Előadásom címe aligha rejti véka alá, hogy ezúttal a zeneesztétika alapkérdése
vettetik föl, az a kérdés, amelyre immár évezredek óta kísérlik meg a legnagyobb elmék megtalálni
a választ. Jelent-e valamit a zene, a hangzás többet jelent-e önmagánál, kifejeztetik-é általa olyan
tartalom, amelyet szavakba lehet foglalni, olyan tartalom, amely túllép a közvetlen
konvención, több, mint egyezményes összekacsintás ismerős motívumok fölött? S persze sorolhatók
lennének itt mindazok a megoldási kísérletek, amelyek a zene és a nyelv lehetséges analógiájáról,
az érzelmek sokunk számára egyértelműsíthető hangfolyamatokkal való ábrázolásáról, kifejezésről,
a közvetlen zenei értelmen túlmenő általánosabb értelemről szólnak. A zene, mint nem-
ábrázoló művészet, minden tételes esztétika számára komoly kihívás; szinte mindenben a nagy
ellenpélda: időbeliség, konkrétság, forma, matéria, definiálható-felidézhető műalak, az előadáshoz
való kötődés, a szerzői alkotás és az interpretációk összefüggése - mind olyan kérdés, amelyre
választ kell keresni. S ha a létező nagy esztétikákat olvassuk, látjuk, hogy korántsem egyszerű
meglelni ezeket a válaszokat, s még nehezebb e válaszokat valamiféle konszenzusba foglalni.
A következőkben nem is az esztétika tudománya felől szeretnék ezekhez az alapkérdésekhez
közelíteni. A 20. századi zenetörténet felől kiindulva, néhány példa segítségével azt szeretném
megmutatni, hogy az új zene alkotói számára mennyire - s talán azt is, hogy miért - vált
problematikussá az esztétikai kérdésekhez való viszony.
Túlságosan egyszerű volna a válasz, ha megelégednők azzal, amivel Hartmann kezdi
Esztétikáját: "Esztétikát nem annak írnak, aki alkotja a szépet, és nem is annak, aki szemléli" s
hogy a gondolat "a művészt kizökkenti és bosszantja."
1
Azt hiszem, arról van inkább szó, hogy
az esztétika a mű alkotója számára haszontalan tudomány, legfőképpen azért, mert olyan
kérdésekkel foglalkozik, olyan példákkal dolgozik, olyan technikai eszköztárra hivatkozik, ami az ő
számára visszahozhatatlanul a múlthoz tartozik. S itt valóban szinte általános műfaji problémával
kell szembenéznünk. Ha elnagyoltan két csoportba soroljuk a zeneesztétikai munkákat, azt
mondhatjuk, hogy az egyikbe a zene iránt fogékony filozófusok által írt művek, a másodikba pedig a
filozófiailag valamennyire iskolázott zenészek esztétikái tartoznak. Szinte mindegyikük közös
vonása, hogy koruk művészetéig el sem jutnak; s így szinte fel sem merül, hogy a kifejtett
gondolatok érvényességét esetleg éppen az a művészeti környezet kérdőjelezheti meg, amelynek
közepette az elmélet megszületett. A "filozófiai esztétika" számára a magam részéről könnyebben
adnék felmentést - hiszen itt végtére is olyan technikai részletekről van már szó, amelyeket csak
nagyon komoly zeneelméleti iskolázottsággal lehet megérteni. Sokkal nagyobb a felelőssége a
másik típusú esztétikának, amely viszont szinte tudatosan korlátozza magát a múlt kérdéseire;
többnyire azzal a céllal íródnak e könyvek, hogy zeneelméletileg megalapozottabban fogalmazzák
meg a filozófiai kérdéseket, de ezenközben alig lépnek túl azon, amit a legjobb esetben is inkább
technikai szemléletű zenetörténetnek, vagy annak a furcsa képződménynek nevezhetünk, ami
szisztematikus zenetudomány néven vált egyetemi diszciplínává.
