Emil Cioran:
A KÉTSÉGBEESÉS CSÚCSÁN
KÉPTELENNEK LENNI A TOVÁBBÉLÉSRE
Vannak olyan élettapasztalatok, amelyeket már nem bírsz túlélni. Ezek után
érzed azt, hogy bármihez kezdenél, nem volna értelme. Mert miután elértél az élet határára,
miután a végkimerülésig átélted mindazt, amivel ezek a veszélyes peremvidékek
kecsegtetnek, a hétköznapi testmozgás és a megszokott lélegzetvétel elveszti minden báját és
vonzerejét. Hogy mégis élsz, az csak a tárgyiasítás képességének köszönhető, mely az írás révén
felszabadít a végtelen feszültség alól. Az alkotás ideiglenes menekvés a halál karmai közül.
Úgy érzem, majd szétrobbanok mindattól, amit a halál távlata és az élet megadhat. Úgy érzem,
belehalok a magányba, a szerelembe, a kétségbeesésbe, a gyűlöletbe és mindabba, amit még
tartogathat számomra az élet. Mintha csak minden élménytől egyre inkább felfúvódnék, akár egy
léggömb, amelynek a fala túlfeszül. A legiszonyatosabb felfokozódásban megy végbe az irányváltás
a semmi felé. Bensőleg kitágulsz, az őrületig kiterjeszkedsz, odáig, ahol már nincsenek határok, a
fény pereméig, ahol elragadja azt az éj, és ebből a túltelítettségből, mint valami vadállati örvénybe,
belevettetsz egyenest a semmibe. Az élet fejleszti ki a teljességérzetet és az ürességet, a túláradást
és a levertséget; mik is vagyunk mi, szemben a belső örvénnyel, amely az abszurditásig felemészt
bennünket? Érzem ahogy recseg-ropog bennem az élet a túlzott intenzitástól, de a túlzott
egyensúlytalanságtól is. Olyan ez, mint egy robbanás, amit képtelen vagy uralni, és téged magadat
is a levegőbe röpíthet, jóvátehetetlenül. Az élet szélső pontjain az a benyomásod, hogy nem vagy
már ura a benned lévő életnek, a szubjektivitás puszta illúzió, a benned kavargó erőkért a
legkevésbé sem vagy felelős, lefolyásuknak a legkisebb köze sincs a személyesség bármiféle
középvonalához, bármiféle megfogható és egyéni ritmushoz. Az élet szélső pontjain mi ne volna
megfelelő alkalom a halálra? Halálod okozója minden, ami létezik, és minden, ami nem. Minden
élmény ez esetben ugrás a semmibe. Amikor az élet minden adományát végigélted a csúcspontig, a
főbenjáró összerándulásig, eljutsz abba az állapotba, amikor a továbbiakban semmit sem tudsz
átélni, hiszen már nincs mit. Még ha nem is jártad végig ezeket az élményeket minden irányban, elég
ha csak a legfontosabbakban mész el a végsőkig. És amikor úgy érzed, belehalsz a magányba, a
kétségbeesésbe vagy a szerelembe, minden más is csatlakozni fog ehhez a végtelenül fájdalmas
kísérethez. Az az érzés, hogy képtelen vagy tovább élni ilyen örvények után, többek közt annak a
ténynek köszönhető, hogy tisztán belső színten elhasználódsz. Az élet lángjai egy zárt kohóban
égnek, ahonnan nem szabadulhat ki a hő. A külső színtéren élő emberek megmenekülése kezdettől
fogva kész tény; de ugyan van-e mit megmenteniük, amikor egyetlen veszéllyel sem szembesülnek?
A befelé fordulás és az élettapasztalás csúcspontja bevezet abba a birodalomba, ahol a veszély
abszolút, hiszen a saját gyökereit az élettapasztalat során megfeszített öntudattal felszínre hozó
létezés csakis önmaga tagadására lehet képes. Az élet túlságosan korlátozott és felaprózott ahhoz,
hogy a nagy feszültségeknek ellenálljon. Vajon nem érezte az összes misztikus a nagy extázisok
után, hogy képtelen folytatni az életet? Hát azok mit várhatnának ettől a világtól, akik a
megszokottnál inkább érzékelik az életet, a magányt, a kétségbeesést vagy a halált?
