"Lehet valaki a világ legnagyobb filozófusa,
és lehet akármilyen széles a deszka, amelyen áll,
ha szakadék meredezik alatta,
hiába győzi meg róla az értelme,
hogy biztonságban van,
a döntő szót képzelete mondja ki."
(Pascal)
"Sötétben félek, világosban viszont
gyanakszom."
(Woody Allen)
Természetes, hogy a művészi és vallási megjelenítés azóta problémája és
kihívása a filozófiának, amióta az filozófiának tudja magát. Hiszen önnön diszkurzív
teljesítményének sajátosságát nyilván mindig is azon mérhette fel leginkább, amit saját
ellenfelének, saját ellenvilágának ismer, vagyis a nem-diszkurzív teljesítmények világán. Mondom,
nem különösebben meglepő, hogy az, ami "meghatároz", elsősorban azon becsüli fel vagy éppen
becsüli alá magát, ami nem ő, tehát ami "megjelenít". Mint ahogyan nincs mit csodálkozni a
rangsor, a magasabbrendűség körül zajló küzdelmükön sem, amely szintén nem új keletű fejlemény.
Mindamellett a filozófia - mint a meghatározásnak, vagyis a belátás határainak, hozadékának és
egész konstitúciójának végső elveiről számot adó gondolati teljesítmény -, úgy tűnik, jogot formál
rá, hogy előre kijelölje azt a játékteret, amelyen küzdelembe bocsájtkozik riválisával. Hiszen: már
maga az ellenfél is (a nem-diszkurzív) per definitionem, vagyis a meghatározás erejével
jelöltetett ki, és a küzdelem maga is a meghatározás és önmeghatározás jegyében zajlik.
Mondhatnám, a filozófia mindenkor hazai pályán játszik a megjelenítéssel, és a maga által diktált
játékot játssza vele, még ha a küzdelem tétjét esetleg egy magasabb értelemben vett
megjelenítésben vélelmezi is.
Megkockáztatom: abból a szempontból, hogy a játék ezen a pályán és ily módon zajlik, voltaképpen
másodlagos is a küzdelem kimenetele. A filozófia győzhet is és veszíthet is, például, bírói
segédlettel, attól függően, hogy egy logosz-metafizika vagy egy negatív teológia szavatolja előre a
végeredményt. Győzhet úgy is, hogy egy "új mitológia" alkotásának cselével átveszi és kihasználja
az ellenfél pánpoétikus játékmodorát, de akár könnyű szívvel veszíthet is, mikor az "esztétizáló"
átvétel már-már a játék közbeni mezcseréig is elmegy, és hovatovább kideríthetetlen, hogy a
dialogicitás-fikcionalitás-narráció alkotta trió voltaképpen melyik csapat belső hármasát is alkotja.
Vannak példák a békés pontosztozkodásra, mint egyes impresszionista és pragmatista
metafizikáknál, amelyek úgyszólván "meghalnak a szépségben", de az ellenkezőjére is van példa,
mint amilyen a gondolkodás és költés igen kemény küzdelemben elért döntetlene. Ám akár így esik,
akár másként, akármennyi hajlékonyság és erudíció lesz is a sajátja: a filozófia, úgy tűnik, mindig
meghatározást játszik és meghatározásra játszik.
Itt állhatok elő azzal a kérdéssel, amely foglalkoztat: mit művel a filozófia, amikor nem
meghatározással él, amikor nem "otthon", hanem "idegenben" játszik, a megjelenítés (számára
idegennek tudott) pályáján? Egyáltalán előfordul-e, hogy ne meghatározást műveljen, hanem
megjelenítsen valamit, ráadásul ne csak negatív módon? Mert az - negatív értelemben -
kétségkívül fölfogható megjelenítésnek, amikor a filozófiák esetenként jelzik önnön fogalmiságuk
határát, azt a pontot, ahol a diszkurzív "beavattatás" véget ér. Csakhogy föllelhetjük-e a
filozófiának olyan - a szó művészetre vonatkoztatott értelmében vett - megjelenítő aktusát, amely
túlmegy ezen a negativitáson, és ahol a filozófia nemcsak jelezni akarja önnön határait, hanem meg
is akar mutatni valamit abból, ami e határokon belül van?
