Info Rádió, Aréna  2001. május 10. 18:05

http://www.mti.hu/magyarsag/cikk/16338/

Stúdióbeszélgetés a szomszédos államokban élő magyarokról szóló törvényjavaslatról, a magyar kisebbségek helyzetéről, problémáiról

Műsorvezető: Ignácz Márk

 Mv.: - Ma esti vendégünk: Szabó Tibor, a Határon Túli Magyarok Hivatalának elnöke, akitől Önök is kérdezhetnek, ha a 483-26-26-os telefonszámot hívják. Kérdezzék hát Szabó Tibort a Státustörvényről, a magyar kisebbség helyzetéről, problémáiról és mindarról, amire Önök kíváncsiak. Üdvözlöm Szabó Tibort a stúdióban.

Mv.: - A mai Aréna vendége Szabó Tibor, a Határon Túli Magyarok Hivatalának elnöke, akitől Önök is kérdezhetnek, ha a 483-26-26-os telefonszámot hívják. Kérdezzenek hát, Szabó Tibortól Státusrtörvényről, a magyar kisebbség helyzetéről, problémáiról és mindarról, amire Önök kíváncsiak. Máris van egy kérdezőnk a telefonnál. - Jó estét kívánok! Farkas Henrik vagyok.

Mv.: - Üdvözlöm!

- A következő kérdésem lenne Szabó Tibor úrhoz. Tudnak-e róla, hogy a MÁV üzletszabályzata és tarifája bünteti a kapcsolattartást a szomszéd országokban élőkkel? Hadd mondjak egy példát: Budapest és Kassa között egyetlen jegy 6400 forintba kerül, és a távolság alig háromszáz kilométer. Ugyanakkor a belföldi ár ennek a töredéke...

Mv.: - Tehát mondjuk harmada.

- ... vagy még kevesebb. Igen, mondjuk harmada. De a szlovákiai ár is olyan, mint a magyar belföldi. És például Szlovákia és Csehország között nincs ilyen árkülönbség. Tudnak-e tehát erről, és nem kívánnak-e tenni valamit annak érdekében, hogy ezt a büntetést - mert ha valaki átmegy a határon, és 20-30 kilométerért mindjárt ezer forintot kérnek, az büntetésnek számít - megszüntessék.

Mv.: - Köszönjük szépen a kérdést.

Sz. T.: Büntetésnek ugyan nem nevezném, de az egészen bizonyos, hogy nem kedvezmény. Abba, hogy milyen árképzést alkalmaz egy kereskedelmi társaság, egy vállalkozás, a kormánynak - természetesen - nincs közvetlen beleszólása, azt tudom azonban mondani, hogy ha a MÁV vagy a partnerei ilyen árakat alkalmaznak, akkor természetesen nem fognak úgy Kassára utazni az emberek, hogy igénybe vegyék ezt a szolgáltatást, és így előbb-utóbb el kell gondolkodnia a MÁV-

nak azon, hogy vajon érdemes-e háromszoros árat szabnia.

Mv.: - A MÁV-nak mondjuk, nincs túl sok konkurenciája, tehát nem tudom, hogy miről kell elgondolkodniuk.

Sz. T.: - Azért van konkurenciája, mert autóbusszal vagy egyéb módon is lehet utazni. Mindenesetre nem tartom szerencsésnek, hogy ilyen árviszonyok vannak. Ennek valószínűleg az az oka, hogy a nemzetközi forgalomban mások az árképző elvek, mint a belföldi forgalomban. Az pedig, hogy Szlovákia és Csehország között más a helyzet, azzal függ össze, hogy nemrég még egy ország voltak, és gyakorlatilag még összekapcsolva működnek ezek a rendszerek. Én megfontolandónak tartanám a MÁV részéről, hogy ezen változtassanak.

Mv.: - Itt azért van egy - nem biztos, hogy egészen mellékes - körülmény, nevezetesen hogy a MÁV állami tulajdonú cég.

Sz. T.: - Ez természetesen így van, de ettől még az államnak nincs olyan jellegű beleszólása az ügyeibe, hogy megszabja, milyen árakat alkalmaz egy-egy vasútvonalon.

Mv.: - Most ez a határon túl élő magyarokat a magyar igazolvány bevezetésével nem sújtja így, ilyen értelemben.

Sz. T.: - A határon túli magyarok a törvény életbelépése után kedvezményeket fognak kapni a magyarországi belföldi utazás tekintetében. Ez azt jelenti, hogy például a nyugdíjasok és a gyermekek ugyanolyan feltételekkel utazhatnak, mint a magyar állampolgárok.

Mv.: - Ez vonatkozik határon keresztül is?

Sz. T.: - Ez természetesen Magyarország területére vonatkozik, hiszen határon túl nem tudunk ilyen jellegű kedvezményeket adni.

Mv.: - Hogy gyakorlatiasak legyünk: Akkor, ha valaki Kassáról át akar jönni Magyarországra, akkor először vegye meg a jegyet a határig a szlovák tarifával, és utána vegye meg a magyarországi jegyet, mert így jut hozzá igazából a kedvezményhez. Mert ha Kassán venné meg, akkor nem jutna hozzá.

Sz. T.: - Igen, valószínű, hogy ehhez hasonló módszert érdemes alkalmazni. Egyébként annak idején, amikor egyetemista voltam, pontosan ezzel a módszerrel éltem. Kományra még körülbelül tizedáron lehetett vasúti jegyet venni, mint ha a vonat átment a hídon és Észak-Komáromban szálltam le, mert akkor tízszer annyiba került a vasúti jegy. Ezek szerint most már "csak" háromszoros a különbség, de még ez is nagyon sok. Visszatérve a kedvezményekre, Magyarországon a határon túli magyar nyugdíjasok és gyermekek gyakorlatilag ugyanúgy utazhatnak, mint az itteni nyugdíjasok és ezen túlmenően minden határon túli magyar évi négy alkalommal 90 százalékos kedvezménnyel veheti igénybe a magyar tömegközlekedést.
..

*******************
BACK:  vonat
Farkas Henrik civil aktivista honlapja
Kéziratok, újságcikkek (Farkas Henrik  közéleti írásai)
Ez az oldal a Soros Alapítvány  támogatásával olvasható az Interneten.