MIT TUDOM ÉN
Mit tudom én, mi a jó és mi a rossz; mit szabad és mit nem; képtelen vagyok
bármit helyteleníteni vagy magasztalni. Egyetlen tartható szempont sincs ebben a világban, sem
egyetlen következetes alapelv. Értetlenül figyelem, hogy egyesek még mindig ismeretelmélettel
foglalkoznak. Ha őszinte lennék, kénytelen volnék bevallani, milyen kevéssé érdekel ismereteink
relativitása, tekintve hogy ez a világ nem érdemes a megismerésre. Gyakorta érzem magam teljes
körű ismeretek birtokában, melyek egészében kimerítik a világ tartalmát, hogy aztán máskor semmit
se fogjak fel a forgatagból magam körül. Keserű szájízt érzek magamban, valami ördögi, vadállati
keserűséget, miközben maga a halál kérdése is érdektelennek tűnik előttem. Első ízben látom át,
milyen nehéz meghatározást adni erre a keserűségre. Talán az is közrejátszik ebben, hogy elméleti
szintű magyarázat után koslatok, míg ez egy kiváltképpen elmélet-előtti tartományból tör elő.
Jelen pillanatban abszolút semmiben sem hiszek, és egyetlen reményem sincs. Jelentés nélkülinek
találom mindazokat a kifejezéseket és valóságokat, amelyek az életnek bájt kölcsönöznek. Sem a
múltat, sem a jövőt nem tudom átérezni, a jelen pedig olyan a számomra, mint valami mérgezés. Mit
tudom én, vajon kétségbe vagyok-e esve, hisz minden remény hiánya másvalami is lehet, nem
pusztán kétségbeesés. Semmiféle minősítés sem tud zavarni, minthogy nincs már mit vesztenem.
Olyannyira elveszítettem mindent! S ha közben arra gondolok, hogy most is nyílnak virágok és
énekelnek a madarak! Mennyire távol áll tőlem mindez!
A SZENVEDÉS MONOPÓLIUMA
Kérdem én: miért csak egyesek szenvednek? Van-e valami ésszerűség abban a
válogatásban, ami a normális emberek soraiból kiemeli a kiválasztottak egy osztályát,
hogy a legszörnyűbb kínzásoknak vesse őket alá? Egyes vallások azt tanítják, hogy a szenvedés
révén az Istenség tesz próbára, illetve ezzel vezekelsz valamiféle bűnért vagy hitetlenségért.
Csakhogy míg ezt a felfogást érvényesnek találhatja a vallásos ember képzelődése, olyasvalaki
azonban semmiképp sem, aki átlátja, hogy a szenvedés az egyes egyéneknél értékeiktől mennyire
függetlenül fordul elő, sőt olykor épp az ártatlanoknál és a tisztáknál a leggyakoribb. Nem létezik
semmilyen értékeken alapuló magyarázat a szenvedés jelenségére. A szenvedésnek a világon
semmiféle értékhierarchiára való alapozása sem lehetséges. Arról nem is szólva, hogy az még egy
további kérdés, egyáltalán lehetséges-e bármilyen értékhierarchia.
A szenvedők legkülönösebb vonása a szenvedésük abszolút voltába vetett hitük, ami aztán arra a
meggyőződésre készteti őket, hogy szenvedésük valamiféle monopolhelyzetben van. Az a
benyomásom, hogy csak én szenvedek, hogy a világ összes szenvedése bennem összpontosul, hogy
csak nekem van jogom a szenvedésre, noha tisztában vagyok vele, hogy ennél nem egy
borzalmasabb szenvedés is létezik, hogy kitépett húscafatok is okozhatnák a halálodat, miközben
saját szemed láttára darabolnak fel, és a lehető legtökéletesebb öntudat állapotában válsz illúzióvá.
Léteznek szörnyűséges, gyilkos és elfogadhatatlan szenvedések. Azt kérded magadtól: hogy is
fordulhat elő ilyesmi, és ha már előfordul, hogy is beszélhetnénk még célszerűségről meg a többi
esti meséről? Olyannyira felindulást érzek a szenvedés látványától, hogy szinte minden bátorságom
az inamba száll. És azért száll az inamba, mert nem tudom felfogni, miért van szenvedés a világon?
