Fordulatos nyaralás Görögországban

Kovács Géza, HA4XG

Az idei családi nyaralás célpontja is Görögország volt mint már annyiszor.

Az első hétre régi kedvencünkre, Korfura kötöttünk le szállást, a kiválasztásánál eléggé megvolt kötve a kezünk (RCI üdülő), így a rádióamatőr szempontból nem túl jó Govino Bay Resort (Gouvia, Korfu városától északra kb. 12 km-re) egyik tágas apartmanjában laktunk.

A második hétre a Voloshoz közeli Amaliapoliban sikerült egy stúdiót kibérelni hosszas internetes keresgélés után, így biztosítva, hogy az SV4-es (Thesszália) körzetből is rádiózhassak. (Csak az SV6-os körzetből - Epirus - nem sikerült rádióznom még, az összes többiből már igen. A tervek szerint erre is sor kerülhet 2009-ben… HI!)

Szokásunk szerint feleségemmel egyéni, saját gépkocsis utat szerveztünk (legyen egy fix szállásunk a többit – ellátás, programok stb. magunk megoldjuk), így a kocsiban minden a nyaraláshoz és a rádiózáshoz szükséges dolog elfért, illetve szabadon kirándulgathattunk és a két helyszín közötti mintegy 400 km –t is kötöttségek nélkül megtehettük.

A címek és időpontok birtokában ismét speciális görög adóengedélyt kértem Korfura, a már Thassoson kétszer is használt J48XG –t és Amaliapolira a J44XG-t. A kérelem feladása után néhány nappal E-mailen, két héttel később már postai úton is megjött a két hívójelre az engedély!

Ezután Laci barátom - HAØHW - a rövidhullámú, én pedig az URH hírlevelekre, honlapokra elküldtük az információkat, illetve a QRZ.COM-on kiegészítettem az infokat a J48XG hívójelnél, valamint feltöltöttem a J44XG-t is, megjelölve, hogy én vagyok az operátor és a QSL manager.

Augusztus 30-án indultunk el kora délelőtt és 900 km megtétele után, (Nisnél 40 fok meleg volt!) Szerbián és Makedónián keresztül este nyolckor már Görögországban voltunk, úti szállásunkon Polikasztroban az Astro hotelben 25 km-re a határtól. (91-ben első görögországi nyaralásunkból visszaúton szintén itt szálltunk meg…)

Másnap időben felkeltünk és Kozani – Metszovo – Ioannina – Igoumenitsa útvonalon mentünk a kompkikötőbe ezer méter feletti hegyeken keresztül. Szerencsénkre a 400 km-es út közel 40 százalékán már megépült az autópálya, ezeken a helyeken jól haladtunk, nem úgy a hegyi szerpentineken. Másfél órás kompozás és negyedóra autózás után megtaláltuk szállásunkat, melyet gyorsan elfoglaltunk.

A kicsomagolás közben már kerestem az antenna felszerelési helyeket, de sajnos ebben nem bővelkedtünk. A rövidhullámú speciális 10/14/18  megás DunaX vertikált (a júliusi mongóliai magyar expedícióra készült) más hely nem lévén az ablak fém zsalugáterének a zsanérjaira sikerült felszerelni, az ellensúlyokat pedig az alattunk lévő féltetőre fektettem ki. 940 QSO sikerült ezzel az antennával és az IC746-al rövidhullámon.

A Dunax vertikál az ablakban

Vittem magammal egy 6 méter hosszú (az előző évi thassosi és az idei korzikai expedíción már jól bevált) 10 elemes DK7ZB Yagit is 144 MHz-re Tropo és Meteorscatter kísérletek céljából. Sajnos az üdülőkomplexum területén nem volt lehetőség felállítani az antennát (egyébként is a fő sugárzási irányokban nagy hegyek voltak), így kerestem a hegyekben egy portable QTH-t ahonnan több az esély az URH összeköttetésekre.

