1. Steiger Kornél fordítása, in Platón: Összes művei.
2. "Sókratés, a hely nélküli, Sókratés, a furcsa ember, az idegen, az
elidegenítő, a különc, Sókratés a feltűnő, a békétlenkedő, az aszociális, Sókratés a nem
alkalmazkodó, a paradox, abszurd exisztencia. Atopos a fő jellemzője - vagyis: az otthontalan, a
hely nélkül való." Frankfurt am Main, 1992, 19.
3. Lásd ehhez Erik Abma: Sokrates in der deutschen Literatur.
4. Charpentier munkáját Hamann Thomasius fordításában olvasta: Das
Ebenbild eines wahren und ohnpedantischen Philosophi, oder Das Leben Socratis. Aus dem
französischen des Herrn Charpentier ins Teutsche übersetzt von Christian Thomas.
5. Régóta kimutatott tény, hogy Hamann ekkoriban még alig olvasott
valamit a görög forrásokból, s munkáját a korabeli életrajzok alapján írta meg. (Lásd Erich
Ruprecht: Der Aufbruch der romantischen Bewegung.
6. Elfride Büchsel: Biblisches Zeugnis und Sprachgestalt bei J. G.
Hamann
7. Csupán néhány példát említve: Unger a Sturm und Drang
8. "Vajon nem lehetséges-e a védőszellemére hivatkozó Sókratésről is
ugyanazt elmondani, mint amit Péterről? Nem tudta, hogy mit mond voltaképpen ki, amiképpen
Kaiaphás is prófétált és isteni igazságokat mondott ki, anélkül hogy akár ő, akár a hallgatói valamit
is értettek volna abból, amit Isten szelleme általa szólt. Ezt az esetet mutatja be Saulnak vagy
Bálámnak különös története is. Tudniillik hogy még még a bálványimádók és a pokol szerszámai
előtt is nyilvánvaló Isten kinyilatkoztatása, hogy Isten őket is arra használhatja, hogy szolgái
legyenek, mint például Nabukodonozor." In Londoner Schriften,
9. Lásd Lumpp: Philologia crucis
10. Lásd H-G. Gadamer: Wahrheit und Methode.
11. Kleeblatt hellenistischer Briefe,
12. Londoner Schriften,
13. Hauptschriften erklärt,
14. A szöveghelyet alább idézni fogom, az irónia-fejezetben.
15. Ezt az elvet Hamann például a Hierophantische Briefe
16. Vö. Olof Gigon: Sokrates. Sein Bild in Dichtung und
Geschichte.
17. I. m. 80. sk.
18. Wolfgang Schadewaldt: Die Anfänge der Philosophie bei den
Griechen.
19. "Von dieser Seite ahmte also Sokrates seinen Vater nach einen
Bidhauer, der, indem er wegnimmt
20. I. m. 105. o. Lásd Diog. Laert. II, 18. skk. Steiger Kornél hívta fel a
figyelmemet arra, hogy Diogenés Laertios kifejezése (laotypos)
21. Vö. Reiner Wild: Polemik, "innere Figur" und Schuld. Zur
Kreativität J. G. Hamanns am Beispiel des "Fliegenden Briefes",
22. I. m. 106. o.
23. 1759. október 12-én, in: Briefe,
24. A Kommentált kiadás kommentárja ebben a vonatkozásban hiányos,
mert csak a megbotránkoztatót, a hagyomány ellen valót veszi észre, s megelégszik azzal, hogy
párhuzamot von Sókratés és Hamann életrajza között, ami éppen a Charis jelentése miatt
valószínűtlen. (Hauptschriften,
25. "In Vergleichung eines Xenophons und Platons würde vielleicht der
Styl des Sokrates nach den Meissel eines Bildhauers ausgesehen haben und seine Schreibart mehr
plastisch als malerisch gewesen sein." Persze, csak ha írt volna
26. I. m. 179. Lásd továbbá: Charpentier, 30.
27. Lásd a Hauptschriften
28. Telegdi Zsigmond fordítása.
29. "Sokrates hat also ohne Zweifel für seine Lust an einer Harmonie
der äusserlichen und innerlichen Schönheit, in sich selbst leiden und streiten müssen." (115.)
30. I. m. 116. sk. "Maga a vallás is olyan Istent tanít nekünk, aki nem
személyválogató, következésképpen a törvény félreértése a zsidókat hasonló előítéletekkel kötözte
meg, mint a pogányokat. A józan észben egyikük sem szűkölködött, s ebben osztoznak velük a mi
keresztényeink és múzsai széplelkeink is, s ezért beleütköztek abba, hogy az emberek legszebbike,
aki Messiásként megígértetett, sebekkel telin, a fájdalom embereként kellett, hogy beteljesítse a
várakozásukat."
31. Werke,
32. Werke,
33. De fato,
34. I. m. 114.
35. Diogenés Laertios Sókratés-életrajzában áll erről a következő
megjegyzés, melyet talán Hamann is olvasott: "Gyakran elcsodálkozott azon, hogy a szobrászok
annyi gondot fordítanak arra, hogy kőből készült képmásaik hasonlítsanak az eredetikre, ők maguk
viszont még csak nem törekednek arra, hogy hasonlítsanak ezekhez a képmásokhoz."
36. I. m. 172.
37. 216 a, Telegdi Zsigmond fordítása, in Platón: i. m. I, 1006.