Az élet bestialitásából, ésszerűtlenségéből és démoniságából való eredeztetése csak a világban
való meglétét magyarázza, de igazolást már nem adhat rá. Talán csak nem az volna a
legvalószínűbb, hogy a szenvedésnek éppúgy nincs semmilyen igazolása, mint általában véve a
létezésnek? Kell-e léteznie a létezésnek? Van-e valami értelme a létezés tényének? Avagy a
létezésnek csak valami immanens értelme volna? A létezés pusztán létezésként létezik? A létező
puszta létező? Miért ne ismernénk el a nemlétező végső diadalát, miért ne ismernénk el, hogy a
létezés a nemlét felé halad, a létező pedig a nemlétezőbe? Nem éppen a nemlétező az egyedüli
abszolút valóság? Akkora paradoxon ez, mint amekkora paradoxon maga ez a világ.
Habár a szenvedés jelensége felkavar, és olykor elbűvöl, mégsem lennék képes a szenvedésnek
védőbeszédet írni, mert a tartós szenvedés - márpedig az igazi szenvedés csakis tartós lehet - míg
a kezdeti szakaszban tisztulást, a végsőben elhülyülést, rendellenes működést, pusztítást és a
bomlásba torkolló anarchiát eredményez. Az esztétáknak és a szenvedés dilettánsainak jellemzője
az a felkiáltásaikban kifejezésre jutó felszínes lelkesedés a szenvedésért, ami egy kalap alá veszi
azt holmi szórakozással, nem fogva fel, micsoda bomlasztó erő lakik a szenvedésben, micsoda
széthullás és micsoda méregpohár, ám ugyanakkor micsoda termékenység is, amiért azonban drágán
fizetsz. A szenvedés monopóliumának birtokában lenni annyi, mint egy szakadék felett lebegve élni.
Márpedig bármely igazi szenvedés egy szakadék.
***
Mennyi gyávaság rejlik azok felfogásában, akik szerint az öngyilkosság az élet
visszaigazolása! Az ilyen azért talál ki különféle indokokat és tehetetlenségét igazoló mozzanatokat,
hogy mentséget nyerjen merészségének hiányára. Valójában nem létezik az öngyilkosságra irányuló
akarat vagy ésszerű elhatározás, hanem csakis az öngyilkosságra predesztináló szervi, bensőséges
kényszerítő erők.
Az öngyilkosok patologikus indíttatást éreznek a halálra, melynek tudatosan ellenállnak, de
elfojtani mégsem képesek. Oly mértékig felborult bennük az élet egyensúlya, hogy azt már egyetlen
ésszerű ok sem állíthatja helyre. Nincs olyan öngyilkosság, amelyik ésszerű döntésekből, a világ
hiábavalósága vagy az élet semmissége fölötti elmélkedésekből fakadna. Ha ellenünk vetnék azon
antik bölcsek példáját, akik magányukban követtek el öngyilkosságot, azt fogom válaszolni, hogy
öngyilkosságukat csak az a tény tette lehetővé, hogy az életet magát számolták fel magukban, hogy
az élet bármely pislákolása, a létezés minden öröme és az összes kísértés volt az, amit
elpusztítottak. Sokat gondolkodni a halálról és egyéb veszélyes kérdésekről persze valóban többé
vagy kevésbé halálos döfés az életnek, de az sem kevésbé igaz, hogy az az élet és az a test,
amelyben ilyen kérdések háborognak, már előzőleg hatásoknak kellett legyen kitéve, hogy efféle
gondolatoknak helyt adhasson. Senki sem külsődleges események okán lesz öngyilkos, hanem saját
belső és szervi egyensúlyvesztéséből kifolyólag. Ugyanazok a kedvezőtlen külső körülmények
egyeseket hidegen hagynak, másokat befolyásolnak, míg megint másokat öngyilkosságba kergetnek.