Egyetlen kategóriát szeretnék most csak kiemelni a zene alapjelenségei közül, s ez a hangzás,
illetve a hangzásnak az értelmezése adott zenei kontextusokon belül. Könnyen belátható, hogy a
hang, a hangzás valóban a zene legalapvetőbb kategóriája, egyedüli hordozója, ami nélkül a zene
mint olyan, elképzelhetetlen. (Nem lenne persze érdektelen, noha igen messzire vezetne, kitérni az
úgynevezett belső hallás problémájára, az elképzelt hangzásokra, amelyek minden fizikai valóság
nélkül mégis hihetetlenül valóságosak; ahogyan némiképpen körvonalazhatatlanul elképzelhető
mondjuk a kacsahápogás vagy a fékcsikorgás, ugyanúgy pontosan felidézhető valamely hangszer
hangja, vagy tökéletesen, szinte a hallhatóságig valóságosan, - persze: megfelelő fölkészültséggel
és gyakorlattal - valamely zenemű teljes folyamata is.)
A zene hordozója, anyaga, közege a hang; s mióta zeneművészet létezik, rendre felvetődik a kérdés,
hogy kapcsolódik-e a hangokhoz leírható, megfogható jelentés. Voltak korok és stílusok, amelyek
ha kategorikusan nem tagadták is e kapcsolat létét, gyakorlatukban aligha törődtek vele. Minden
esztétikai hagyomány ellenére ilyen lehetett az antik görög zene, bizonyosan ilyen az a monodikus
dallamkincs, amit összefoglalóan gregoriánnak nevezünk, s ilyen a népzene. Összefoglalólag azt
mondhatnánk: minden olyan zene, amely tradicionális formulákat, szerkezeti modelleket használ -
mivel bármilyen szöveg bármilyen formulára ráhúzható, ki lehet mondani, hogy semmiféle
kapcsolat nincs egy adott formula, és egy ráapplikált szó között - ezeknek a stílusoknak
voltaképpen nincsen szemantikája. Először a 17-18. század európai zenéje próbálta meg
szisztematizálni a zenei formulák és az általuk kifejezni kívánt tartalmak rendjét (elméletileg
általánosítva egy korábban már létező gyakorlatot, amit a madrigalizmusok kifejezéssel jelöl a
zenetörténet: egyes szavakat olyan formulákkal fejeznek ki, amelyek valamilyen értelemben
hasonlítanak az ábrázolni kívánt dologra). Az azonban nyilvánvaló, hogy minden ilyen formula csak
az adott stílus keretein belül értelmezhető: egy olyan konvenció-rendszer része, amelyet alkotónak
és befogadónak egyaránt ismernie kell, és el is kell fogadnia.
A 20. század elejére ezek a konvenciók igen problematikussá váltak - valószínűleg nem
függetlenül azoktól a technikai jellegű változásoktól, amelyek végül egy mintegy két és fél
évszázados zenei tradíció felbomlásához vezettek. A hagyományos jelentések használata bizonyos
dallamfordulatok jellemzésére azonban még igen sokáig tovább élt; példa lehet erre Bartók egy
árulkodó megjegyzése a Mikrokozmosz egyik darabjához írt jegyzetében: "A dallamsorok alá
kérdő és válaszoló mondatokat írtunk, hogy kifejezésre juttassuk a zenei anyag kérdő és válaszoló
jellegét." A hangzás és a hozzáfűzhető jelentés közti viszony persze már Bartók számára sem volt
egyértelmű. Egy 1907-ben írt leveléből idézek: "Hogy mi köze az u.n. fájdalmas zenének a
tényleges emberi fájdalomhoz s a vidám zenének az emberi örömhöz, azt talán zenefilozófiai
kutatásoknak kellene megállapítani, ami mindenesetre elég nehezen menne. Szemmel látható fizikai
kapocs nincs közöttük, s mégsem merném az egészet csupán megállapodásokra visszavezetni. Mert
ebből azt lehetne következtetni, hogy ami ma vidámságot fejez ki, azzal holnap az ellenkezőjét
jelölhetik meg, a változott megállapodásokhoz mérten, ami szinte képtelenség. De viszont ki
mondhatja meg, mért jelent éppen a skála kis terce és kis szeksztje bánatot, a nagy terce s szeksztje
vigalmat?! Mi a kapocs kettejük közt? A lassu és gyors ritmusra inkább találhatunk kielégítő fizikai
magyarázatot." S valamivel későbbről: "Nagyon hálás vagyok magának, hogy belevitt ebbe a
magyarázkodásba, mert ennek nyomán tolult először elém az a kérdés, hogy mi az összefüggés
tulajdonképpen egy-egy ilyen akkord, mint fizikai jelenség és a vele jelzett érzelem közt? Egyelőre
nem tudok erre feleletet adni, mint föntebb jeleztem. Tudna talán Maga?"