J48XG - Gouvia

650 méteres magasságban a Pandokrátor hegy egyik nyúlványára esett a választás Strinilas falu közelében, egy nagykiterjedésű átjátszóállomás kerítése mellett. Innen kiváló kilátás volt az egész Adriára, illetve ÉNy-ra is. A kerítés több helyen a földön feküdt, a telep kapuja vezetékdarabbal volt ”bezárva” teremtett lélek nem járt ott már régóta. A falvak összekötő útjáról 3 méterre betolattam a kerítés mellé ahol az egyik jobb állapotban lévő kerítésoszlophoz kötözve az árbócot, felállítottam és mintegy 4,5 méter magasra kiemeltem az antennát. Az akkumulátorra csatlakoztatva a rádiót (a szivargyújtóra nem javaslom kötni, mert a kocsik belső huzalozása nem bírja el a 20 A-os áramfelvételt!) bekapcsolás után rögtön kiderült az első probléma: a közeli  20 kV-os légkábel kötése a szigetelőnél messze nem volt tökéletes, igen erős zajt okozott ez a sávban több irányban is (az oszlop alatt füllel hallható volt a szikrázás).

J48XG - portable

Ezzel a problémával Görögországban már máshol is találkoztunk.

Tropoval sikerült montenegrói, olasz és görög állomásokkal 10 összeköttetés, mivel új állomást nem hallottam, elkezdtem leszerelni az állomást és az antennát.

Ekkor egy hölgy megállt mellettem és mutatta az igazolványát, hogy Ő a tűzoltóság illetékese, állampolgári bejelentést kaptak hogy itt valami gyanús dolog történik  – kérdezte mit csinálok és egyben közölte, hogy tűzveszély miatt nem tartózkodhatok ott, csomagoljak és menjek el. Elmondtam, hogy rádióamatőr vagyok, bemutattam neki a CEPT és a speciális görög adóengedélyemet és közöltem vele hol lakunk Korfun. Elengedett bennünket de közölte, hogy szólt a rendőrségnek is. Hazamentünk szállásunkra, két óra múlva jött két rendőr, felszólítottak bennünket hogy menjünk velük a rendőrségre összes iratunkkal és a rádióval együtt. Én a laptopomat is vittem abban több előző expedíció és rádiózással egybekötött családi nyaralás képei és dokumentumai voltak – hátha jók lesznek…

(Tudni kell, hogy előtte voltak a rengeteg halálos áldozattal és anyagi kárral járó erdőtüzek, rendkívüli állapotot hirdettek ki és 1 millió Eurós nyomravezetői díjat tűztek ki, valamint akkor volt a választási kampány hajrája is… Így érthető az állampolgári bejelentés a gyanús alakokról…)

"Terrorista a bázison"

Terroristagyanúsakká váltunk egy túlbuzgó állampolgár jóvoltából ezért az ügyet ki kellett vizsgálni…

Három órán át faggattak mit kerestem az átjátszóállomásnál, mit csináltam ott stb. Az összes iratot (mindkét adóengedélyt is) lemásolták, többen egymásután kihallgattak de sajnos egyik sem értette mit takar a rádióamatőr tevékenység. (Korfun nincs aktív rádióamatőr.) Elmondtam hogy ez csak egy hobbi, a különböző országokban lévő rádióamatőr barátaimmal beszélgetek a rádión keresztül és felsoroltam hogy Görögországból meg más országokból már hány helyről tudtam rádiózni probléma nélkül. Kértem, hadd kapcsoljam be a laptopomat, abban van sok anyag, mely segítene a helyzet megítélésében, de nem voltak kíváncsiak rá… Kértem hogy hívják fel SV8CS Spirost (Vele délelőtt beszéltem 144 megán), vagy SV2JL Fotist akik el tudták volna nekik magyarázni saját nyelvükön mi is a rádióamatőrködés. A telefonszámukat nem tudtam, de mondtam, hogy az interneten 3 perc alatt megszerzem ha adnak rá lehetőséget… nem éltek vele…

Szerencsére a görög adóengedélyem eredeti borítékja is nálam volt minisztériumi iktatószámmal, pecséttel… ez sem volt elég, kérdezték hogy jöttünk be Görögországba, nincs az útlevelünkben  görög pecsét… (magyar, szerb sem volt, csak egy makedón…) Közöltem velük hogy mi is EU – tag ország állampolgárai vagyunk, EU-tagoknak EU-tag országban nem pecsételnek, ha Ők jönnének hozzánk ők sem kapnának pecsétet…