Az öngyilkosság rögeszmés gondolatáig elérkezni annyi befelé forduló vívódást, annyi fájdalmat
kíván, és a benső gátak olyannyira erőteljes áttörését kívánja meg, amennyi az életből nem hagy
meg többet, mint valami végzetes szédülést, drámai örvénylést és holmi furcsa izgatottságot. Már
hogy volna az öngyilkosság az élet visszaigazolása? Azt szokás mondani: azért lettél öngyilkos,
mert az élet csalódásokat váltott ki. Következésképp vágytál utána, várakozásaid voltak vele
szemben, amiket az nem tudott beteljesíteni. Micsoda hamis dialektika! Aki öngyilkos lesz, mintha
csak nem is élt volna a halála előtt, nem is lettek volna törekvései, reményei, fájdalmai vagy
elkeseredései. Az öngyilkosságban a fontos a továbbélésre való képtelenség, ez pedig nem holmi
szeszélyből, hanem a legiszonyatosabb belső tragédiából következik. Vajon hát a képtelenség a
továbbélésre volna az élet visszaigazolása? Minden öngyilkosság pusztán öngyilkosság voltánál
fogva lenyűgöző. Csodálkozom, hogy kereshetnek az emberek alapokat és indokokat arra, hogy
rangsorolják az öngyilkosságokat, vagy igazolást találjanak rájuk, már amikor nem becsülik alá
azokat. El sem tudok képzelni ostobább kérdést, mint ami az öngyilkosságok rangsorolására
irányulna, és az öngyilkosságok emelkedett vagy alantas indokait és az ehhez hasonlókat firtatná.
Vajon saját életed kioltása nem elég lenyűgöző ahhoz, hogy mindenféle indok keresése
kicsinyességnek tűnjék? A lehető legmélyebb megvetés él bennem azokkal szemben, akik nevetnek
a szerelmi öngyilkosságokon, hisz ezek nem fogják fel, hogy egy beteljesülni nem tudó szerelem a
szerelmes számára egyenértékű lényének felszámolódásával, minden értelem teljes elvesztésével, a
létezésre való képtelenséggel. Amikor szerelmes vagy, és lényed teljes tartalma, szubjektív
létezésed teljessége kimerül ebben, egy ilyen szerelem kielégületlensége nem vezethet máshoz,
csakis lényed egészének összeomlásához. A nagy szenvedélyek, hogyha nem áll előttük nyitva a
megvalósulás, hamarabb vezetnek halálhoz, mint a jelentős fogyatékosságok. Hiszen a nagy
fogyatékosságok fokozatos haldoklás révén emésztenek fel, míg a hatalmas, önellentmondásos
szenvedélyek közepette úgy hunysz ki, akár a villám. Csak két fajtáját tudom csodálni az
embereknek: akik bármikor képesek megháborodni, és akik bármely pillanatban készek az
öngyilkosságra. Csak ezek nyűgöznek le, mivel csak bennük forranak nagy szenvedélyek és csak
bennük formálódnak nagy színeváltozások. Akik pozitív hozzáállással élik az életet, magabiztosan
minden pillanatban, lelkesedve a múltért, a jelenért és a jövőért, legfeljebb a tiszteletemet érdemlik
ki. Egyedül azok kavarnak fel ellenállhatatlan erővel, akik minden pillanatban drámai kapcsolatot
létesítenek a végső valósággal.
Miért nem követek el öngyilkosságot? Mert a haláltól legalább annyira undorodom, mint az élettől.
Egy ilyen embert, mint én, be kellene hajítani valahová, egy lángoló kazánba. Egyáltalán nem is
értem, mit keresek itt, ebben a mindenségben. Jelen pillanatban szükségét érzem, hogy ordítsak
egyet, hogy kiadjak magamból egy üvöltést, amely elborzasztja az egész világot, reszketést hoz
mindenkire, majd egyfajta őrületbe átcsapó iszonyattá robban szét. Valami szörnyű mennydörgést
érzek lappangani magamban, és értetlenül figyelem, miért nem tör elő, hogy semmivé tegye
ezt a világot, amelyet legszívesebben egészében nyelnék le benső nemlétembe. A történelem során
valaha létezett legszörnyűségesebb lénynek érzem magam, egy apokaliptikus fenevadnak, tele
lángolással és sötétséggel, lendülettel és kétségbeeséssel. Egy groteszk vigyorú vadállat vagyok,
ami az illúzió fokáig magába zárkózik, és átfogja a végtelenséget, egyidejűleg kimúlik és
gyarapszik, fellelkesülten lebeg a semmi és a minden között, magán kívül ingadozik a semmibe
vetett remény és a minden okozta kétségbeesés közt, illatszerek és méregkivonatok közt nevelkedett,
kiégett a szerelemtől és a gyűlölettől, majd megsemmisítették a fények és az árnyak. Az én
jeképem a fény halála és halál tűzfénye. Bennem alszik ki minden ragyogás, hogy mint villám
és mennydörgés szülessen újjá. És a sötétség maga - vajon nem éppen az, ami lángra kap bennem?