2
Bartók
nyilatkozataiban, írásaiban nem leljük később ezeknek a kérdéseknek a taglalását - az azonban
talán árulkodó jelzés, hogy bizonyos darabjainak címadásai nagyon konkrét helyzeteket,
helyszíneket, instrumentumokat, karaktereket jelölnek. (Csónakázás, Síppal-dobbal, Mese a
kis légyről, Az éjszaka zenéje, Virágzás, Birkózás stb.)
A század első felének másik zeneszerző-géniusza számára a hang és jelentés viszonya korántsem
volt ennyire magától értetődő. Igor Stravinsky írásaiban és interjúiban igyekszik jól szétválasztani
a hangot és a belőle alkotott formát mindattól, amit tartalomnak nevezhetünk. (Ez még akkor is
figyelemre méltó, ha tudnunk kell, hogy éppen Stravinsky esetében a formulázások vizsgálata nagy
körültekintést igényel: írásainak megszövegezése, bizonyos nyelvi korlátok miatt, nem az ő munkája
- francia nyelvű szövegeit többnyire Pierre Souvtchinsky írta, s így alig lehet megállapítani, hogy
mi került a szövegbe magától Stravinskytól, s mi a szerzőtársa interpretáló közreműködése.)
Stravinsky első olyan írása, amelyben esztétikai nézeteiről is szól, Oktett című darabja
kapcsán fogalmazódott meg: "Oktettem zenei tárgy. E tárgynak formája van, s a formát az a
zenei anyag határozta meg, amelyből készült. Az anyag különbözősége szabja meg a forma
különbözőségét. Márvánnyal nem ugyanúgy dolgozunk, mint kővel. [...] Oktettem nem
»érzelemkeltő« mű, hanem önmagukban kielégítő objektív elemekre épülő zenei kompozíció.
Ebbő1 a műből kirekesztettem minden árnyalatot s azokat a hangtömegek játékával helyettesítettem.
[...] Oktettemben, akárcsak valamennyi utóbbi művemben, teljes erővel arra törekedtem, hogy
önmagukban érzelemkeltő eszközökkel teremtsek zenei kompozíciót. Ezek az érzelemkeltő eszközök
a mozgások és hangtömegek heterogén játékának megvalósításában tárulnak fel. A mozgásoknak és
hangtömegeknek ez a zenei szövetet működésbe hozó játéka a mű hajtóereje, ez határozza meg
formáját."
3
Néhány évvel később, a Harvard Egyetemen tartott előadássorozatában (amely
Poétique musicale címmel jelent meg)
4
jóval messzebbre megy e tekintetben, s minden
érzelemkeltő mozzanat puszta eszközként való használata mellett áll ki, valamennyi jelentésre utaló
mozzanatot csak a tradíció és a beidegződés számlájára ír. (Hosszú zenei elemzéseknek kellene
bizonyítaniuk, hogy ezek az elvek miként jelentek meg azután Stravinsky saját kompozíciós
gyakorlatában, hiszen éppen ebben a korszakában nagyon is számított mindazokra a konvenciókra,
amelyeket az európai zenei hagyomány alakított ki. Közismertek Stravinsky stílusjátékai,
hivatkozásai, modelljei - pályájának szinte teljes idejéből, egészen legutolsó darabjai olykor
valóban nagyon áttételes referenciáiig.)