Ami itt a megjelenítés gyanújának tápot adhat, az talán a szemléletesség mozzanata. Megítélésem
szerint ugyanis vannak bölcseletek, amelyek különös szemléletességről tesznek tanúságot, mikor
bemutatják önnön talapzatukat, gondolkodásuk kiindulópontját. Alapgondolatukat a diszkurzivitás
körén túlinak, sőt, minden szemléleten is túl lévőnek tudják, azok prezentálásában mégis érvényre
juttatnak valamilyen szemléletességet. A filozófiai kifejtésben tetten érhető szemléletességükben
viszont mintha több rejlene, mint egyszerű példázatosság, sőt meglehet, hogy ez a szemléletesség
már eleve sem a diszkurzív meghatározás világosabbá tételét célozza. Pascal fogadás-gondolata
vagy, mondjuk, Descartes "csaló Isten"-feltevése nem egyszerűen példázat, nem az igazság vagy
bizonyosság rögös útjának egyszerű példázata. Kant víziója a belső törvényszékről nem pusztán
látványszerű "megérzékítése" az emberi autonómiába vetett hitének, Kierkegaard Ábrahámja pedig
minden, csak nem holmi illusztrációja az abszurd erején nyugvó hit bizonyosságának. Ám hogyha
ezek az esetek nem példák, nem példázatok, tehát nem egy már meglévő meghatározás puszta
kiegészítői, akkor természetük rokon lehet a célját önmagában és önmagával beteljesítő
megjelenítéssel.
Nos, még ha meg is engedjük, hogy az említett bölcseletek itt inkább megjelenítésre, mintsem
meghatározásra tesznek kísérletet - mégis, mi volna az, amit ez a fajta megjelenítés önmagán
megmutat. Félreértés ne essék, nem a gondolat élményét, nem a bizonyosságszerzés pszichológiáját
tartom itt érdekesnek. Más érdekel: a bizonyosságot tanúsító, de diszkurzív módon nem belátható
gondolat szemléletessé tételére tett filozófiai erőfeszítés. Az arra tett erőfeszítés, hogy - hadd
nevezzem egyelőre így: - egy bizonyosság gondolattá formálódott látványa képes legyen mindazt
megmutatni, amire a principiális meghatározás nem képes. Megmutatni például azt a paradoxont,
hogy jóllehet ezeknél az alapgondolatoknál nem kicsi a tét, utóvégre szubjektíve mégiscsak a
bizonyosság lehetősége forog kockán, ennek ellenére a bizonyosság látványa, maga a
gondolatforma mégsem az igazság evidenciájával tárul elénk, nem azzal a komolysággal, ami egy
"megvilágosító" igazságnak kijárna. Sőt, mintha ez a látvány éppen a játék és a komolyság, az
igaznak-tartás és a bizonyosság köztes terében mutatkozna meg.
Mondok néhány példát. Amikor Platónnál a lélek halhatatlanságáról beszél Szókratész, arról, ami
"a halandó részben halhatatlan", akkor ez a meggyőződést tanúsító és meggyőződést keltő beszéd
egyszerre az övé és mégsem az övé. A Phaidroszban, mint ismeretes, egy beszéd, Szókratész
palinódiája fejti ki ezt a gondolatot. Csakhogy a dialógus további részéből éppen az tűnik ki, hogy
ami a beszédek körül addig zajlott, az Szókratész számára "valójában játéknak tűnik". És, mint
mondja, nemcsak a beszédekben, hanem az írott szóban is szükségképpen sok a játék. Így tehát
egyetlen beszéd sem méltó rá, szól a konklúzió, hogy túlságos komolysággal írásba foglalják -
hiszen valódi komolysága csakis a lélekbe íródó beszélgetésnek van.
Játék és komolyság köztességéről még többet mond A lakoma egyik furcsa részlete. Szókratész
felidézi, hogyan avatta be őt Diotima a halhatatlanság Erósz-démonológiájába. Diotima beszédét
azonban egy kis közjáték szakítja meg, Szókratész váratlanul közbekérdez: "Csakugyan így volna
mindez, bölcs Diotima? Ő pedig a tökéletes szofisták módján válaszolt: Erről meg lehetsz
győződve, Szókratész." Tudjuk, ez a meggyőződés megszületett Szókratészben, és ez a beszéd a
többiek születő meggyőződésénél is ott akart bábáskodni. Az ellenben a legkevésbé sem világos,
hogy - e példák intencióját követve - miképp is lehetne itt egynek látni játékot és komolyságot, az
igaznak-tartás játékának könnyűségét-könnyelműségét és ugyanakkor a bizonyosságszerzés tétjének
súlyát. Hogyan lehetne, mondjuk, egynek elgondolni Diotima bölcsességét és "tökéletes
szofisztikáját"?
Vagy - hogy egy másik démont említsek - vegyük Descartes Elmélkedéseit, a híres "csaló
Isten" feltevést. A minden igazságot megsemmisíteni képes démon gondolatában, ebben a
destrukció-próbában egyetlen vízión belül kap helyet az (egyébként külön tárgyalt) dubito- és
cogito-érv. Mit mond Descartes erről a démonról? "Tévesszen csak meg amennyire tud, azt
mégsem lesz képes elérni sohasem, hogy amíg azt gondolom, vagyok valaki, semmi se legyek",
vagy később: "…tévesszen csak meg, aki képes rá, mégsem érheti el sohasem, hogy semmi legyek,
amíg azt fogom gondolni, hogy valami vagyok…" Bizonyosságáról ad itt számot Descartes?