VILÁGOSSÁG ÉS SÖTÉTSÉG
Hogy mennyire a semmivel egyenértékűek a vallásokról adott filozófiai
és történeti értelmezések, azt mi sem bizonyítja jobban, mint annak tökéletes félreértése, hogy mi az
értelme a világosság és a sötétség kettősségének a keleti vallásokban és bármely misztikában. Ezen
értelmezések szerint a világosság és a sötétség metafizikai őselvek szintjére emelése a nappal és az
éjszaka váltakozásának megfigyeléséből származna, ahol is az előbbi képviselné az élet őselvét, az
utóbbi pedig a rejtélyét és a halálét. Szemmel láthatólag az értelmezés nem is lehetne magától
értetődőbb. Aki azonban mélyebb összefüggések után kutat, annak ez ugyanúgy teljesen elégtelen,
mint minden külsődleges magyarázat. A világosság és a sötétség kérdése az eksztatikus állapotok
kérdésével függ össze. Senki sem jutna odáig, hogy ekkora magyarázó erőt tulajdonítson ennek a
kettősségnek, ha nem volt még része abban a bonyolult és csodálatos rögeszmében, ami a
világosság és a sötétség erőibe való egyidejű vagy egymást követő bebörtönzés velejárója. Az
eksztatikus állapotokban összemosódnak az árnyékokkal a szikrák, amelyek bizarr táncot járnak a
sötétségben, a hirtelen felvillanások a tovatűnő árnyak rejtélyével drámai látomássá forrnak össze,
az árnyalatok valóságos lépcsősora áll elő a világosság és a sötétség között. De nem is ezek
kibontakozása a lenyűgöző, hanem maga a tény, hogy uralnak, kitöltenek és a megszállottjukká
tesznek. Az eksztázis csúcsát a legvégső élményben éred el, mikor már szinte halálba kerget a
világosság és a sötétség. Végtelenül csodálkozást ébresztő az, hogy az eksztatikus látomásban
felszámolódik minden környező tárgy, minden jelenlegi forma, ami a világot individualizálja. Már
csak árnyékok és fények monumentális kivetülése létezik. Nehéz magyarázatot találni rá, hogy ez a
kiválogatás és letisztulás hogyan megy végbe, és legalább ennyire nehéz megmagyarázni, hogy az
erejük, amivel megbabonáznak és uralnak, miképpen férhet össze anyagtalanságukkal. Annyira
különös démoniság van minden eksztatikus önkívületben! Ha pedig mindabból, ami a világban van,
az extázis során csak a világosság és a sötétség marad meg, hogy is ne tulajdonítanánk ezeknek
abszolút jelleget? Egy egyszerű megfigyelés e két aspektus külső változásáról sohasem vezethetett
volna az abszolutizálás ilyen fokához. Az eksztatikus állapotok gyakorisága Keleten és minden idők
misztikáiban alkalmas rá, hogy feltevésünket visszaigazolja. Odakint senki sem talál egy
abszolútumot, hanem csak idebent. Márpedig az eksztázis, a befelé fordulásnak ez a csúcspontja
pusztán belső villanásokat és árnyakat hoz a felszínre. Ezek színei mellett a nappal és az éj minden
kifejező erőt és bájt elveszít. Az eksztatikus állapotok egy olyan lényegiség szintéjig hatolnak el,
hogy behatolásuk a létezés mélyrétegeibe egyfajta megvakulás, metafizikai hallucináció érzetét
váltja ki. Az eksztázis csakis tiszta, és következésképp anyagtalan lényegeket fogad magába. Ám
anyagtalanságuk olyan szédületeket és rögeszméket idéz elő, melyeket csak úgy rázhatsz le, ha
metafizikai őselvekké alakítod őket.
VISSZATÉRÉS A KÁOSZBA
Vissza az őseredeti káoszba, az abszolút káoszba! Bonyolítsuk le személyes
szinten azt a folyamatot, ami a mindennél korábbi összevisszaságba, a világ kezdetének örvényébe
való belépést képviseli. Fejlődjék ki bennünk egyfajta nekirugaszkodás a kozmikus gomolygás felé,
amely korábbi minden formánál, minden individuációnál. Érzéseink lángoljanak ettől az
erőfeszítéstől és ettől az őrülettől, e lángcsóváktól és e szakadékoktól. Vesszenek ki bensőnkből a
világ törvényei, annak összes összefüggéseivel együtt, amiképpen az összes kristályrács és
szerkezeti váz is, hogy aztán ebben az olvadásban és egyensúlytalanságban az abszolút örvény
befolyása teljes legyen. Minthogy nincsenek többé törvények és individuális létezők,
újrateremthetjük személyes formában a kozmosztól a káoszba, a természettől az eredeti
osztatlanságba, a formától az örvénybe vezető folyamatot. A világ összeomlásában a kozmosz
kifejlődésével ellentétes folyamat valósul meg, mely hozzá képest ellenirányú és visszamenőleges.