A két eddigi példa a 20. századi zeneszerzés tradicionálisabb oldaláról való. A század zenéje
azonban éppen arról is szól, hogy a zene anyagának is meg kell változnia. Ha az elmélet és az
esztétika sok teret szentel is az úgynevezett zenei hang fogalmának, a zenetörténet azt bizonyítja,
hogy ez a fogalom kérdőjeleződött meg egyre intenzívebben az utóbbi száz esztendő folyamán.
Minden elméleti munka megkülönbözteti a zenei hang és a zörej fogalmát. Zenei hang eszerint az,
amely rendezett és szabályos felhang-tartománnyal rendelkezik, a zörej pedig az, melynek
spektruma szabálytalan. A zenei hang volt sokáig a zeneművészet egyedül használatos anyaga
(leszámítva most az ütőhangszerek sokáig csak igen mérsékelt használatát). A század egyik
alapvető törekvése volt a hangzások emancipációja: minden olyan hang zenei értelmű használata,
amely a hallható hangtartományba esik, tekintet nélkül arra, hogy hagyományosan a hangok vagy a
zörejek kategóriájába szokták-e sorolni. E hangzások zenei felhasználása azonban számos
nehézségbe ütközött: nem voltak meg ugyanis azok a technikai eszközök, melyek e hangok
használatát hangverseny-körülmények között is könnyen elérhetővé tették volna. Sokáig nem voltak
olyan hangszerek, amelyekkel e nem hagyományos hangokat ellenőrizhetően és újra-felidézhetően
reprodukálni lehetett - az első igazán alkalmas eszköz, nevezetesen: a hangrögzítés, igen késői
fejlemény. Éppen e technológia viszonylagos fejletlensége vezetett néhány jelentős életpálya
csaknem tragikus fordulataihoz: Edgard Varčse életművének remekművek mellett is torzó volta
árulkodik erről - vagy akár az a nem csak zenei természetű tény, hogy az egyik legzseniálisabb
elektronikus hangszerépítő, Lev Teremin munkáját a hollywoodi filmipar váltotta aprópénzre,
illetve az általa kidolgozott elvet az egyik legelterjedtebb elektronikus orgona alapjául használták,
ám találmányának erkölcsi és anyagi hasznából ő nem részesedhetett, mert míg hivatalosan 1945-
ben halálhírét keltették, hangszerfejlesztés helyett neki a Kaukázuson túli területek
vasútépítésének lehetősége jutott -, s csak mostanában, kilencvenedik életéve fölött láthatta
meg, hogy valójában mit is kezdeményezett munkájával a húszas években…
A nem-zenei hangok zenei felhasználása azonban egyre nagyobb teret kapott az új zenében. Az
elektronikus hangrögzítés majd a komputertechnika könnyen elérhetővé és kezelhetővé tette ezeket a
hangzásokat, alkalmassá minden kompozíciós manipuláció számára. Egyetlen szempontból azonban
komoly gondot jelentenek ezek a hangok mind a komponista, mind a hallgató számára.
Nevezetesen: ezeknek a hangoknak a mindennapi jelentése nagyban befolyásolja hallgatói
viselkedésünket; a mindennapok konkrét hangzásait igen könnyen, szinte automatikusan azonosítjuk
mindennapi jelentéseikkel: egy kávédaráló hangja akkor is kávédaráló hangja, ha zenei kontextusba
ágyazzuk.
