegy vásárlásakor derült ki, Európából csak az AEROFLOT repül közvetlenül Phnom Penhbe, ők is csak két hetente. Máris módosítani kellet a tervet, 3 hét helyett 2 vagy 4 ? Némi belső vívódás után a 2 hetet választottam, hiszen a családi nyaralásra csak így maradhatott elég szabadság.

Május 9-én délelőtt, pár perccel 11 óra után startolt a TU-154, hogy 2 óra 20 perces repülőút végén Moszkva Seremetyevó II-őn landoljon. Majdnem 5 órás várakozás, és egy IL-62-vel repültünk tovább Dubai (Arab Emirátusok), Vientiáné (Laosz) érintésével.

Másnap délután egy hatalmas felhőszakadás után érkeztem meg Phnom Penhbe. A repülőtéren Sanyi és felesége Judit várt, valamint egy jó és egy rossz hír. A távközlési minisztérium 1 hónap időtartamra kiadta az XUØHW hívójelre szóló adóengedélyt, de a Rong szigetre kért XU9HA-t nem. Az ok nagyon egyszerű és elfogadható volt. A Vörös Khmer-ek kiújították a harcokat, turistákat rabolnak. Kedvelt vadászterületük (turistavadász....) a tengerpart. A turisták biztonságát csak a fővárosban tudják szavatolni.

A vízum-díj megfizetése után máris a belváros felé hajtottunk. A nemrég elált eső után fényesen csillogtak az útmenti banán- és kókuszpálmák élénk zöld levelei. Mindenfelé hatalmas tócsákban gyűlt össze az esővíz. A helybeliek szemlátomást nagy élvezettel mosogatták motorjaikat egy-egy vízfolt közepén.

A közlekedés kaotikus volta első látásra félelmet keltő volt. Kismotorok százai, ezrei az utakon, 4-en 5-en egymás mellett, néha szembe a forgalommal. Jobb és bal kormányos autók, riksák, elvétve biciklik és kiöregedett teherautók.

A hőmérséklet így, eső után is jóval 30 fok felett volt, rendkívül magas páratartalommal.

Tusolás, kicsomagolás, egy kupica hazai szilva pálinka , hosszú beszélgetéssel "fűszerezett", Judit által remekelt ananászos sült hal elfogyasztása után néhány vendég QSO-t létesítettem XU7VK QTH-járól.

A sávokat áthangolva, csak 7 MHz-en hallottam állomásokat. Nagyon nagy volt a zaj, no meg én is fáradt voltam a hosszú utazás miatt, így néhány JA állomás naplózása után visszamentem a szállásomra. Rögtön elaludtam.

Másnap délelőtt felállítottuk a GAP által adományozott függőleges, 6 sávos antennát. A radiálokat is felrakva, ragyogóan működött minden sávon. Az első 21 MHz-es QSO-kat ismét japánokkal csináltam. A délelőtt gyorsan eltelt. Ebéd után vásároltam ivóvizet (tájföldi), dobozos gyümölcslevet (német) az éjszakai QSO-záshoz felkészülve.

Antennaállítás a nagykövetség tetején

Úgy tűnik a járművek legfontosabb eszköze a duda, és a fék. Csak most figyeltem meg hogy a kismotorokon néha hárman, négyen utaznak. A csúcs az volt amikor 5 felnőtt ember ült, állt, csüngött egy 50 cm3-es motoron. Ötletes megoldással hatalmas utánfutókat akasztanak a motorok után, hihetetlen tömegű árut anyagot szállítanak ily módon. Autóbusz, villamos, taxi nincs. Viszont rengeteg riksa és motor-taxi van. Az úttesten átmenni csak lassan, egyenletes sebességgel szabad. Így a motorosok ki tudják számítani, hogy elől vagy hátul kerüljenek ki. Kellett néhány nap mire ezt megszoktam...

Napnyugtakor - a várakozásnak megfelelően - 80 méteren sikerült naplózni néhány kaliforniai és nyugati parti amerikai állomást is. Ezzel tulajdonképpen kezdetét vette a majd két hetes rendszeres munka. Minden nap napnyugtától napkeltéig rádióztam. Többnyire délelőtt aludtam, ebéd után vásárlás, városnézés, QSO-zás volt a napi program.

A hálózati áram gyakran megszűnt. Ilyenkor a légkondicionáló is leállt és perceken belül felmelegedett a levegő a szobában. Minden nagyobb középület, szálloda, egyes áruházak, boltok is rendelkeznek önálló áramfejlesztővel az ilyen esetekre.