Egy feje tetejére állított apokalipszis, mely azonban ugyanabból az érzékenységből és ugyanazokból
a törekvésekből fakad. Hisz senki sem kívánhatja a visszatérést a káoszba, hacsak nem szenvedte el
az apokalipszis minden szédületét.
Mekkora iszonyat és mekkora öröm fut végig rajtam a gondolattól, hogy egyszer talán magával
sodorna az őseredeti káosz örvénye, zavaros és ellentmondásos szimmetriája. Ezen örvény
szimmetriája az egyedüli szimmetria, ami kaotikus, amiből minden formális kiválóság és mértani
értelem hiányzik.
De minden örvényben benne rejlik egy jövendő forma lehetősége, mint ahogy a káoszban ott a
kozmosz lehetősége. A világ kezdetén akarok élni, az eredeti káosz démoni örvényeiben. Hadd
létezzenek bennem formák lehetőségei, de egyikük se valósuljon meg, és ki ne fejtse hatását.
Remegjen minden a kezdet egyetemes nyugtalanságában, mely mintha csak ébredés volna a
nemlétből.
Ennek a világnak csakis a kezdetén vagy a végén bírok élni.
MENEKÜLÉS A KERESZTRŐL
Nem kedvelem a prófétákat, ahogy a meggyőződéseikben és a küldetésükben
sohasem kételkedő nagy fanatikusokat sem. Egy próféta értékének megítélésében számomra a
kételkedésre való képessége és a valóban gyötrő, fájdalmasan józan pillanatainak gyakorisága a
mérvadó. Hisz a nagy prófétáknál a kétely megrázóbb, mint a többi embernél, jóllehet a próféták és
a fanatikusok csak a kételyek közepette emberiek igazán. Minden más puszta abszolútum-
hajhászás, szentbeszéd, erkölcsnemesítés és pedagógia. Másokat kívánnak tanítani, üdvözíteni, az
igaz útra terelni, új irányt adni a sorsuknak, mintha csak nekik jobb igazságaik lennének azoknál,
akiket tanítanak. A kétely az egyetlen helytálló ismérv, ami megkülönbözteti őket a
megszállottaktól. De vajon nem túl későn jövő-e a kételyük? Az a valaki, aki magát Isten fiának
hitte, csak az utolsó pillanatokban bizonytalanodott el. Krisztus igazi kételye nem az, ami a hegyen,
hanem ami a kereszten tört rá. Meggyőződésem, hogy Krisztus a kereszten az emberek
legnévtelenebbikének sorsát is megirigyelte, és ha tehette volna, a világ leghomályosabb zugába
húzódott volna vissza, ahol senki sem kérlelne tőle minduntalan reményt és megváltást. Amikor
pedig egyedül maradt a római katonákkal, szerintem egész biztosan megkérte őket, hogy vegyék le a
keresztről, és húzzák ki belőle a szögeket, hadd fusson olyan messzire, ahová az emberi
szenvedéseknek még a visszhangja sem ér utána. Nem mintha Jézus hirtelen feladta volna a
küldetésébe és az eszméibe vetett hitét - túl elszállt volt, semhogy képes legyen a szkepszisre -,
hanem mert a másokért vállalt halált elviselni sokkal nehezebb, mint a saját halálodat,
személyes sorsod bevégeztetését. Jézus azért vállalta a keresztre feszítést, mert tudta, hogy csak
önmaga feláldozása révén vihetik győzelemre az eszméi.
Íme, az emberek elvárása: ahhoz, hogy ők higgyenek benned, te mondj le mindenedről és végül
magadról. Az emberek gonosz bűnözők; a halálodat követelik, hogy az kezeskedjék meggyőződésed
hitelességéről. Miért illetik csodálatukkal e hosszas elvérzésből merített írásokat? Mert ez rázza le
róluk a szenvedéseket, vagy adja meg számukra a szenvedés illúzióját. Vért és könnyeket akarnak
látni a sorok hátterében, hogy középszerűségük és elégedettségük szemszögéből egy különleges
sorsot jeleníts meg, ami kiérdemli a csodálatukat. A csürhe rajongása egészében tele van
szadizmussal.
