1. Jelen írás egy nagyobb terjedelmű tanulmány egyik fejezete, melynek
témája Nietzsche filozófiai perspektivizmusa. A perspektivizmus fogalma Nietzsche bölcseleti
gondolkodásának jellemzésére szolgáló alapkategória. A kifejezés halmozott jelentésárnyalatai
közül jelen írás megértése szempontjából két alapmotívumot kell kiemelni: a perspektivizmus mint
reflexív filozófiai magatartás és önkonstitutív életgyakorlat kettősségét. A perspektivizmus egyrészt
rámutat Nietzsche gondolkodásának reflexív jellegére mint az önmagát saját élettörténetének és
korszakának, illetve a bölcselet primer alapkérdéseinek összefüggéseiben gondolkodásának
tárgyává tevő akarat megnyilvánulása. Ugyanakkor a perspektivizmus utal arra a sajátosságra,
mely szerint Nietzsche gondolkodásának szükségszerű és természetes következménye az a
konstitúció, melynek egyik meghatározó csúcspontja a Zarathustra-koncepció. Ezek szerint
Nietzsche gondolkodásának különböző korszakairól mint bölcseletének tipizálására alkalmas egzik
meghatározó szempontról beszélhetünk. Az Emberi - túlságosan is emberi Nietzsche ifjúkori
gondolkodásában bekövetkezett egyik leghatározottabb hangsúlyeltolódás bizonyítéka, amely
előzménye és közvetlen alapfeltétele a Zarathustra-koncepció keletkezésének.
2. Az Emberi - túlságosan is emberi alcíme - Könyv szabad
szellemű embereknek - nem véletlen. Nietzsche 1877 decemberében azzal a kéréssel
fordult a kiadójához, hogy művét Voltaire halálának századik évfordulóján 1878. május 30-án
jelentessék meg. (KGB II. 5 673.)
3. Ennek explicit kifejtése: ETE 97. o.
4. KGB II. 5 544-546.
5. Die Pflugschar (Eine Anleitung zur geistigen Befreiung)
címmel 1876 nyarán és őszén született 176 aforizmát és rövid esszét tartalmazó töredékegyüttesről
van szó. (KSA 8. 18[1])
6. "Egyre pocsékabbnak találom, hogy gyorsan el kell utaznom; három napja
az ágyat nyomom. (...) Nem jó arra gondolni, hogy ősszel újra meg kell kezdenem kollégiumaimat."
(KGB II. 5 612.)
7. Wagner az Emberi - túlságosan is emberi kéziratának olvasása
után Overbecknek 1878. május 28-án kelt levelében a következőket írta: "Rövid célzásaiból úgy
veszem ki, hogy a mi öreg Nietzsche barátunk öntől is távol tartja magát. Bizonyára nagyon
feltűnőek a benne végbement változások: aki évek óta figyelemmel kíséri lelki gyötrődései
közepette, az kijelentheti, hogy a jó ideje fenyegető katasztrófa bekövetkezése nem volna
teljességgel váratlan." (H. Althaus: Friedrich Nietzsche. 309. o.)
8. Az esztétikai igazságfogalom jelentését az önmagát esztétikai
életgyakorlatának eredményeként, mint műalkotást létrehozó géniusz példáján keresztül fogalmazza
meg Nietzsche. A Wagner Bayreuthban és a Scopenhauer mint nevelő az a két mű, ahol
ez a teória explicit formában tetten érhető.
9. ETE 2.
10. Uo.
11. Uo.
12. Uo. E 11.
13. Uo. E 19.
14. Uo. E 18.
15. KGW IV. 3 190.
16. NIH 7. o.
17. ETE 31.
18. Uo.
19. Uo. 32.
20. KGW III. 2 253.
21. ETE 33.
22. Uo. 23.
23. Uo. 34.
24. A morál és elsősorban a keresztény morál kritikájának fő
szöveghelyei a Túl jón és gonoszon; A morál genealógiája és A hatalom
akarása töredékeiben találhatók.