Vasárnap délután 28, majd 24 MHZ-n nagyszerű pile-up alakult ki a japánokkal. 180 QSO/óra átlagot lehetett tartani. Nagyon fegyelmezetten rádióznak, türelmesek és udvariasak. Kicsit később lejöttem 21 MHz-re, úgy gondoltam indul Európa. Néhány összeköttetés után szólt egy olasz állomás hogy szerinte 28 MHz ismét jól megy Dél-kelet Ázsia és Európa között. Neki lett igaza. Sok európai összeköttetést sikerült naplózni, bár távolról sem olyan könnyen mint a JA-kat. Az európai forgalmazási mentalitás - türelmetlenség, figyelmetlenség, erőszakosság- miatt csak 80-90 QSO/óra átlagot lehetett elérni. Helyi időben már hajnali 2-t mutatott az óra, amikor minden sávon megszűnt a terjedés. Csak az elmaradhatatlan kalóz SSB-s állomásokat lehetett hallani 30 és 40 méteren. Egyébként az általuk okozott QRM-el nagyon megnehezítették a DX forgalmazást ezeken a sávokon. Két órát aludtam, de előbb beállítottam az órát hogy napkeltére ébren legyek.

Érdekes volt a 80 m-es trópusi zaj. Az itthonról vitt DSP majdnem hatástalan volt az ilyen típusú zajjal szemben (nyilván más algoritmust kell alkalmazni), míg az FT 840 beépített zajvágója jelentősen csökkentette ezt a zajt. Ellenben a DSP nagyon jó szolgálatot tett az emberek által keltett zajok (gyújtás zavar, aggregátor zaj, hangoló állomások által okozott zavarok) kiszűrésében, csökkentésében.

Igyekeztem minden sávon lehetőséget adni a DX vadászoknak egy-egy XU QSO naplózására. Sokan éltek is ezzel a lehetőséggel. Volt olyan állomás aki 12 QSO-t létesített velem, különböző sáv és üzemmód kombinációban. Olyan is volt aki csak 4-et, igaz mind ugyanazon a sávon és üzemmódban született...

Géptávíró üzemben csak néhány összeköttetést létesítettem. Rá kellett jönnöm hogy ez az üzemmód nem egyszemélyes DX expedícióknak való.

Egyik délután Sanyiékkal elmentünk a Mekong mellékágának partjára. Ide építették a királyi palotát . A szikrázó napsütésben gyönyörűen ragyogtak az arany sárgára festett tetők. A khmer építészet évszázados hagyományait követő épület elemek, díszítések lenyűgöző látványt nyújtanak. A központi piac, a Sárga piac leírhatatlan jelenség. A szagokat pedig a kamera sem tudta rögzíteni... Egy hatalmas kupola alatt minden kapható amit csak el lehet képzelni. Trópusi gyümölcsök , zöldségek kavalkádja -nagy részüket soha nem is láttam, a nevüket sem tudom-, a helyszínen bontott disznó (hogy lássa a vevő: friss húst vesz...) élő, koppasztott és sült csirkék, ékszer, arany és ékkő árusok, kézi szövésű selyem és a legmodernebb divatnak megfelelő ruhák, elektronikai berendezések (TV-k, Hi-Fi és egyébb magnós rádiók stb.). Ugyan itt kaphatók a legújabb YAESU és ICOM kézi fm rádiók is a hozzájuk való Ringo antennák. Persze ezeket nem amatőrök használják, hanem telefonpótló családi rádiókként funkcionálnak. Egyébként mindenütt USA dollárral lehet fizetni. A saját pénzüket (riel) többnyire váltópénzként a dollár centek helyett használják.

A királyi palota

A fővárosban működik egy 900 MHz-es telefonrendszer, és láttam a külvilággal kapcsolatot tartó, ausztrálok által épített űrtávközlési földi állomást is.

Az összeköttetések száma szépen szaporodott. Gyakran okoztam meglepetést egy-egy állomásnak amikor név szerint hívtam vissza. Nem volt ebben semmi ördöngösség. A HA5NG által írt log-program és az adatbázis nagy segítséget jelentett.

Összesen 7543 QSO-t létesítettem, 8 sávon fele-fele arányban távírón és ssb-n.

Köszönettel tartozom mindazoknak akik segítették, támogatták ezen DX- expedició létrejöttét: YAESU, TNT, GAP Antenna Product U.S.A., ALENIA Olaszország, ANICO Kft., EUDXF, a kambodzsai Posta és Távközlési Minisztérium, A Magyar Köztársaság Phnom Penh-i Nagykövetsége. Köszönet AF4Y, W1TPK, HAØLC, HAØMM, HA5NG amatőr barátaimnak. Szavakkal nehezen leírható hálával tartozom Sanyinak (XU7VK) és Juditnak (XYL) a mindennapi segítségért.