Engedtessék meg itt két példára hivatkozni; az egyik messzire vezető problémák tárgyalásához is
utat mutathat, a másik egyfajta megoldás lehetőségét villantja fel. A huszadik század második
felének talán legfontosabb zenei koncepciója abban a darabban mutatkozik meg, amelynek címe,
némileg leegyszerűsítve, 4' 33"-ként szerepel John Cage műveinek jegyzékében. Ez a mű
bármilyen hangszeren vagy hangszercsoporton előadható, bármennyi ideig tarthat, hiszen
technikai ismérve az, hogy egyetlen szándékosan előidézett hang sem szerepel benne. Nem más,
mint a puszta idő, az az időszelet, amelyet a hallgató a zenehallgatásra szán - illetve hangverseny-
szituációban erre az időmennyiségre figyelnie kell. A koncepció legdöntőbb vonása számomra
éppen az, hogy a hallgatás, az odafigyelés aktusa a döntő, s nem utolsósorban az is, hogy ennek a
figyelemkoncentrációnak meghatározott eleje és vége van. Bizonyos mértékben akcidencia, hogy mi
történik közben, miből is lesz véletlenszerűen az odahallgatás tárgya. Mert az természetes, hogy
valamit mindig hallunk, a környezet soha nem csendes, ha figyelünk, mindig halljuk a
köröttünk zajló hangeseményeket. A 4' 33" hallgatásakor a legnehezebb feladat éppen az,
hogy ezeket a hangzásfolyamatokat ne úgy kövessük, mintha az utca túlsó oldalára akarnánk átmenni
- amikor is életünk, biztonságunk múlhat azon, hogy sikerül-e azonosítani a hangokat és
viselkedésünkkel reagálni rájuk, alkalmazkodni hozzájuk. Itt az a dolgunk, hogy csak a hangok
fizikai megjelenését regisztráljuk, időbeli diszpozíciójukat kövessük - és elvonatkoztassunk
mindattól, amit e hangok tudatunk, beidegződéseink számára jelentenek. Nagy kérdés, hogy
tökéletesen el lehet-e végezni ezt a műveletet - a tapasztalat azt mutatja, hogy szinte lehetetlen. A
konkrét hangzásokat csak ritkán vagyunk képesek eredeti helyzetüktől független folyamatba
illeszteni, nem állnak össze számunkra új, a megszokott kontextustól megszabaduló, művészileg
igazolódó történéssé.
Ezt a nehézséget Cage is felismerte, s a maga számára egyetlen megoldást talált: ha konkrét
hangokkal dolgozott, akkor a hangzási szituáció komplexitását a technikailag lehetséges maximumig
fokozta. Példaként most Roaratorio című kompozícióját említem: ebben a műben csak olyan
hangok szerepelnek, amelyek konkrét helyekhez, eseményekhez, szituációkhoz kötődnek s még
rendezőelvük is objet trouvé. Ez a mű minden mozzanatában James Joyce Finnegans
Wake című regényéhez kötődik, abból készült, lényegében annak átfordítása zenévé. Szerepel
benne minden olyan hang, melyről a műben említés tétetik, ráadásul azokról a helyszínekről
gyűjtve, amelyeket a regény említ. Ezek a hangok pontosan abban a pillanatban szólalnak meg,
amelyet - a regény 628 oldalát egy órányi időtartamnak megfeleltetve - az említés kijelöl a
számára. Mivel a Joyce-mű igen gazdag akusztikus referenciákban is, hihetetlen mennyiségű hang
szólal meg Cage kompozíciójában is. A hangok egymásra rétegeződnek, összesen hatvannégy síkon
zajlik egyszerre a hangfolyamat. Olyan sűrűségű hangzástömeg ez, amelyben - ha egy-egy
pillanatra úgy érezzük is, hogy ráismertünk valamire - az egyes hangzások alig azonosíthatók, ha
megjelentek, további sorsuk szinte követhetetlen. Ha egy komplex hangzásnak egy-két rétegét
tudnánk is még azonosítani, teljes összetettségében ez már lehetetlen: a nagyon konkrét hangokbó1
olyan hangzásjelenségek jönnek létre, amelyek tökéletesen függetlenek már eredeti jelentésüktől.
Visszakanyarodtunk tehát kiindulópontunkhoz: hangzás és jelentés összefonódásához és
szétválásához. Az említett példák valóban csak illusztrációi lehetnek e bonyolult kapcsolat
különböző értelmezési lehetőségeinek - s a belőlük levonható elméleti általánosítás is igen sokféle
lehet. Arra figyelmeztetnek azonban a kifejtésnek már e vázlatos szintjén is, hogy e nézetek sem
rekeszthetők ki az esztétikai szempontú vizsgálódásokból, s hogy sokkal szélesebb technikai alapra
kell felépíteni az esztétikai konstrukciókat, mint az hagyományosan szokásos.