38. I. m. 135.
39. "Az ész hajlamos arra, hogy egy ismeretlen istennek szolgáljon,
ámde végtelenül távol van attól, hogy meg akarja ismerni. Nem akarja megismerni, sőt, ami még
meglepőbb, ha netán mégis megismerné, rögvest felhagy a szolgálatával. (…) Az athéniek
áhítatosan tiszteltek egy számukra ismeretlen istent, mihelyst azonban le lett leplezve előttük ennek
az istennek a kiléte, nem törődtek többé vele. Gúnyolódtak rajta, s azt hitték, hogy újságok helyett
csupa közömbös hírt hallanak, amelyek nem méltók arra, hogy megvizsgálják azokat és
megismerjék azokat az összefüggéseikben." In Londoner Schriften,
40. Werke,
41. Lásd ehhez Erwin Metzke kiváló elemzését. Metzke: Johann Georg
Hamanns Stellung in der Philosophie des 18. Jahrhunderts.
42. A Hamann-irodalomban makacsul tartja magát az értelmezés,
miszerint - akárcsak elsőként Marsilio Ficino - Hamann is Jézus Krisztus előképének tekinti
Sókratést. (Lásd például Karlfried Gründer: Reflexion der Kontinuitäten: zum Geschichtsdenken
der letzten Jahrzehnte.
43. Werke,
44. I. h.
45. G. Lindnernek 1759. október 12-én, in Briefe,
46. Lásd Böhm: i. m. 26.
47. A 18. Századi Sókratés-irodalmat résztelesen bemutatta Benno Böhm
idézett munkája, továbbá: Andreas Patzer (hrsg.): Der historische Sokrates.
48. Robert Burton munkája tudtommal eddig nem merült fel úgy, mint
Hamann Sókratés-képének forrása, holott ezt a Wolken
49. Werke,
50. "Semmi sem könnyebb, mint egyik végletből a másikba esni, és
semmi sem nem nehezebb, mint egyesíteni tudni azokat egy középben." An Herder, den 27-29.
April 1781, in Briefe,
51. Fenti interpretációmmal összhangban nem tudok tehát egyetérteni
azzal az Oswald Bayer és Christian Knudsen által képviselt felfogással, hogy a "szofista" kifejezés
pusztán negatív lenne Hamann-nál, s ettől a mellékértelemtől pusztán az "északi" jelző váltaná meg.
A Letztes Blatt
52. "Aki úgy véli, hogy tud valamit, még nem tudja, hogyan is kell
tudnia. Ha azonban szereti az Istent, az meg fogja ismerni őt - mint ahogyan Apollón is a Sókratést
mint bölcset ismerte meg. Minden természetes bölcsességünknek magként kell elrohadnia, el kell
enyésznie a tudatlanságban, hogy azután ebből a halálból, ebből a semmiből egy újjáalkotott
magasabb rendű tudás élete és lényege növekedjen fel - ámde eddig nem ér el szofisták orra." In
Hauptschriften,
53. G. F. W. Hegel: Vorlesungen über die Geschichte der
Philosophie.
54. Ekkehard Martens: Die Sache des Sokrates
55. Kantnak 1759. június 27-én, in Briefe,
56. "Gott und mein Nächster gehören zu meiner Selbsterkenntnis" -
mondja Hamann. In Werke,
57. "Egyedül az igazság tehet minket szabaddá: ez a mennyei bölcsesség
tanítása, mely azért jött erre a világra, hogy megtanítson minket az önismeretre és az önszeretetre."
In Londoner Schriften,
58. Briefe,
59. Sören Kierkegaard: Filozófiai morzsák.
60. I. m. 53. sk.
61. Briefe,
62. Briefe,
63. Olyan, mint egy felülről alászálló angyal, amely szárnyával
felkavarja a posványos állóvizet, amely életet, dinamizmust hoz az egyébként halott, száraz, sőt
"beteg" emberi okoskodásba, jellemzi Hamannt s saját maga használta biblikus képpel Isaiah
Berlin. (I. m. 152.)
64. I. m. 141. sk.
65. Werke,
66. A dialógus értelmezésében támaszkodom Martha C. Nussbaum
munkájára: Fragility of Goodness.
67. Phaidros,
68. Werke,
69. Burton munkájában a Hamann idézte példák jószerével mind
megtalálhatók. Az új német kiadás alapján (R. Burton: Anatomie der Melancholie,
70. A "furor melancolicus" a melankolikusok zsenialitásáról szóló,
idézett aristotelési példákat kapcsolja össze a platonikus hagyománnyal, mely szerint a zsenialitás
érintkezik a tébollyal.
71. Hans Jürgen Schings: Melancholie und Aufklärung.
72. I. m. 182.
73. Hamann a Sokratische Denkwürdigkeiten
74. Vö. Werke,
75. Bizonyára már csak ezért sem válhatnak Hamann művei (minden
filológusi ártalmatlanító jó szándék ellenére sem) filiszter-lektűrré, továbbá ugyanezen okból
tévesek az olyan vádak is, mint amivel például Isaiah Berlin hozakodott elő, hogy tudniillik
Hamann az "irracionalizmus prófétája" lenne.
76. Lásd Benno Böhm: Sokrates im 18. Jahrhundert.
77. Lásd ehhez a VI. fejezet záró részét Hamann egzisztenciál-
bölcseletéről.