Kérdezték, ha a CEPT engedéllyel is rádiózhatok tőlük, akkor miért kértem külön görög engedélyt… A prefix hívójelet végképp nem értették volna, ezért azt mondtam, hogy a saját biztonságom érdekében meg az ilyen szituációk elkerülésére kértem…

Reklamáltak, miért angol nyelven, nem görögül adták ki az engedélyemet, így ha ők engem ellenőriznek, nem tudják mire jogosít az engedély…

Mondtam, hogy ez egy nemzetközi engedély, az előzőeket is angol nyelven kaptam, a görög nyelvűt én nem érteném… azt már csak gondolni mertem hogy ennyire nekik is illene angolul tudni, illetve rádióamatőrt csak a távközlési minisztérium illetékese ellenőrizhetne…

Kérdeztem az ügyeletes tiszttől, hogy:

- ki az a bolond terrorista aki ekkora antennát cipel fél Európán át a kocsija tetején
- ezt az antennát a közúttól három méterre állítja fel fényes nappal
- egy közel 10 kilós rádiót használ a mobiltelefonok korában
- nem megy be az átjátszó területére, és nem bújik el az erdőben stb.

Na ezeken már egy kicsit elgondolkodtak és 3 óra után elengedtek, de a lelkemre kötötték, hogy ezután ha valahol rádiózni akarok, jelentsem be a helyi rendőrségen… pontosan feljegyezték hol fogok és meddig tartózkodni még a nyaralás alatt… elnézést kértek a kellemetlenségekért, de a rendkívüli helyzetre tekintettel nekik le kellett folytatni az eljárást, további jó nyaralást kívántak… stb.

Egész idő alatt korrektek, a lehetőségekhez képest kedvesek voltak velünk, kávéval, hűtött ásványvízzel is elláttak bennünket.

Őszintén szólva, azért a harmadik óra végén már egy kicsit bántam, hogy nem bélyeggyűjtés vagy gombfocizás a hobbim… HI!

A továbbiakban már semmi probléma nem volt, bejártuk az egész szigetet újra megnéztük kedvenc helyeinket a Sissy kastélyt, Paleokastritsát, Kassiopit, Sidarit és az egyik legszebb strandot Glyfadát. Sok eddig általunk nem ismert eldugott szép helyet felfedeztünk, elmentünk a legészakibb és a legdélibb helyekre is. Korfu egy nagyon változatos zöld sziget olajfákkal, rengeteg látnivalóval így gyorsan eltelt az egy hét

Sidari

Mindenkinek ajánlom Korfut, nagyon kellemes úti cél.

Szeptember 7-én reggel esőben indultunk tovább Amaliapoliba. Másfél órás kompozás után értünk Igoumenitsába, ahonnan Ioannina – Metszovo – Trikala – Larissa – Sourpi útvonalon értük el szállásunkat a Nancy Hotelt. Az úton végig esett az eső, a mintegy 400 km-es távot 7 óra alatt sikerült leküzdeni mert 2000 méter feletti hegyeken vezet keresztül. A magasabban fekvő helyeken (Kara – hágó 1690 méter +3,5 fokos hőmérséklet ) felhőkben mentünk, a látótávolság néhányszor tíz méter volt, hajtűkanyarok, előzésre túl rövid egyenesek váltogatták egymást emiatt sokszor több kilométeren követtünk egy – egy kamiont második és néha harmadik sebességben… gyakorlott  ”hegyi versenyző” létemre megkönnyebbülés volt, amikor Kalambaka térségében végre sík terepre értünk.

Néhány fotót készítettünk Kalambakában, ahonnan a híres Meteorák sziklaszirtekre épült kolostorai megközelíthetőek.