25. A Nietzsche-recepció jeles szerzőinek véleménye szerint a
moralitás, a morál kérdésének vizsgálata egyike a kutatás legkomplexebb feladatainak.
Nyelvhasználatában a morál kategóriájával jelölt problématömeg differenciálatlanul van jelen.
"...egyes alkalmakkor olyan dolgokra gondol, mint »moralitás«, amelyek közönségesen történnek
(például Európában manapság); más esetekben ennek a fajta »moralitásnak« bizonyos filozófiai
variánsaira és fejlődési formáira; megint máskor a »moralitás« szélesebb értelemben a társadalmi
lét feltételeire, vagy még tágabban megragadva az olyan lények »életfeltételeire« vonatkozik, mint
amilyenek mi magunk is vagyunk; sőt a »moralitás« az emberi lét esetében a humanitás magasabb
fokának elérését teszi lehetővé mint az általános szabályok." (R. Schacht: Nietzsche. 418. o.)
De nemcsak a "moralitás" kategóriájához rendelt jelentéstartalom összetettsége, hanem Nietzsche
kontingens fogalomhasználata is nehézségeket okoz. A Moral, Moralität, Moralismus, moralisch,
moralistisch, Sittlichkeit, sittlich kifejezések között nem tesz szisztematikus
különbséget, és nem jelzi, hogy az értelmezés szempontjából milyen jelentésárnyalatoknak van
jelentősége.
26. ETE 37. Akárcsak a morál, úgy a pszichológia esetében is nehéz
eldönteni, hogy mire gondol Nietzsche. Mivel szisztematikus pszichológiai ismeretei egyáltalán
nem voltak, inkább csak a 19. század mértékadó műveltségét átható pszichologizáló attitűd, egy, a
korban egyre divatosabbá váló tudomány közérdeklődésre is számot tartó hatásainak egyéni
megnyilvánulásairól lehet szó. A pszichológia egyszerre a lelkiség, az érzelmek vizsgálatának
módja, és ebből következően az emberben mint intellektuális lényben az elrejtett és elfedett
immanens szellemiség, a "lényeg" megmutatásának eszköze. A terminus gyakori felbukkanása
Nietzsche szövegeiben egy részletes kutatás témája lehet.
27. ETE 45.
28. Uo. 94.
29. Uo. 56.
30. Uo. 53.
31. Uo.
32. KGW IV. 2 (I. 40.)
33. ETE 101.
34. Uo. 146.
35. A művész az alkotás folyamatában személyiségével műve
átlényegítésére törekszik. A bejelentéssel, amely a mű befejezettségét demonstrálja a művész és
műalkotás viszonya alapvetően átalakul. A mű önálló életre kel, és akárcsak a néző, az olvasó, a
befogadó, a művész számára is mint önálló entitás jelenik meg.
36. ETE 170. A tragédia születése művészfelfogásához képest
jól érzékelhető a változás, hisz itt Nietzsche számára a művész már tisztán apollóni jelenség.
37. Gondoljunk csak S. Maugham Gaugain-ábrázolására! A művész
visszataszító önzése, cinizmusa, negatív személyisége egyetlen cél, a művészet legmagasabb rendű
megnyilvánulásának szolgálatában áll.
38. KGW IV. 2 I (152)
39. ETE 151.
40. Uo.
41. Gadamer a hermeneutika történetének egyik kulcsmozzanataként
elemezte az "idegenség" problematikáját. (Gadamer: Igazság és módszer 269-283. o.)
Nietzsche a perspektivikus létmód sajátosságainak vizsgálatakor nagy fontosságot tulajdonított e
kérdésnek. (ETE 178., 199., 207.)
42. ETE 159.
43. Uo. 223.
44. EH 84.
45. Az aforizma alapjelentése: elhatárol, határol, körülír, meghatároz,
definiál. (Ógörög-magyar nagyszótár, 174. o.) Az aforizma etimológiájáról lásd Tatár
Györgynek a Vándor és árnyéka című kötethez írt utószavát. (ETE 352-355.) Blanchot a
nietzschei töredékes írást jellemezve megállapította, hogy ezeket a szövegeket nehéz úgy
megragadni, hogy meg ne változtatnánk őket. (I. m. 57. o.)