Ha Jézus nem halt volna meg a kereszten, a kereszténység sem vívhatott volna ki győzelmet. Az
emberek hangos szóval kételkednek mindenben, csak a halálban nem. Márpedig számukra Jézus
halála jelentette a legfőbb bizonyosságot, a kereszténység alapelveivel szembeni legfőbb bizalmat.
Krisztus könnyen elillanhatott volna a keresztre feszítés veszélye elől - vagy könnyen engedhetett
volna az ördög figyelemre méltó kísértéseinek, amelyek az élet kísértéseit jelképezik. Aki nem
paktál le az ördöggel, annak az élete értelmetlen, hisz az élet lényegét sokkal inkább ez utóbbi, és
nem annyira Isten jeleníti meg jelképesen. Egyedül azt sajnálom, hogy az ördög olyan ritkán hozott
kísértésbe… Csakhogy Isten sem szeretett. A keresztények mai napig nem fogták fel, hogy Istentől
távolabb állnak az emberek, mint tőlük ő. Egy olyan Istenről képzelődöm, aki minden határon túl
beleunt ezekbe a csak kéregetésre képes emberekbe, egy olyan Istenről, akit végső elkeseredésbe
kerget, mennyire semmitmondóak a teremtményei, a földtől és az égtől pedig felfordul a gyomra. És
képzeletemben egy Istent látok, amint fejest ugrik a nemlétbe, úgy, ahogy Krisztus a keresztfáról…
Mi lett volna ha a római katonák meghallgatják Jézus rimánkodását, hogyha leveszik a keresztről,
és futni hagyják? Semmi szín alatt sem azért ment volna a világ más tájaira, hogy prédikáljon,
hanem hogy egyedül haljon meg, mellőzve az emberek együttérzését és könnyhullatását. Ha netán
Jézus mégsem kérte volna szabadon engedését a katonáktól - aminek csak a gőgje az oka -, azt
azonban mégiscsak lehetetlen elhinnem, hogy ennek ötlete rögeszmésen meg ne környékezte volna.
Jézus persze minden szín alatt meg volt győződve róla, hogy ő Isten fia, ez azonban szembesülve a
másokért hozott áldozattal a legkevésbé sem gá- tolhatta meg abban, hogy kételyei támadjanak,
vagy hogy féljen a haláltól. A keresztre feszítés egész előrehaladta során Jézusnak voltak pillanatai,
amikor ha talán nem is feltétlenül kételkedett benne, de mindenképpen megbánta, hogy ő Isten
fia. A halállal szemközt Jézus Krisztus megbánta, hogy Isten fia. Ha pedig átengedte magát a
halálnak, azt csak azért tette, hogy az eszméit győzelemre vigye.
Könnyen megeshet, hogy Jézus messze egyszerűbb volt, mint ahogy elgondoljuk, hogy ennél jóval
kevesebb kétely és megbánás volt benne. Hisz ő csak a végső pillanatokban illette kétellyel és
megbánással isteni származását. Bennünk viszont a kétely és a megbánás olyan fokú, hogy soha
egyikünk sem képes magát Isten fiának hinni. Emiatt nem lehetünk immár sem szentek, sem
prédikátorok hívei. Gyűlölök Jézusban mindent, ami prédikáció, erkölcsiség, eszme és hiszekegy.
Bárcsak hagyott volna békén bennünket, bárcsak ne zaklatott volna fel az eszményekkel meg a
hitekkel. Mert hogy eszménye és hite, az aztán sokaknak van. Kedvemre valók Jézusnál a kétely és a
megbánás pillanatai, létezésének valóban tragikus percei, melyek azonban, úgy tűnik számomra,
nem a legérdekfeszítőbbek, és nem is a legfájdalmasabbak. Mert ha csak a szenvedésen múlna,
hányaknak állna jogában, sokkal inkább, mint neki, magukat Isten fiának tekinteni! Ki tudja, hátha
Istennek nem az összes fia végzi kereszten, függőleges, mértani halállal!
Fordította: MAKKAI BENCE és CZISZTER KÁLMÁN