Kétségtelenül. Viszont hogy a destruktív démonról szóló gondolat pusztán egy fölmerült, majd
pedig elvetett hipotézis volna, afféle példázatos segédkonstrukció az igazság birtokában - nos,
ebben már korántsem vagyok biztos. Hiszen láthattuk, Descartes e démon-gondolattal valódi
kísérletet végez el magán és ilyet akar elvégeztetni olvasójával is: "Tévesszen csak meg,
amennyire tud…"
Az a kommentár pedig, amit Descartes a szóban forgó kísérlethez fűzött (a Válaszokban), a
bizonyosságnak és igaznak-tartásnak pontosan abba a köztességébe, játékos-komoly félhomályába
vezet, amiről beszélek. Oda, ahol már nem félelmetes a minden határt elnyelő sötétség, de még nem
kelt gyanakvást a diadalmas meghatározások világossága. Arra a vádra ugyanis, hogy e föltevéssel
csak egy új előítéletet vett a nyakába, ahelyett hogy lerázta volna a többit, Descartes a
következőképpen felel. Egy filozófus egyrészt "megpróbálta volna bizonyítani, hogy ebből a
feltevésből tévedés veszélye fakad", másrészt viszont "nem is csodálkozott volna ezen a föltevésen
jobban, mint azon, ha olykor - hogy a görbe botot kiegyenesítsük - a botot az ellenkező irányba
görbítjük el. A filozófus ugyanis tudja, hogy gyakorta hasznos hamis dolgokat igazként föltételezni,
hogy ezáltal világítsuk meg az igazságot". Megintcsak azt kérdem, miféle játékot űz itt a bölcselet,
hogy bízvást megvallhatja (s mi több, egyenesen a "filozófia nyíltságával" ismerheti be, mint
Descartes fogalmaz), hogy amit felvet, az néha nem más, mint pusztán bizonyos fogások
alkalmazása elgörbült gondolkodásunk kiegyenesítésére… És vajon minek tudható be maga ez a
distancia az evidencia-találás próbájának komolysága és az igaznak-tartás játéka között?
Hadd zárjam a példák sorát egy nem kevésbé ismert démonnal, Nietzschéével. A dionüszoszi
pesszimizmus démonára gondolok, aki a Vidám tudomány egyik aforizmájában (341.
aforizma) a visszatérés-gondolattal kísért meg minket. Itt már szó sincs valamely "igazság"
közvetlen állításáról. Nietzsche egy evangélium-paródiát játszat el ezzel a démonnal, aki egy
"rettenetesen" jó hírt hoz az emberiségnek, azt, hogy minden ugyanakként visszatér. Azért beszélek
játékról, mert Nietzsche különös módon nem áll oda a démon állítása mellé, hogy a maga részéről
is tanúsítsa a tan igazságfedezetét. Nietzsche nem igazságot állít tehát, hanem e démon képviselte
gondolatra kérdez: képesek volnánk-e vajon egy ilyen gondolatot elementáris bizonyosságunknak
tudni, maradéktalanul igenelni, vagyis úgyszólván "hitként" bekebelezni. Gyanítom,
hogy itt is a filozófia egyik "démonikus" játszmájának vagyunk a tanúi (vagy sokkal inkább kibicei)
- kérdés: mennyire komoly ez a játék. Platónnál és Descartes-nál inkább az igaznak-tartás
"lebegtetésére", játékterének meglétére kellett bizonyítékot hoznunk, Nietzschénél viszont az
ellenkezője az, ami nem nyilvánvaló. Az, hogy kölcsönöz-e bármi is valamilyen bizonyossághoz
fogható komolyságot hírhedetten változatos maszkjátékainak.