46. A magyar válogatás (A vándor és árnyéka) ezt a szempontot
maximálisan megpróbálta szem előtt tartani, bár több helyen érzékelhető ugrás a kifejtés eredeti
menetéhez képest. Ez annak ellenére igaz, hogy az aforizma eredeti jelentésénél fogva olyan
gondolat, amely teljességgel megáll önmagában. Nietzsche aforisztikus gondolkodásától nem
idegen a kontextualitásra törekvés, az a szándék, hogy paradigmatikus témákat több szövegen
keresztül fejtsen ki. Ez a törekvés nem mond ellent az aforizma klasszikus jelentésének, de túlmutat
autonómiáján.
47. 1876 nyarától 1878 végéig a Nachlaß szövegeiben többször is
foglalkozott Schopenhauer filozófiájával, korábbi álláspontjának átértékelésével. (KSA 8. 21
[59.]) A Schopenhauertől való eltávolodásnak egyik központi témája az akarat principiális
kategóriájának átértelmezése. "Szeretet és gyűlölet éppoly félszeműek, mint az »akarat«." (KSA 21
[40.]) Schopenhauerhez a korszakban kapcsolódó pregnáns töredékek: (KSA 21 [13]; 23 [27]; 23
[37]; 23 [125]; 23 [173]).
48. A Wagnerral történt szakítás szintén fokozatos szellemi fejlődés
eredménye, s Nietzsche Ecce Homóban költött revelatív megvilágosodásának története messze
áll a valóságtól. (EH 85-89.)
49. 1878 januárjának legelején Richardt von Seydlitznek írt levelében
nagyon kritikusan fogalmaz: "Tegnap házamba érkezett Wagnertól a Parsifal. Az első olvasat
benyomásai: több Liszt mint Wagner, az ellenreformáció szelleme: számomra, aki túlságosan is a
göröghöz, az emberihez szoktam hozzá, az egész túl keresztényi, múlandó és szűkös; csupa
pszichológia, kevés hús és túlontúl sok vér… (…) Nyelve úgy hangzik, mintha idegen nyelvből
fordították volna." (KGB II. 5 678.)
50. A Wagnerrel való szakítás érdekes aspektusa, hogy Nietzsche maga
mennyiben járult hozzá a Wagner gondolkodásában bekövetkezett fordulathoz. Wagner elhitte
Nietzschének, hogy világtörténelmi személyiség. Például a Negyedik Korszerűtlen
Elmélkedés elolvasása után Wagner lelkesült hangú rövid levelet küldött Nietzschének:
"Barátom! A könyve nagyszerű! - De honnan vette mindezeket a tapasztalatokat rólam?" (KGB II.
6/1 797.)
51. "Nietzsche nem lehetett királyi testvér, ezért lázadóvá vált: a zseni
serdülése volt ez." (H. A. Reyburn: Nietzsche: The Story of a Human Philosopher. 39. o.)
52. KGW IV. 1 11 (36).
53. Uo. IV. 1 81-82.
54. Az Ecce Homo állításával szemben a morál elleni hadjárat
valójában nem a Hajnalpírral, hanem már a "szabad szellemeknek" szóló könyvvel
megkezdődött. (EH 92.)
55. ETE 97.
56. Például: KGW IV. 2 491., 494., 495. , 537. , 538. , 552. , 625. , 627.
57. "Orvosi veszély: Az ember gyógyítsa önmagát, különben a saját
orvosa teszi tönkre." (ETE 573.)
58. G. Bataille Thomas Mannak a Doktor Faustusban megrajzolt
Nietzsche-képét elemzi, és arra a következtetésre jut, hogy a nagy német írót a szánalom és a
tisztelet vegyes érzései irányították, mikor az értékek zűrzavarában tévelygő, egyre súlyosbodó
betegségével küszködő emberként mutatta be Leverkühnt. (G. Bataille: Nietzsche és a tilalmak
áthágása. 42-45. o.)
59. ETE 586.