Amaliapoliban kellemes meglepetés várt bennünket, a kis halászfalu egy álomszép öbölben fekszik, a domboldalra felkúszó keskeny utcákkal, melyek felső vége lépcsőben végződik a meredek domboldalon. Az egész falu tiszta, rendezett, kiépített tengerparti sétányával, játszótereivel, tavernáival idillikus hangulatot áraszt. A turisták még nem fedezték fel, a szállodában mi voltunk csak külföldi vendégek, a közeli pékségben már a második reggel törzsvásárlóként köszöntöttek bennünket amikor friss kenyeret és tirupitát (kedvencünk, helyi specialitás – túróspite) vásároltunk. A szálloda egyben egy hajózási és tájmúzeum is, az épület és udvara tele van az alagsortól a tetőig  mindenféle a régi hajókról leszerelt eszközökkel, alkatrészekkel hajócsavartól a komplett kormányállásig. A folyosókon, a társalgóban és az apartmanokban népművészeti emlékek (többségében mindenféle méretű és rendeltetésű rézedények) mellett tárlókban tengeri állatok gyűjteménye és márkás rézkarcok, festmények gyönyörködtették a vendégeket.

Stúdiónk terasza a tengerre nézett, így reggeli vagy vacsora közben is gyönyörködhettünk a szép tájban.

Szállásfoglaláskor a tulajdonos írásos engedélyt adott, hogy a szálloda lapos tetejére telepíthetem az antennáimat. Így is tettem, bőven volt hely a tetőteraszon, a korlátra felszereltem a háromsávos vertikált, az ellensúlyokat szétterítettem, valamint az egyik korlát mellé felállítottam az URH – Yagit is 4,5 méter magasra kiemelve, fixen 330 fokra állítva néhány fokos elevációval.

Az URH antenna - Amaliapoli

A J4-es prefixnek és a tenger közelségének (10 méter!) köszönhetően rövidhullámon 1025 összeköttetés sikerült, minden földrészről hívtak.

A DunaX GP - Amaliapoli

Este hamar leálltak illetve reggel későn indultak meg a felső sávok, így a 7 megás sávon is aktivizáltam magam, a rádió beépített tunere nehezen tudta csak lehangolni az erre a sávra nem méretezett antennát, de azért sok összeköttetés sikerült itt is, egészen addig míg a tuner el nem romlott.
144 megán már nem volt ennyire ideális a QTH, mert a fő sugárzási irányban (330 fok) 100 – 300 méter, nyugatra – délre 400 méter magas dombok takartak, keletre volt csak szabad a kilátás.
Ennek ellenére 12 komplett MS összeköttetést sikerült naplózni, sajnos ebben az időszakban rövid és ritka visszaverődések voltak, sok engem hívó állomástól csak egy – egy beütést sikerült vennem.

Ismét sokat kirándultunk, körbejártuk a Pagasitikos öblöt, megnéztük Almyrost, Nea Anchialosban az ásatásokat, Volost, Argalastit, Neohorit és a Pelion hegységben elhelyezkedő hegyi falvakat Miliest és Visitsát is, ahol gyönyörű csak erre a hegyvidékre jellemző építészeti stílusú épületeket csodáltunk meg. Volos és Milies között egy keskenyvágányú kisvasút található amely 1895-ben épült, ma már csak a nyári hétvégeken indítanak rajta nosztalgiautazásokat. Kellemes strandok, eldugott kis öblök találhatók a környéken, Volos mellett ókori romok csodálhatók meg, így garantált a kikapcsolódás.

Hamar eltelt a második hét is, így 13-án délután lebontottam az antennákat és kora reggeli indulással a Larisza - Evzoni – Nis – Belgrád – Tompa útvonalon keresztül, 1150 km megtétele után este már haza is értünk.

Görögországgal nem lehet betelni, az ouzot, gyrost és a Mythos sört újra és újra meg kell kóstolni, így már nézegetem a Parga környéki (SV6!) szállás és kirándulási lehetőségeket 2009-re, illetve már most lefoglaltam 2008. októberére két hetet Kréta szigetére… ”Természetesen” ezután is mindig fogok kérni görög vendég adóengedélyt és nem csak a prefix miatt…

Utolsó frissítés: 2007. 11. 05.