Hiszen elég jól ismerjük az "igazság akarásának" kritikusát. Jól ismerjük azt a Nietzschét, aki
szerint a filozófus mártiriuma, vagyis önmagának az úgynevezett "igazság oltárán" történő
feláldozása nem más, mint szatírjáték. Az, ami a filozófiában zajlik, már csupán egyszerű bohóc-
záradék, miként a Túl jón és rosszonban írja, mely éppen arról tanúskodik, hogy az egykor
tragédiaként színre lépő filozófia véget ért - és immár a szatírjátéknál tartunk. Csakhogy, tűnjék ez
az ítélet bármennyire is végszónak Nietzschénél, ő mégsem ezt, nem a filozófiai szatírjátékok örök
reprízét kívánta bejelenteni. Elég, ha csak az említett könyvénél maradunk, a Vidám
tudománynál, amely a "nagy egészség" eszméjéről, "egy emberi-emberfölötti jólét és jóakarat
ideáljáról" éppen azt írja, hogy "talán mégis ez az az ideál, amellyel kezdetét veszi a nagy
komolyság…, és elkezdődik a tragédia". Nem a szatírjáték hangja ez, hanem egy jóval komolyabb
műfajé. S minthogy a nietzschei tragédia hangját, a saját bizonyosság hangját ritkábban szokták
intonálni nála, mint aforizmáinak gúnyos és kaján szatír-kórusáét, ezért nem állom meg, hogy
végezetül ne idézzek tőle még valamit, ugyanebből a könyvből. Az eljövendő és diadalmaskodó
dionüszoszi pesszimizmusra célozva ezt írja: "ez a sejtelem és vízió hozzám tartozik és
elválaszthatatlan tőlem, ez az a proprium és ipsissimum, amely az enyém…" Ha jobban
meggondoljuk, valójában a bizonyosságnak ebben a látványában, ebben a "sejtelemben és
vízióban" visszhangzik a démoni "igazsággal" játszó visszatérés-gondolat is.
A látásban visszhangzó gondolat, "im Sehen nachhallender Gedanke" - ezt a furcsa és
elgondolkodtató kifejezést Wittgensteinnél olvashatjuk; és ezzel szeretnék visszatérni a kérdéshez,
vajon mennyiben tekinthető megjelenítésnek az említett filozófiai kísérletek sajátos
szemléletessége. Mert igaz ugyan, hogy ez a szemléletesség egy gondolat képében jelenik meg,
pontosabban annak prezentálásában ölt testet, de valójában mégsem "képet ad" valamiről, hanem
egy gondolati cselekménybe, egy megjelenítő gyakorlatba von be minket. Nem mintha valamilyen
ösztönzéssel próbálkozna, vagyis közvetlen módon valamire indítani akarna minket. Szívesebben
mondanám azt, hogy itt a gondolat egyszerűen elgondoltatja magát, mindössze azt szemlélteti
lépésről lépésre, hogy valami ilyesmi, mint amit éppen művel: elgondolható. Ez a szemléletesség -
mint művelet vagy eljárás - mindenesetre nem megvilágít valami mást, ami rajta kívül van, hanem
inkább bevilágítja önmagát, vagyis saját posztulációinak terét tanúsítja.
Ennyiben viszont többet vagy legalábbis mást tanúsít, mint önmagában egy gondolatot - megmutat
valamit a gondolatban, ami túlmegy a meghatározás teljesítményén. Megmutatja azt is, hogy
számára aktuálisan - horizontot és perspektívát teremtően - mi bizonyos és mi nem az. Megmutatja
tehát, hogy saját látásmódjában mi az, ami elidegeníthetetlen tőle, hogy mi az ő propriuma és
ipsissimuma. Szemléletessége tehát nem valami máshoz nyújt szemléletet, hanem végső soron
önmaga bizonyosságpontjait szemlélteti, azokat jeleníti meg. Némi játékossággal igaznak fogadtat
el velünk egy alapvetésnek tetsző gondolatot, holott talán csak annyit tanúsít vele önnön
bizonyosságaként, hogy lehetséges így látni és így gondolkodni, semmi mást.
Így hát, mindent összevetve és minden bizonytalanságom ellenére, hajlok rá, hogy ezekben a
filozófiai kísérletekben inkább megjelenítéseket lássak, mintsem meghatározásokat. De, bevallom,
zavarba hozna az, aki ennek logikus folyományával szembesítene, és azt mondaná: ha igaz az, hogy
a filozófia tud megjelenítő is lenni, és ennyiben rokona tud lenni a műalkotásoknak, akkor nyilván
igaz az is, hogy érvényes rá a műalkotásokat megillető ízlésítélet. Ezek szerint lehet egy
alapgondolat szép is, de lehet nagyon ronda is. Mármost, kérdhetné az illető, miről ismerszik meg
egy filozófiailag igen csúnya gondolat? Továbbá: volna-e értelme, mondjuk, "némileg ormótlan"
fenomenológiáról vagy esetleg "virtuóz formaérzékről árulkodó" történelmi materializmusról
beszélni? Ha tehát azt kérdezné valaki, van-e olyan, hogy "bölcseleti szép", akkor nehéz helyzetbe
hozna. De talán azt válaszolnám neki, hogy igen, van. Igaz, hozzátenném: már amennyire egy bölcs
esernyő és egy tökéletesen szofista varrógép véletlen találkozása szép lehet egy diszkurzív
boncasztalon…