1. Az erőszak reklámja

 Az erőszak iránti eleve meglevő érdeklődést sokszorosára fokozza az a hatalmas, jól szervezett gépezet, amely a kulturális termékekben nyíltan vagy burkoltan az erőszakot reklámozza. Leglátványosabb e gépezet tevékenysége a TV- és videopiacon. A TV-műsorok aránytalanul nagy része ábrázolja a durva, fegyveres, véres erőszakot. Ez a mindenki által ismert tény visszahatást váltott ki.  A Magyarországi Gyermekbarátok Mozgalma által elindított “Gyilkosság nélküli képernyőt!” felhívást rengeteg társadalmi szervezet írta alá. Ennek ellenére javulás nemigen érezhető.

Az erőszak reklámja lélekmérgező hatásában közvetlenül is veszélyes. Ám vannak közvetett veszélyek is: a reklám - mint sok esetben bebizonyosodott - hozzájárul, ötleteket ad tényleges erőszakos bűncselekményekhez.

Az erőszak reklámja nagy figyelmet fordít a gyermekekre, fiatalokra (erőszakot népszerűsítő mesék és komputeres játékok, játékfegyverek, harci játékok). Ismert az az érvelés, ami szerint a virtuális erőszak vagy az erőszakos játékok lehetővé teszik az agresszió ártalmatlan levezetését. Különböző emberekre persze ugyanaz a látvány különböző hatást gyakorolhat, de általában ezek a “kulturális termékek” éppenhogy arra nevelik a fogyasztóikat, hogy az erőszak természetes, sőt követendő minta. Ez is a reklám célja.

Vissza a nyitólapra
Vélemények